traag 's avonds

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
depeje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Zijn er nog mensen uit de regio 3020 waarbij 's avonds de downloadsnelheid drastisch zakt? Nu haal ik maximum 15Mb/s. De uploadsnelheid blijft zoals normaal 9Mb/s. M'n bbox geeft een profiel van 60/10 aan, en op andere momenten haal ik vaak ook bijna 60Mb/s. Ik heb andere avonden al voorgehad dat youtube niet meer gaat (zonder laden elke 10 seconden.).
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Nope, hier alles normaal
depeje
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Mijn modem en router zijn allebei aanwezig in hetzelfde subnet, maar enkel de router wordt geadverteerd als gateway. Ook apparaten met een fixed IP gebruiken enkel de router. De modem zelf heeft ook een actieve PPP sessie voor de voip. Daardoor kan die ook als gateway gebruikt worden. Om er zeker van te zijn dat dat niet aan het gebeuren is, heb ik mijn verbruik in mijn router vergeleken met mijn verbruik welk door Edpnet is gemeten. Edpnet heeft 10GB minder gemeten de laatste maand, dus ik neem aan dat dit niet de oorzaak kan zijn.

Nu heb ik, om die mogelijkheid volledig uit te sluiten toch even de PPP sessie van de modem verbroken en een speedtest gedaan. Het resultaat was niet bijster goed: 10 Mb down en 8Mb up. Maar na het terug verbinden van de PPP sessie van de modem, krijg ik via de router duidelijk betere snelheden. Consequent boven de 25Mb, vaak boven 50Mb.

Uiteraard verifieer ik de resultaten van de speedtest door de gebruikte snelheid ook te meten op de router.
depeje
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Ik heb een ticket geopend bij edpnet en zei zeggen dat er geen capaciteitsproblemen zijn op hun netwerk.

Nu heb ik eens de netwerkinstellingen van mijn computer veranderd zodat de BBOX2 (die zelf ook een pppoe-sessie opbouwt) als gateway gebruikt wordt voor speedtest.edpnet.be, en daarmee haal ik maar 0.1Mbps! En dat terwijl ik via mijn openwrt router (die een pppoe sessie heeft via mijn bbox2) wel 55Mbps haal. Er is dus precies iets mis met mijn installatie thuis.

Zou het kunnen dat de processor in de bbox2 meer load heeft gekregen doordat die nu vectoring friendly moet zijn?

Mijn bbox2 vdsl version is: Firmware-VTU-R:9.5.7.12IK105012 Time Jan 10 2014, 22:12:04
Runtime code version is: 60R10J-60A07C
depeje
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Ik heb regelmatig een speedtest gelopen. Het script download elk kwartier een bestand van de speedtest server van edpnet en daarna van telenet. Tijdens het downloaden houdt het ook de totale internetsnelheid, gemeten door mijn openwrt router, bij. Dit om te kunnen zien of een slecht resultaat misschien komt door te veel trafiek van andere bronnen binnen mijn netwerk naar het internet.

Hier is te zien dat gisterenavond de snelheid wel heel erg terugviel. Om 23u kon ik niet meer naar youtube kijken. Per 5 seconden film moest ik 20 seconden bufferen. Vreemd genoeg kon ik wel nog naar video's van op TED kijken. Ik weet niet wat voor bandbreedtes die twee nodig hebben omdat ik op m'n tablet keek. De kwaliteit van de video op TED zag er niet slechter uit dan die op youtube, al was die wel statischer.

Om de verbinding tussen mijn modem en mijn centrale switch uit te sluiten heb ik, op een traag internet moment, een laptop aangesloten met een kabel op mijn modem en via FTP een bestand gedownload vanaf de server waar ik dit script op draai. Zoals verwacht haalde ik 100Mb/s.

edit: De meetresultaten van de modem zijn de piek snelheden tijdens het downloaden van de testfile. Het is dus normaal dat die consistent redelijk veel hoger liggen. De snelheden "speed edpnet" en "speed telenet" zijn de gemiddelde snelheiden tijdens het downloaden van het test bestand.
Bijlagen
speedtest-log.ods.zip
meetwaarden
(194.69 KiB) 25 keer gedownload
meetwaarden
meetwaarden
speedtest.zip
script om periodiek internetsnelheidte meten.
(2.74 KiB) 22 keer gedownload
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Het kan perfect zijn dat EDPnet geen capaciteitsproblemen heeft op hun netwerk, maar misschien nemen ze juist te weinig capaciteit af bij die Belgacom centrale?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 28 keer

Toevallig genoeg heb ik ook last van snelheidsproblemen bij EDPnet 's avonds, regio 8400. Het gaat dan om 10-20 Mbps i.p.v. tegen de 50 Mbps. Op andere tijdstippen haal ik die snelheid wel. Ik heb echter nog niet alles grondig kunnen testen om uit te sluiten dat het niet om een lokaal probleem gaat, er zijn namelijk redelijk wat toestellen aangesloten op het internet hier.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”