Virtuele machines en licenties

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Op het werk zijn we aan het overwegen voor alle klanten eenzelfde virtual machine (VMWARE) te voorzien zodoende bij elke klant eenzelfde basis te hebben en natuurlijk maar één systeem te hebben dat we moeten onderhouden en verdelen over alle klanten.

We willen dit natuurlijk volledig legaal doen, maar ik krijg kop nog staart van het hele licentie-verhaal van Microsoft.

Wat ik eerst dacht te doen, maar mogelijk niet correct is of zal werken:
Wij maken onze bron VM op een eigen OEM licentie. Voor elke klant nemen we een andere Windows OEM licentie.
Telkens er een update is van onze software, passen we onze bron VM aan. Vervolgens passen we de licentie sleutel aan van onze bron VM naar die van elke klant, eventueel activeren en bewaren die VM als een kopie voor de klant.
We zorgen dat de klant deze nieuwe versie ontvangt met zijn eigen Windows licentie (en geactiveerd).
Gaat dit? Is dit volgens de regels (ik denk het wel: zie hier)? Ik maak me bv. zorgen over het steeds veranderen van licenties en mogelijk nadien opnieuw activeren... staat daar een limiet op etc.?

Mogelijk is een ander pad beter, maar ik vind hier bijzonder weinig info over. Zo kwam ik onderstaande tegen i.c.m. volume licensing.
http://www.microsoft.com/licensing/abou ... rtual.aspx
http://www.microsoft.com/licensing/abou ... aspx#tab=1
http://www.microsoft.com/nl-be/licenties/default.aspx

Maar, waar vind ik meer info over de mogelijkheden en kosten hiervan? Kan ik iemand van MS laten langskomen, zoja waar kan ik dat aanvragen (niet gevonden op hun website, enkel [email protected] adres)?
Als ik de http://mla.microsoft.com/product.aspx?var1=-1 site gebruik krijg ik terug "Price data not available for the selected product(s)"...

Zijn er trouwens nog mensen met ervaring betrekkende het uitrollen van VMs naar meerdere personen, zonder telkens de hele VM te moeten uitrollen (incrementeel werken op basis van vorige versie)?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

DrTho
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 apr 2008, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

als je Windows server gaat hosten voor klanten zal je SPLA eens best bekijken
Synman
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 jun 2013, 21:29
Locatie: Massemen (Wetteren) Belgium
Bedankt: 12 keer

Neem eens contact op met microsoft in Diegem. Daar kunnen ze u zeker helpen. U can ook vb met computacenter contact opnemen, zijn kunnen adviseren wat best te doen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ah, MS licenses. Wat een nachtmerrie.
Technisch gezien mag ik niet eens een master image nemen en herverdelen met de licenses die ik heb, maar ik doe het lekker toch. Ik heb nl licenses voor elke pc. Soms moet je er je voeten wat aan vegen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Inderdaad, als je 20 identieke pc's met een OEM Windows erop, dan heb je niet het recht tot reimagen met pakweg de MS Deployment Tools. Maar als je één Windows koopt in volume licentie, dan krijg je wel het recht op reimaging te doen. Op alle pc's. Redelijk belachelijk en geldklopperij, maar als je echt in orde wil zijn, is dat de enige manier blijkbaar.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Dit zijn dan nog maar de licenties voor windows. Eens je begint aan de licenties voor SQL Servers of als je naar Core CALs overschakelt, dan krijg je pas grijs haar ...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”