Iphone6 4G/3G/2G

Plaats reactie
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Heb sinds een dikke week een Iphone6, voorganger was een Iphone 4s.
Op de 4s kon ik 3G uitzetten om 2G te forceren in bepaalde omstandigheden zoals lage batterij of op drukke evenementen.
Op de Iphone6 kan ik enkel 4G uitzetten maar dan blijft 3G en 2G wel actief natuurlijk.
Dit is vastgelegd in de carrier file van de provider, bestond dergelijke mogelijkheid ook voor 3G en 2G?
Zoja, waarom laten providers het toe met 3G en niet met 4G?
Is er een provider in België die deze keuze wel toestaat?
Beetje vergelijkbaar met het internet tethering verhaal, dan kan tegenwoordig ook bij alle providers denk ik?

Ik heb ook een Lumia 925 van het werk, die heeft ook dat probleem al kan je daar via een field app nog wel 2G forceren.
Bestaan dergelijke beperkingen ook in Android?
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

In België is er geen provider die dit toelaat. De optie is er sinds een bepaalde update in iOS8 wel (als de provider deze activeert), maar is vooral van toepassing op gesprekken, met andere woorden gericht naar providers die (reeds) VoLTE aanbieden.

Het is wel zo dat de nieuwere toestellen/chips veel efficiënter zijn met 4G dan voorgaande qua batterijgebruik (idem voor 3G), Edge is dan ook eigenlijk echt wel passé.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Waarom zou een provider zich hier eigenlijk mee moeten moeien?

Zo ziet het er op Android uit bij mij:

Afbeelding
Afbeelding
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Het is veel handiger voor de provider om mensen te hebben op 3G (2100MHz en 900MHz) of LTE (800/1800MHz) en dat ze dat kunnen combineren met een klein beetje legacy 2G in 900MHz. Maar als iedereen zijn telefoons in 2G forceert is er op dat klein stukje 900MHz niet genoeg bandbreedte voor al dat 2G verkeer en kan de provider daar dus geen 3G op 900MHz uitrollen. Ook gaat de afbouw van 2G op 1800MHz (ten voordele van LTE op 1800MHz) ten koste van alle mensen die hun gsms in 2G forceren.
En 2G forceren op evenementen is alles behalve zaligmakend. Alleen LTE heeft heeft nog een kans van een relatief goede verbinding te geven op evenementen/ drukke gebieden.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Ik snap dat providers hier graag de controle over willen, om technologische en andere redenen (data verstoken?).
Mijn persoonlijke ervaring met 3G en 2G was altijd dat 2G op een drukke plaats meer succes had dan 3G, ongeacht de provider.
En sinds de echte opkomst van smarthpones is dat effect alleen maar toegenomen.
Ervaring met 4G heb ik totnogtoe niet in dergelijke situaties maar vermoedelijk is dat gewoon de geschiedenis die zich herhaalt.
Het batterij argument blijft, alle nieuwe technologie ten spijt.
Niet iedereen heeft een iphone, de meeste andere toestellen laten de keuze wel toe.
Waarom dit afdwingen op iphones?
Of is het een vereiste van Apple?
kdhoe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 dec 2011, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 25 keer

Vanaf iOS 8.3 (nu in beta) is de optie om te switchen tussen 4G/3G & 2G voor iedereen beschikbaar
Bijlagen
IMG_0078.PNG
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Dat is goed nieuws!
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

tb0ne schreef:Ik heb ook een Lumia 925 van het werk, die heeft ook dat probleem al kan je daar via een field app nog wel 2G forceren.
Bestaan dergelijke beperkingen ook in Android?
Bij Windows Phone kun je gewoon kiezen of je 2G, 3G of 4G wilt gebruiken:
Instellingen
mobiel netwerk & simkaart
Hoogste verbindingssnelheid
- 2G
- 3G
- 4G
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

tb0ne schreef:Ik snap dat providers hier graag de controle over willen, om technologische en andere redenen (data verstoken?).
Mijn persoonlijke ervaring met 3G en 2G was altijd dat 2G op een drukke plaats meer succes had dan 3G, ongeacht de provider.
En sinds de echte opkomst van smarthpones is dat effect alleen maar toegenomen.
Ervaring met 4G heb ik totnogtoe niet in dergelijke situaties maar vermoedelijk is dat gewoon de geschiedenis die zich herhaalt.
Het batterij argument blijft, alle nieuwe technologie ten spijt.
Niet iedereen heeft een iphone, de meeste andere toestellen laten de keuze wel toe.
Waarom dit afdwingen op iphones?
Of is het een vereiste van Apple?
Het is niet zozeer iets dat de Providers afdwingen, eerder de 'simpliciteit' van Apple die maakt dat er zo weinig mogelijk keus is. De provider kan dat veranderen, maar doet er denk ik de moeite niet voor.

Tot zover mijn ervaring gaat, gaat zowel 2G als 3G vaak overbelast op bepaalde momenten. Geen calls op 2G en 3G en geen tot amper data over 3G (data over 2G ook niet). Terwijl 4G meestal veel meer bandbreedte tot gebruikers heeft (dat zal binnen 5 jaar ook al wel anders zijn) dan 2G of 3G en dus data vrijwel altijd nog vlot binnenkomt.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

De Gentse Feesten of eender welk groter evenement in Gent zijn nu toch niet bepaald slechte referenties als het op drukke netwerken in de omgeving aankomt. De ervaring de laatste jaren is heel duidelijk:
- Edge: Vergeet het. En al zeker bij Proximus, waar het sowieso al vreselijk werkt.
- 3G: Niet veel beter. Best case scenario is dat je op minder drukke momenten en plaatsen nog de helft van de snelheid voorheen op diezelfde locaties haalt. De laatste editie tot nu toe gaf echter gemiddeld amper 1/4.
- 4G: Amper verandering te merken, stabiel, betrouwbaar en op geen enkel vlak issues met snelheid of streaming/VoIP, eender wat.

Op de laatste editie was het bij Base dusdanig erg, gecombineerd met issues met 4G al 2 dagen er voor (zoals die nog steeds af en toe lijken terug te keren - veel te lage snelheden en vrij hoge ping), dat er dagenlang mooi "GPRS" op je toestel stond. Wat je ook deed, het maakte niks uit. Zowel op mijn MV (test)sim toen als mijn zus haar Base abonnement (toen nog) en een paar vrienden hun Base/MV. Vertragingen (qua sms'en en oproepen die niet doorkwamen) van gemiddeld 40 min waren de norm.

In ieder geval was ik bijzonder blij toen met mijn Proximus abonnement met 4G want zonder dat was het 10 dagen telecommiserie voor bewoners, bovenop de andere mega overlast.

Gezien de explosieve stijging van datagebruik en smartphones ook sinds vorig jaar wordt het dit jaar interessant om zien of de effecten zo zichtbaar zullen zijn, maar één ding mag wel niet vergeten worden hoewel het vaak gebeurd; 4G technologie kan je niet over dezelfde kam scheren als 2G en 3G naar capaciteit en groei van gebruik toe. 4G is dan ook het eerste volledig data gedreven netwerk en is net speciaal ontwikkeld om tegemoet te komen aan de veel grotere vraag en noden naar de toekomst toe. Die toekomst is nu al in voegen aan't treden, maar de capaciteit op 4G netwerken wordt wel nog steeds onderschat.

Maar hoe dan ook: de bewuste keuze van Edge is de laatste 2 jaar toch echt wel passé. Ook naar batterijverbruik toe, toch met een toestel van het laatste jaar.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Mijn Huawei P7 is nochthans ook ni zo oud, en merk ook een verschil tussen 2G, 3G en 4G op mijn batterij... Dit klopt dus volledig.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Wel, hier klopt die bevinding (Edge/3G zuiniger dan 4G) dus niet meer. Klopt dus niet volledig.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Als ik mij niet is het vooral slecht als je geen uitgebreide dekking hebt en dus constant switcht van 4G naar 3G en terug naar 4G( en af en toe eens Edge).
De ervaring leert mij dat dit vooral het geval is bij BASE backupSIM. In een straat 4G een straat verder 3G en nog een straat verder 4G(centrum Gent). Bij Proximus heb ik quasi in heel Gent constant 4G.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Stroper slaagt de nagel op de kopt. Dit merk je vrij hard met een openstaande data verbinding.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

krisken schreef:Mijn Huawei P7 is nochthans ook ni zo oud, en merk ook een verschil tussen 2G, 3G en 4G op mijn batterij... Dit klopt dus volledig.
Tja, je zit met een hogere frequentie, die minder ver reikt en ook makkelijker geblokkeerd wordt door allerlei obstakels, dus heb je slechtere ontvangst, dus gaat je toestel vaker signaal zoeken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

ITnetadmin schreef:
krisken schreef:Mijn Huawei P7 is nochthans ook ni zo oud, en merk ook een verschil tussen 2G, 3G en 4G op mijn batterij... Dit klopt dus volledig.
Tja, je zit met een hogere frequentie, die minder ver reikt en ook makkelijker geblokkeerd wordt door allerlei obstakels, dus heb je slechtere ontvangst, dus gaat je toestel vaker signaal zoeken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Dat + meer vermogen nodig om dezelfde signaalsterkte aan de mast terug te krijgen. 900MHz 2G vs 2100MHz 3G of 1800MHz LTE maakt al wel wat uit.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

iOS 8.3 is er en er is nu inderdaad een keuze tussen 4G, 3G en 2G. 'k Zit nu op mijn Mobistar testsim, de carrier file hier is Mobistar 19.0. Nog niet getest welke deze voor Proximus en Base zijn maar vermoedelijk beide 19.0 (al waren Mobistar en Base de enige op 18.1 en niet 18.0, en Base na visual voicemail activering recent 18.2).
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Das wel alleen voor de iPhone. Op de iPad heb (vooralsnog) geen keuze tussen 2G/3G/4G. Alleen tussen het aan-/uitzetten van 4G.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
kristofmertens
Pro Member
Pro Member
Berichten: 284
Lid geworden op: 07 aug 2013, 20:26
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 34 keer

Misschien is deze vraag hier al eerder gesteld, maar toch...

Wat is nu het beste in gebruik/verbruik voor mobiele data?
Volgens geschreven pers is 4G de grote batterijverslinder, dan 3G, vervolgens 2G.

Zet ik steeds de schakelaar van mobiele data aan en uit en maak ik de keuze uit 2G/3G of 4G?
Merk dat wanneer ik bv 4G aanvink en de mobiele data uitzet hij nog steeds op de 4G band blijft zitten, wil ik bellen of word ik opgebeld switcht hij over op 2G/3G, wat normaal is.

Is dit goed voor mijn batterij als ik dit hanteer of toch beter op 3G zetten voor ik mobiele data uitschakel?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
TV: Telenet + CI+ module + Streamz
Internet: Telenet All internet 300
GSM: Orange Go Plus + Extra Surf Card, Orange Go Light
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Gewoon 4G aan laten staan en geniet van de hoge snelheden en lage pings bij het surfen.
kristofmertens
Pro Member
Pro Member
Berichten: 284
Lid geworden op: 07 aug 2013, 20:26
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 34 keer

AndRo555 schreef:Gewoon 4G aan laten staan en geniet van de hoge snelheden en lage pings bij het surfen.
Probleem is dat ik in de praktijk thuis met 4G 2/5 ontvangst heb, met 2G of 3G 5/5.
Heb dus een beetje vrees dat ik zonder ontvangst ga zitten als ik hem continu op 4G laat staan.
TV: Telenet + CI+ module + Streamz
Internet: Telenet All internet 300
GSM: Orange Go Plus + Extra Surf Card, Orange Go Light
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

2/5 is toch genoeg? :-)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

En bellen gaat toch over 2G of 3G dus moet je telefoon toch terug naar 2G/3G met 5/5 signaalsterkte.
kdhoe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 dec 2011, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 25 keer

kristofmertens schreef:Misschien is deze vraag hier al eerder gesteld, maar toch...

Wat is nu het beste in gebruik/verbruik voor mobiele data?
Volgens geschreven pers is 4G de grote batterijverslinder, dan 3G, vervolgens 2G.

Zet ik steeds de schakelaar van mobiele data aan en uit en maak ik de keuze uit 2G/3G of 4G?
Merk dat wanneer ik bv 4G aanvink en de mobiele data uitzet hij nog steeds op de 4G band blijft zitten, wil ik bellen of word ik opgebeld switcht hij over op 2G/3G, wat normaal is.

Is dit goed voor mijn batterij als ik dit hanteer of toch beter op 3G zetten voor ik mobiele data uitschakel?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Je kan dit op 2 manieren bekijken. Mobistar heeft bijna overal 4G beschikbaar op 800mhz. Dit dringt beter binnen in gebouwen. Je telefoon moet dus minder sterk zenden om goede ontvangst te krijgen. Je zal dan minder batterij verbruiken dan bij 3G op 2100mhz. Ik zou het gewoon op 4G laten staan.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”