http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultu ... /1.2273519
Vind ik leuk
![Beerchug :beerchug:](./images/smilies/icon_beerchug.gif)
Edit: titel aangepast naar "internetproviders"
3,4% op het internetabonnement wat een dieven.Jack Daniels schreef: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultu ... /1.2273519
Jij misschien wel... maar ik niet want ik doe geen illegale downloads.ITnetadmin schreef:Samengevat: ik ben bereid die 3.4% extra te betalen, OP VOORWAARDE dat die dan ook een volledige license inhoudt die mij toelaat a volonte te downloaden via alle mogelijke platformen.
*zucht* Daar gaan we weer, ik rij ook niet op de snelweg, neem geen bus, heb geen kinderopvang nodig, laat staan dat die keuters op mijn kosten naar school moeten en dat de bomma verniet op de bus en de trein mag op mijn kosten. En voor al die zieken wil ik ook niet betalen, laat staan voor die leeghangers in de diverse parlementen en regeringen.r2504 schreef:Jij misschien wel... maar ik niet want ik doe geen illegale downloads.ITnetadmin schreef:Samengevat: ik ben bereid die 3.4% extra te betalen, OP VOORWAARDE dat die dan ook een volledige license inhoudt die mij toelaat a volonte te downloaden via alle mogelijke platformen.
Ik wil dus niet opdraaien voor iemand anders zijn gedrag (al doe ik dat nu reeds al met taksen op data dragers).
Gelukkig komen vele bedrijven daar al van terug en blijkt dat ouderen nu ook opnieuw mogen betalen voor bus en trein. Dus dit zou wel eens gauw kunnen veranderen...Joe de Mannen schreef:*zucht* Daar gaan we weer, ik rij ook niet op de snelweg, neem geen bus, heb geen kinderopvang nodig, laat staan dat die keuters op mijn kosten naar school moeten en dat de bomma verniet op de bus en de trein mag op mijn kosten. En voor al die zieken wil ik ook niet betalen, laat staan voor die leeghangers in de diverse parlementen en regeringen.r2504 schreef:Jij misschien wel... maar ik niet want ik doe geen illegale downloads.ITnetadmin schreef:Samengevat: ik ben bereid die 3.4% extra te betalen, OP VOORWAARDE dat die dan ook een volledige license inhoudt die mij toelaat a volonte te downloaden via alle mogelijke platformen.
Ik wil dus niet opdraaien voor iemand anders zijn gedrag (al doe ik dat nu reeds al met taksen op data dragers).
Dat heet solidariteit en daar is, helaas voor jou blijkbaar, een groot deel van onze westerse maatschappij op gestoeld.
J.
Er is wel degelijk een verschil tussen sociale aspecten en puur entertainment zoals je MP3 of filmpje downloaden.Joe de Mannen schreef:*zucht* Daar gaan we weer, ik rij ook niet op de snelweg, neem geen bus, heb geen kinderopvang nodig, laat staan dat die keuters op mijn kosten naar school moeten en dat de bomma verniet op de bus en de trein mag op mijn kosten.
ITnetadmin schreef:
Samengevat: ik ben bereid die 3.4% extra te betalen, OP VOORWAARDE dat die dan ook een volledige license inhoudt die mij toelaat a volonte te downloaden via alle mogelijke platformen.
[Post made via mobile device ]
Hoeveel films en series van Netflix zijn aangesloten bij SABAM enkel de Belgische films.In dit perspectief is het de rol van SABAM om te zorgen voor de vergoeding van onze leden voor elk gebruik van hun werken.
Dan is het niet illegaal meer he...gm123 schreef:Wablief, solidariteit? Dus we zouden solidair moeten zijn zodat iemand anders een illegale praktijk kan uitvoeren?
Trouwens SABAM wil 3 euro... maar SABAM bezit de rechten niet op alles... je zou dus aan iedere maatschappij 3 euro moeten gaan betalen (terwijl ze allemaal hun uiterste best doen zodat jij niets zou kunnen downloaden). Ik hoop dat iedereen beseft hoe absurd dit idee is... en SABAM gaat je heus geen toelating geven om te downloaden... ook al zouden ze hier hun gelijk halen.krisken schreef:En dan nog : iedereen moet die 3 euro maar apart betalen als hij/zij wilt downloaden. Als ik naar Netflix wil kijken dan moet ik ook zelf een abonnement aangaan, en niet vragen aan héél België om mij even te sponsoren...
Vanwege de verplichte, enorme solidariteit op mijn belastingsbrief voel ik mij ook niet aangesproken. Dat ze het daar maar bijsmijten, dan is het tenminste transparant.Joe de Mannen schreef:Dat heet solidariteit en daar is, helaas voor jou blijkbaar, een groot deel van onze westerse maatschappij op gestoeld.
voor 3 euro zal je niet alles mogenkrisken schreef:Belangrijke vraag : voor 3 euro mag ik alles (dus ook muziek van buitenlandse groepen, of groepen die niks te maken hebben met sabam maar wel auteursrechtelijk beschermd) downloaden? Don't think so
En dan nog : iedereen moet die 3 euro maar apart betalen als hij/zij wilt downloaden. Als ik naar Netflix wil kijken dan moet ik ook zelf een abonnement aangaan, en niet vragen aan héél België om mij even te sponsoren...
Deze taks maakt downloaden niet plots legaal! Dat is net waarom het zo absurd is en het er nooit zou mogen komen. Het is enkel een vergoeding voor de zogezegd geleden schade van het illegaal downloaden.Slafes schreef:Dan is het niet illegaal meer he...gm123 schreef:Wablief, solidariteit? Dus we zouden solidair moeten zijn zodat iemand anders een illegale praktijk kan uitvoeren?
Voornamelijk de zakken vullen bij (de werknemers van) Sabam.Joe de Mannen schreef:wat doet die taks dan wel ????
J.
Begrijpend lezen is ook niet alles voor sommige mensen.gm123 schreef: Deze taks maakt downloaden niet plots legaal! Dat is net waarom het zo absurd is en het er nooit zou mogen komen. Het is enkel een vergoeding voor de zogezegd geleden schade van het illegaal downloaden.
Beetje muggenziften: als jij een liedje legaal koopt bij iTunes, dan wordt dat helemaal NIET verspreid. Integendeel zelfs. Dat liedje wordt rechtstreeks naar jouw PC gestuurd. Bij het werkwoord "verspreiden" denk ik bv. aan mailings die vanuit 1 centrale server verspreid worden naar duizenden of tienduizenden geïnteresseerden. Verspreiden is in het geval van iTunes totaal misplaatst. Als ik dat lees, dan is het eerste wat bij mij opkomt: ik koop een lied en het wordt verspreid onder meerdere gegadigden terwijl dit helemaal niet het geval is. Het komt uitsluitend bij mij terecht.Stroper schreef:Effe voor de duidelijkheid, SABAM eist deze taks niet ter compensatie van het illegaal downloaden.
Maar omwille van het feit dat ze internetproviders als verspreider zien, als je bv. een liedje legaal koopt op iTunes, dan wordt dat verspreid via jouw internetprovider.
Waarom dan alleen de ISP en niet de eigenaars van alle servers waar de bits en bytes voorbijgegaan zijn. Waarom ook niet Px en TN omdat de muziek over hun koperpaar dan wel coax liep?Stroper schreef:Maar omwille van het feit dat ze internetproviders als verspreider zien, als je bv. een liedje legaal koopt op iTunes, dan wordt dat verspreid via jouw internetprovider.