Waze in buitenland

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 267
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

Vraagje aan de Waze gebruikers hier op dit forum

Uit deze post kon ik al opmaken dat Waze ongeveer 1 mb mobiele data per 100 km verbruikt, gesteld dat de route vooraf via Wifi is binnen gehaald. Mijn vraag is wat er concreet gebeurt als je, al dan niet in het buitenland, terecht komt in een gebied waar mobiele data om één of andere reden niet beschikbaar is. Zal de app dan nog naar behoren functioneren?

En een meer algemene vraag: hoe is jullie ervaring met de Waze app in het buitenland (EU vs niet-EU), er vanuit gaande dat je met een Belgische SIM werkt?


slukes en merci

Mortov Molotov
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Zet je mobiele data af en rijd in Belgie is rond.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Waze zal je blijven routen ook al heb je geen mobiele data en je je route via bv. een wifi heeft berekend. Echter krijg je dan geen real-time verkeersinfo meer. Het kan wel problemen geven indien je van je route afwijkt. Waze laadt namelijk maar een beperkte kaart in rondom je route...

Data wordt gelukkig steeds goedkoper (via EU zal roaming zelfs afgeschaft worden). Dus dit probleempje lost zijn eigen wel op.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 267
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

ddd schreef:Zet je mobiele data af en rijd in Belgie is rond.
Heb ik geprobeerd, voor een beperkt traject... lijkt op 't eerste zicht te lukken, maar het kon ook toeval zijn... vandaar mijn vraag :-)
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik gebruik Waze ook in het buitenland. Met niet-EU heb ik geen ervaring, maar in NL, DE, IT en FR is de Waze-community minstens zo groot als in België, de verkeersinfo is dus zeer accuraat. Het dataverbruik is iets hoger dan in BE, gewoon omdat de kaarten (opnieuw) moeten geladen worden. Je kan het dataverbruik voor een deel beperken door in de instellingen minder opties te kiezen om op de kaart te tonen.
Met de huidige roaming-tarieven en speciale roaming-pakketen is het zo duur niet meer. Zeker als je maar af en toe in het buitenland komt, zou ik er geen gps voor kopen. En apps als Sygic hebben ook een dataverbinding nodig om de verkeersinfo binnen te halen.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Heb Waze al gebruikt in Frankrijk, Nederland, Portugal en de VS (serieuze routes). Nooit problemen gehad, en het dataverbruik is echt zeer aanvaardbaar.
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 267
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

johcla schreef:Ik gebruik Waze ook in het buitenland. Met niet-EU heb ik geen ervaring, maar in NL, DE, IT en FR is de Waze-community minstens zo groot als in België, de verkeersinfo is dus zeer accuraat.
Nice!

Maar wil dat zeggen dat de verkeersinfo in bv. Malta of het VK minder accuraat is? Ik bedoel maar: krijgt Waze geen info via andere kanalen? (vb traffic layers van Google Maps etc)

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Mortov Molotov schreef:krijgt Waze geen info via andere kanalen? (vb traffic layers van Google Maps etc)
't Is zelfs andersom: Google Maps Traffic wordt aangestuurd door de data die Waze verzamelt.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Waze krijgt enkel data van andere Waze gebruikers. Dus de kwaliteit hangt af van het aantal gebruikers die 'voor je rijden'. Een beetje zoals Coyote.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Waze steunt inderdaad op de data van andere Wazers en wordt meer en meer geïntegreerd in Google Maps, sinds de overname door Google.

Ik heb geen weet van de data-kwaliteit in UK of Malta ofzo, ik heb enkel de landen opgesomd waar ikzelf Waze al gebruikt hebt. En tot nog toe dus enkel positieve ervaringen.
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 267
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

Heb het eens getest met mobile data off, en het werkte heel goed. Bedankt voor jullie reacties!

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Hallo,

dit weekend vertrek ik op reis naar Nederland en ga dus idd waze gebruiken voor navigatie. Ik heb nu "internet on mobile" van Mobistar. Hoeveel gaat mij dat ongeveer kosten (van mijn krediet afgaan) indien ik in nederland navigeer. Is niet om constant ronde te rijden, enkel van mijn huis naar bestemming in nederland. Maw wat zijn de roaming tarieven bij mobistar met mijn huidig abonnement?

Alvast bedankt
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ik heb hier (ook voor een tripje naar Nederland dit weekend) Nokia Here geïnstalleerd. Daar kan je kaartgegevens volledig downloaden. Er is specifiek een optie "offline gebruiken". 350mb voor NL en 330mb voor BE heb je nodig.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1144
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 129 keer

Om gratis gebruik te maken van een navigatieapp kan je best HERE gebruiken. Werkt prachtig en is inderdaad offline te gebruiken. Wel eerst op voorhand de kaarten van de landen waardoor je rijdt downloaden via wifi :-)
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

ja maar ik heb ook sygic en igo dus aan navigatie geen gebrek maar het gaat mij om de data voor verkeersinfo. Tis dat dat mij interesseert. Hoeveel dat mobistar mij gaat kosten aan data. Sygic gebruikt ook data, IGO gebruikt ook data dusja...
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik ben dit weekend naar Parijs geweest en begin deze week 2 dagen naar Engeland.
In Frankrijk constant Waze opgehad, in UK paar keer Waze gebruikt om degene te helpen die me van en naar het hotel bracht.
In totaal heeft Waze hiervoor 30 MB gebruikt: 25 via wifi (In Frankrijk mifi-router met Joe Mobile-kaartje in auto) en 5 MB roaming, dat zal in UK zijn.

Ik zit bij Mobile Vikings, maar volgens site van Mobistar is het 0,242 euro per MB.
Ik schat dus het je ongeveer 5 euro gaat kosten.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1144
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 129 keer

Bij Mobile Vikings ben je inderdaad iets goedkoper af.
€0,15/MB binnen de EU.
Of iets goedkopere dataroamingpakketten (https://mobilevikings.be/nl/offer/bundles/roaming/)
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

ok dus ongeveer 0.242€/Mb Bedankt voor de info.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Als je Waze gebruikt, gaat het merendeel van je verbruik op de heenreis zijn, om de nodige map-tiles te downloaden.
Op de terugreis is het maar een fractie voor de real-time info.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Je kan voor 5€ een databundel van 100MB roaming activeren via Mobistar website (klantenzone). Die is dan 24u geldig.

https://www.mobistar.be/nl/opties-en-di ... aadkaarten
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Vaganzza, bedankt!! Wist dit niet 100Mb en dan nog 24 uur geldig lijkt voor mij een goede oplossing.
Plaats reactie

Terug naar “Development”