Windows 7 sp1 x64 dvd

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
citroene
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 sep 2014, 10:07

Hallo iedereen

Ik ben dus opzoek naar iso file van een windows 7 sp1 x64 dvd. De software recovery van Microsoft werkt blijkbaar niet met mijn key? Iemand die eventjes een iso kan maken van zijn originele dvd ?

alvast bedankt

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

De link naar de ISO file plaatsen, lijkt me niet volgens te regels te zijn hier.

Digital River host de ISO files voor Microsoft. Zoek eens op Google zou ik zeggen dus.
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

thomasv schreef:Digital River host de ISO files voor Microsoft.
Nope, sinds kort hebben ze die laten verwijderen.
Zie ook mijn eerste bericht hier: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=8&t=44071
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wacht, digitalriver links werken nimeer? Dzu.
Als aan legale iso's geraken is zo moeilijk gemaakt wordt verbaasd het me niet dat er illegaal gedownload wordt.
Het was toch de license key die betalend was, ni de software? Van twee walletjes eten kunnen ze daar bij MS ook goe blijkbaar.

Da is wel supervervelend, want ik gebruikte da om de NL versies te testen naar AD integratie toe (en helpdesking, alsk nog ns de NL term van een menu nodig had) tijdens de 30 dagen grace period. En ik denk ni da'k die nog liggen heb want al die versies nemen zoveel plaats in.


EDIT: kheb nog ne link gevonden voor ne w7 all in one iso int engels, kwist ni eens dat die bestond dus kga hem ni posten want ik ben ni zeker hoe het zit met de legaliteit ervan; ze beweren alleszins wel dat het een legale versie betreft die geactiveerd moet worden op de normale manier, maar waar je (zoals ook bij trial versies) bij het installen de juiste versie kan kiezen die je wil.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
citroene
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 sep 2014, 10:07

ITnetadmin schreef:Wacht, digitalriver links werken nimeer? Dzu.
Als aan legale iso's geraken is zo moeilijk gemaakt wordt verbaasd het me niet dat er illegaal gedownload wordt.
Het was toch de license key die betalend was, ni de software? Van twee walletjes eten kunnen ze daar bij MS ook goe blijkbaar.

Da is wel supervervelend, want ik gebruikte da om de NL versies te testen naar AD integratie toe tijdens de 30 dagen grace period. En ik denk ni da'k die nog liggen heb want al die versies nemen zoveel plaats in.


EDIT: kheb nog ne link gevonden voor ne w7 all in one iso int engels, kwist ni eens dat die bestond dus kga hem ni posten want ik ben ni zeker hoe het zit met de legaliteit ervan; ze beweren alleszins wel dat het een legale versie betreft die geactiveerd moet worden op de normale manier, maar waar je (zoals ook bij trial versies) bij het installen de juiste versie kan kiezen die je wil.

[Afbeelding Post made via mobile device ]


Kun je de link anders sturen via pm ?



Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

hopen dvd's te koop (met key) op ebay...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
citroene
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 sep 2014, 10:07

Ik heb geen keys nodig die heb ik al. Heb enkel een iso file nodig.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Op usenet staan zowel illegale, met een key 'ingebakken', maar ook MSDNA versies.
Of het downloaden van usenet van een medium illegaal is, weet ik niet...
Meestal zijn die ook al geslipstreamed met updates enzo.
Gebruikersavatar
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1256
Lid geworden op: 29 jun 2006, 10:43
Locatie: Zemst
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 25 keer

Hoi,

De oplossing: http://www.microsoft.com/en-us/software-recovery

Blijkbaar, als je een genuine key hebt, kan je hier je media downloaden. Er is dus een perfect legaal alternatief voor Digital River :)
Afbeelding
citroene
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 sep 2014, 10:07

Die microsoft recovery werkt niet. Krijg een error als ik mijn genuine key ingeef

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Die nieuwe MS oplossing werkt enkel met een Full Retail key, niet met een upgrade key en ook niet met een OEM key. Bucht dus, en zeker geen perfect legaal alternatief.

Laat staan dat het voor ITers een valabel alternatief is om versies te kunnen downloaden en standby hebben voor wanneer ze nodig zijn.

Uiteraard doet MS dit omdat op windows 7 een 30 day grace period zit, die verlengbaar is, en je dus (mits wat bereidheid tot je software extern en portable te houden) gratis met windows kan werken. Maar puur license gewijs is er niks fout mee, je betaalt voor de license volgens hun, niet voor de software. Dus ook OEM en Upgrade gebruik moeten kunnen op voorwaarde dat je ze volgens de license gebruikt.
En ze willen iedereen naar win8 (en later win10) pushen. Dat je win10 gratis krijgt als je win7 of 8 hebt zal ook wel een beweegreden zijn. Maar het moet gezegd dat gebruiksvriendelijk op het internet in het algemeen serieuze deuken krijgt. Probeer bv maar eens een win8 iso te downloaden zonder eerst andere software van ms te moeten installeren die de pakketjes download en dan een iso brandt; is dat nu zo moeilijk om gewoon de iso zelf aan te bieden?

Het netto eindresultaat zal een stijging zijn van downloads via torrents, downloads die moeilijk verifieerbaar zijn, hoewel hier en daar de sha1 hashes van de originele versies nog vindbaar zijn.


[Afbeelding Post made via mobile device ]
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

ebay, computerbeurzen... steeds vaker duiken "dell" windows 7 dvd's op (met key) voor 20 à 30 €! Deze laten een clean install toe. Activering daarentegen moet wel telefonisch gebeuren omdat het een OEM versie betreft...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
KerberosX
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 jun 2010, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 20 keer

ITnetadmin schreef:Die nieuwe MS oplossing werkt enkel met een Full Retail key, niet met een upgrade key en ook niet met een OEM key. Bucht dus, en zeker geen perfect legaal alternatief.
Wat jij "bucht" noemt is perfect normaal. Bij OEM wordt de support volledig verschoven naar ... de OEM's. Perfect normaal dus. Je gaat voor de garantie van je Opel toch ook niet bij VW?
Laat staan dat het voor ITers een valabel alternatief is om versies te kunnen downloaden en standby hebben voor wanneer ze nodig zijn.
Een trial van alle recentste versies wordt aangeboden via http://www.microsoft.com/en-us/evalcenter

Verder wordt een IT'er (of zijn werkgever) toch geacht een MSDN of equivalent te hebben.



Sent from my iPhone using Tapatalk
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

"Die nieuwe MS oplossing werkt enkel met een Full Retail key, niet met een upgrade key en ook niet met een OEM key. Bucht dus, en zeker geen perfect legaal alternatief."

Wat jij "bucht" noemt is perfect normaal. Bij OEM wordt de support volledig verschoven naar ... de OEM's. Perfect normaal dus. Je gaat voor de garantie van je Opel toch ook niet bij VW?

"Laat staan dat het voor ITers een valabel alternatief is om versies te kunnen downloaden en standby hebben voor wanneer ze nodig zijn."

Een trial van alle recentste versies wordt aangeboden via http://www.microsoft.com/en-us/evalcenter

Verder wordt een IT'er (of zijn werkgever) toch geacht een MSDN of equivalent te hebben.

Als de OEM dat nu ns deed he.
Maar alle gekheid op n stokje: ze zijn niet verplicht om OEMs te ondersteunen (hoewel er discussie kan zijn over system builders), maar als die OEM users mee gebruik kunnen maken van de oude manier zonder extra effort, is het te zot voor woorden dat ze *extra moeite* steken in het weghalen van bestaande support.
Uw vergelijking trekt dus scheef. Dit is het equivalent van een service enkel voor je klanten aanbieden maar de tools voor iedereen ter beschikking stellen, onder het motto "we supporten het niet maar ga je gang met DIY", en dan ineens die mensen in de kou zetten. Terwijl de OEMs je geld allang hebben en in support geen meerwaarde zien. Probeer jij maar ns van een OEM een install cd van windows vast te krijgen. Geen recovery ofzo, een blanco install om bv een laptop voorzien van een nieuwe hdd te reinstallen. Daar heb je als koper nl recht op, met je license.

En als ITer MSDN, ja, als t gratis was. Veel bedrijven zien IT al als een verliespost / noodzakelijk kwaad, good luck om ze nog wat extra geld te laten betalen.

Mijn punt blijft: er was een systeem dat voor iedereen werkte, waarom dat in godsnaam veranderen. Er is geen enkele goeie reden om OEMs of upgrades te weigeren, tenzij ze toegeven dat hun bestaande activaties en/of OEM en upgradechecks niet werken. En dan mogen ze die bij deze direct ook afschaffen.

En met die trial versies ben je niks als je klant zijn originele CD kwijt is, of niet heeft omdat de OEMs die niet aanbieden. Die mens heeft recht op zijn blanco install via installatie media he, of die nu retail, upgrade, of OEM is. Daarom heeft ie een license betaald.

Om nog maar te zwijgen van het feit dat die trials meestal de enterprise editions betreffen, in t engels. Andere versies zoeken is al miserie. Gene vette als je wilt testen of een FR of NL starter of home premium nu wel of niet iets aankunnen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

ITnetadmin schreef:En als ITer MSDN, ja, als t gratis was. Veel bedrijven zien IT al als een verliespost / noodzakelijk kwaad, good luck om ze nog wat extra geld te laten betalen.
Serieus man, een MSDN account is toch echt wel de basis om je werk te kunnen doen in een bedrijf. En anders besteden ze alles maar uit aan een derde partij als het niet transparant genoeg is. Ofwel laat je ze inzien dat IT geen verliespost is, ofwel verander je van werk, want ze zien jou dus evengoed als "verliespost". :|
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Kan het zijn dat jij de openbare sector nog niet van dichtbij gezien hebt, beroepsgewijs?
EDIT: ik bedoel bovenstaande niet slecht, maar de prijs van een MSDN abbo krijg ik nooit van mijn leven verkocht.
Laat staan dat ik het uit eigen zak kan veroorloven.

Ik heb al wel wat ervaring in het onderwijs en gezondheidssector om hier zeer duidelijk in te zijn: de leerlingen moeten allemaal met IT overweg kunnen, dus smartboards enzo a volonte, maar reken niet op achterliggende steun.
Wat de leerlingen niet te zien krijgen is geen geld voor.
Dat is bij momenten trekken en sleuren om een serverke of een switchke vast te krijgen, laat staan een tweede internetlijn (maar wel allemaal aan uw deur staan als het internet 5 minuten plat ligt, want "de lessen moeten doorgaan", en met die online leerplatformen wordt het alleen maar erger).
En bid dan maar dat ze niet hunne pc winkel gepasseerd zijn, waar de switchen 45 euro kosten en de wifi units ook zoiets, want in hun hoofd krijgen dat "nee, dat werkt hier niet, ook al is dat bij jou thuis geen probleem", dat is een nachtmerrie hoor ;-)

Gezondheidssector hetzelfde (niet zozeer de ziekenhuizen, maar de gehandicapteninstellingen en bejaardentehuizen allerhande), maar vervang "leerling" met "patient".
Vergeet ni, dit zijn de sectoren met de "overuren verwacht, maar geen vergoeding, en als je veel geluk hebt kan je er wat recupereren, maar niet overal" mentaliteit.

Uiteraard zien ze je als verliespost, wat had je gedacht? IT is nu eenmaal zoiets dat je niet ziet zolang het werkt, en hoe vaak ik de klassieker "wat doe jij hier eigenlijk de ganse dag" al gehoord heb...
Jaren geleden was mijn bijscholingsbudget... Hou je vast... 100 euro per jaar, in totaal... Om maar effe te kaderen...
De geplande nieuwbouw (uiteraard uitgesteld wegens subsidiegebrek door overheidsbesparing, ook al stort het oude bijna in) staat al op papier, en *nu* weten ze al dat er geen budget is (niet voorzien, en zal ook niet komen) voor een airco in de serverroom, die ze makkelijkheidshalve aan de zuidkant geplaatst hebben, tegen expliciete instructies in.
ITers worden in deze sectoren aanzien als klusjesmensen, die te horen krijgen wat ze moeten doen en dan braaf ja moeten knikken en het gedaan krijgen, zo snel en goedkoop mogelijk.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Move on zou ik zeggen...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

:-)
Weette, de fun is dan weer da ge zelfstandig kunt beslissen hoe het netwerk uit te bouwen, en dat er nog eentje uit te bouwen valt.
In veel bedrijven is het maintenance en upgrades, veelal reeds vastgelegd in policies.
Hier kunde wel nog vaak zelf de policies opstellen en aanpassen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Als je moet smeken voor een switch (vermoedelijk dan al geen managed) en een afgedankte server... dan lijkt het me dat je weinig moet uitbouwen.

Langs de andere kant ken ik multinationals met het mooiste speelgoed eerst maar waar de netwerk engineers ook niets mogen (alles wordt gedaan vanuit het buitenland).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Niks van. Enkel managed switchen, er wordt met vlans gewerkt voor netwerk isolatie (level 2 switchen voornamelijk nog wel, hoewel level 3 ook zijn opwachting maakt langzaamaan).
En niks afgedankte servers, fatsoenlijk materiaal in godsnaam. Geen top of the line modellen, maar met goeie supermicros geraak je al ver.
Als je ze laat doen hangen ze daar in elk lokaal een APtje dat eigenlijk een router is zoals ze die thuis hebben, want "da's goedkoop", en dan kunde het gaan fixen. Er zijn grenzen he :-)
The right tool for the right job :-)

Ik heb al setups gezien met unmanaged 100mbitjes en een serverke op een tafel. Die draaien nu managed gbit met vlans om de lln af te scheiden, APs voor wifi, een rack met een aantal rackservers in voor ontdubbeling, ne fatsoenlijke firewall, gevirtualiseerde servers met minstens 2 domain controllers op 2 verschillende hardware toestellen, fatsoenlijke access policies en NTFS security en share control, en liefst ook nog ns 2 internet lijnen (ook al is nr 2 dan vaak de goeiekope failover lijn).

En dat laatste, van die multinationals waar ge niks moogt doen, dat is alleszins mijn grootste nachtmerrie om in te werken :-)
Ik ben een probleemoplosser, als het ni rap genoeg gefixed raakt durf ik al wel ns buiten de lijnen te kleuren, so to speak. Niks voor mij dus :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

ITnetadmin schreef:ik bedoel bovenstaande niet slecht
Hey, mijn bericht was dat ook niet, maar het valt me gewoon dat er soms wat verborgen frustraties lijken te zitten in de berichten die je hier plaatst. Ik heb daar helemaal geen probleem mee, integendeel zelfs, dat kan opluchten. :-)
Maar als ik dan de voorbeelden lees die je geeft van bepaalde situaties, dan denk ik soms "meent ie dat nu dat hij zoiets in een professionele omgeving moet doen??".
ITnetadmin schreef:maar de prijs van een MSDN abbo krijg ik nooit van mijn leven verkocht
Ja ok, maar als je eerst bijvoorbeeld budget vraagt voor iets, een nee krijgt, en dan toch een oplossing uitdenkt die met spuug en paktouw aan elkaar hangt. Je bent dan meestal zelf niet overtuigd van je oplossing, maar aan het management geef je dan eerder een signaal dat de weigering van je budget toch een goed idee was omdat je het uiteindelijk toch voor mekaar hebt gekregen.
ITnetadmin schreef:De geplande nieuwbouw (uiteraard uitgesteld wegens subsidiegebrek door overheidsbesparing, ook al stort het oude bijna in) staat al op papier, en *nu* weten ze al dat er geen budget is (niet voorzien, en zal ook niet komen) voor een airco in de serverroom, die ze makkelijkheidshalve aan de zuidkant geplaatst hebben, tegen expliciete instructies in.
Nieuwere generaties servers mogen gerust tot 40 graden Celsius draaien en blijven onder garantie. Ik betwijfel of die SuperMicro's dat garanderen. En als ze bij de basics al in de mist gaan, begin dat maar uit te kijken wat je al dan niet in de cloud kan steken.
ITnetadmin schreef:Vergeet ni, dit zijn de sectoren met de "overuren verwacht, maar geen vergoeding, en als je veel geluk hebt kan je er wat recupereren, maar niet overal" mentaliteit.
...
hoe vaak ik de klassieker "wat doe jij hier eigenlijk de ganse dag" al gehoord heb...
...
ITers worden in deze sectoren aanzien als klusjesmensen, die te horen krijgen wat ze moeten doen en dan braaf ja moeten knikken en het gedaan krijgen, zo snel en goedkoop mogelijk.
It takes two to tango. Uiteindelijk moet je ergens een grens durven trekken ipv met je voeten te laten spelen. Als je het graag doet uit overtuiging om in de openbare sector wat werk te verzetten, dan verdien je alle lof en veel respect. Ik zou het alvast niet volhouden...
ITnetadmin schreef:En dat laatste, van die multinationals waar ge niks moogt doen, dat is alleszins mijn grootste nachtmerrie om in te werken
Zo zwart/wit is het allemaal niet. Je vergelijkt namelijk 2x de eindkant van IT met elkaar. Als je dingen wil bouwen moet je bij een integrator gaan werken, en daar kan je evengoed kiezen tussen KMO of multinational. De vooroordelen hoef je er niets steeds bij te nemen.

Zag onlangs dit nog op LinkedIn passeren:
http://cdn-media-1.lifehack.org/wp-cont ... -room..jpg
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Niks is zwart wit he, en een beetje klagen over de job is gezond, zeker als ge overdag weinig of geen andere ITers tegenkomt ;-)
Maar ik garandeer u dat ik geen leugens vertel.

Mss dat ik in mijn verhalen soms een paar dingen oversimplifieer voor het vertelgemak, maar de dingen die ik al gezien heb onder het excuus "daar is geen budget voor", daar kan ik uren over vertellen :-)
(bv laatst 200m cat5 die aan het einde van zijn rit door het gebouw gewoon in dezelfde switch steekt als het begin, 4 onafhankelijke dhcp servers op 1 netwerk omdat geen kat het doorheeft en de enige ITer die er was enkel iets kende van kabeltjes in switchen steken, etc etc...


Ik doe gewoon graag mijn job, en dan ist frustrerend soms om in omgevingen te werken die niet IT gericht zijn en er ni veel geld aan willen geven maar wel willen dat alles goe werkt, onder het "snel, goed, en goedkoop" motto. De vloek van van uw hobby uw beroep te maken zeker?

Het probleem is vaak dat ITers, zeker in het onderwijs, vaak leerkrachten zijn die een paar uren extra hebben gekregen; die zijn content want die uren zorgen mogelijk voor een voltijdse betrekking en tellen mee voor hun vaste benoeming, en gaan niet te veel moeilijk doen, dus de mentaliteit is al gekweekt.
Voeg daarbij dat, de budgetten rampzalig slecht geregeld zijn (zoals bij mijn neef laatst in het gemeenschapsonderwijs, waar er midden april ineens geen geld meer was voor whiteboard stiften, maar wel voor 3000euro aan onnodige kasten gekocht werd, omdat dat budget op moest), want budgetten kunnen niet samengevoegd of naar een andere categorie overgedragen worden, en dan voel je de ramp toch aankomen? Ipv de scholen hun geld in 1 pot te geven en hen zelf te laten beslissen wat ze nodig hebben.
Van zoveel incompetentie word ik inderdaad moedeloos bij momenten, ja. Maar nog meer van het feit dat de mentaliteit van "het is nu eenmaal zo, we kunnen er niks aan doen, we doen ook allen maar wat ons opgedragen wordt" vaak zo hard aanwezig is op alle lagen, dat er gewoon geen beterschap inzit.


Ik vraag mij soms alleen af of er hier echt ITers zijn die zoveel geluk gehad hebben van altijd in bedrijven terecht te komen die op z'n minst de noodzaak van hun IT, zowel qua hardware als qua beveiliging, inzien.

Je kan geen mooi flatgebouw neerzetten op een houten fundering die in zand ingegraven is, en toch is dat vaak wat ik tegenkom: redelijke pcs, maar absoluut abominabele netwerkinfrastructuur.
Ik garandeer je trouwens dat ik principieel weiger de macgyver manier te gebruiken, omdat ze dan inderdaad de indruk krijgen dat "het zo ook wel gaat".
Voor het geld zit je inderdaad niet in de openbare sector, dat garandeer ik je alvast ;-)

Da fotooke is zeker waar btw. Niks zo interessants als nieuwe tips and tricks oppikken van collegas.


[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Bij mijn vrouw, mijn schoonmoeder en haar vriend (directeur lager onderwijs) op school lopen ook "IT'ers" rond. De verhalen dat ik al gehoord heb, zijn hallucinant.
Bij mijn vrouw is het een oude/re collega die "wel iets van pc's" kent. Wifi dekking is compleet ondermaats, onderhoud en support quasi onbestaande. Beamers in de klas die niet aangesloten zijn, toetsenbord-muis-boxen die ontbreken. Geef zo maar eens les met een bordboek etc :roll:
Bij mijn schoonmoeder is het een jonge/re collega die vooral hip wil zijn. Het heeft lang geduurd eer de voorganger me kon vertellen welke Windows versie ze hadden draaien (2k, XP of W7). De nieuwe kwam af met allerlei zotte server ideeën, waar niemand op zit te wachten. Website staat wel nog bij users.skynet, maar intern wilde hij UBER servers steken. Alsof een schooltje van 280 leerlingen een server nodig heeft. Hij wilde ook kweetniehoeveel iPrullen kopen om in de klas te gebruiken. Serieus man. Bye bye geloofwaardigheid :nono:
Bij de vriend van mijn schoonmoeder, die ook directeur is, gaat het er al wat beter aan toe. Daar hebben ze een licentiebeleid, hebben ze structureel budgetten voor IT voorzien (zowel naar lln toe als naar personeel toe).

Let wel: ik ken de interne huishouding van die 3 scholen niet zo goed, om in te schatten of het manifeste onkunde is, of geen uren/tijd/budget ervoor krijgen.
Maar al bij al, qua professionaliteit is het huilen met de pet op.
We hebben dan maar zelf een beamer gekocht en een ultraportable laptop om een bordboek etc te kunnen gebruiken.
Hoe wil je als school/overheid dat uw leerlingen met IT overweg kunnen (alle leerlingen, dus ook diegenen van wie de ouders niet met een pc overweg kunnen of geen pc kunnen betalen) als je de IT in de scholen dermate slecht organiseert?

Dan hebben we het nog niet over de lessen IT gehad in het middelbaar :)
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Tot vorig jaar zat ik ook in het middelbaar en ik kan alleen maar beamen wat hier wordt gezegd. Bij ons was het allemaal nog niet zo catastrofaal, maar ik herken de problemen zeker.

Een groot probleem in mijn ogen is ook dat de leerkrachten (en dan vooral in de hogere jaren, waar het quasi enkel 40-plussers zijn, no offense) absoluut niks kennen van computers in het algemeen. Hoe kan men dan verwachten dat leerlingen leren om met computers? Je wil niet weten hoe dikwijls men mij de laatste twee jaar uit een les is komen halen "omdat er iets niet werkte" en de systeembeheerder niet aanwezig was/het te lang duurde eer het dan opgelost was. I shit you not.
Dit geldt dan vooral voor gewone leerkrachten, maar eigenlijk is het voor leerkrachten ICT niet veel beter. De eerste jaren kregen we les van een man met een bachelor wiskunde "die wel iets van informatica kende" en dan ook maar ICT gaf. De helft van de tijd moest ik zijn problemen oplossen of uitleggen waarom iets niet werkte. En dat ging dan over Office of basis Windows Verkenner toestanden.

In de latere jaren was het iets beter (mensen met een diploma), maar over het algemeen was het echt erbarmelijk. Deels de fout van de leerplannen wel, de manier waarop leerlingen met computers leren omgaan is echt gewoon slecht en er wordt te weinig gepusht op het echt begrijpen. De interesse is er ook niet en vanaf het moment dat je ze in een computerklas dropt vliegen ze naar Facebook. Probeer die leerlingen te engageren en te zorgen dat ze er écht mee kunnen werken in plaats van maar wat dingen voor te doen op een beamer en erop te rekenen dat ze naar je kijken en er iets van opsteken.

Ook de inhoud op zich: Office en wat basis Windows verkenner toestanden. Ik zou veel liever gehad hebben dat we wat kennis maakten met UNIX/Linux, wat basis Terminal leren en wat programmeren. Okay, in de leerplannen zit nu VBA in Excel: compleet nutteloos. Waarom? Leerlingen zien Excel al als iets "stom", dat ze niet willen leren. Laat ze programmeren in Excel en het loopt helemaal mis want ze begrijpen Excel amper en er komt niks 'cool' uit. Waarom niet wat programmeren met Python of Java in Linux? Veel nuttiger in mijn ogen en mits een goede aanpak kan dat echt wel aanslagen denk ik. Laat leerlingen zien wat de schoonheid is van programmeren en laat ze meer doen dan dat ze denken te kunnen. Dat is nog een groot probleem trouwens: ze denken allemaal dat ze alles al weten en letten gewoon niet meer op. Het tegendeel is ongetwijfeld waar, maar het wordt hen niet duidelijk gemaakt. Met programmeren kan je echt leuke dingen doen en als je leerlingen hiervoor ietwat geëngageerd krijgt met coole voorbeelden kunnen ze dingen doen die ze niet kennen. Op die manier laat je ze meer doen dan dat ze verwachten zelf te kunnen en kunnen ze misschien inzien dat programmeren niet zo nerdy of moeilijk is als ze denken.
Ik zou echt graag hebben dat er wordt aangetoond dat er iets anders is dan Windows en wat ze (al dan niet ondermaats) kennen.

Soit, just my two cents over de aanpak van ICT in het middelbaar onderwijs, maar het is wel gebaseerd op ervaringen uit eerste hand. Ik was jarenlang de 'nerd' die alles wist over computers. In realiteit kon ik gewoon een foutmelding lezen en wist ik hoe ik een beamer moest aansluiten of een DVD moest afspelen met VLC omdat Windows Media Player niet werkt. Om maar te zeggen hoe erg het is.
Mensen die uit het middelbaar komen leren gewoon niks over computers of ICT. Mijn mening over het afschaffen van ICT als vak: behoudt het vak, mààr verander waarover het gaat. Leer de leerlingen echt iets over computers en hoe ze werken, niet de bullshit die nu in hun keel wordt gedwongen. Betere integratie in de andere vakken is dan ook nodig voor al de rest, maar daar zit je met het probleem dat de leerkrachten er gewoon niks van kennen en het niet willen leren/hun methode van lesgeven na dertig jaar niet meer willen aanpassen.

/rant off, maar ik heb me hier zes jaar lang echt ongelooflijk aan geërgerd en er was niemand die me op dit vlak ooit serieus genomen heeft.
IT wordt gewoon in het onderwijs niet echt serieus genomen spijtig genoeg, en dat lijkt ook door te schijnen in de budgettering voor infrastructuur. Spijtig.
citroene
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 sep 2014, 10:07

Heb ondertussen een msdn versie gevonden. ! Topic mag voor mijn part dicht ;-).

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

citroene schreef:Heb ondertussen een msdn versie gevonden. ! Topic mag voor mijn part dicht ;-)
Leuk voor u, maar misschien kan je toch even delen hoe je er aan bent geraakt zodat anderen ook geholpen zijn?

(Indien niet legaal, dan niet uiteraard.)
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
citroene
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 sep 2014, 10:07

Heb het gevonden via usenet. Weet niet of ik de link mag posten ?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Nee... geen links naar illegale content.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

butskristof schreef:en dan vooral in de hogere jaren, waar het quasi enkel 40-plussers zijn, no offense
Dat heeft er niets mee te maken. Ofwel het je het diploma en mag je lesgeven in 4-5-6, ofwel heb je het diploma niet. Leeftijd/ervaring is geen criterium om in de hogere jaren les te geven.
Het kan wel zijn dat in uw school/sholengemeenschap toevallig vooral oudere werknemers in de hogere jaren stonden.

IT organiseren in het onderwijs is ook niet zo evident.
Meer nog dan andere vakken is het verschil in basiskennis heel groot, afhankelijk van de thuissituatie.
Als je thuis geen laptop hebt, hoe wil je dan dat kinderen leren met een pc om te gaan? Als je leest dat in steden 1/5 kinderen kansarm is, en dat het voor heel Vlaanderen 1/10 is, kan je u wel voorstellen hoeveel kinderen thuis géén tablet of laptop hebben.
Maar er zijn er ook die zowel een smartphone, een tablet als een ultrabook krijgen van hun ouders.
En dan krijg je die groepen in uw klas. Hoe ga je daar zinvol IT aan geven? De ultrabook-gebruiker moet je niet leren met Windows verkenner leren werken hé.
Maar als je over een VBA scriptje begint (VBA is gewoon poepgemakkelijk om mee/aan te beginnen) met iemand die geen muis kan besturen: dolle pret :-(

En dan hebben we een Vlaamse regering die zo nodig in het budget voor Onderwijs gaat snoeien.
Zowel in werkingsmiddelen (middelen om de school te doen draaien) als in personeelskost (onderwijzers) als in ondersteunend personeel (administratie, IT, ...).
Onze Vlaamse ministers hebben nog niet begrepen dat Onderwijs DeToekomst is en geen kostenpost. :|

Gevolg: het gat tussen de gemiddelde stadsschool (remember: 1/5 kansarme kinderen) en de gemiddelde school in de rand zal enkel groter worden. Of zou je op een schoolfeest in Borgerhout evenveel middelen ophalen als op het schoolfeest in Bonheiden? :nono:
Of dacht iedereen dat een school de facturen kan betalen met de werkingsmiddelen alleen? De maximumfactuur is zéér beperkt: €25 voor kleuters van 2-3 jaar en €70 per leerjaar lager onderwijs. Dat is per jaar. Per Jaar. Niet per dag of per week :eek: :eek:
Sinds ik dat weet (vergelijk ook even met de prijs van kinderopvang tot 2,5 jaar...) ben ik véél guller op schoolfeesten.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Dat heeft er niets mee te maken. Ofwel het je het diploma en mag je lesgeven in 4-5-6, ofwel heb je het diploma niet. Leeftijd/ervaring is geen criterium om in de hogere jaren les te geven.
Het kan wel zijn dat in uw school/sholengemeenschap toevallig vooral oudere werknemers in de hogere jaren stonden.
Ik weet dat het niet direct in relatie staat met de leeftijd, maar voor de derde graad is een master vereist. De gemiddelde leeftijd van de leerkrachten daar is wel een pak hoger tegenover de eerste en tweede graad. Ik merkte dat trouwens niet enkel in mijn school. Vaste benoemingen etc spelen daar een grote rol en er zijn er ook veel die instromen uit de bedrijfswereld.

Het is inderdaad geen makkelijk probleem, zeker niet aangezien men steeds maar blijft snoeien in de budgetten.
Er is inderdaad een groot verschil tussen het niveau, maar dan kan je ook de betere leerlingen inzetten om de andere te helpen. De aanpak waarbij men vooraan aan een computer zit en wat dingen voordoet werkt gewoon echt niet, laat de leerlingen zelf dingen doen en uitzoeken.
Ook de topics in het algemeen. Over heel het derde en vierde jaar worden welgeteld vier dingen besproken: Windows Verkenner, Word, Powerpoint, Excel. Geef die dingen in het eerste en/of tweede jaar. Dit zijn toch écht wel basisvereisten? Tegen het derde jaar heeft iedereen zelf al wel half uitgezocht hoe ze dingen moeten doen. Natuurlijk niet hoe het echt moet (bv 10 keer enteren ipv een page break), maar dan willen ze het niet meer leren "want ze kennen het al".

Laten kennismaken met programmeren via VBA is echt het slechtste idee ooit in mijn ogen. Python is dan een veel beter alternatief. VBA doet enkel maar wat in Excel, iets wat ze niet willen leren/geen interesse voor hebben. Python is veel algemener, minstens even simpel en met bv turtle graphics kan je heel makkelijk goede heel leuke dingen maken.
VBA is geen programmeeromgeving: het is een verzameling trucjes om een aantal dingen gedaan te krijgen die ietwat lastiger zijn in Excel. Nul komma nul verband met algoritmisch denken en écht programmeren. Python is heel simpel aan te leren en vanaf dat je met de basis vertrokken bent kan je je concentreren op nadenken over hoé je een probleem moet oplossen, wat de essentie van programmeren is.

Maar zoals gezegd, zo simpel is het probleem nu eenmaal niet op te lossen. Zeker met budgetten die steeds ingeperkt worden of niet meegroeien. Volledig akkoord met wat je voor de rest zegt trouwens.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

r2504 schreef:Nee... geen links naar illegale content.
Voor zover ik weet is een Windows 7 *.iso geen illegale content, zo lang je maar een originele key gebruikt?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

heist_175 schreef:Alsof een schooltje van 280 leerlingen een server nodig heeft.
Een school heeft altijd een server nodig. Hoe ga je in godsnaam deftige access policies opzetten zonder domein?
Tis zo dat leerlingen aan hun punten kunnen he, omdat iedereen zomaar overal aan kan, de admin paswoorden kent, of gewoon allen via dezelfde account inloggen. Neenee, een klein beetje professionalisering is wel op zijn plaats.

Een dure server, nee, maar wel een servertje of twee, daarop wat virtuele machines, en je kan verder.
Je hebt toch op z'n minst een AD of twee nodig (kan je gerust op elk van de fysieke machines eentje zetten, kwestie van ontdubbeling), een fileserver (hoewel ik die liever puur fysiek zie), een printserver, ...
Daarnaast een fatsoenlijke firewall (liefst stateful), liefst een failover op twee verschillende providers (1x coax, 1x dsl).
Vroeger ook nog een exchange server (waar ik nu een cloudoplossing aanraad, want exchange kan een nachtmerrie zijn omdat die veel knowhow vereist), ...
Heb je APs, dan werk je best via een centrale controller (iirc werkt bv unifi met een virtuele controller)...

Dat vraagt dus wel wat infrastructuur. We zijn de jaren 90 niet meer op dat vlak. Een workgroup gaat het niet meer trekken in zulke omgevingen.


Het probleem qua IT organisatie in scholen is dat ITers vaak met "uren" betaald worden, en qua barema is dat een ramp. Want in het middelbaar bestaat het ambt "ICT coordinator" niet eens, dat zijn dus uren als "administratief medewerker".
(In het lager onderwijs bestaat dat ambt wel, maar moet de ene ITer vaak heel de scholengroep doen, dus is ie zelden aanwezig in een bepaalde school als er problemen zijn)
De meeste ITers die daar dus willen werken (naast leerkrachten die een paar uren krijgen), zijn jongeren die nog in opleiding zijn en het aftrappen van zodra ze hun diploma hebben, of ouderen die afbollen naar hun pensioen toe.
Nu proberen ze dat wat op te vangen door ITers contractueel aan te werven in sommige scholen (om het tekort aan uren te compenseren), maar dat is alleen nog maar een grotere ramp: als contractueel krijg je niet meer loon, maar je verliest wel de schoolvakanties en recht op benoeming (en gratis overuren worden nog altijd verwacht).

Of je nu dus ITers hebt die het allemaal gewoon aan mekaar steken en niet configureren, of je hebt er die 14 vlans steken (per klas een vlan) met een level 3 switch (allemaal gezien), het grootste probleem is dat je vaak op 5 schooljaren 6 ITers versleten hebt; er is dus nul komma nul visie in die netwerken, want alle ITers leggen natuurlijk hun eigen accenten en hebben hun eigen gewoontes.

Komt daarbij dat je eerste jaar verloren is, want als je in september begint moet je in november al je eerste begroting af hebben, die je pas in februari kan aankopen. Maar op dat moment ken je de noden van de school en het netwerk nog niet goed genoeg uiteraard, dat heeft een beetje tijd nodig. Dus ben je eigenlijk pas vanaf het tweede jaar echt efficient. Ik ken er echter niet veel die het zolang doen. De laatste die ik zag beginnen ergens wou dat doen "om meer bij zijn kinderen te zijn"; die trapte het af in april, om in de prive het dubbel te gaan verdienen om een netwerk te beheren dat de helft kleiner was.


[Afbeelding Post made via mobile device ]
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Als je de .iso van usenet gehaald hebt, verifieer dan wel dat het een originele is door de SHA1 hash te vergelijken op de Microsoft site: (klik op 'details' om de SHA1 te zien): MSDN. Met tooltjes als FSUM Frontend kan je de SHA1 van je .iso bestand berekenen.

Bij computerklassen valt het gewoon meer op als een leerling meer weet dan een leraar. Dat men business-gerichte toepassingen kiest en dan achterloopt op de 'next big thing' is begrijpelijk, maar het gaat om de basisprincipes van het programmeren en dan maakt de gebruikte programmeertaal niet zo veel uit, vind ik.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

cptKangaroo schreef:... maar het gaat om de basisprincipes van het programmeren en dan maakt de gebruikte programmeertaal niet zo veel uit, vind ik.
Voor mij ook niet, integendeel. Maar VBA is gewoon echt geen goede manier om jongeren te laten zien wat programmeren is en wat je ermee kan. Programmeren draait nog altijd om probleemoplossend denken en VBA is (toch zeker in de mate waarop het wordt geïllustreerd) in dergelijke lessen gewoon een lapmiddeltje om wat mee te prullen voor iets ingewikkeldere formules. Wat in zo'n les gedaan wordt heeft absoluut niks te maken met programmeren, maar is gewoon een aantal dingen voordoen terwijl de helft ligt te slapen of op Facebook zit.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Het niveau van de problemen moet wel voor alle leerlingen doenbaar blijven, dus meer dan if/then flows, for loops, etc. moet er ook niet ingestampt worden imo.

VBA kan je niet los zien van de applicaties waarbij ze horen, en dan is het toch wel een erg krachtig middel om die apps naar je hand te zetten en ze ook te laten samenwerken. Het lijkt me veel waarschijnlijker dat de meeste leerlingen later terloops in contact zullen komen met een VBA applicatie dan dat ze zelf moeite gaan doen om een programmeeromgeving te installeren, dus die keuze voor VBA is zo slecht nog niet (in "mijnen tijd" was het nog Pascal).
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Meer moet dat absoluut niet zijn.

Je zegt het zelf: VBA is een krachtig middel voor Office. Als je de basis van Excel niet kent, hoe verwacht je dan dat ze VBA gaan snappen? Python is één gratis pakket installeren en werkt op alle systemen.
citroene
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 sep 2014, 10:07

cptKangaroo schreef:Als je de .iso van usenet gehaald hebt, verifieer dan wel dat het een originele is door de SHA1 hash te vergelijken op de Microsoft site: (klik op 'details' om de SHA1 te zien): MSDN. Met tooltjes als FSUM Frontend kan je de SHA1 van je .iso bestand berekenen.
Jep, heb ik gedaan. Komt overeen met die op de microsoft site.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Ik weet niet of dit misschien handig kan zijn...

http://forums.mydigitallife.info/thread ... -Windows-7

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”