Android 5.0.2 - Oxygen OS voor OnePlus One

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
BertG3
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 231 keer
Provider

OnePlus heeft zaterdag zijn officiële software voor de OnePlus One uitgebracht, die CyanogenMod op den duur moet gaan vervangen. OxygenOS is nu voor iedereen te downloaden en installeren.

OxygenOS is gebaseerd op Android 5.0.2 Lollipop en het is de initiële release van de software, waarbij OnePlus nog niet heel veel functies heeft toegevoegd. De software moet wel handmatig op de One worden geïnstalleerd door de gebruiker, wat voor velen nog een werkje zal zijn.

Dit kun je met OxygenOS

OxygenOS is eigenlijk een stock-versie van Android. Dit betekent dat de software werkt en oogt als de software die op de Nexus-toestellen draait, en dat vindt ondergetekende een fijne eigenschap. Tijdens het instellen van OxygenOS is het software gelijk aan die van de Nexus-toestellen, en ook de functies en het uiterlijk van de software komen grotendeels overeen.

Toch heeft OnePlus wel enkele veranderingen doorgevoerd. De grootste verandering is de mogelijkheid om het snelle-instellingenpaneel naar eigen wens aan te passen en in te delen. Zo heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om knoppen te verwijderen en de volgorde aan te passen. Een enorm fijne optie die niet in de standaard Android-versie van Nexus-toestellen zit. Daarnaast heeft OnePlus ondersteuning voor gestures toegevoegd, waarmee je bijvoorbeeld op het lockscreen een V kunt vegen om direct de zaklamp-app te openen.

Verder is het mogelijk om te wisselen tussen de hardwareknoppen en touchknoppen van het toestel. Op bovenstaande screenshots is te zien dat er touchscreenknoppen worden gebruikt. Ook heeft OnePlus een speciale feedback-app gelanceerd, die als apk-bestand kan worden geïnstalleerd en in gebruik kan worden genomen voor het sturen van feedback.

Download en installeer OxygenOS

De installatieinstructies van OxygenOS zijn op de fora van OnePlus te vinden. Het is noodzakelijk om de custom recovery TRWP te flashen en vervolgens het custom rom-bestand te downloaden en te flashen. Klinkt gemakkelijk, maar dat is het niet voor iedereen. Het flashen van OxygenOS is dus alleen bedoeld voor mensen die bekend zijn met fastboot en het handmatig flashen van roms.
Bron: http://www.androidplanet.nl/nieuws/oxygenos/
Download OxygenOS HERE http://oxygenos.oneplus.net/oxygenos_1.0.0.zip

Download Feedback App HERE https://s3.amazonaws.com/oxygenos.onepl ... v1.0.2.apk

Note: You’ll need to enable installations from unknown sources (settings > security) in order to install the feedback app on OxygenOS.

Please make sure all your data and files are backed up before commencing. Flashing OxygenOS onto CM does require a system wipe, so you will lose all of your data. We are actively working on an easier, more automated solution soon to be available, but for now the build must be flashed manually.

Please proceed only if you are confident in your abilities to flash a custom ROM. This guide exists to help you flash OxygenOS, but things can still go wrong if not followed correctly. While rooting and flashing will not void your OnePlus warranty, any damage caused by improper flashing is not covered under warranty.

The following instructions assume you have Fastboot and ADB installed.

Step 1

You first need to flash a recovery onto your device. We recommend using TWRP. Please download the recovery image to your computer. You can follow their instructions to flash recovery, or you can reference these steps:
Boot into fastboot mode. You can do this on your OnePlus One by holding down the power button and the volume up button. When you see the fastboot logo, connect your device to your computer.

In your terminal window, find the folder where you put the recovery image and run the following commands:
fastboot oem unlock (You can skip this step if your phone’s bootloader is already unlocked).
fastboot flash recovery <recovery.img>. Image file should be the TWRP recovery image.
fastboot reboot

You should now have the recovery installed.

Step 2

Unzip oxygenos_1.0.0.zip. In there, you will see a oxygenos_1.0.0.flashable.zip file. Copy oxygenos_1.0.0.flashable.zip to your phone. On a Mac, you can use Android File Transfer.

Step 3

Boot into recovery. You can do this on your OnePlus One by holding down both the volume down key and the power button.

Step 4

Once you are in the recovery interface, the first thing you want to do is a factory reset. Again, you will lose all your data so please make sure you have backed up everything before doing this.

Step 5

After the wipe, go to install and find oxygenos_1.0.0.flashable.zip. Confirm flash. This will flash OxygenOS onto your device.

Step 6

After the flash succeeds, you can reboot the device, which will take you to the new OxygenOS. Enjoy!

If you find yourself wanting to rollback to CM, Make sure you have TWRP or CM recovery on the device. Another factory reset will be needed before flashing unfortunately so make sure you backup all of you data.

Never Settle.
Bron: OnePlus forum
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Er zou ook nog een CyanogenMod van Lollipop voor uitkomen, datum helaas onbekend. Ik wacht nog wel even af, OxygenOS is nog niet bugvrij heb ik ergens gelezen.
BertG3
Administrator
Administrator
Provider

Op Twitter heb ik gelezen dat het OS vrij goed in elkaar steekt. Er zijn enkele functies weg zoals het filmen in 4K, maar voor de rest is het proper en vooral Stock Android.

Op het Forum van OnePlus staan er enkele bugs bij elkaar. Deze zijn voor mij althans niet zo erg. Als ik tijd vind dit weekend, zal ik het eens flashen op mijn toestel en schrijf ik hier mijn bevindingen neer.

Volgens OnePlus:
- When printing images, printer service may stop
- Cannot hang up a call using headphone controls (intermittent)
- OTG can only recognize FAT32 file system
- During system update, display of wifi/data notification may be incorrect
- During system update, display of version number may be incorrect
- Files sometimes crash when uploading files to the cloud
- Files may crash when renaming image files
- Files does not support multi-select deletes
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

de originele rom van oneplus werkt voor mij super. Zie dus ook niet in waarom te veranderen. Alles doet het, en meer moet dat niet zijn
de koe zegt boe
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Slafes schreef:Er zou ook nog een CyanogenMod van Lollipop voor uitkomen, datum helaas onbekend. Ik wacht nog wel even af, OxygenOS is nog niet bugvrij heb ik ergens gelezen.
Die is er toch al ? ik draai hem hier al een tijdje, of zie ik iets over het hoofd ?
BertG3
Administrator
Administrator
Provider

Jij draait waarschijnlijk een beta... De nightlies of zoiets...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Bugvrij zal een ROM nooit zijn.
En je draait inderdaad waarschijnlijk CM12 nightlies ofzo, want officieel is CM12S nog niet beschikbaar door problemen met cerficatie.

Ik heb OxygenOS nu op mijn toestel geplaatst. Heel smooth, Lollipop zelf zal daar ook wel voor tussenzitten.
Voorlopig nog geen extra features ofzo t.o.v. oasp Android, maar ze beweren gesleuteld te hebben om batterijverbruikt te verbeteren.
Nu de komende dagen eens afwachten :-)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

yups, nightly's, buiten dat het batterij verbruik hoger is ben ik nog niet echt veel bugs tegen gekomen (op de telefoon van mijn vriendin)
BertG3
Administrator
Administrator
Provider

Blijkbaar zou je met Oxygen een betere batterijduur halen. Wat denk je ??? Oxygen of wachten op CM 12 ???

iceke
Elite Poster
Elite Poster

Als je lolipop echt niet nodig hebt.... laten voor wat het is, de OPO draait stabiel dus waarom zou je upgraden ?
BertG3
Administrator
Administrator
Provider

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Blijkbaar zijn er al veel OnePlus'en hard bricked door OxygenOS...
Mensen die terugwilden van Oxygen naar CM11 via de bootloader van Oxygen krijgen hun OnePlus niet meer aan de praat. Dus hier ook, mensen die van Oxygen terug willen naar CM11 opgepast ! Het is aangeraden om dan eerst naar CM12 nightlies te gaan om daarna terug te keren naar CM11.

Oxygen is niet meer dan de Stock Android 5.0.2 met de gekende gestures van CM11.

Verwacht is dat volgende week CM12S beschikbaar zal zijn. Deze zul je OTA kunnen upgraden. Als je per se Oxygen wilt is er nu ook een programmaatje beschikbaar voor Windows om hem met één druk op de knop te upgraden naar Oxygen.

Verder kun je zoals iceke zei gewoon ook op CM11 blijven, want buiten het material design is er volgens mij niet echt veel veranderd aan de software.
Zoals OnePlus zelf zei, zou de batterijduur op Oxygen beter moeten zijn, maar als je het OnePlus forum even doorleest, zijn er daar ook veel discussies over.

Wel zou er in CM11 met een update van Google Play Services een battery leak zijn, die je blijkbaar met je Privacy Guard kunt verhelpen.

(Resultaat van eens een uurtje het OnePlus forum te lezen :banana: )
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Waarom OxygenOS, er zijn zoveel roms voor de Onplus One! Ik gebruik cm12 al enkele maanden met exposed framework. Enige bug die ik zelf eens gemerkt had was dat ik geen sms kon sturen naar niet contactpersonen, was enkele dagen later al in orde.
Een clean install is ook al maanden geleden.
Batterij gaat wel minder lang mee, geen 3d meer (of mss gebruik ik hem intensiever).
Android 5.1 werkt ook al voor oneplus.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Mijn madam gebruikt haar OPO amper, ik zie de batterij zowiso lager staan 's avonds sinds cm12...

Soit, ik heb deze tut gevolgd : https://forums.oneplus.net/threads/guid ... -0.252449/
BertG3
Administrator
Administrator
Provider

Ik denk toch dat er meer device-software updates zullen komen voor Oxygen.
Ik geloof nog steeds dat software die aangepast is aan het device, beter werkt dan een algemeen softwarepakket die op verscheidene devices werken.
Daar zit nog steeds een sterkte bij Apple...

Zelf ben ik momenteel wel heel erg content van CM11S op mijn OnePlus One, maar misschien kan Oxygen later een stapje voor krijgen omdat Oxygen het eigen besturingssysteem is van OnePlus.

Momenteel is het nog redelijk Stock Android, maar ik hoop dat er daar binnenkort verandering in komt.
BertG3
Administrator
Administrator
Provider

iceke schreef:Mijn madam gebruikt haar OPO amper, ik zie de batterij zowiso lager staan 's avonds sinds cm12...

Soit, ik heb deze tut gevolgd : https://forums.oneplus.net/threads/guid ... -0.252449/
CM12 is momenteel nog in nightly build... Misschien heeft dat er wel iets mee te maken.

Ik heb onlangs gelezen dat CM12 meer gericht zal zijn op gimmicks en dat Oxygen meer gericht is op performance en batterijduur.

Nu, op het forum van OPO zie je dat de één een enorme vooruitgang boekt met Oxygen qua batterijduur, en dat de ander een achteruitgang merkt.
Sowieso zullen voor beide OS'en er nog heel wat updates komen die het één en het ander zullen veranderen.
Ik wacht nog even met de updates tot CM12 stable is. Dan kijk ik wat voor mij het beste is en zal ik een keuze maken tussen Oxygen en CM12.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Het lijkt mij logisch dat de meeste gebruikers van een one+ niet beginnen rommelen met dingen die ze niet begrijpen en wel wachten op updates die ze officieel binnen krijgen. Niet iedereen zit op techsites en fora als userbase dus echt abnormaal noem ik dat niet. Ik zelf ben iemand die pas begin te rommelen als blijkt dat de ondersteuning voor mijn toestel is weggevallen, maar ik vertrouw er wel op dat er nog een officiële update zal uitkomen van CM12. Uiteindelijk draait het toestel nu ook goed dus waarom gaan experimenteren? Ik heb tijd. :)
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Patches bvb voor Beast attack, meer en betere opties, verbeteringen (Ik had problemen met de originele ROM) ...
CM12.1 draait hier erg goed. Als batterijduur belangrijk is neem je een andere kernel (en tweak je deze), maar daar hou ik mij niet mee bezig.
BertG3
Administrator
Administrator
Provider

Is Oxygen beter qua batterijduur ?

iceke
Elite Poster
Elite Poster

jnsvr
Elite Poster
Elite Poster

BertG3 schreef:Is Oxygen beter qua batterijduur ?

Daar gaan ze alleszins voor, om een ROM te bieden waarbij de batterijpresentaties in acht genomen worden.

Ik zit nu aan 3u30 Screen On Time, 14 uur standby met nog 22% resterend.
Gisteren haalde ik maar 2uur SOT met nog 28% resterend, dus nu begint de batterij wat te 'wennen'.
Nog niet de beste resultaten dus, maar komt hopelijk nog :-)
BertG3
Administrator
Administrator
Provider

jnsvr schreef:

Daar gaan ze alleszins voor, om een ROM te bieden waarbij de batterijpresentaties in acht genomen worden.

Gisteren haalde ik maar 2uur SOT met nog 28% resterend, dus nu begint de batterij wat te 'wennen'.
En blijf jij bij Oxygen of ga je straks naar CM12S ???

jnsvr
Elite Poster
Elite Poster

Nog geen idee. Ik probeer zulke dingen nogal snel uit, net zoals ik vrij snel OxygenOS ook op mijn OnePlus heb geplaatst.
Ik sluit het niet uit, maar het lijkt erop dat ik niet echt Cyanogen features op dit moment mis..
Enkel de ingebouwde LEDkleurenaanpasser die hier niet inzit, maar dat valt ook op de lossen dmv een app.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

jnsvr schreef:

Het zal er afhangen van wat voor optimalisatie ze nog allemaal doen. 3u30 screen on met maar 14u standby en 22% over is vrij tot zeer goed mocht je vrij veel op 3G of LTE gezeten hebben en af en toe wat gps gebruik er tussen en ook wel wat buiten gebruikt hebt (hoge auto helderheid). Als dat op wifi is en grotendeels binnen is dat zelfs vrij slecht.
thomasv
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 52 keer
Te Koop forum

Ondertussen is er reeds CM 12.1 nightlies!

http://www.cmxlog.com/12.1/bacon/

http://download.cyanogenmod.org/?device=bacon

Werkt erg goed, net zoals de CM 12 nightlies. Indien je update, niet vergeten dat je ook gapps flasht: http://www.androidrootz.com/2015/03/dow ... gapps.html
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Ik haal met de oxygen radio+firmware hogere snelheden op cm12.1!
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Gisteren de CM12S update binnengekregen voor mijn OnePlus One:
Cyanogen OS-versie 12.0-YNG1TAS17L
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

Ik wacht nog vol ongeduld :-(

En hoe bevalt hij?
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Je kunt deze gewoon downloaden en installeren.
Ik mis silent mode op CM12, cm12.1 heeft dit probleem niet en je kunt notificaties in silent of prioriteitsmode uitschakelen:perfect!
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Daar zitten toch enkele onlogische beslissingen bij... Om mijn mobiel dataverkeer in te schakelen, eerst drop down meldingsmenu, nog eens drop down snelle instellingen menu, dan klikken op mobiele netwerken, en dan data inschakelen. Vroeger was dat 1 swype en 1 tikje.

Ook het enkel telefonisch contacten tonen vind ik nergens meer terug, bijgevolg, een paar 1000 contacten waar ik moet uit filteren. Iemand een idee waar ik dat nu weer juist kan zetten?

Ook redelijk stupide, mijn ontgrendelscherm is een patroon, nu moet ik eerst vegen om te ontgrendelen en dan nog eens mijn patroon invoeren. Heu?

Ook de knop om naar andere programma's te gaan zit nu vast in het midden. Is er ergens een optie om die wel te kunnen verplaatsen?

Pfff, straks eens het onplus forum doorbladeren want het werkt echt onprettig nu.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 95 keer

Zijn allemaal aanpassingen van Android 5.0, 5.1 lost een paar van deze euvels op.
Afbeelding
BertG3
Administrator
Administrator
Provider

Hallo,

Ik heb momenteel een root op CM12. Als ik eventueel naar CM12.1 Nightlies wil of straks de Stable wil flashen, moet ik dan eigenlijk opletten omdat ik root zit (brick) ? Of is gewoon flashen via TWRP voldoende ?

Het verliezen van root kan geen kwaad. Ik wil gewoon niet dat ik het een en ander mispeuter...
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster

Gewoon flashen is voldoende. (Twrp)

BertG3
Administrator
Administrator
Provider

jnsvr schreef:Gewoon flashen is voldoende. (Twrp)

Bedankt. Draai jij de nightlies ? Zoja, zijn er veel functies extra/verbeteringen ?
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Changes staan hier gedurende een week: http://www.cmxlog.com/12.1/bacon/

Je gaat dus niet alle changes zien omdat 12.1 al een paar weken uitgerold wordt als nightly.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”