wifi backup link

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer
Provider

graag even jullie raad/mening/advies over volgende situatie:

2 gebouwen op ruim een km van elkaar zijn op dit moment verbonden met 10G fiber. In beide gebouwen staat een Cisco 3750E (stacked met nog andere, maar dat doet er niet toe). Daarachter nog een aantal access switchen.

Nu willen we met Airmux 400's een wireless connectie maken tussen de gebouwen, als backup in geval de fiber down gaat.

Hoe configureer ik de 3750E's zodat de wireless link overneemt in geval de fiber uit gaat ?
Spanning tree kan dat sowieso, maar heeft tijd nodig.
Met flex links kan het ook, met als voordeel dat de backup bijna instant is. Maar voor zover ik begrijp situeert zich dat op interface niveau, dus met tussenliggende apparatuur (bijv. externe converters) ziet de Cisco niet dat de link down is.

Iemand een idee ?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:
Provider

Ik zou airfiber genomen hebben .... (24 gig) valt wel uit bij hevige regen / sneeuw, airfiber doet 1.4 tot 2 Gbit full duplex effectief.
Eventueel op 5 gig, daar heb je het probleem van het uitvallen niet.

ik doe dat eigenlijk met een watchdog mijn backup link activeren.
Afbeelding
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bandbreedte van de backup link is niet zozeer het issue, uiteindelijk is het ook "maar" een backup link.

Hoe moet ik dat zien, die watchdog ? Event (trap) die een script triggert ofzo ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Als je met routers of L3 switchen wil werken, kan je bv OSPF of een ander dynamic routing protocol gaan gebruiken, en aan de wifi een hoge cost geven.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zou in principe kunnen omdat het L3 switchen zijn, maar is eigenlijk niet de bedoeling. We gebruiken VLANs over het hele netwerk. Als ik begin routeren, dan moet ik subnetten beginnen aanpassen.

Dus liefst met protocollen op L2...
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer
Provider

Aan de IDU van de AirMux zou je alleszins moeten kunnen vertellen dat hij de interfaces uitschakelt als de verbinding wegvalt, of hij dan ook echt een link-down gaat geven op die interface weet ik niet & kan ik ook niet even snel voor je testen :p
AirMux400_DisableLAN_RadioLinkFailure.png
Dus als je 10G direct op de switch zit & daar ook down gaat bij een fibercut is het misschien op deze manier wel te doen ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Niet helemaal relevant, want uiteindelijk wil ik dat er iets gebeurt als de fiber wegvalt, niet als de wifi wegvalt.
Maar ik ga dat toch eens bekijken in de configuration tool, want blijkbaar is die optie niet in te stellen met webbased management...
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Goed, in de configuration tool zitten duidelijk meer mogelijkheden dan met webbased management.
Bleek dat ik nog geen L2 connectivity had omdat de antennes nog in installation mode stonden... :roll:

Nu dat in orde is, werkt STP ook gewoon. Kan nu wel verder experimenteren om tot de beste oplossing te komen.

thx all
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer
Provider

Je kan met stp het doen eventueel kan je nog spelen met UDLD.

Ofwel kan je het met routing doen als het een routed link is en dan heb je talloze mogelijkheden.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”