Ministerraad schaft papieren boekhouding af

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Vanaf 1 januari zijn 600.000 bedrijven en eenmanszaken niet verder verplicht van een papieren boekhouding bij te houden.

De ministerraad keurde vrijdag een Koninklijk besluit hierover goed, zo kondigde staatssecretaris Vincent Van Quickenborne aan. De maatregel is goed voor een besparing van 60 miljoen per jaar voor de ondernemingen.

lees hierover meer

Bron: De Tijd.be van 3 december 2004
inter
Pro Member
Pro Member

aiai, hier komen problemen van ! Oeps, mijn computer is gecrasht ... Dat virus heeft alles gewist ... Mijn hd geeft de geest gegeven ... sorry, geen backup ...

De minimum verplichting zouden dan toch als volgt moeten zijn :
- alleenstaande pc (niet in netwerk)
- hd's in raid config + 3e uitneembare hd appart te bewaren (bv bij blikseminslag)
- goed geschoold personeel en beperkte toegang tot het systeem
- software moet standaard zijn

inter
Nobody is perfect but I'm f*** close [Clawfinger]
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

inter schreef:aiai, hier komen problemen van ! Oeps, mijn computer is gecrasht ... Dat virus heeft alles gewist ... Mijn hd geeft de geest gegeven ... sorry, geen backup ...

Kan nu ook al gebeuren hoor, want blijkbaar was het "praktijk" om gewoon een printout te maken (eens per jaar) en die dan in te plakken (letterlijk !) in een papieren boekhouding...
If you can't beat them, confuse them.
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Idd, boekhoudingen werden voordien ook al gewoon uitgeprint. Het is een goede zaak dat dit nu niet meer nodig is, bespaart hopen papier. Ik denk dat de grote boekhouders wel degelijk een serieuse back-up hebben :). De kans dat er iets fout loopt is natuurlijk nooit uit te sluiten, zelfs al heb je back-up server staan op een externe locatie. Maar die kans is even groot als bij een papieren boekhouding dacht ik zo :). Als je bedrijf afbrandt, ben je ook gezien.
PHO
Pro Member
Pro Member

The_Borg schreef:Ik denk dat de grote boekhouders wel degelijk een serieuse back-up hebben :). De kans dat er iets fout loopt is natuurlijk nooit uit te sluiten, zelfs al heb je back-up server staan op een externe locatie. Maar die kans is even groot als bij een papieren boekhouding dacht ik zo :). Als je bedrijf afbrandt, ben je ook gezien.
Ik ben daar nog zo zeker niet van. Echt heel grote kantoren misschien wel, maar de meeste boekhoudkantoren bij ons zijn "vrij kleinschalig". Ik kom heel regelmatig met verschillende boekhoudkantoren in contact, en slechts zelden is er een echt deftig backup systeem. Dit zelfde scenario heb ik al van verschillende collega IT-ers gehoord.
Het is ook algemeen bekend dat ook veel bedrijven niet over een deftig backup systeem beschikken. Een DAT lezer/schrijver waarin de tape al jaar en dag in zit zijn helaas geen uitzondering.
En er zijn zelfs mensen die ervan overtuigd zijn dat omdat alles op een server staat, dat die gegevens dan ook veilig zijn. In hun ogen is een server een machine die niet kan crashen.
Who the f*** is general failure and why the hell is he reading my disk ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

inter schreef:- alleenstaande pc (niet in netwerk)

Euh... waarom moet dat een alléénstaande PC zijn ?

Alsof het allemaal KMOotjes zijn die voldoende hebben aan één PC voor hun boekhouding. Alhouwel, het OCMW van Antwerpen deed hun boekhouding van enkele miljarden op een PCeetje dat ergens in een hoekje stond.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”