banken nemen 4 dagen interbancair verlof

laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

Vond het al bizar dat een overbooking die ik donderdag van BKCP naar Recordbank maakte vrijdag nog steeds niet binnen was, ook nu nog steeds niet op dinsdagmiddag.
Navraag bij Recordbank leert mij dat er in Belgie idd 4 dagen geen interbancair verker was omdat de banken ook vrijdag gesloten waren voor geode vrijdag, dat zou al jaren zo zijn...

Begint het geen tijd te worden dat alles real-time gebeurt, in plus -en min..

ik weet niet hoe dat in het buitenland zit maar merk de laatste tijd toch wel dat wanneer ik en betaling op vrijdag uitvoer naar Nederland dat dit er maar de maandagavond of dinsdag op staat en dat die Nederlanders rare ogen optrekken dat dit allemaal zolang duurt, hoewel ik er zelf niet kan aan doen...

Betalingen die ik naar Nederland donderdag heb gedaan , zullen er dus maar woensdag op staan, dat is bijna een week, amai zunne...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
exop
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Tjah, ze willen vast voorkomen dat louche transacties er door komen zonder een voorafgaande manuele (steekproef) controle.
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Ook net tegenaan gelopen... vrijdag ochtend ingegeven (9h30 ffs), vandaag nog steeds bij de toekomstige verrichtingen.

Uitleg van de bank: da's allemaal niet realtime he meneer. :bang:
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

In mijn ervaring gaan internationale overschrijvingen trouwens sneller, maar ik heb het niet systematisch getest.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

In NL staat het vaak binnen enkele seconden op een andere bank... Blijkbaar lukt dat in België niet...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Iemand heeft onlangs aan mij een betaling gedaan, binnen België. Betaling uitgevoerd op maandagmiddag. Geld stond woensdagochtend op mijn rekening.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
cougare
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

Vreemd, ik dacht dat het wettelijk maar 1 werkdag mocht duren tussen belgische banken ?
thomasv
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

Inderdaad toch absurd, vooral ook voor bedrijven die dan niets van overschrijvingen kunnen doen of geld ontvangen.

PayPal, Bitcoin, iDeal, ... doen het op dat vlak dan toch allemaal beter met dat het (zo goed als) realtime is.
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

thomasv schreef:Inderdaad toch absurd, vooral ook voor bedrijven die dan niets van overschrijvingen kunnen doen of geld ontvangen.

PayPal, Bitcoin, iDeal, ... doen het op dat vlak dan toch allemaal beter met dat het (zo goed als) realtime is.
Zo lang je niet omzet naar 'echt' geld.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Bitcoins omzetten naar echt geld duurt anders ook maar één dag, vanaf een NL rekening

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En als de betaling die je donderdag doorgaf er dan woensdag doorkomt staat ze waarschijnlijk evengoed op datum van vorige woensdag... En dan moogt ge niks zeggen over de banken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

die van vorige donderdag is ondertussen binnengekomen bij Recordbank en staat op vandaag 7 april maar durf er bijna op wedden dat er bij BKCP wel 2 april zal opstaan..
Welke van de 2 banken gaat er dan met 5 dagen intrest (hoe weinig ook) lopen ?
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Akkoord dat er iets gedaan moet worden aan die dagen zonder verrichtingen, maar zo moeilijk is het toch niet om daar rekening mee te houden he... Ik schrijf nooit over op vrijdag of een dag voor feestdag.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Alsof alle computers, die het betalingsverkeer regelen, stoppen met werken gedurende x aantal dagen. Blijkbaar kunnen betalingen alleen plaatsvinden als de banken "open" zijn. Ik zou het niet meer dan normaal vinden dat een betaling maar een paar minuten in beslag neemt.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

..2008... zou er ondertussen niet een en ander veranderd zijn ?
radiometeor.be
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Spijtig genoeg niet. Het is werkelijk schandalig die termijnen. Des te meer omdat het zogezegd geautomatiseerd is. Het zou gewoonweg nog geen seconde mogen duren (zelfs al zijn het 500 stappen dat het geld zou moeten doormaken, ipv de 6 die het nu zijn). Tijd dat deze issue nog eens in de media gebracht gaat worden denk ik :)
Als m'n vriendin van haar NL rekening iets overschrijft is het er direct (ook naar mijn belgische rekening!). Maar tussen Belgische rekeningen..
Ik heb wel al ontdekt dat je gewoon moet zorgen dat de overschrijving ofwel voor 9u 's morgens of wel voor 16u in de namiddag moet gedaan zijn. Dan staat het in theorie 24u later op de andere rekening. Maar dat is theorie..

De enige plausibele uitleg die ik kan geloven is dat de infrastructuur hierachter gewoonweg niet toereikend is voor het te verwerken volume. Maar dat is het waarschijnlijk niet omdat ze duidelijk ook geen overschrijvingen doen op feestdagen en in weekends. Het is dus gewoon moedwillig.
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Twitter: MisterTommie
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

laroyj schreef:die van vorige donderdag is ondertussen binnengekomen bij Recordbank en staat op vandaag 7 april
gaat de bank dan verantwoordlijk zijn als een betaling zogezegd telaat bij de bestemmeling is binnengekomen
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Ik verwacht een betaling die maandelijks binnen komt via domiciliëring op de 5e. Vrijdag was dit al verdwenen van de persoon die mij dit geld sturt. Vanavond staat het er nog steeds niet op! Ik ben klant bij Axa en de andere persoon bij BNP.

Dat is dus 6 dagen om het geld over te brengen. Echt schandalig.

De interne invorderingen die Axa op mijn rekening doet om mijn hyptohecaire te betalen waren uiteraard wel stipt op tijd gedaan.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Ah ja, alsof ze miljoenen transacties controleren.

Of hebben ze schik van hackers?
http://tweakers.net/nieuws/101389/hacke ... anken.html
:twisted:
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

'k Heb mij hier ook al meermaals serieus vragen over gesteld. Al moet ik wel zeggen dat op vlak van snelheid KBC toch nog niet geklopt is (in België - zowel stortingen, overschrijvingen intern als extern).
Fortis en Belfius... da's een ander verhaal. Hetzelfde geldt voor Keytrade: traag!
R3ap4r
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 15 keer

KBC zelfde laken een broek, Donderdag 2 april 9h16, storting naar Paypal account via online banking,
vandaag om 13h17, geld ontvangen op Paypal account...dus als de banken dicht zijn, werken de pc's blijkbaar ook niet.

"Het gaat veel sneller mijnheer, minder papier mijnheer....ze jongleren nog altijd even lang met de mensen hun geld als vroeger.
Afbeelding
Zorba
Elite Poster
Elite Poster

Waarom zou dat bij KBC anders zijn?
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Zorba schreef:Waarom zou dat bij KBC anders zijn?
Hehe, ik las op Spaargids net het volgende: http://www.spaargids.be/forum/duurtijd- ... ml#p159379
Het hele topic gaat trouwens over die materie.
Zie ook dit topic: http://www.spaargids.be/forum/laatste-v ... 11958.html
Afbeelding
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Blijkbaar een initiatief van een forumlid hier @vaganzza.

Uit persoonlijke ervaring viel het mij gewoon op dat van mijn rekeningen die van KBC het vlotst werkt, vergeleken met mijn fortis en belfius rekening. Da's het enige wat ik hiermee wou zeggen, hoe dan ook blijft het naar hedendaagse normen véél te traag tussen verschillende banken en internationaal.

Edit: Naam verkeerd geschreven.
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 08 apr 2015, 09:54, in totaal 1 gewijzigd.
Zorba
Elite Poster
Elite Poster

Duurtijd tussen transacties is nog iets helemaal anders dan verrichtingen tussen feestdagen he. In het eerste is KBC redelijk snel maar ze gaan niet als enige transacties doen op feestdagen he.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Nee, zeker niet, dat wou ik ook niet beweren. Maar als ik geld stort aan de automaat is dat bedrag altijd direct verwerkt, ongeacht dag en uur. Overschrijvingen tussen KBC rekeningen zijn altijd zeer snel, ook op zondagen. Ook zijn er veel meer betalingen met bancontact direct verwerkt en weergegeven, wat bijvoorbeeld bij Belfius wel helemaal anders is, wat op z'n beurt gevolgen heeft voor weergegeven resterend saldo: meer dan in werkelijkheid het geval is, maar je kan gissen hoeveel het nu echt is.

Vandaag nog stortte m'n vriendin op haar Fortis rekening rechtstreeks via de automaten in haar hoofdkantoor en tijdens de openingsuren een bepaald bedrag, en dat bedrag stond nog geruime tijd "in verwerking", hetzelfde voor een overschrijving die ze opnieuw in het kantoor via een automaat ingaf. Bij mij staan die altijd direct verwerkt met correct resterend saldo en zijn overschrijvingen altijd direct verwerkt en dus uitgevoerd en correct weergegeven. Ook op zondagen. Het klinkt misschien absurd, maar ook hier begrijp ik niet waarom dat verschil er is en dat in een digitaal tijdperk als het onze.
En dan zijn er nog mensen die niet zeker (kunnen) zijn dat ze een net cash gestort bedrag kunnen gebruiken bij een hierop volgende betaling met bancontact, ongeacht welke dag en uur het is.
Zorba
Elite Poster
Elite Poster

Opletten met cash storten op je zichtrekening in het weekend: de verwerking is de dag zelf, maar valutadatum pas maandag :)
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Van op de website van BNP Paribas:
Een snellere verwerking van betalingen
De Richtlijn legt voor elk betaalmiddel de maximale verwerkingsduur vast. Betalingen binnen de SEPA-zone worden dus efficiënter en betrouwbaarder.

Een voordeliger systeem van valutadatum
Bij de debitering van de rekening van een betaler: de valutadatum van de transactie mag niet vóór de datum vallen waarop de invordering werkelijk plaatsvindt.
Bij de creditering van de rekening van een begunstigde: de valutadatum van de transactie mag niet na de datum vallen waarop de storting werkelijk plaatsvindt.
In praktijk bij BNP : online overschrijving wordt in real-time verwerkt.

Voor andere banken is dat niet het geval maar, dat betekent niet dat er nog 4 bancaire dagen mogelijk zijn.
Op het uittreksel moet uiteindelijk de valutadatum gelijk zijn bij zowel de betaler als de ontvanger.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

iRockabizzydilly schreef:Blijkbaar een initiatief van een forumlid hier @vanganzza.
Klopt :)
Goztow schreef:Ik verwacht een betaling die maandelijks binnen komt via domiciliëring op de 5e. Vrijdag was dit al verdwenen van de persoon die mij dit geld sturt. Vanavond staat het er nog steeds niet op! Ik ben klant bij Axa en de andere persoon bij BNP.

Dat is dus 6 dagen om het geld over te brengen. Echt schandalig.

De interne invorderingen die Axa op mijn rekening doet om mijn hyptohecaire te betalen waren uiteraard wel stipt op tijd gedaan.
Is spijtig genoeg normaal, die overschrijving zal pas vandaag toekomen omdat het bij de bank officieel pas gisteren vertrokken kan zijn... Vandaar dat overschrijvingen op feest- en op weekenddagen helemaal geen zin hebben...

Het is, zoals ook hier al aangekaart, gewoon belachelijk dat overschrijvingen tussen banken enkel op bankwerkdagen kunnen plaatsvinden. Het feit zit er in dat al die betalingen via de NBB moeten gaan. Maar waarom precies het niet kan doorgaan als de NBB dicht is, is mij toch wel een raadsel. Alles loopt ge-automatiseerd...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
lirec
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Voor meer technische onderbouwing inzake ze redenen tot al die vertragingen:
zie voorgaande topic http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... nk#p582838 + de verdere toelichtingen inzake van heist_175

Langs de ene kant mag het systeem wel wat "op de schop" dat een transactie max 1 werkdag duurt.
Langs de andere kant mag je ook niet overdrijven en is het niet noodzakelijk om alles in real time te zien.

Een afstemming tussen "wat is noodzakelijk" en "wat is veilig/logisch/aanvaardbaar/betaalbaar" is hier, en in vele andere toepassingen, op zijn plaats.
De samenleving holt zichzelf voorbij in meer/sneller/hoger/.... en is dan verbaast over burn-outs/zelfmoorden/depressies.
Idem dito in taken op de werkvloer: alles moet afgesloten zijn en wel zo snel mogelijk, over de onderliggende kwaliteit van de oplossing word nadien pas nagedacht.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

lirec schreef:Een afstemming tussen "wat is noodzakelijk" en "wat is veilig/logisch/aanvaardbaar/betaalbaar" is hier, en in vele andere toepassingen, op zijn plaats.
De samenleving holt zichzelf voorbij in meer/sneller/hoger/.... en is dan verbaast over burn-outs/zelfmoorden/depressies.
Dat zie ik nog niet vlug gebeuren met computers die (internationaal) betalingsverkeer regelen.
Los daarvan: een betaling via PayPal aan een bedrijf aan de andere kant van de wereld komt daar toe met lichtsnelheid. Een overschrijving binnen België of naar een buurland kan tot een paar dagen duren. Als ik in China of Spanje of UK of Duitsland of... aankoop en met Paypal betaal, dan krijg ik binnen de minuut een email ter bevestiging van PayPal dat ik een betaling geautoriseerd heb. Binnen de kortste keren staat het geld op de rekening van de begunstigde. Vraag mij niet waar het verschil zit tussen PP en een overschrijving aangezien beide vormen van betaling verlopen onder een binaire vorm, zijnde digitaal.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Grappig om te zien hoe telkens dezelfde vragen terugkomen :).
Dat internationale betalingen sneller gaan, durf ik heel sterk te betwijfelen. Je kan een internationale betaling niet vergelijken met een binnenlandse (en dus SEPA) betaling.
Voor een internationale overschrijving betaal je fors, een SEPA betaling zit mee in uw "equiperingskost". Er zijn massa's banken die gratis rekeningen aanbieden, dus beschouw SEPA als gratis.
Het is nogal evident dat een duurder systeem sneller kan werken dan een "gratis" systeem. Dus mocht morgen iedereen voor elke overschrijving €7 betalen, het zou de banken voor de wind gaan en er zou geïnvesteerd kunnen worden in real-time settlement.
Maar dus, het moet gratis, snel, fraude-ongevoelig, zowel grote als kleine bedragen, ...
Misschien is dat wat teveel op een hoopje.
Zoals eerder gezegd: het staat u vrij van bank te veranderen als uw huidige bank u niet aanstaat.

Waarom kan Paypal zoveel sneller?
Internationaal: schandalige wisselkoersen
Nationaal: je wilt niet weten welke regelgeving een Belgische bank moet volgen, zowel vanuit de sector (dus zelfregulerend) als vanuit de overheid. Al die controles kosten tijd en geld. Er zijn oneindig veel mogelijke problemen die gecontroleerd moeten worden. Als je de betaling toch uitvoert, ondanks deze "vlag", draai je als bank op voor de kosten.

Maar euh... De verlichte geesten hier: solliciteer bij een bank of een consulting bedrijf voor de financiële sector en hertekenen die handel.
Veel succes!
t-town
Premium Member
Premium Member
Twitter: ttown2
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 22 keer

Je beseft dat een SEPA-betaling een standaard is voor betalingen binnen Europa?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

No shit :).
Vandaar de onzin dat een overschrijving naar of van Nederland sneller of trager is.
Het allemaal "één pot nat" en alles en iedereen werkt volgens hetzelfde systeem of architectuur.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Voor een internationale overschrijving betaal je fors, een SEPA betaling zit mee in uw "equiperingskost". Er zijn massa's banken die gratis rekeningen aanbieden, dus beschouw SEPA als gratis.
Euh... come again??? Als ik een overschrijving doe naar een rekening in Nederland, dus internationaal, dan komen daar geen kosten bij. Dus waar jij haalt dat je voor een internationale overschrijving fors moet betalen, Joost mag het weten. Als ik 100 euro overschrijf, dan gaat er 100 euro van mijn rekening en krijgt de begunstigde 100 euro.
heist_175 schreef:Waarom kan Paypal zoveel sneller?
Internationaal: schandalige wisselkoersen
Nationaal: je wilt niet weten welke regelgeving een Belgische bank moet volgen, zowel vanuit de sector (dus zelfregulerend) als vanuit de overheid. Al die controles kosten tijd en geld. Er zijn oneindig veel mogelijke problemen die gecontroleerd moeten worden. Als je de betaling toch uitvoert, ondanks deze "vlag", draai je als bank op voor de kosten.
Daar heeft een klant geen boodschap aan, aan schandalige wisselkoersen. Het gaat hem over de snelheid waarmee een betaling wordt uitgevoerd. En nationaal: het zal mij worst wezen welke regelgeving een bank moet volgen. De snelheid die telt voor mij (en vele anderen) en van wat er achter de gordijnen speelt, daar liggen wij niet van wakker. Meer zelfs, daar hoeven wij zelfs niks van te weten.
En banken in bv. Nederland die hebben dan niet zo een regelgeving die ze moeten volgen? Want als ik het goed begrijp kunnen overschrijvingen binnen Nederland (of misschien ook andere landen) zo goed als in real-time gebeuren.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Je wordt duidelijk niet gehinderd door enige kennis ter zake.
Een betaling naar Nederland is geen internationale betaling, maar een SEPA betaling (max €50K, en nog enkele beperkingen).
SEPA CT (credit transfer, "normale" overschrijving) is een Europese richtlijn, die België, Nederland, ... en alle andere SEPA landen moeten uitvoeren (of willen uitvoeren). De implementatie kan licht verschillen, maar de architectuur en de rechten/plichten (waaronder het aantal dagen dat het mag duren) is exact hetzelfde.

Real-time in Nederland? Think again.
Ik kan in België ook real-time overschrijven naar een andere rekening:
- ik ben Belfius klant, mijn vrouw ook. Als ik geld overschrijf van mijn rekening naar de hare, staat het er meteen op.
- als ik naar het kantoor ga en €5-10 (tarieven verschillen van bank tot bank) betaal voor een "dringend overschrijving", staat het geld diezelfde dag nog op de rekening van de tegenpartij. De reden dat het dan wel kan? Je betaalt extra en dan kan de bank wél duurdere systemen gebruiken (bv TARGET).

Uw bank zal met plezier al het betalingsverkeer via TARGET afhandelen, als je ook de factuur van die diensten betaalt.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:No shit :).
Vandaar de onzin dat een overschrijving naar of van Nederland sneller of trager is.
Het allemaal "één pot nat" en alles en iedereen werkt volgens hetzelfde systeem of architectuur.
Euhm ik wil gerust vandaag een overschrijving doen van NL naar BE en ik durf wedden dat het er morgen op staat! Echter heb ik gisteren 500 euro van Belfius naar mijn VDK overgeschreven en vandaag staat het nog steeds niet op mijn rekening...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Je wordt duidelijk niet gehinderd door enige kennis ter zake.
Een betaling naar Nederland is geen internationale betaling, maar een SEPA betaling (max €50K, en nog enkele beperkingen).
Een betaling naar NL is dus een nationale betaling?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

@JD
Een betaling naar Nederland valt onder exact dezelfde regelgeving (SEPA) als die tussen een Belfius en Fortis rekening.
In die hoedanigheid wordt die overschrijving, voor interbancair betalingsverkeer, niet als "anders" of internationaal beschouwd.

Wanneer is het SEPA:
- euro
- niet meer dan €50K
- land van oorsprong en land van bestemmeling moeten in de SEPA zone liggen
- ... (er zijn er nog wel enkele)

---
Every payment that is not SEPA or domestic is considered to be an International Payment or Cross border Payment.

The main differences with SEPA are:
- There is no central clearing. Banks use a network of correspondent banks to access foreign countries and currencies.
- In case multiple currencies are involved, they must be exchanged: FOREX (FOReign EXchange)
- Different legislations apply to value dating and float
- Additional risks have to taken be into account: country risk, foreign bank risk, currency risk
- Messaging may be less standardized. Agreements with banks are needed about:
* accepting Payment Instructions
* code words in Payment Instructions and Credit Transfers
- Time zones introduce more complex handling of time slots for:
* Local processing of payments (foreign bank and local clearing dependency)
* The other bank’s timing for the creation of End-of-Day reporting (for reconciliation and cash management)
* Currency cut-off time for same day value processing of foreign currency payments via correspondent banks
- Every country has its own compliance rules for Anti Money Laundry (AML) and sanctions screening (black lists with people, organisations and countries).

@ NL >> BE
Als je nu (21u39) een betaling van NL naar BE uitvoert, zal het morgen niet op de BE rekening staan.
Als je morgenvroeg (bv 8u, maar dat kan van bank tot bank verschillen) een betaling van BE naar NL uitvoert, zal het overmorgen wel op de NL rekening staan (of eender welke rekening binnen SEPA zone).
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”