Fritzbox 7490 vaste lijn Proximus

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Backkri
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo,

Ik ben, om van de beperkingen van BBOX3 af te zijn, overgeschakeld naar een Fritzbox 7490. Alle functies waarvoor ik het deed (internet, TV, DynDNS, port forwarding) werken correct. Maar vermits ik zag dat je via deze FB ook kan bellen via vaste lijn via DECT / vaste telefoon / Fon app op android, wilde ik dit graag ook aan de praat krijgen. Dit lukt voorlopig niet. Opstelling:

- hardware:
- vaste telefoon op FON 1 poort van de FB
- Fon app op android telefoon
- vaste telefoonlijn verbonden verbonden via de meegeleverde Y kabel. Als ik de vaste telefoon rechtstreeks op dezelfde plek aansluit, werkt alles

- software:
- landlijn is 'enabled' in FB, al toont hij in overview scherm 'no telephone numbers are enabled'
- in 'telephone numbers' staat een landline network, met als nummer 3*******, maar heb daar ook al 03*******, 00323******* en ******* geprobeerd.
- bij line settings staat 00 32 bij country code, 0 bij area code (maar ook daar al allerlei varianten geprobeerd)

- probleem:
- bij bellen via de vaste telefoon krijg ik bezettoon (moet ik een prefix vormen voor bellen buitenlijn?)
- bij bellen via fon app, wordt de verbinding direct verbroken. Gesprekken komen ook niet in de call list van de FB (moet ik een prefix vormen voor bellen buitenlijn?)
- bij inkomend gesprek van buitenaf rinkelt geen enkel toestel verbonden op de FB
- intern bellen tussen vaste telefoon en fon app (**1, **620) werkt wel

Iemand een idee wat ik mis doe / hoe dit op te lossen?

Deze lijkt een gelijkaardig probleem van een tijdje geleden, maar helaas geen oplossing:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=77&t=34747

MVG
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Backkri schreef:vaste telefoonlijn verbonden verbonden via de meegeleverde Y kabel. Als ik de vaste telefoon rechtstreeks op dezelfde plek aansluit, werkt alles
Kan je eens exact beschrijven over welke kabel het je hebt, en met welke adapters je werkt?
In eerste instantie lijkt het mij een kabel probleem te zijn.
Backkri schreef:landlijn is 'enabled' in FB, al toont hij in overview scherm 'no telephone numbers are enabled'
Dit sluit aan bij het vorige: als de FritzBox een vaste lijn detecteert, zou je normaal moeten zien staan:
1 Telephone number enabled: 03xxx
Backkri schreef:- in 'telephone numbers' staat een landline network, met als nummer 3*******, maar heb daar ook al 03*******, 00323******* en ******* geprobeerd.
- bij line settings staat 00 32 bij country code, 0 bij area code (maar ook daar al allerlei varianten geprobeerd)
maat niets uit, dit is zuiver cosmetisch ...
Backkri schreef:- bij bellen via de vaste telefoon krijg ik bezettoon (moet ik een prefix vormen voor bellen buitenlijn?)
- bij bellen via fon app, wordt de verbinding direct verbroken. Gesprekken komen ook niet in de call list van de FB (moet ik een prefix vormen voor bellen buitenlijn?)
- bij inkomend gesprek van buitenaf rinkelt geen enkel toestel verbonden op de FB
Ga naar Telephony > telephony devices
  • - Duw op de Edit knop naast FON1, kies jouw vaste lijn (drop-down) bij "Outgoing calls", en kies voor "React to all numbers" bij Incoming calls + bevestigen (OK)
    - Duw op de Edit knop naast je DECT Toestel, en doe hetzelfde.
Hiermee zorg je ervoor dat automatisch de vaste lijn genomen wordt bij uitgaande gesprekken (zonder prefix), en dat alle telefoons rinkelen bij inkomende gesprekken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Backkri
Starter
Starter

Kan je eens exact beschrijven over welke kabel het je hebt, en met welke adapters je werkt?
In eerste instantie lijkt het mij een kabel probleem te zijn.
Om jouw woorden te citeren:
Een normale FritzBox Y-kabel eindigt op 2 RJ45 stekkers:
- een witte voor DSL. Hierbij wordt een witte adapter meegeleverd met de overgang naar RJ11.
- een zwarte voor analoge telefonie en ISDN:
- voor analoge telefonie wordt een zwarte adapter meegeleverd met de correcte overgang naar RJ11.

De 2 RJ11 zijn op het juiste plekje (hopelijk) aangesloten op dit bakje:
https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q= ... 2426199635
Ga naar Telephony > telephony devices
- Duw op de Edit knop naast FON1, kies jouw vaste lijn (drop-down) bij "Outgoing calls", en kies voor "React to all numbers" bij Incoming calls + bevestigen (OK)
Staat zo ingesteld. DECT heb ik voorlopig nog niet geactiveerd, de DECT toestellen gaan voorlopig (zolang dit niet werkt) via hun eigen basisstation.
philippe_d
Moderator
Moderator

Softwarematig lijkt alles OK.
Dus een hardware probleem.

De zwarte witte RJ11 zit dus op je splitter (TF2007), en de witte zwarte RJ11 op één van de 2 tel. Aansluitingen van de NTP?

Probeer eens zonder de splitter. Je zal natuurlijk geen internet hebben, maar gewoon eens om te testen.
Misschien ligt het aan de filter, of staan de switches op de filter verkeerd ?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Laatst gewijzigd door philippe_d 01 maa 2015, 22:08, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: verbeterd
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Backkri
Starter
Starter

Net omgekeerd, volgens mij:

- de zwarte gelabeld ISDN / analog telefoon op een tel. aansluiting (die werkt zeker, de DECT hangt op de 2e tel. aansluiting en heb ze al eens gewisseld), de witte (DSL / tel label) op de splitter.

Ik zal straks (als de rest van de familie geen TV / tablets meer aan het gebruiken is, dat is beter voor de familiale vrede) de test eens doen zonder splitter.
philippe_d
Moderator
Moderator

Backkri schreef:Net omgekeerd, volgens mij:
- de zwarte gelabeld ISDN / analog telefoon op een tel. aansluiting (die werkt zeker, de DECT hangt op de 2e tel. aansluiting en heb ze al eens gewisseld), de witte (DSL / tel label) op de splitter.
Ja natuurlijk, sorry voor de verwarring :(
Backkri schreef:Ik zal straks (als de rest van de familie geen TV / tablets meer aan het gebruiken is, dat is beter voor de familiale vrede) de test eens doen zonder splitter.
Doe de moeite niet, als de DECT aan de 2e te. aansluiting wel werkt, dan is er niets mis met de splitter...

- Brandt de groene led "Fixed line" wanneer je de FritzBox opbelt?
- Kan je eens proberen met alleen de FritzBox op de tel. uitgang (zonder de DECT basis op de 2.de uitgang)?
- Weet je soms of je analoge telefoon vanuit de centrale (LEX) komt, ofwel vanuit de ROP (PES)?

Last but not least: maak zelf je "Y-kabel"
  • - neem een gewone UTP kabel, en knip de RJ45 stekker aan één kant af.
    - nu zie je 4 paar draadjes: oranje/wit-oranje, groen/wit-groen, blauw/wit-blauw, bruin/wit-bruin.
    - knip het oranje en bruine paar af.
    - schroef de NTP open, en verbindt het groene paar met het groene aansluitblok (TEL), en het blauwe paar met het blauwe aansluitblok (DSL).
    - zet de splitter terug op de NTP, zonder DSL kabel.
    - steek de RJ45 stekker in de DSL/TEL aansluiting van de FritzBox.
Backkri
Starter
Starter

De Y-kabel. Dat was de oplossing. Zelf één gemaakt, en alles onmiddellijk 'up-and-running'. :-D

Wel vreemd dat de meegeleverde kabel niet blijkt te werken?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”