Ik vraag me af hoe ik het beste kan overschakelen van ADSL naar VDSL2? Ik heb momenteel internet maxi van Belgacom (Proximus whatever) en ik bekom de volgende resultaten als ik de speedtest probeer:
Details over de snelheid van uw internetabonnement:
Uw internetabonnement Internet Overal Maxi
Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max.: 61,6 Mbps download - 4,6 Mbps upload
Min.: 27,5 Mbps download - 4,6 Mbps upload
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Max.: 61,6 Mbps download - 4,6 Mbps upload
Min.: 27,5 Mbps download - 4,6 Mbps upload
Ik heb geen belgacomtv maar overschakelen zou dus geen probleem mogen zijn?
Momenteel komt ADSL binnen via de garage en zijn er kabels getrokken tot boven als aansluiting. Er is dus een adsl modem/router die zowel verbonden is met een splitter als met mijn pc. Modem doet dus ook dienst als centrale router/hub van mijn netwerk. Het is geen bbox, maar ik begrijp dat ik voor vdsl2 geen andere optie heb?
Wat zijn mijn opties nu als ik de installatie handmatig wil doen? Moeten er nieuwe kabels getrokken worden? Het liefste van al wil ik dat alles praktisch blijft zoals het nu is. Aansluitingspunt in de garage en modem/router boven. Is dit überhaupt mogelijk?
Hoe overschakelen van ADSL naar VDSL2?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 279 keer
je kan dit eigenlijk best via een Proximus Center regelen met DIY VDSL2 kit die je daar onmiddellijk.
Deze bevat een BBOX3 (die je gratis in bruikleen krijgt) en een VDSL2 aansluitdoos (NTP2007) en VDSL2 Filter (TF2007)
Deze bevat een BBOX3 (die je gratis in bruikleen krijgt) en een VDSL2 aansluitdoos (NTP2007) en VDSL2 Filter (TF2007)
Is het aansluitingsblok van die NTP2007 verschillend van wat ik nu heb (ADSL)? Zo ja, op welke manier? Van uitzicht ziet het er exact hetzelfde uit.je kan dit eigenlijk best via een Proximus Center regelen met DIY VDSL2 kit die je daar onmiddellijk.
Als ik dit lees:
http://support.nl.proximus.be/euf/asset ... tp2007.pdf
http://support.nl.proximus.be/euf/asset ... -box-3.pdf
Dan lijkt alles zo te kunnen blijven zoals het nu is, dit zou wel ideaal zijn.

Edit: Ook de VDSL2 filter blijkt hetzelfde te zijn wat ik nu al heb (TF2007 staat op de achterkant). Dan is het enkel een bbox3 die ik nodig heb?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Indien je reeds de geschikte NTP2007 hebt, en de geschikte filter (TF2007), dan moet je verder niets wijzigen.
Op voorwaarde dat de installatie conform is (VDSL2 is hiervoor veel gevoeliger dan ADSL):
Dat hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn, als je aan de tweede voorwaarde voldoet: géén aftakkingen.
De kabel vanuit de garage naar de NTP / modem moet dus de énige zijn die op de Belgacom lijn staat.
Je kan ook de NTP beneden in de garage zetten:
Op voorwaarde dat de installatie conform is (VDSL2 is hiervoor veel gevoeliger dan ADSL):
- 1) de NTP staat zo dicht mogelijk waar de Belgacom kabel het huis binnenkomt.
2) de NTP is het enige dat op de lijn staat, er mogen absoluut géén aftakkingen zijn.
3) eventuele verdere aftakkingen (vb naar telefoons) moeten vanaf de NTP.
Dat hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn, als je aan de tweede voorwaarde voldoet: géén aftakkingen.
De kabel vanuit de garage naar de NTP / modem moet dus de énige zijn die op de Belgacom lijn staat.
- - Belgacom intro op de zwarte klemmen
- de kabel die naar de modem boven gaat aansluiten op de blauwe klemmen - maar er voor zorgen dat op deze kabel geen enkele verdere aftakking staat (of onderweg afgetakt wordt).
- eventuele andere kabels (naar ander kamers, voor telefoon) aansluiten op de groene klemmen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Bedankt voor de extra informatie!

Ik denk dat het nu al zo overeenkomt met hetgene je hier vertelt, momenteel ziet het er namelijk zo uit:In jouw geval is aan de éérste voorwaarde niet voldaan: intro in de garage, aansluiting boven.
- Belgacom intro op de zwarte klemmen
- de kabel die naar de modem boven gaat aansluiten op de blauwe klemmen - maar er voor zorgen dat op deze kabel geen enkele verdere aftakking staat (of onderweg afgetakt wordt).
- eventuele andere kabels (naar ander kamers, voor telefoon) aansluiten op de groene klemmen.

-
- Elite Poster
Ik heb dit nog nooit in de werkelijkheid zo getest, maar ideaal is dit niet volgens mij, omdat de paren die toe komen (Proximus Intro), de paren voor telefoon bestemd en de paren voor de modem (DSL) allemaal samen in één kabelbundel zitten, maar je kan het zeker zo proberen.
Mss zijn er wel mensen die dit op het forum al zo in de praktijk uitgevoerd hebben en hier meer duidelijkheid kunnen brengen of dit problemen meebrengt.
Mss zijn er wel mensen die dit op het forum al zo in de praktijk uitgevoerd hebben en hier meer duidelijkheid kunnen brengen of dit problemen meebrengt.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Geen enkel probleem. Waarschijnlijk is dit zo gemonteerd:

- - vanaf de kelder gaat een UTP naar boven
- de Belgacom intro zit rechtsrreeks op het blauwe paar.
- boven staat een NTP op het blauwe paar.
- de telefoon uitgang wordt verbonden met het bruine paar. dut signaal gaat terug naar beneden.
- beneden wordt het bruine paar verbonden met de rest van de binnen installatie.

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Er moet inderdaad bij Proximus ook nog iets technisch aangepast worden. Maar ondertussen kan je met het nieuwe aansluitpunt en de nieuwe modem op ADSL blijven verderwerken. Na een aantal werkdagen zal de technische aanpassing dan automatisch doorgevoerd worden en zal je modem automatisch overschakelen naar VDSL2.
-
- Elite Poster
Dat de 2 signalen op aparte paren in dezelfde kabel zitten mag geen probleem zijn. Voor de NTP zijn die 2 signalen zelfs op hetzelfde koperpaar 
klopt, maar ik zat aan iets anders te denken maar was hier niet van toepassing en dus was mijn opmerking hier niet relevant !

klopt, maar ik zat aan iets anders te denken maar was hier niet van toepassing en dus was mijn opmerking hier niet relevant !
-
- Elite Poster
of moet er bij belgacom zelf ook technisch nog iets aangepast worden?
De technieker moet hiervoor zelf niet bij u thuis zijn, alleen als hij iets abnormaals moest vaststellen, kan het zijn dat hij bij u thuis wilt langskomen om te zien of er iets mis is met de aansluiting van de intro (bv NTP2007).
De technieker moet hiervoor zelf niet bij u thuis zijn, alleen als hij iets abnormaals moest vaststellen, kan het zijn dat hij bij u thuis wilt langskomen om te zien of er iets mis is met de aansluiting van de intro (bv NTP2007).