Belangrijk weetje ivm nieuw rijbewijs (Hoax?)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik kreeg vandaag zo'n kettingmail in mijn Inbox, die je normaal direct als hoax naar de prullenbak dumpt.
Maar ik vroeg me toch af hoe het nu zit met die rijbewijzen ...
BELGIË

OPGELET MET DE NIEUWE RIJBEWIJZEN !

Een kennis van mij heeft zijn oude rijbewijs (zie roze bijlage) laten vernieuwen.
In ruil kreeg hij de nieuwe elektronische magneetkaart (type sis en identiteitskaart)
Op deze nieuwe kaart staat een geldigheidsduur van 5 (VIJF !) jaar.
Om deze nu te vernieuwen, moet u opnieuw betalen !
en erger nog, een verplicht medisch examen afleggen om de 5 jaar ! ! !
Een goede raad (gepensioneerde) vrienden,
Niet omruilen ! want uw huidige roze rijbewijs is nog onbeperkt geldig!

Informeer ook uw vrienden.
rijbewijs.png
rijbewijs.png (96.03 KiB) 4188 keer bekeken
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Voor zover ik weet zit er in de nieuwe rijbewijzen geen chip... ?!
Toch niet zichtbaar zoals op mijn nieuw rijbewijs...
Nu goed, het mijne ligt nog bij de griffie van de politierechtbank te rotten, moet er nog eens terug achter gaan :cop: :lol2: na een rijverbod :p

M'n roze papieren versie was ik eens verloren, en heb het enkele maanden nadien teruggevonden, maar dat mag ik dus niet meer gebruiken, dus ik gebruik het enkel in 't buitenland.

En medische test om de 5 jaar... 'k Zou niet weten wat een 'nieuw' rijbewijs daarmee te maken zou hebben, dat kunnen ze via een of andere database toch nog controleren in de toekomst.
En zo'n medische test zouden ze echt wel beter invoeren want hetgeen hier in België rondrijd, al dan niet oudere personen, maar ook mensen met een bepaalde invaliditeit, zoals slechtzienden zou men beter hun rijbewijs intrekken.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Klopt niet helemaal:

- de nieuwe rijbewijzen zijn inderdaad beperkt geldig, maar op 10 jaar ipv 5 (en ik dacht dat het idd betalend is om deze te vernieuwen)
- er moet geen medische controle gebeuren, maar wel moet je een verklaring van medische geschiktheid ondertekenen/hebben

in ieder geval, heb je zo'n roze kreng zou ik zeggen: zo lang mogelijk houden, daar kunnen ze vooralsnog het minst mee kloten (binnen belgie dan),
gezien de onbeperkte geldigheidheidsduur.
in het buitenland kan dit naar het schijnt wél soms problemen geven omdat niet alle landen blijkbaar het oude rijbewijs "herkennen" en dan onterecht beboeten.

zie ook: http://senior-test.be/nl/het-rijbewijs-onbeperkt-geldig
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Ik heb sinds vorige maand een nieuw rijbewijs nadat mijn vorig onder handen was genomen door de dochter des huizes.
Is 10 jaar geldig en kostte 15 euro ter vervanging.

Verder over het roze rijbewijs dat niet geldig zou zijn ih buitenland:
Klopt: je kan een internationaal rijbewijs aanvragen om deze reden. Buiten de EU alvast een must bij het huren van een wagen.
In de US volstaat dikwijls je gewone rijbewijs, maar uit ervaring hangt het wel eens af vd agent.
In middle east, rusland & CIS en sommige afrikaanse landen volstaat je Belgisch rijbewijs ook niet.

Het internationaal rijbewijs is nog veeeeel groter en onhandiger dan het roze papiertje en meer een samengeniet boekje.
Ook best grappig dat je gegevens ook nog handgeschreven erop staan!
Geldigheidsduur is voor het internationale rijbewijs trouwens maar 3 jaar.
Zal morgen even een foto uploaden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

De administratieve geldigheid van het nieuwe rijbewijs is inderdaad beperkt.
Je zal echter merken dat bij de geldigheden (voor de meesten dus bij de B) de geldigheidsduur "tot" op "permanent" staat.
Je oude rijbewijs (de papieren versie) is echter geldig tot 2033. Als je niet moet wisselen, niet doen dus.

Het IDP (international driving permit -- let erop dat er permit ipv licence gebruikt wordt om duidelijk te maken dat het om een uitbreiding en niet een onafhankelijk document gaat) is nog een formaat uit 1968, A6, toen de paspoorten ook nog dat formaat hadden. Tegenwoordig zijn de reispassen formaat ID-3 (gelijk aan B7).
(qua referentie: de oude plastic ID was een ID-2 (=A7), net zoals visa stickers tegenwoordig, en je nieuwe eID is formaat ID-1.
Dit gebruik je idd om in het buitenland te rijden, waar men je categorieen mogelijk niet erkent zonder (hoewel de IDP categorieen gebaseerd zijn op de europese, dus direct herkenbaar); maar dus nooit op zich, altijd in combinatie met je echte rijbewijs.
Niet alle landen erkennen het IDP, maar zelfs zij die het niet officieel erkennen, laten het meestal wel toe.

krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Medische keuring is enkel nodig als je bezoldigd vervoer doet of gaat doen. Anders absoluut niet.
Voorbeelden : ambulance, taxi, luchthavenvervoer, brandweer, politie, soit alles waarmee je geld verdiend om te rijden van punt A tot punt B.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator

Het ging hier specifiek over gepensioneerden (de mail doet de ronde onder 60-plussers).
De vrees was dat het nieuwe rijbewijs gepaard gaat met een medische keuring (vanaf een bepaalde leeftijd) ?
En dat je dus beter je oud rijbewijs zolang mogelijk kan houden...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef:En dat je dus beter je oud rijbewijs zolang mogelijk kan houden...
Een wet is normaal voor iedereen... het zou me raar lijken dat hier een soort uitdoof scenario voor zou komen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Als die toekomstige wet zou voorschrijven dat je bij vernieuwing van de administratieve kaart (niet de rijbewijs categorie, die is permanent) een medisch onderzoek moet doen, kan dat wel natuurlijk.
De nieuwe kaart is nl administratief beperkt geldig, de oude is administratief permanent geldig (nu via KB teruggebracht tot 2033); je kan dus in alle geval best bij je oude blijven. Al is het maar om de kosten te vermijden die je zal betalen tussen nu en 2033 om die kaart te vernieuwen.

iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Als toch een nieuwe gaat halen, ze gebruiken de foto van je id, je hoeft geen pasfoto's mee te nemen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

axs schreef:Het internationaal rijbewijs is nog veeeeel groter en onhandiger dan het roze papiertje en meer een samengeniet boekje.
Hier zijn mijn gegevens toch erop getypt hoor. Maar inderdaad, lijkt een document van enkele decennia terug. Het strafste is nog dat alles er enkel in onze 3 officiële landstalen opstaat, en dus bvb niets in het Engels !
Heb die ook maar aangevraagd omdat ik voor het werk naar de US moest, en dan moest ik ook gelijk een nieuw 'normaal' rijbewijs aanvragen dat dus idd maar 10 jaar meer geldig is. Toen zeiden ze me trouwens dat op termijn iedereen zijn roze vodje zal moeten laten vervangen.
philippe_d
Moderator
Moderator

iceke schreef:Als toch een nieuwe gaat halen, ze gebruiken de foto van je id, je hoeft geen pasfoto's mee te nemen.
Op voorwaarde dat deze recent is?
Onlangs pasfoto's voor een reispas geweigerd omdat het dezelfde foto was van op de ID, wegens "niet recent" (de IK was enkele jaren oud :( )
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

r2504 schreef:Een wet is normaal voor iedereen... het zou me raar lijken dat hier een soort uitdoof scenario voor zou komen.
Is in het verleden toch al gebeurt.
Mensen die hun rijbewijs voor een bepaalde datum behaalden(ik dacht 1989), mogen zomaar met de motor rijden.
Mensen die geboren zijn voor een bepaalde datum hebben geen rijbewijs nodig om met een Brommer KlasseB, tractor,... te zijden.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

philippe_d schreef: Op voorwaarde dat deze recent is?
Onlangs pasfoto's voor een reispas geweigerd omdat het dezelfde foto was van op de ID, wegens "niet recent" (de IK was enkele jaren oud :( )
Niet echt. Ben 3 weken geleden gelijk mijn nieuwe reispas en nieuw rijbewijs gaan aanvragen. Had zelfde foto uit 2011 bij van mijn huidige ID. Voor mijn rijbewijs was dat geen probleem, daar hebben ze idd gewoon de foto overgenomen van mijn ID. Voor mijn reispas was die idd te oud (wat ik wel snapte) en moest ik dus een nieuwe gaan laten maken. Maw voor je rijbewijs maakt de ouderdom van je foto blijkbaar niet zoveel uit.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

krisken schreef:Medische keuring is enkel nodig als je bezoldigd vervoer doet of gaat doen. Anders absoluut niet.
Voorbeelden : ambulance, taxi, luchthavenvervoer, brandweer, politie, soit alles waarmee je geld verdiend om te rijden van punt A tot punt B.
Laat die "geld verdiend om te rijden van A naar B" maar vallen. Zelfs als je niet betaald zou worden door je werkgever maar hij vraagt jou om dus gratis taxi te spelen, moet je in principe dat medisch attest hebben. In de praktijk wordt dat dikwijls echter niet nageleefd. Problemen kunnen uiteraard maar optreden bij een ongeval ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik lees dit:
Ingevolge een wijziging in het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs is het medisch onderzoek voor houders van een Belgisch of Europees rijbewijs geldig voor de categorie A, B of B+E, niet langer ( vanaf 15 november 2008) meer vereist voor het vervoer van personeel georganiseerd en uitgebaat door een werkgever met eigen, gehuurd of in leasing genomen materieel en op eigen verantwoordelijkheid.
In het kort gezegd betekent dit dat je voortaan tijdens de werkuren of het woon-werkverkeer collega's en cliënteel mag vervoeren in een bedrijfswagen zonder dat je hiervoor nog een specifiek medisch onderzoek moet ondergaan. Het rijgeschiktheidsattest is hiervoor dus niet meer verplicht.
bron: http://www.polfed-fedpol.be/faq/faq_verkeer_nl.php

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Stroper schreef:
r2504 schreef:Een wet is normaal voor iedereen... het zou me raar lijken dat hier een soort uitdoof scenario voor zou komen.
Is in het verleden toch al gebeurt.
Mensen die hun rijbewijs voor een bepaalde datum behaalden(ik dacht 1989), mogen zomaar met de motor rijden.
Mensen die geboren zijn voor een bepaalde datum hebben geen rijbewijs nodig om met een Brommer KlasseB, tractor,... te zijden.
Yep en in de beginperiode van de rijbewijzen werden ze zomaar uitgedeeld zonder dat je examen moest afleggen. Mijn ma heeft haar rijbewijs indertijd zo gekregen (geboortejaar 1942). Mijn pa daarentegen die 2 jaar jonger was, die moest een theoretisch examen afleggen om zijn rijbewijs te behalen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:
axs schreef:Het internationaal rijbewijs is nog veeeeel groter en onhandiger dan het roze papiertje en meer een samengeniet boekje.
Hier zijn mijn gegevens toch erop getypt hoor. Maar inderdaad, lijkt een document van enkele decennia terug. Het strafste is nog dat alles er enkel in onze 3 officiële landstalen opstaat, en dus bvb niets in het Engels !
Heb die ook maar aangevraagd omdat ik voor het werk naar de US moest, en dan moest ik ook gelijk een nieuw 'normaal' rijbewijs aanvragen dat dus idd maar 10 jaar meer geldig is. Toen zeiden ze me trouwens dat op termijn iedereen zijn roze vodje zal moeten laten vervangen.
Ja, zoals ik hierboven al zei, dat internationaal rijbewijs stamt nog uit een akkoord van 1968 ofzo, vandaar het logge formaat (toen waren paspoorten ook nog dat formaat).
Er staan toch meerdere talen op hoor, zelfs russisch en chinees, iirc. Die staan op die extra blaadjes, je moet maar ns rondbladeren erin.

Op termijn dat vodje vervangen = 2033; dat is de maximum geldigheidsduur van het oude papieren rijbewijs.
Hoewel ze zullen pushen langs alle kanten, want nieuw rijbewijs = meer geld in het laatje.
Laat staan dat Belgie eigenlijk weer slechte leerling speelt, want *alle* rijbewijzen hadden eigenlijk tegen 2013 moeten vervangen zijn, maar wij zijn weer ns de uitzondering omdat ons oude rijbewijs geen beperkte geldigheidsduur had.
Dus in het buitenland kan je mogelijk problemen krijgen als de lokale politie daar opgeleid is met het idee "alle EU rijbewijzen zijn plastieken kaartjes", ook al klopt dat niet, op dat moment zijn zij de arm der wet.

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

ITnetadmin schreef: Er staan toch meerdere talen op hoor, zelfs russisch en chinees, iirc. Die staan op die extra blaadjes, je moet maar ns rondbladeren erin.
Oei, ge hebt gelijk. Blijkbaar is het de bedoeling dat de laatste pagina met de eigenlijk gegevens uitgevouwen wordt, en dan kun je inderdaad in het boekje bladeren tot de juiste taal zodat jouw gegevens aligneren met die vreemde taal. Was me nog nooit opgevallen :).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De problemen in het buitenland zijn gelinkt aan een oud Belgisch rijbewijs en niet aan het Europees/Belgisch rijbewijs

Oud, Belgisch:
Afbeelding

Recenter, Europees/Belgisch:
Afbeelding

Hier staat het prima uitgelegd: http://www.wellen.be/nl/rijbewijzen-0
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:De problemen in het buitenland zijn gelinkt aan een oud Belgisch rijbewijs en niet aan het Europees/Belgisch rijbewijs
Hier staat het prima uitgelegd: http://www.wellen.be/nl/rijbewijzen-0
Daar staat nochtans duidelijk dat alle kartonnen modellen problemen kunnen ondervinden in het buitenland:
Binnen de Europese Unie zijn alle bovenstaande rijbewijzen geldig.  Toch kan je met de papieren modellen in de problemen geraken in andere landen van de EU. Daarom heb je in het buitenland best een bankkaartmodel op zak.
De overheid raadt dit aan op haar website:
Een buitenlandse overtreding aanvechten
Indien u vindt dat u onterecht werd veroordeeld, dan kunt u een klacht indien bij de autoriteit die u heeft veroordeeld. De beroepsmogelijkheden staan op het proces-verbaal aan de burger. Stuur bij uw brief een attest van uw lokale overheid of van de politie waarin de geldigheid van uw rijbewijs wordt bevestigd.
Bron: https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/rijbewijs
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”