Batterij laptop ontploft

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Hierbij nog eens bewijs dat je beter geen batterijen oplaadt als je er niet bij bent:

https://app.box.com/s/mge81z8dv7sz4r5gxcosonoltjak6lu3

Was net recht gestaan om chips te halen. Dus amper 5m weg van m'n laptop en dan steken ze precies vuurwerk af in je living. Was er direct bij om de stekker uit te trekken. En batterij uit te halen buiten te gooien. Maar was er al een gat gebrand door onze houten salontafel.
Lapot is beschadigd maar werkt gelukkig nog.

Moet er wel bij zeggen dat het geen originele batterij meer was. Maar ik had ze wel besteld bij een webshop in benelux omdat ik met batterijen geen risico wil lopen...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

en laptop ook in stukjes? brrrrrrr
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Gelukkig geen glaske water op gekapt, dan is het pas echt vuurwerk :D
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Stel u voor dat het voorvalt als je het nog op je schoot hebt liggen ... wel vreemd dat gat ....
Afbeelding
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Vreemde accuvorm ook...

Was dat een vervangaccu met identieke specs als de originele, of was het een onofficiele vervangaccu geadverteerd met grotere capaciteit dan het origineel? :)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

kamiel schreef:Hierbij nog eens bewijs dat je beter geen batterijen oplaadt als je er niet bij bent
Het is te zien welke batterij en welke batterijlader natuurlijk. Met degelijk materiaal en de juiste lader bij de juiste batterij kom je zoiets niet tegen.
Vermoedelijk heb je een verkeerde laptopbatterij in je laptop gestoken. Namaak of het verkeerde elektrisch vermogen gekozen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ziet er een "9 cells" exemplaar uit, terwijl er voor dezelfde laptop ook batterijen met 6 cellen bestaan. Zou eigenlijk niet mogen uitmaken; de laadregelaar in de batterij moet dit opvangen.
Het doet me denken aan een discussie over Chinese (USB) laders een tijdje geleden, waarbij iemand terecht opmerkte: je hebt geen enkele garantie dat een lader van 10 eur inwendig beter is dan één van 5 eur. Blijkt dus ook voor batterijen te gelden: bij een Belgische webshop kopen is duidelijk geen garantie op een betere batterij dan bij Aliexpress bestellen...
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Inderdaad, als die Benelux webshop dan op hun beurt importeren uit China en er enkel een dikke marge op plakken ben je even goed gereden.

Het ergste wat ik al gezien heb is een laptopadapter die luid begon te suizen, snikheet werd en daarna de geest gaf. De laptopadapter in kwestie van hetzelfde merk als de laptop, maar van een ander model. Dat heb je met mensen die dan denken "fiche is hetzelfde, dus dat zal wel gaan", ipv in de supportmatrix te kijken waar in grote rode letters staat om zeker niet af te wijken van de modellen waarvoor ie gemaakt is...
Afbeelding
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Ik had inderdaad een batterij gekocht met een grotere capaciteit. Maar naar mijn inzien mag dit niets uitmaken. Batterij is voor het juiste type laptop gebruikt... Originele transformator gebruikt van bij de laptop.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Alles staat of valt toch met de kwaliteit van de batterijen? En het merk op de "behuizing" van de batterijen daar kan je toch niet op 123 uit afleiden of dat "het merk" van de batterijen erin van een "goed merk" zijn?

Ik was vroeger veel bezig met RC auto's, en daar kon je heel goed het verschil tussen slechte en goede batterijen zien. Dat waren dan nog LiPo batterijen, met véél power erachter, niet van die NiMH batterijtjes die je nu in laptops of smartphones ziet. De slechte die werden al snel nog veel slechter, en de goede, daarvan zitten er nu nog een koppel van in m'n HPI Savage, 2 jaar niet gebruikt, en die zijn zo goed als niks verloren van hun spanning. De slechte kwamen uit China, de goede - aan een veel hogere prijs - uit Duitsland. Hm.

Dat had je eens moeten zien welke ontploffing die LiPo batterijen gaven als je ze verkeerd gebruikte.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

selder schreef:niet van die NiMH batterijtjes die je nu in laptops of smartphones ziet.
Bij mijn weten worden er al lang geen NiMH meer gebruikt in laptosp en al zeker niet in smartphones. Normaliter zijn dat Li-ion batterijen.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Ik heb onlangs opgemerkt dat in een kloon HP Li-ion baterrij geen temperatuur sensor zat en ook geen thermische zekering.
Thin-film-Thermistor.jpg
Thin-film-Thermistor.jpg (24 KiB) 2761 keer bekeken
micro-temp.jpg
micro-temp.jpg (2.33 KiB) 2761 keer bekeken
Gewoon 6 cellen en een kleine printje, das al :? Een andere Toshiba accu had die wel zitten...
@kamiel, zie je het zitten om er eens de behuizing af te halen om te zien of er wel beveiligingen inzitten, voor je hem naar het containerpark brengt ?
Of heb je garantie op de accu ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Zal eerst de firma contacteren waar ik die gekocht heb, maar dat zal niets opleveren. Ik heb de accu al zeker een jaar geleden gekocht.
Daarna breek ik het wel eens open.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Wat is jullie mening over niet-originele batterijen? Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe batterij van de originele is kapot gegaan na 1.5 jaar. Laptop is nog 0.5 jaar in garantie, maar batterij helaas niet meer.

Ik was van plan om een niet-originele bij Almedo te bestellen omdat die drie jaar garantie geven: http://www.almedo.nl/category/26329/585 ... series.htm
Het prijsverschil met een originele is toch €30, wat niet weinig is.

Ervaringen of meningen?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Op Aliexpress vind je laptop accu's van 17 €, gratis verzending. Al denk ik dat dit wel geen slechte accu"s zijn, maar dat er toch een verschil moet zitten, zoals het ontbreken van een oververhittingsbeveiliging en de kwaliteit van de Li-Ion cellen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Zo'n batterij is iets dat je om de x aantal jaar eens koopt, als je dan voor maar €30 weet dat het deftig materiaal is vind ik dat niet zo veel. En ja, het prijsverschil moet van ergens komen. Soms is het enkel voor het merk dat je meer betaalt, maar even vaak is het omdat ze besparen op bouwkwaliteit. Da's zoals die USB laders van €2 op aliexpres. Die werken perfect, maar zijn een brandgevaar vanaf het moment dat je die insteekt omwille van de besparing op veiligheid.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Ik koop geen namaak batterijen meer... Die zijn met mijn ervaring zeker goed op gebied van levensduur. Maar de bouwkwaliteit is twijfelachtig.
Die paar € besparing heeft mij een salontafel van honderden € gekost... En 't kon veel slechter geweest zijn... :bang: Alhoewel, met originele batterijen gebeurt dit blijkbaar ook.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

gm123 schreef:Zo'n batterij is iets dat je om de x aantal jaar eens koopt, als je dan voor maar €30 weet dat het deftig materiaal is vind ik dat niet zo veel. En ja, het prijsverschil moet van ergens komen.
En dat is mijn punt... Je weet dat dus niet! Het kan best zijn dat dit exact dezelfde batterij is die voor 17 eur op Aliexpress verkocht wordt, en dat de handelaar er een stevige marge op genomen heeft. Ik heb al wel wat niet-originele batterijen gekocht en er tot nu toe nog geen problemen mee gehad, maar het blijft elke keer opnieuw een gok.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Op Amazon krijgen verkopers toch ratings? Lees de reviews eens door zou ik zeggen.
Idem verkopers via Tweakers ofzo.

Dat vermijdt AlieExpress batterijen die voor een Europese prijs verpatst worden
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Enkel zodra het misgaat, Kamiel zal alvast zijn leverancier geen positieve rating meer geven, maar ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad met Chinese batterijen. Dus één slechte review verdrinkt waarschijnlijk tussen tientallen goede reviews. Zo'n problemen als hier besproken komen niet vaak voor, maar ALS ze voorkomen is de impact natuurlijk wel erg groot.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Voor zoverre een review wat waard is?
Je koopt iets, test het een week en na twee weken gaat het plots stuk.
Begin maar om de positieve aan te passen naar een negatieve.

Heb het zelf al meegemaakt helaas...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Vervolg:
ik heb net een mail gekregen van ReplaceDirect. Ze willen dat ik m'n laptop opstuur naar hun (wel kostenloos) zodat ze kunnen nagaan of de laptop niet de oorzaak is van de ontploffing. Ze vragen ook een kopie van de aankoop factuur van onze salontafel.
Allemaal goed en wel, maar m'n laptop opsturen met GLS??? Als dan blijkt dat m'n laptop niet de oorzaak is, (wat ik zeker dat het niet het geval is), wat gaat er dan gebeuren? Zal m'n laptop dan verloren gaan in transport? Of gaan ze dan effectief overgaan tot vergoeding en een nieuwe batterij?
Ik begrijp wel dat ze zekerheid willen, maar dat wil ik ook!
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Is er onherstelbare schade aan je laptop ? Van welk merk was deze ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Ik neem aan dat de verzending wel verzekerd en aangetekend zal gebeuren?
Verder lijkt het mij normaal dat de schade vergoed wordt, nieuwe salontafel, batterij en eventueel laptop.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Zo normaal is dat niet.
Je kan evengoed claimen dat de maximale te betalen schade beperkt is tot het eerdere engagement, zijnde de prijs van de batterij.
De rest is goodwill.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

M'n laptop is een Samsumg R730 (NP-R730-JT03BE).
De schade aan m'n laptop is beperkt gebleven tot wat zwarte vlekken en licht gesmolten plastiek. Hiermee kan ik zeker leven aangezien hij nu toch al een 4 jaar oud is. Verder werkt hij perfect. Dat heb ik hen ook zo gemeld.
De schade aan salontafel vind ik wel jammer.

Ik zal hen vragen dat zij de verantwoordelijkheid nemen voor het transport, en dan toch maar opsturen zeker??? En hopen dat ze er wat spoed achter steken, want wat is een mens tegenwoordig nog zonder computer?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

kamiel schreef:ik heb net een mail gekregen van ReplaceDirect. Ze willen dat ik m'n laptop opstuur naar hun (wel kostenloos) zodat ze kunnen nagaan of de laptop niet de oorzaak is van de ontploffing.
Beetje bizar... ik vraag me af hoe ze dat gaan testen (tenzij je laptop voor een kortsluiting zorgt).

Ik heb de indruk dat ze eerder hopen dat je het toch niet doet (kan me niet inbeelden dat er veel mensen hun laptop willen missen).
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb ook het idee dat ze er vanuit gaan dat ik m'n laptop toch niet ga opsturen.
Maar ik ga dit toch niet zo maar laten passeren hoor.
En als er een kortsluiting in m'n laptop zou zitten zou de laptop zelf veel meer beschadigd zijn, laat staan dat hij nog zou werken...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Lijkt me inderdaad ook raar dat je jouw laptop moet opsturen. Een deftige laptop batterij moet beveiligd zijn tegen overspanning, kortsluiting, oververhitting, etc... Zal wel een chinees exemplaar zijn, waar alle 'overbodige' beveiligingen uit gehaald zijn met dit resultaat tot gevolg.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Originele laptop accu's komen meestal ook uit China hoor :wink: maar dan natuurlijk met het "nodige" aan boord.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

JoskeVermeulen schreef:Welke verdere stappen heb je uiteindelijk ondernomen en wat is er nog van gekomen kamiel?
Geen... :oops: :oops: Ik zag het niet echt zitten m'n laptop op te sturen.
Gebruik de laptop al een jaar zonder batterij. Ondertussen zijn ook de touchpad en aan/uit knop versleten en begon de harde schijf te haperen... Deze week nu een nieuwe Lenovo aangeschaft.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Hmm, behalve dat ze een tijdje geleden gehackt waren heb ik best wel goede ervaringen met replacedirect, ook als het op service nadien komt dus het zou me eigenlijk niet verbaasd hebben moesten ze de tafel vergoed hebben. Mijn batterijen van daar zijn wel nog nooit ontploft. Gewoonlijk neem ik er van Yanec, 1 keer een mail van een recall gehad, maar was van een ander type dan ik had gekocht dus niet op ingegaan. Ik had men laptop dus wel durven sturen nadat ik een image had gemaakt van de disk.

Edit: net gezien dat het een heel oud topic is :p
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Kun je dat niet gewoon aangeven aan je brandverzekering? Dan doen zij alles en vorderen eventueel het geld terug van de "schuldige partij"
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

gm123 schreef:Zo'n batterij is iets dat je om de x aantal jaar eens koopt, als je dan voor maar €30 weet dat het deftig materiaal is vind ik dat niet zo veel. En ja, het prijsverschil moet van ergens komen. Soms is het enkel voor het merk dat je meer betaalt, maar even vaak is het omdat ze besparen op bouwkwaliteit. Da's zoals die USB laders van €2 op aliexpres. Die werken perfect, maar zijn een brandgevaar vanaf het moment dat je die insteekt omwille van de besparing op veiligheid.
Perfect is nogal een groot woord. Die USB laders doen vaak niet meer dan 500mA zonder zware spanningsdrop en de ripple en noise dat er uit komt is vaak ook niet heel echt proper. Laat staan dat er genoeg ruimte is op het PCB tussen hoog en laagspanning.

Als het echt niet anders kan zou ik ze gebruiken, maar voor niet veel meer heb je veel betere laders.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”