Sagem F@ST 3464 eigen DHCP en full routed

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
dimi_be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 nov 2014, 21:09
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Dag Iedereen,

Momenteel ziet mijn netwerk opstelling er als volgt uit:
In de kelder komt mijn telefoon lijn binnen op mijn Sagem van uit de Sagem vertrekt er dan een netwerk kabel van een van de 2 tv poorten naar een Powerline adapter om de v4 decoder aan te sluiten in de living.

De PPPoE sessie op de Sagem staat uit en deze word opgezet door mijn DD-WRT router/AP. DHCP staat uit op de Sagem, dit word geregeld via de DD-WRT router, dit omdat ik nood heb aan uitgebreide statische IP adressen en ik zet deze graag op via DHCP. Van de dd-wrt router loopt er nog een tweede kabel naar de Sagem, op deze manier kan ik dus aan de Sagem zijn webinterface. Van de dd-wrt loopt er nog een kabel naar een tweede powerline netwerk en vandaar naar 2 andere powerlines. Een van deze komt ook uit in de living en gaat naar een dd-wrt AP die de rest van de toestellen aan de tv van internet voorziet. Een derde powerline komt uit in de bureau om de desktop van internet te voorzien.

De de dd-wrt router heeft als IP 192.168.1.1, de AP 192.168.1.2 en de Sagem 192.168.1.3. Al deze devices zijn van overal bereikbaar.

Dit alles ziet er in spetterende ASCII art als volgt uit:

Code: Selecteer alles

                                  -------------        ------------
                          |------| Powerline 1 |------| Decoder V4 |
                          | TV1   -------------        ------------
  ----------         -------
 | Telefoon |-------| Sagem |
  ----------         -------
                    PC1 | | PC2
                  PPPoE | |----|
                    WAN |      |
                     --------  |  -------------       ---------       -----
                    | DD-WRT | | | Powerline 2 |--|--| Wifi AP |-----| ... |
                     --------  |  -------------   |   ---------       -----
                        |------|------|           |
                                                  |   -----
                                                  |--| ... |
                                                      -----
Wat mij stoort aan deze opzet zijn de twee apparte powerline netwerken die nog is op de zelfde plaats uitkomen ook :bang: Ik zou graag naar een opzet gaan als de volgende:

Code: Selecteer alles

  ----------         -------
 | Telefoon |-------| Sagem |
  ----------         -------                          ------------
                    PC1 | | PC2                   |--| Decoder V4 |
                  PPPoE | |----|                  |   ------------ 
                    WAN |      |                  |
                     --------  |  -------------   |   ---------       -----
                    | DD-WRT | | | Powerline 2 |--|--| Wifi AP |-----| ... |
                     --------  |  -------------   |   ---------       -----
                        |------|------|           |
                                                  |   -----
                                                  |--| ... |
                                                      -----
Ik heb hier gelezen dat het mogelijk is om de Sagem in Full Routed Mode te zetten waardoor ik de v4 decoder op het zelfde netwerk kan zetten als de rest van de devices. Dit lijkt mij de perfecte oplossing, want dan kan ik twee powerlines weghalen. :banana:

Alleen werkt deze oplossing niet omdat ik de dd-wrt de PPPoE sessie laat opzetten en de DHCP uit staat op de Sagem. Blijkbaar krijgen de decoders een ip vanaf 192.168.1.64 tot ...1.100. Dit is iets wat ik nog kan doen via statische ip adressen, maar dan werkt het nog altijd niet. Kan het zijn dat de decoders verbinding moeten maken met het internet via de Sagem? Misschien kan ik het oplossen door de decoders de Sagem (192.168.1.3) als default gateway te geven, maar ik weet nog altijd niet of het dan gaat werken. Weet iemand hier hoe die decoders (ongeveer) verbinding maken met het internet?

Dit alles is natuurlijk niet noodzakelijk, want ik heb op dit moment een perfect functionerend netwerk en internet verbinding alleen storen die 2 extra powerlines mij :oops: En zou ik het geweldig vinden om deze te kunnen verbannen naar de doos der vergeten toestellen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

dimi_be schreef: Ik heb hier gelezen dat het mogelijk is om de Sagem in Full Routed Mode te zetten waardoor ik de v4 decoder op het zelfde netwerk kan zetten als de rest van de devices. Dit lijkt mij de perfecte oplossing, want dan kan ik twee powerlines weghalen.
Spaar je de moeite, want Scarlet TV werkt niet in fully routed mode.
dimi_be schreef: Alleen werkt deze oplossing niet omdat ik de dd-wrt de PPPoE sessie laat opzetten en de DHCP uit staat op de Sagem. Blijkbaar krijgen de decoders een ip vanaf 192.168.1.64 tot ...1.100. Dit is iets wat ik nog kan doen via statische ip adressen, maar dan werkt het nog altijd niet. Kan het zijn dat de decoders verbinding moeten maken met het internet via de Sagem? Misschien kan ik het oplossen door de decoders de Sagem (192.168.1.3) als default gateway te geven, maar ik weet nog altijd niet of het dan gaat werken. Weet iemand hier hoe die decoders (ongeveer) verbinding maken met het internet?
Als Scarlet TV fully routed zou ondersteunen (wat in de toekomst wel zal gebeuren), dan gaat je 2de opstelling ook niet werken.
De decoders moeten op de Sagem komen, krijgen een adres 192.168.1.[64-100], en worden door de Sagem gerouted naar VLAN30 (dus geen verbinding met het internet). Hiervoor moet DHCP aan staan op de Sagem.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dimi_be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 nov 2014, 21:09
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Jammer, ik had gehoopt te weten te komen wat de instellingen zijn waarmee de decoder verbinding maakt naar de Sagem (ip, gateway, dns,...). Het is mogelijk met dd wrt om per client totaal andere dhcp profielen mee te geven. Het was mijn bedoeling de instellingen van de Sagem over te nemen zodat de decoder op net de zelfde manier zou verbinden als hiervoor.

Als Scarlet niet werkt in fully routed, dan is natuurlijk totaal onmogelijk.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”