Uiteraard geeft een zeer lage ping een reactievoordeel tov een zeer hoge ping, maar als je op een goeie server speelt waar de pings onder 100ms vallen, dan kan je beter een ping hebben die rond het gemiddelde van de andere spelers zit -- zo moet je je schot minder aanpassen aan de lag van de anderen.
Vanaf Vista of Windows 7 heeft Microsoft eigenlijk hun muis tracking systeem naar de verdoemenis geholpen (ik vermoed zelfs opzet om de indertijd duurdere "gaming mice" op te dringen): ten eerste kan je mouse acceleration niet volledig uitschakelen tenzij je de
mouse fix toepast.
Ten tweede, en dit is enkel gebaseerd op mijn eigen tests, hangt de minimale afstand waarmee je crosshairs verspringen nu af van de dpi waarde van je muis: hoe hoger de dpi, hoe kleiner de sprong die de crosshairs maken bij de lichtste verschuiving. Bij Windows XP deed mijn oude trackball het perfect en bij Windows 7 verspringt die meerdere pixels als kleinst mogelijke crosshair-verschuiving. Met een nieuwere muis wordt die kleinst mogelijke verschuiving weer <=1 pixel naargelang ik de dpi instelling verhoog.
Dus check eerst eens hoe verfijnd je kan richten in de game die je speelt: zoek een plaats waar je op een verre muur kan richten (of de afstand waarop je de meeste vijanden tegenkomt), en waar er een verticale lijn is (de hoek van een muur bijvoorbeeld), en kijk dan hoeveel je crosshairs verspringen ten opzichte van die verticale lijn bij de kleinst mogelijke verdraaiing van de crosshairs. Wel opletten dat je framerate hoog genoeg is bij deze test (zet desnoods de grafische instellingen even wat lager).
Lag kan je zelf compenseren maar de muistracking van Windows moet je tegenwoordig corrigeren vooraleer je degelijk kunt gamen.