800Mhz vs 900Mhz

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Cecemel
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

Ik ben op zoek naar een expert in GSM-netwerken... Situatieschets:
Ik ben een zeer tevreden mobistar-klant maar bij ons thuis laat het netwerk de wensen over... soms krijgen wij 3 blokjes 2G binnen waarna alles wegvalt naar geen bereik. 3G zou er ook moeten zijn maar dit valt ook vaak terug op edge. Wat ik wel zeer vreemd vind is dat er op onze mast nog geen 4G geactiveerd werd maar dat hier wel soms een blokje van doorkomt? Wil dit dan zeggen dat 4G dekking beter is dan 2G dekking puur door het verschil in 100Mhz of is er een andere verklaring voor?

De klantendienst heeft me wel bevestigd dat in mei 4G bij ons zal geactiveerd worden. Ik merk op de 2 attesten ook een aanpassing in frequenties en vermogen. Denken jullie dat met de komst van 4G ons netwerk in huis stabieler zal zijn dan het nu is met 2G en 3G? Zal de 2G & 3G er ook op vooruitgaan op basis van de technische gegevens op lne.be?
Hierbij de link naar de 2 attesten van de mast in mijn buurt:
- https://www.milieuinfo.be/dms/service/z ... 88_001.pdf (huidige situatie)
- https://www.milieuinfo.be/dms/service/z ... 55_002.pdf (situatie vanaf mei)

Ik probeer de verschillen tussen de 2 attesten technisch te begrijpen maar dit is chinees voor mij... deskundige uitleg om hierover iets bij te leren is welkom!

Wat verder ook vreemd is: ik woon op een kleine kilometer in vogelvlucht van de GSM-mast en toch is het bereik ondermaats terwijl de mast van proximus ongeveer even ver ligt en een stabieler bereik geeft... 1km van een mast zou in principe toch niet zoveel storing mogen geven?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Gebruik niet sites als milieuinfo.be, zendmasten.be of sites.bipt.be voor accurate info.
Je kijkt beter naar LNE : http://www.lne.be/themas/milieu-en-gezo ... enneskaart

Dit is een officiële site, de meeste andere siets halen van deze sites hun info.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Cecemel
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

de links komen van lne.be hoor :) als ik daar naar mijn gemeente (kapelle-op-den-bos) ga krijg ik een link naar deze attesten.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

De signaalsterkte die je op je gsm ontvangt hangt van veel dingen af:

1) Zendvermogen mast (vermogen in de tabellen in je links). Hoe harder ze stralen des te beter signaal je ziet op je gsm
2) Gain (~winst in de tabellen) van de antenne op de mast. Dit kan je (als leek) zien als een soort richtings-efficientie van een antenne. Hoe groter de gain hoe meer het signaal gefocust is op 1 gebied. (ruwweg gezien) De verticale en horizontale hoeken die erbij staan is de breedte en hoogte (hoogte midden op de tabellen) van het stralingspatroon. (ongeveer)
3) Alles wat er tussen de mast en jou zit. Dit is afhankelijk van waar jij staat in je huis, de hoogte van de antenne en alle huizen, bomen, heuvels die in de weg staan.
4) De antenne in jou gsm, de ene is al wat beter met een zwak signaal dan de andere.
5) frequentie. De vuistregel is hoe hoger de frequentie hoe minder makkelijker door obstakels. (op een paar uitzonderingen na, denk aan 2.4GHz dat heel slecht door water gaat, terwijl 2.2 of 2.6GHz dat beter doen)

Maar het vermogen in de tabellen kan zelfs nog verschillen van wat er nu in het echt gebruikt wordt.

In de tabellen (eerste kolom) is GSM = 2G, UMTS = 3G en LTE=4G
Dat er 4G in je huis komt is dus niet echt verassend als je de tabellen analyseert (vooral het grotere vermogen tov 3G). Het kan dus goed zijn dat 4G goed bruikbaar wordt in jou huis. Echter is er nog geen VoLTE (voice over LTE) en zal je dus nog altijd nood hebben aan 2G of 3G om te bellen.

Veel valt er niet te doen bij jou thuis. Je gsm op 2G enkel zetten kan een beetje helpen omdat die dan geen moeite meer doet om naar 3G of 4G te zoeken en over te schakelen.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Kortom: Momenteel zijn de masts in uw omgeving in principe nog 'oude' Mobistar netwerken en of nog niet ge(her)activeerd (met 4G)? Indien ja op een van beide, dan mag je gerust verbetering verwachten in mei, ook naar andere dan 4G tech toe qua bereik.

En zoals Andro555 in principe ook zegt: die 100MHz kan altijd een verschil geven afhankelijk van de omgevingsfactoren. Een lagere frequentie gecombineerd met een hogere zendsterkte is normaliter altijd merkbaar beter. Uitzonderingen bestaan echter (altijd).
Cecemel
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

@andro555: maar momenteel is de 4G nog niet geactiveerd dus komt het signaal van een verdere mast?
Alleszins bedankt voor de uitgebreide info.

@irockabizzydilly: volgens mij werd de mast inderdaad nog niet geupgrade dus ik hoop dat er nieuwe masten komen met een betere technologie qua bereik... het is alleszins bang afwachten tot mei. ik hoop namelijk dat 2G & 3G er ook op vooruitgaan.

is er eigenlijk een reden dat ze voor antenne 3 een lager vermogen gebruiken? Dit zou toch voor dat gedeelte van de gebruikers een minder goed bereik moeten geven?
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Uitzendvermogens moeten conform zijn aan de in dit geval Vlaamse regelgeving en dus moet de totaalsom van uitzendvermogen op de mast onder een bepaalde waarde blijven = puzzelen met de antennes onderling hoeveel vermogen ze maximaal mogen geven zodat de totaalsom niet over de limiet gaat.

De 'nieuwe' antennes geven bij Mobistar alleszins ook duidelijke verbetering op vlak van 3G, dus ik zou toch wel iets van verbetering verwachten eenmaal de upgrade voltooid is. Naar bellen toe is een goede 3G dekking hebben bij Mobistar voldoende daar zij in tegenstelling tot de andere twee een groot aantal gesprekken over 3G sturen. 2G mag je dus (met een nieuwer toestel) verwaarlozen.
kristofmertens
Pro Member
Pro Member
Berichten: 284
Lid geworden op: 07 aug 2013, 20:26
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 34 keer

Dit moet een grap zijn hoop ik?

https://www.mobistar.be/nl/opties-en-diensten/4g

[Afbeelding Post made via mobile device ]
TV: Telenet + CI+ module + Streamz
Internet: Telenet All internet 300
GSM: Orange Go Plus + Extra Surf Card, Orange Go Light
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Zoals in het andere topic: dit is waarschijnlijk aanduiding voor 4G+ netwerken en niet 4G standaard. Maar zeer verwarrend en niet representatief, inderdaad. Ik neem aan dat er snel een fix komt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Of het is Mobistars manier om de vlaggen half stok te hangen :wink:

Ik vind het wel verdacht veel platteland hebben voor een 4G+ uitrol. Er zitten plekken bij waarvan ik zou verwachten dat het LTE800 alleen is, niet dicht genoeg bevolkt om ook 1800MHz te hebben. Samen met het feit dat er geen woord gerept wordt over 4G+ op die pagina, ga ik er vanuit dat het een fout is.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Dat was mijn bedenking ook al, toegegeven. Snel een fix nodig dus want nu is het niet bepaald een positieve weergave.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

in elk geval kan ik je bevestigen dat de 4G van Mobistar op 800Mhz zeker je problemen gaan oplossen.
Ik heb dit al in een andere topic gezegd : ik ben overgeschakeld van Mobistar naar Proximus ('t was van moeten...) , en ik heb er ferm spijt van.
4G bij Proximus waardeloos. 4G van Mobistar tot in de kleinste dorpsgaten, en zelfs stabiel binnenhuis.
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”