Fietshelmen (was Ik heb nieuw speelgoed!)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Geniet ervan, voor je het weet gooit ze een fietshelm naar uwe kop :evil: , deze morgen nog meegemaakt :bang:
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

En waar is uwe helm? De papa moet wel het goede voorbeeld geven he.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Fluo vestjes: ok. Als chauffeur zie je fietsers (meestal zonder licht) met een fluovest vrij letterlijk van kilometers afstand
Een helm? Ik heb nooit een helm gehad, als kleine. Mijn broers en zussen evenmin (wij waren met 5 kinderen thuis :banana: ). Je kan nog stootkussens enzo voorzien ook, maar ergens stopt de "bescherming" en begint "overbescherming", nee?
Onze oudste dochter is net aan het leren fietsen, dus het is nog niet voor meteen. Maar ik zie het nut niet meteen van een helm.
Buiten het kind angstig maken om met een fiets te rijden - want het is gevaarlijk.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

axs schreef:Hier ook wat nieuws in huis ... eentje dat eerder speelgoed nodig heeft ;)

Dochtertje erbij, Nore :banana: :banana: :banana:
Proficiat :D

Op de fiets is zichtbaarheid het belangrijkste. Ik rij zelf met de fiets naar het werk en draag geen helm, maar wel een fluo vestje.
Als er fietspaden zijn dan is er meestal geen probleem, maar als je op de weg moet fietsen dan maak je toch wat mee hoor.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

En toch schrik je nog hoeveel mensen geen fluospullen aan hebben.
's Avonds laat (22-23u) als ik thuis kom, kom ik meermaals mensen tegen (op landwegen) die hun hond uitlaten. Donkere jas, donkere broek, hoed of muts op en dan een donkere hond. Ja, hallo. Hoe verwachten die dat ze gezien worden?
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Daar heb je volkomen gelijk in!
Ik draag mijn fluovestje, maar ik kan niet oordelen over iemand anders.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik had die helm toch goed kunnen gebruiken, tot 2x toe zelfs
Maar vind wel dat zoiets niet moet gereglementeerd worden.

Jullie doen me nu wel allemaal schrik krijgen, hier ist voor eind juli.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

heist_175 schreef: Een helm? Ik heb nooit een helm gehad. Maar ik zie het nut niet meteen van een helm.
Dan hoop ik voor u dat ge nooit het nut er moogt van inzien...
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Een helm is inderdaad gevaarlijker dan je denkt in sommige gevallen. Het beschermd je zeker, absoluut, maar je hebt ook geen "wijd" zicht links en rechts en "verblind" je dus (bij afgesloten helmen zoals bromfiets en motorfiets).

De fietshelmen zijn goed, zolang ze goed op het hoofd zitten en degelijk materiaal bevatten. Dat is net het probleem met vele low budget helmen : een tikje ertegen en de interne structuur is kapot. Gooi die helm dus maar meteen in de vuilbak, want beschermen zal hij dan niet meer doen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Tja, vorige week was er op het nieuws nog ene die niet overtuigd was van het nut van de gordel:
http://nieuws.vtm.be/binnenland/131843- ... hter-stuur
Afbeelding
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Je begrijpt mijn punt niet.
Wegen de nadelen van een fietshelm op tegen de voordelen?
Stel (no idea) als iedereen morgen een fietshelm draagt:
- voordeel: 1 kind per jaar gered van een dodelijk hersentrauma
- nadeel: 9000 kinderen die minder met de fiets rijden (omdat het zo gevaarlijk is en omdat het lastig is met die helm) en dat extra wegverkeer veroorzaakt dan 3 dodelijke aanrijdingen
...

Ik ga nu met de fiets naar het station, waar ik de trein neem (stel u voor, een trein in een station, I know).
Als ik morgen verplicht een fietshelm moet hebben, kan ik die aan mijn fiets binden, met het risico dat de lokale grapjassen mijn helm molesteren.
Of ik kan de helm meenemen. Dan zit ik op heel het verdere traject met zo'n helm.
Handig...
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

We zijn aan het afwijken...
Wel iedereen doet ermee wat ie wil voor mijn part. Ik doe mijn 3 dochters al een 4 jaar (vanaf dat de eerste 4jaar was) elke dag naar school met de fiets. En ik vind toch dat de helm nuttig kan zijn. Voor de kinderen niet direct voor een ongeval, maar meer voor het vallen. Het kind dat hare helm naar mij smeet (t was trouwens niet omdat ze hem moest opzetten, het waren andere frustraties :-)) heeft ooit schuin op een stoeprand proberen te rijden en ze schoof onderuit en kwam behoorlijk hard op de stoeprand terecht met haar helm... Dus ik zie het nut er wel van in...
Als ik rij op mijn koersfiets heb ik ook steeds een helm op, woon werk verkeer niet...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Mss ander topic hiervoor aanmaken??

Maar ik deed ook nooit een helm op, tot ik begon met MTB'en. En ja zul je zeggen, MTB'n, da's net het gevaar opzoeken.
Wel ik kan u verzekeren dat door het huidige verkeer rijden veel gevaarlijker is dan een paar parcours in de Ardennen of in het buitenland. Daar ken ik mijn grenzen, zie ik de gevaren, beslis ik waar ik naartoe wil.
In het verkeer is het net zoals met de moto: veiligste plaats om met de moto te rijden? Circuit! Maar neem maar eens het doorsnee gezin, de man die als het goed weer is of de file moe is met de moto naar het werk gaat. Dat zal zijn vrouwtje niet erg vinden, stelt er geen vragen bij. Als die man op een dag zegt dat hij eens met zijn moto op het circuit gaat rijden, dan is ze in paniek, want dat is "gevaarlijk"!
Wel het is net andersom. Vele kameraden rijden op het circuit met de moto en verklaren mij zot dat ik op de weg rij.

En dat is dus net hetzelfde als met fietsen. Jij zal eventueel goed kunnen fietsen, maar als een auto je langs achter schept, is het eerste wat iets hard raakt je hoofd. En wie weet is het dan te laat om het te beseffen.

ps. die vergelijkingen met een helm dat 1 leven zal redden, of 9000 kinderen minder op de fiets, da's belachelijk en stop er mee. Met die mentaliteit zal je inderdaad je kinderen er niet van overtuigen.
Doen alsof een helm de normaalste zaak is en uitleggen wat er kan gebeuren zonder, is veel beter. Ze mogen van mij de keuze maken als ze ouder zijn, maar als kind dragen ze een helm, punt. Hetzelfde als de discussie met de gordel.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

[youtube]Qh2sWSVRrmo[/youtube]

Kon het niet laten :)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”