Informeren naar beschikbaarheid VDSL

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
nickdd
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 6 keer

Hallo,

Ik ben al heel lang aan het wachten op de uitrol van VDSL in 6987 Hodister (Ardennen).
Nu verneem ik dat er eind 2014 kabels werden getrokken en een nieuwe kast geplaatst werd en bevestigden de plaatsers dat het voor de uitrol van VDSL is.

Echter weet men bij de Proximus helpdesk natuurlijk nog steeds van niets. Ze gaan allemaal wel eens terugbellen maar ik hoor nooit meer iets.
Heeft er niemand een contactnummer of tip hoe ik bij de planningsdienst/regiomanager kan terechtkomen om te weten te komen wanneer ik aansluitbaar zal zijn ?

Gr,
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Kijk eens op volgende link http://www.proximus.be/nl/id_cr_tvcheck ... us-tv.html
dat is de beschikbaarheids test voor TV, mogelijk staat daar een datum bij ....
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

heb ook al gemerkt dat het niet evident is een E.T.A. te krijgen voor nieuwe ROPS (waar reeds een deel van de bekabeling/rop is uitgevoerd) in wallonie,
en dat ze het soms zelf niet helemaal goed weten.
de link die hierboven gegeven is, geeft iig al een idee of het momenteel beschikbaar is, maar je krijgt geen "geschatte datum" meer itt vroeger
nickdd
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 6 keer

reeds meermaals geprobeerd, geeft steeds "niet beschikbaar" terug.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Geef je adres eens in pm of het telefoonnummer van je vaste telefoon (belgacom only). Ik kan eens kijken hoe de situatie is momenteel.
simon1205
Plus Member
Plus Member
Twitter: VanveerdeghemS
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 9 keer

Heb onlangs iemand gecontacteerd die bij belgacom/proximus werkt, en laten nagaan wanneer ik aan de beurt kwam.
Ik kreeg te horen, niet binnen de 3 jaar. :bang:

Aangesloten op KVD 51TIE0-0302
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Leve het duopolie!
Amazor
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 67 keer

Duopolie? Monopolie op zo'n locaties!

Waar ik woon kan Proximus ook niet meer dan 3,3 Mbps uit hun telefoonkabel persen, terwijl alle ondergrondse bekabeling in de hele gemeente <5 jaar is en er geen zicht is op een VDSL2 uitrol.

Ik denk dat Proximus gewoon wacht om op de kabel te komen in landelijke gebieden.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

tb0ne schreef:Leve het duopolie!
Wat is dat nu voor onzin. Wie verwacht dat een bedrijf honderduizend euro investeert in een netwerk zodat jij een abonnement van 25 euro kan nemen?
Natuurlijk heeft Proximus liever dat jij bij hen klant bent dan bij Telenet, dat wil niet zeggen dat ze daarom honderduizend euro investeren in VDSL2 in jouw straat. En als daar nu een derde en vierde operator met een eigen netwerk bijkomt, gaat dat daar niets aan veranderen...

* zal misschien geen 100k zijn, maar 't zal ook niet goedkoop zijn

de lijn bij mijn schoonouders zit nog op ADSL2+. Vanaf 01/04 mag ik de beschikbaarheid van VDSL2 nog eens checken, dus ik ben in volle verwachting.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Goedkoop abonnement of duur maakt toch niet uit? Je mag toch verwachten dat de spelers in hun netwerk investeren?
Enkele jaren geleden had ik de indruk dat het enorm snel omhoog ging, het aantal mensen die VDSL kon krijgen, maar nu krijg ik toch ook de indruk dat het wat stiller is gevallen. Daar staat dan wel tegenover dat al die vergunningen die ze voor alles nodig hebben ook geen lachertje zullen zijn en dat landelijke stukken ook wel een dikke meerkost zullen hebben.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster

Lord Utopia schreef:
tb0ne schreef:Leve het duopolie!
Wat is dat nu voor onzin. Wie verwacht dat een bedrijf honderduizend euro investeert in een netwerk zodat jij een abonnement van 25 euro kan nemen?
Natuurlijk heeft Proximus liever dat jij bij hen klant bent dan bij Telenet, dat wil niet zeggen dat ze daarom honderduizend euro investeren in VDSL2 in jouw straat. En als daar nu een derde en vierde operator met een eigen netwerk bijkomt, gaat dat daar niets aan veranderen...

* zal misschien geen 100k zijn, maar 't zal ook niet goedkoop zijn

de lijn bij mijn schoonouders zit nog op ADSL2+. Vanaf 01/04 mag ik de beschikbaarheid van VDSL2 nog eens checken, dus ik ben in volle verwachting.
Ik heb nergens 25 euro gezegd en het gaat over meer dan mijn straat, een aantal straten en ook een aantal appartementsgebouwen waarvan er trouwens steeds meer komen.
Deze situatie komt in heel België voor.
Ik weet niet hoeveel de kost is om bij ons in de buurt het Proximus netwerk op te waarderen maar ik denk dat er wel wat inkomsten te vergaren zijn en daardoor ben ik niet overtuigd dat dit onrendabel zou zijn!
En langs de andere kant, hoe langer men wacht met investeren hoe duurder het waarschijnlijk wordt om de situatie op te waarderen.
Een derde speler of vierde speler met een eigen netwerk? Graag!
Als die prijs/kwaliteit meer biedt dan een en twee, waar zal ik klant zijn denk je?
Als speler 1 of speler 2 wil overleven, wat zal die moeten doen? Hoezo onzin? :nono:
Leve het duopolie!
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 26 keer
Provider

tb0ne schreef:Ik weet niet hoeveel de kost is om bij ons in de buurt het Proximus netwerk op te waarderen maar ik denk dat er wel wat inkomsten te vergaren zijn en daardoor ben ik niet overtuigd dat dit onrendabel zou zijn!
Jullie moeten allemaal gaan solliciteren als economist bij Proximus :-D .

Denk je nu echt dat zo'n groot bedrijf niet dagelijks bezig is met evaluaties welke investeringen rendabel zijn?
Er bestaat zoiets als de wet van de Diminishing returns, waarbij je steeds hogere investeringen moet doen, voor een marginale winst ... ergens stopt het en is het niet meer rendabel.

En ze zullen ook wel weten waar hun prioriteiten moeten liggen ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster

Philippe, je hebt een punt maar je kan er niet vanuit gaan dat Proximus aan dat uiterste zit.
Proximus kan nog heel veel klanten winnen in die "trage" gebieden, maar ze verkiezen om dat niet te doen.
Ik heb het hier niet over een straat met 3 huizen hoor.
Met een derde partij en zeker een vierde volwaardige partij zou de situatie helemaal anders zijn!
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Man man man, niet te doen, wat een prutsers en leegmelkers bij Belgacom als ik zie wat OVH allemaal aan het doen is in Frankrijk, dikke pluim voor hen daar ! :-) Daar is er overal quasi VDSL2, SDSL of ADSL beschikbaar en waar nodig of waar vraag is gaan ze het uitrollen.

Ik heb even met een klant z'n nummer getest en ik kan meteen zien wat de theoretische snelheden zullen zijn.
Ik kan niet wachten om m'n klant over te zetten :-)

ZIE EENS HOE GEDETAILLEERD DIT RAPPORT IS :

https://www.ovhtelecom.fr/adsl/eligibil ... 0320422058

Belgacom (Proximus) kan daar veel van leren ! En een naamsverandering dient op niks als ze toch verder blijven bakken toen ze 'Belgacom' waren.

Edit: nog een extra link met een ander 'onbekend' nummer bij wijze van info : https://www.ovhtelecom.fr/adsl/eligibil ... 0320422058
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 155 keer

Proximus wil niet eens de ROP/KVD data op internet, ze zijn bang voor sabotage... Alsof iemand > 22.000 ROP's kan saboteren
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Ik vind de politiek hier de grootste boosdoener.Het VDSL netwerk is in handen van Proximus,en de kabel bij Telenet.Eigenlijk zou het beter zijn dat zowel de kabel,als het VDSL netwerk beheerd worden,door een ander (nog op te richten) etentitiet.Maar waarschijnlijk zal het hier nooit zover komen,denk ik.Gewoon omdat bij Proximus de staat als groot aandeelhouder te veel te verliezen heeft.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

als het de beide distributienetten beheerd worden door een en dezelfde maatschappij dan krijg je een nieuwe monopolist die zotte kosten zal maken.

De klant moet toch alle kosten betalen want de klant kan niet meer voor een netwerk met een andere beheerder kiezen.!
Amazor
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 67 keer

Ken schreef:Man man man, niet te doen, wat een prutsers en leegmelkers bij Belgacom als ik zie wat OVH allemaal aan het doen is in Frankrijk, dikke pluim voor hen daar ! :-) Daar is er overal quasi VDSL2, SDSL of ADSL beschikbaar en waar nodig of waar vraag is gaan ze het uitrollen.
We moeten de beschikbaarheid van xDSL in België nu ook niet dramatiseren hé. :-) ADSL is beschikbaar voor 99,7% van de bevolking (cijfer uit 2007), al zal niet iedereen van hen 4 Mbps krijgen en VDSL2 heeft sinds september ook de kaap van 90% overschreden. Ik vrees alleen dat die laatste 10% geen prioriteit meer zal zijn voor Proximus, daar het vooral landelijke gebieden zal bevatten. Langs de andere kant mogen we wel een beetje streng zijn, België heeft een hoge bevolkingsdichtheid (wereldwijd 32ste, Frankrijk staat op 102!) en is een van de meest bekabelde landen ter wereld.

Die beschikbaarheidstest van OVH, daar kan Proximus inderdaad nog een puntje aan zuigen. Ook nogmaals het bewijs gezien dat Belgacom veel te conservatief is met hun profielen bij ADSL. Als test heb ik eens het adres van een supermarkt gebruikt net over de Franse grens (kleine gemeente). Daar is ook nog geen VDSL beschikbaar, en is de theoretische attenuation nog net iets slechter dan de mijne, maar zij durven het blijkbaar wel aan om de ADSL2+-technologie te blijven gebruiken, waardoor de test nog altijd theoretisch een downloadsnelheid van max. 6,75 Mbps aangeeft, terwijl ik nog niet aan 3 Mbps geraak, en gebruik van ADSL2+ niet ter discussie staat.
Ter info de link: https://www.ovhtelecom.fr/adsl/eligibil ... 0328625160

EDIT: Link aangepast, testte het verkeerde nummer.
Laatst gewijzigd door Amazor 13 maa 2015, 19:45, in totaal 1 gewijzigd.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

Om het enthousiasme iets te temperen:
https://www.ovhtelecom.fr/adsl/eligibil ... %2055%2038

In google maps moet je maar eens kijken waar het is ====> een winkel in Rue de Dunkerque - 59280 Armentiers
Je zit in het midden van een stad, VDSL staat er zelfs niet bij !!

En dan die * (sterretjes) en ? (vraagtekens) links en rechts ....
* : Probabilité que votre ligne soit au niveau d'atténuation indiqué
Le débit réel dépend:
1 - de l'atténuation réelle,
2 - qui dépend de l'état de votre ligne,
3 - de son âge,
4 - de l'oxydation du cuivre
5 - et de la qualité des connexions.
Ce tableau indique la fourchette de débit calculés sur votre ligne en fonction de l'atténuation.

De presentatie is mooie maar daar blijft het dan bij en je hebt er ook niets aan .... buiten een wow geroep !

@Ken .... moet ik ze nu een pluim geven ?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

't hangt er van af waar je die gaat steken :lol:
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bssoft schreef:De presentatie is mooie maar daar blijft het dan bij en je hebt er ook niets aan .... buiten een wow geroep !

@Ken .... moet ik ze nu een pluim geven ?
Inderdaad, maar ik blijf erbij dat het heel transparant verloopt en je ongeveer weet wat voor snelheid je zal hebben.
Op de Belgacom site moet je alles uit je vinger zuigen, OF je moet bellen naar de klantendienst waar men soms ook niet met volle zekerheid kan zeggen welke snelheid je kan behalen.

Mensen bestellen bij Belgacom een abonnement, en veronderstellen goeie snelheden te kunnen behalen zoals vermeld staat op de website zelf, al staat er dan in kleine lettertjes wel iets bij...

Dat VDSL2 in een kleine gemeente als Hondschoote niet beschikbaar is kan ik wel geloven, in België is dat niet zo verschillend, vele kleinere gemeentes hebben allesbehalve VDSL2, behalve dan dat Frankrijk veel groter is en dat dus ook meer zal voorkomen. In Frankrijk is er voor zover ik weet ook geen sprake van ROPS zoals in België!
Daarnaast krijg je ook alternatieven zoals SDSL met EFM, waarbij 'alle' beschikbare koperparen gebundeld en gebruikt worden.

Zie hier een adres die ik opzocht in Bordeaux, één van de eerste steden waar de centrales werden vrijgegeven door de regulator bij wijze van test, en waar OVH z'n DSL apparatuur heeft geplaatst in verschillende centrales.
https://www.ovhtelecom.fr/adsl/eligibil ... 0556911092
Bssoft
Premium Member
Premium Member

Hier eentje van in het centrum van Bordeaux:
https://www.ovhtelecom.fr/adsl/eligibil ... 0556525050

@Ken, we moeten toch een beetje serieus blijven:
het kan toch niet zijn als ik in het centrum van Bordeaux een winkel/appartement wil dat ik eerst bij OVH moet vragen:
waar kan ik VDSL krijgen + liefst ook nog een debiet van 'pakweg' 30/40/50 of 70Mbps ?

Dan liever "a la" RTT/Belgacom/Proximus .... behoedzaam en vooral niet teveel stoefen !

PS: Heb je ook de prijzen bekeken van SDSL ? .... per paar dat ze bundelen gaat de prijs schandalig de hoogte in !
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Ik vind de aanpak van OVH alles behalve slecht:

1) je weet exact wat je kan halen (en nog meer details)
2) je kan zelf kiezen of je daar internet neemt, 25 euro per maand voor ongelimiteerd internet aan maximale lijnsnelheid.

-Geen upload caps zoals de goedkopere abo's bij PX + meer duidelijkheid over wat je nu juist krijgt. + (8 euro goedkoper dan Px zijn eerste ongelimiteerde aanbod.)

En SDSL is inderdaad duur, maar het is maar logisch dat je per verdubbeling van paren een stuk meer betaalt. Twee VDSL lijnen zijn dubbel zo duur als 1, maar twee SDSL paren is 'maar' x1.7 in de prijs.
Bssoft
Premium Member
Premium Member

Ik zal eens twee verhaaltjes vertellen ....

1ste verhaaltje:
A = https://www.ovhtelecom.fr/adsl/eligibil ... %2010%2092
komt zijn vriend
B= https://www.ovhtelecom.fr/adsl/eligibil ... %2019%2088
in Bordeaux tegen, want daar wonen ze allebei !
A ===> verteld dat hij content is van OVH toffe prijs en een hoog debiet met VDSL
B ===> bizar woon niet zo ver van u en ik heb maar ADSL en vind dat toch maar duur
A ===> ik heb 84 Mbps download en 24 Upload en dat aan 24,99 Euro
B ===> ik heb maar 14 Mbps download en maar 1 Mbps upload, en wat ik dan niet correct vind: ik betaal ook 24,99 Euro
B ===> straks als ik thuis kom ga ik toch maar eens bellen, dat kan toch niet ?
Einde verhaal 1 ....

2de verhaaltje:
heeft gezien dat de blinkende kleuren op de site aangeven dat hij 84 Mbps download en 24 Upload en dat aan 24,99 Euro
OVH zet op zijn lijn VDSL .... en hij moet dan vaststellen dat hij die snelheid niet heeft !
Allooooo OVH, hoe kan dat ?

OVH ====> beste meneer A, we zijn blij dat u voor ons hebt gekozen wat kunnen we doen voor u ?
A ====> verteld zijn verhaal over die site en de blinkende getallen ....
OVH ====> een ogenblik a.u.b.
na een tijdje
OVH ====> dat is normaal meneer A
A ====> schiet uit zijn krammen
OVH ====> hebt u dat ook niet gelezen op onze site:
1 - * Débit IP théorique maximum que l'offre peut délivrer
2 - * Probabilité que votre ligne soit au niveau d'atténuation indiqué
u hebt dikke pech want u atténuation is nogal aan de belabberde kant, hoe dat weten we ook niet ....
Tenslotte zijn die kabels nog van France Telecom ....
A ====> dat heeft men mij niet verteld, kan ik terug krabbelen ?
OVH ====> nee meneer A, je contract kan je niet opzeggen want u tekende voor 12 maand !
A ====> Had ik het geweten was ik hier bij numericable gegaan, slaat zijn toestel toe en voelt zich geflikt !

Hij heeft dikke pech, ik doe dan cru hij behoord bij die 5 percent, ====> 17 Mbps upload en 1 Mbps download
en dit aan ..... juist 24,99 Euro.
Einde 2de verhaal

Is dat overdreven die 2 verhaaltjes ? .... nee want het "zou" kunnen dat je dat voor hebt bij OVH.
Ofwel doe je behoedzaam met alle gevolgen vandien zoals Proximus.

Ofwel maak je een blinkende site zoals OVH, waar je dan een deel verstopt, en geef je gewoon een benadering die enkel
gebaseerd is op de kabellengte en een data-base. De klachten ? dat is dan voor later ....
Wat ik daar enkel tof aan vind is dat je een benadering kan krijgen + de lengte tot aan de NRA = LEX of een kast zoals een
ROP/KVD maar dan in een stuk ergens in een gebouw of ergens op straat !

Als ik zie dat daar afstanden, en dan nog in een stad, van 1 a 2 Km gaan, veel NRA plaatsen doen ze dan toch niet ?
Wat betekend dat investeren voor een beter netwerk niet hun ding is toch ?
Daar heb ik dan ook mijn bedenkingen bij, ze passen dan het principe toe van de Happy-few !!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het enige dat je "zou kunnen/kan" verwijten aan Proximus is dat iemand met een profiel
van 12 Mbps zoveel betaald als iemand met 70 Mbps ...

En dat is inderdaad frustrerend, maar zie dat in Frankrijk OVH dat ook toepast !
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Wat maakt het uit wat OVH kan bieden.
De conservativiteit rond profielen, dat zegt veel meer dan een locatie al dan niet in een stad die al dan niet 20 of 80 of whatever Mbps kan krijgen.

Waar zou Belgacom een stap vooruit kunnen doen: aankondigen wanneer VDSL2 of vectoring beschikbaar komt.
Dat zou klanten kunnen helpen die een overstap naar Telenet maken, om toch nog enkele maanden te wachten.
Of klanten die van Telenet weg willen, al meteen zien hoeveel ze in de nabije toekomst gaan krijgen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Belgacom/Proximus heeft nog nooit een toonbeeld geweest gedurende al die jaren en er is nog niks veranderd.
Het kan ook in hun nadeel uitdraaien, want nu kunnen ze de klanten wat aan de lijn houden, door het antwoord die ze tot nu altijd gegeven hebben,
"We hebben nog geen juiste datum, we houden u op de hoogte van zodra we meer weten" en moesten ze in veel gevallen de echte datum mededelen, indien ze dit ook al kunnen, dan zouden er al veel direct opstappen, omdat ze zolang niet willen wachten.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Hier is sinds eind vorig jaar vdsl2 actief inclusief vectoring e.a (in een klein dorpje met +- 2000 inwoners). Als ik polste of keek op hun proximustv availability test kreeg ik wel steeds een datum te zien. Deze is wel af & toe enkele maanden achteruit geschoven doorheen de tijd, maar uiteindelijk kwamen ze hier wel glasvezel blazen en de apparatuur in de ROP installeren. Kort daarna was VDSL hier inderdaad actief.

Nu pas (activatie was begin november) hebben ze hier overal een papiertje met "hd tv & de nieuwste technologie ligt nu voor je deur etc. in de bus gestopt.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bssoft schreef:@Ken, we moeten toch een beetje serieus blijven:
het kan toch niet zijn als ik in het centrum van Bordeaux een winkel/appartement wil dat ik eerst bij OVH moet vragen:
waar kan ik VDSL krijgen + liefst ook nog een debiet van 'pakweg' 30/40/50 of 70Mbps ?

Dan liever "a la" RTT/Belgacom/Proximus .... behoedzaam en vooral niet teveel stoefen !
Ik zie daarin geen verschil met Belgacom. Uw verhaaltjes kunnen evengoed op Belgacom/Proximus toegepast worden hoor.

In hartje Anderlecht in 'Brussel' is een hele wijk nog niet op VDSL2...

OVH kan moeilijk net als Dommel of andere DSL providers naast het Belgacom kopernetwerk zelf een kopernetwerk gaan aanleggen en dus 'LEX of ROP/KVD's' gaan plaatsen in heel 't land. In dit geval voor OVH dus, France Telecom.
Ze mogen in Frankrijk al blij zijn dat OVH er is met dergelijke transparantheid.
Bssoft
Premium Member
Premium Member

Ken schreef: Ik zie daarin geen verschil met Belgacom. Uw verhaaltjes kunnen evengoed op Belgacom/Proximus toegepast worden hoor..
Juist, alleen jij schreef "Proximus zijn prutsers" en stak de loftrompet af van OVH, nu zeg je zelfs dat er geen verschil is !

Ken schreef:In hartje Anderlecht in 'Brussel' is een hele wijk nog niet op VDSL2.....
Je mag die "hele wijk in hartje Anderlecht" + "nog niet op VDSL2" hier een naam geven, eens benieuwd welke wijk je bedoeld 8)

Ben effe niet mee, je schreef zelfs dit:
Ken schreef:Man man man, niet te doen, wat een prutsers en leegmelkers bij Belgacom als ik zie wat OVH allemaal aan het doen is in Frankrijk, dikke pluim voor hen daar ! :-) Daar is er overal quasi VDSL2, SDSL of ADSL beschikbaar en waar nodig of waar vraag is gaan ze het uitrollen.
Ken schreef:OVH kan moeilijk net als Dommel of andere DSL providers naast het Belgacom kopernetwerk zelf een kopernetwerk gaan
aanleggen en dus 'LEX of ROP/KVD's' gaan plaatsen in heel 't land. In dit geval voor OVH dus, France Telecom.
Dus dat uitrollen, zoals je zelf schreef, moeten ze niet doen volgens jou want het is voor France Telecom .... ?
Ik noem dat op andermans kosten leven, zo kan je de prijs doen zakken .... inderdaad !
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 26 keer
Provider

Ken schreef: OVH kan moeilijk net als Dommel of andere DSL providers naast het Belgacom kopernetwerk zelf een kopernetwerk gaan aanleggen en dus 'LEX of ROP/KVD's' gaan plaatsen in heel 't land. In dit geval voor OVH dus, France Telecom.
In Frankrijk heet dat "dégrouppage", bij ons "unbundling".
Het koperpaar is van France Telecom, maar OVH heeft in de centrales (NRA) hun eigen apparatuur (DSLAM + glasvezelkaarten) en van daaruit glasvezel (redundant) verbindingen naar hun datacenters (POP).

Gezien er geen ROP's zijn zoals hier, maar VDSL2 vanuit de centrales, zijn de afstanden tussen de DSLAM en de klant meestal veel groter dan hier.

We kunnen Belgacom "vewijten" dat ze nogal conservatief omgesprongen zijn met de snelheden, ze zijn gegaan voor de voorzichtige aanpak. Maar nu zijn ze toch goed bezig: vectoring tot 700m, DLM op vectoring, DLM op upload

Ik denk dat er geen enkel land is waar VDSL2 en vectoring zo goed uitgerold is. In andere landen zijn ze inderdaad wat minder voorzichtig met snelheden, maar is VDSL2 (en vooral vectoring) maar voor een zeer klein gedeelte van de bevolking beschikbaar, of nog maar in het begin ...

Maar ja, het gras is toch altijd groener aan de overkant :-D
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Bssoft schreef:Ik zal eens twee verhaaltjes vertellen ....

1ste verhaaltje:
komt zijn vriend
B= https://www.ovhtelecom.fr/adsl/eligibil ... %2019%2088
in Bordeaux tegen, want daar wonen ze allebei !
A ===> verteld dat hij content is van OVH toffe prijs en een hoog debiet met VDSL
B ===> bizar woon niet zo ver van u en ik heb maar ADSL en vind dat toch maar duur
A ===> ik heb 84 Mbps download en 24 Upload en dat aan 24,99 Euro
B ===> ik heb maar 14 Mbps download en maar 1 Mbps upload, en wat ik dan niet correct vind: ik betaal ook 24,99 Euro
B ===> straks als ik thuis kom ga ik toch maar eens bellen, dat kan toch niet ?
Einde verhaal 1 ....

2de verhaaltje:
heeft gezien dat de blinkende kleuren op de site aangeven dat hij 84 Mbps download en 24 Upload en dat aan 24,99 Euro
OVH zet op zijn lijn VDSL .... en hij moet dan vaststellen dat hij die snelheid niet heeft !
Allooooo OVH, hoe kan dat ?

OVH ====> beste meneer A, we zijn blij dat u voor ons hebt gekozen wat kunnen we doen voor u ?
A ====> verteld zijn verhaal over die site en de blinkende getallen ....
OVH ====> een ogenblik a.u.b.
na een tijdje
OVH ====> dat is normaal meneer A
A ====> schiet uit zijn krammen
OVH ====> hebt u dat ook niet gelezen op onze site:
1 - * Débit IP théorique maximum que l'offre peut délivrer
2 - * Probabilité que votre ligne soit au niveau d'atténuation indiqué
u hebt dikke pech want u atténuation is nogal aan de belabberde kant, hoe dat weten we ook niet ....
Tenslotte zijn die kabels nog van France Telecom ....
A ====> dat heeft men mij niet verteld, kan ik terug krabbelen ?
OVH ====> nee meneer A, je contract kan je niet opzeggen want u tekende voor 12 maand !
A ====> Had ik het geweten was ik hier bij numericable gegaan, slaat zijn toestel toe en voelt zich geflikt !

Hij heeft dikke pech, ik doe dan cru hij behoord bij die 5 percent, ====> 17 Mbps upload en 1 Mbps download
en dit aan ..... juist 24,99 Euro.
Einde 2de verhaal

Is dat overdreven die 2 verhaaltjes ? .... nee want het "zou" kunnen dat je dat voor hebt bij OVH.
Ofwel doe je behoedzaam met alle gevolgen vandien zoals Proximus.

Ofwel maak je een blinkende site zoals OVH, waar je dan een deel verstopt, en geef je gewoon een benadering die enkel
gebaseerd is op de kabellengte en een data-base. De klachten ? dat is dan voor later ....
Wat ik daar enkel tof aan vind is dat je een benadering kan krijgen + de lengte tot aan de NRA = LEX of een kast zoals een
ROP/KVD maar dan in een stuk ergens in een gebouw of ergens op straat !

Als ik zie dat daar afstanden, en dan nog in een stad, van 1 a 2 Km gaan, veel NRA plaatsen doen ze dan toch niet ?
Wat betekend dat investeren voor een beter netwerk niet hun ding is toch ?
Daar heb ik dan ook mijn bedenkingen bij, ze passen dan het principe toe van de Happy-few !!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het enige dat je "zou kunnen/kan" verwijten aan Proximus is dat iemand met een profiel
van 12 Mbps zoveel betaald als iemand met 70 Mbps ...

En dat is inderdaad frustrerend, maar zie dat in Frankrijk OVH dat ook toepast !
Vanuit een klantenperspectief is dit niet ideaal, maar als je langs de kant van OVH bekijkt:
1) alle mogelijke info die ze hebben stellen ze beschikbaar, daarbij zetten ze dat het nog kan afhangen van de kwaliteit van de individuele lijn (wat OVH niet kan weten)
2) een VDSL lijn is een VDSL lijn, of je daar nu 2Mbps over haalt of 84Mbps, de kost voor OVH is quasi gelijk. Gaan differentiëren op snelheid kan je moeilijk doen als je niks van snelheden kan garanderen (zoals dat bij kabel veel makkelijker is)
3) 25 euro? Dat is 2 euro minder dan je betaalt voor 100GB aan 30Mbps bij Telenet. In verhouding alles behalve slecht.

philippe_d schreef:
Ken schreef: OVH kan moeilijk net als Dommel of andere DSL providers naast het Belgacom kopernetwerk zelf een kopernetwerk gaan aanleggen en dus 'LEX of ROP/KVD's' gaan plaatsen in heel 't land. In dit geval voor OVH dus, France Telecom.
In Frankrijk heet dat "dégrouppage", bij ons "unbundling".
Het koperpaar is van France Telecom, maar OVH heeft in de centrales (NRA) hun eigen apparatuur (DSLAM + glasvezelkaarten) en van daaruit glasvezel (redundant) verbindingen naar hun datacenters (POP).

Gezien er geen ROP's zijn zoals hier, maar VDSL2 vanuit de centrales, zijn de afstanden tussen de DSLAM en de klant meestal veel groter dan hier.

We kunnen Belgacom "vewijten" dat ze nogal conservatief omgesprongen zijn met de snelheden, ze zijn gegaan voor de voorzichtige aanpak. Maar nu zijn ze toch goed bezig: vectoring tot 700m, DLM op vectoring, DLM op upload

Ik denk dat er geen enkel land is waar VDSL2 en vectoring zo goed uitgerold is. In andere landen zijn ze inderdaad wat minder voorzichtig met snelheden, maar is VDSL2 (en vooral vectoring) maar voor een zeer klein gedeelte van de bevolking beschikbaar, of nog maar in het begin ...

Maar ja, het gras is toch altijd groener aan de overkant :-D
Belgacom is zeker goed bezig op vlak van VDSL (+vectoring) uitrol.
Mochten ze nu nog de prijzen, gegeven informatie en aanpak van VDSL profielen hebben van OVH...
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bssoft schreef:
Ken schreef: Ik zie daarin geen verschil met Belgacom. Uw verhaaltjes kunnen evengoed op Belgacom/Proximus toegepast worden hoor..
Juist, alleen jij schreef "Proximus zijn prutsers" en stak de loftrompet af van OVH, nu zeg je zelfs dat er geen verschil is !
Prutsers op gebied van informatie vrijgeven onder het motto, dat is veel te technische informatie voor Jan met de pet, dat zullen we niet vrijgeven... Of dat is slecht op marketing vlak... ?
Bssoft schreef:
Ken schreef:In hartje Anderlecht in 'Brussel' is een hele wijk nog niet op VDSL2.....
Je mag die "hele wijk in hartje Anderlecht" + "nog niet op VDSL2" hier een naam geven, eens benieuwd welke wijk je bedoeld 8)
Bijvoorbeeld Rue Eloy in Anderlecht, zogezegd VDSL2 beschikbaar, als puntje bij paaltje komt, ahja neen dat is daar nog niet beschikbaar, wellicht moet u nog een aantal jaar wachten meneer, als ik een datum vraag. 2 jaar geleden gebeld, vorig jaar, en dit jaar, en dit is van toepassing op de hele wijk zeggen ze dan?! Enkele geburen hebben inderdaad ook geen VDSL2...
Bssoft schreef:Ben effe niet mee, je schreef zelfs dit:
Ken schreef:OVH kan moeilijk net als Dommel of andere DSL providers naast het Belgacom kopernetwerk zelf een kopernetwerk gaan aanleggen en dus 'LEX of ROP/KVD's' gaan plaatsen in heel 't land. In dit geval voor OVH dus, France Telecom.
Dus dat uitrollen, zoals je zelf schreef, moeten ze niet doen volgens jou want het is voor France Telecom .... ?
Ik noem dat op andermans kosten leven, zo kan je de prijs doen zakken .... inderdaad !
France Telecom heeft wel het monopolie om dat netwerk te onderhouden, up te graden en uit te bouwen, net als Belgacom toch? En daarvoor rekenen ze toch groothandelsprijzen door naar de andere providers? Op andermans kosten leven is eerder van toepassing op de klanten en de andere providers die de 'netwerkbeheerder' betalen die weinig doet en z'n zakken vult. Bref. Ik maak denk ik geen enkele partij zwart of wit, ik constateer maar dat het bij de ene veel transparanter is dan de andere en dat die ene als nieuweling op de Franse markt, OVH dus, een pak geld geïnvesteerd heeft, waar men U tegen mag zeggen. Al twijfel ik toch wel hard aan de toekomst van koper...
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bssoft schreef:
Hallo Bssoft, ik veronderstel dat je bij Proximus werkt, kan jij me eventueel verder helpen om toch VDSL2 te hebben op dat adres?
Als ik gewoonweg het adres invoer lijkt VDSL wel beschikbaar, op het telefoonnummer dan weer niet...
Kan jii uitsluitsel geven waar je collega's dat precies niet kunnen? Je hulp zou zeer gewaardeerd worden gezien die klant echt wenst up te graden en een bijkomend abonnement zou willen nemen...
Bssoft
Premium Member
Premium Member

Ken schreef:Hallo Bssoft, ik veronderstel dat je bij Proximus werkt .............
Het is 'werkte' ....
En inderdaad de ene keer is het goed de andere keer weer niet.
In elk geval er is daar VDSL2 .... maar in een andere topic was er ook zo een probleem in de Condorlaan in Molenbeek ....

Volgens mij is het dan meestal:
1 - de ROP is vol en er moet een uitbreiding komen.
2 - het systeem waar je de gegevens invoert doet onnozel.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Wellicht is de ROP in tussentijd geüpgraded met een extra kaart ofzo want tegenwoordig via de Belgacom site en via EDPnut' lijntest site is er nu toch VDSL2 beschikbaar.
Installatie mid april.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Even ter info hoe goed het kan evolueren: schoonouders stonden sinds 2013 op ADSL2+ 9 Mbps, sinds einde maart overgeschakeld op VDSL2 tot 70 Mbps (ROP staat in de straat heb ik gezien). (beschikbaarheid was te checken na 1/04, maar vroeger beschikbaar)
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ken schreef:Wellicht is de ROP in tussentijd geüpgraded met een extra kaart ofzo want tegenwoordig via de Belgacom site en via EDPnut' lijntest site is er nu toch VDSL2 beschikbaar.
Installatie mid april.
Dikke zever allemaal. Bij de ene klant in Anderlecht dus wel mooi op VDSL2 overgegaan ipv ADSL.
Bij de andere klant in Brussel zelf was VDSL2 zogezegd wel beschikbaar, maar de Proximus technieker komt uiteindelijk de BBOX3 modem plaatsen en wat blijkt, het blijft toch ADSL... Chapeau zeg... Terwijl er op een ander koperpaar wel VDSL2 is over dezelfde kabel.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”