PC of Mac kopen?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

@Selder, kijk daar verschillen onze werelden. Waarom zou je X€ uitgeven aan een Mac voor licht gebruik als je dat aan de overkant (die veel gevarieerder is) voor een fractie van de prijs ook vind. Al je stellingen kloppen, alleen is de prijs erook naar, ik steek m"n geld dan liever in een garantieplan dan in specs waar ik niks aan heb.

Een flashy apparaat met lange batterijduur om presentaties af te spelen, noemt dat niet een tablet ?
Laatst gewijzigd door iceke 27 feb 2015, 12:59, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Een reactie die ik vaak lees: Een Mac is voor domme mensen. Mag ik daaruit besluiten dat enkel intelligente mensen met een Windows PC werken?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

iceke schreef:@Selder, kijk daar verschillen onze werelden. Waarom zou je X€ uitgeven aan een Mac voor licht gebruik als je dat aan de overkant (die veel gevarieerder is) voor een fractie van de prijs ook vind. Al je stellingen kloppen, alleen is de prijs erook naar, ik steek m"n geld dan liever in een garantieplan dan in specs waar ik niks aan heb.

Een flashy apparaat met lange batterijduur om presentaties af te spelen, noemt dat niet een tablet ?
Euh. Ik geef net de drie "types" gebruik hoe dat ik m'n Macbook gebruik ... Waar staat dat ik die enkel en alleen licht gebruik?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Lol. PC vs. Mac topics. Hilariteit verzekerd.

Mijn puur technische insteek : ik heb beiden, ik ken beiden. Heb zowel mijn MSCE als mijn ACSP op zak. Niet dat dit enige echte waar heeft wat mij betreft, maar het geeft wel aan dat ik een zekere mate van kennis van beide platformen zou moeten hebben.

Het antwoord is idd vooral gebonden aan wat je met de toestellen wil doen, hoe je ze gebruikt en in welke context, en vooral : het is puur persoonlijk.

De flashy verkoper (zonder enige afbreuk te doen aan zijn functie) zal idd beter gediend zijn met een Macbook. En da's idd voor een deel imago-gebonden. ZELFS wanneer je een technisch evenwaardige HP of Dell of wat dan ook mee hebt, de Apple draagt onkenbaar een zekere "it" factor mee voor een groot deel van het publiek. Dit ontkennen is hetzelfde als beweren dat de aarde niet draait.

De techneut die een licht, draagbaar en stabiel toestel zoekt en voor de rest niet gebonden is aan een specifieke OS-habitat is evenzeer goed gediend met een Macbook, maar komt even goed weg met een betere Dell, HP ... keuze genoeg. Daarom heb ik zelf nog steeds mijn Macbook : goed gebouwd, verlicht keyboard, goed scherm, goede batterijprestaties (zolang je niet in bootcamp draait tenminste).

Voor een vaste machine .... wordt het al wat moeilijker. Ik heb een 27" Imac 2012 I7 Fusion drive en gewoon gebaseerd op de manier waarop deze toestellen in elkaar zitten zeg ik : mijn volgende machine is _geen_ Imac, en wss ook geen MacPro. Veel te gesloten (no pun intended), form over function (lach er maar mee, maar ik vind het supervervelend om USB poorten en SD cardreaders op de tast en blind achteraan je toestel te moeten zoeken) artificieel beperkt om "het andere OS toch zeker niet te snel te laten werken" (kijk naar hoe een Fusion drive -tenminste op een offiële manier- niet kan gebruikt worden voor een Bootcamp, hoe de video ondersteuning van een nieuwe Imac Retina NIET wordt doorgetrokken naar de Windows omgeving .... en dat zijn maar de meest in het oog springende issues).
Oplossingen zijn er genoeg om deze beperkingen grotendeels te omgaan, maar mijn punt is dat dit zelfs helemaal geen _problemen_ mochten zijn -zeker niet vanuit technisch oogpunt- maar puur het gevolg zijn van marketing-issues.

Mijn vorige PC heeft lang, zeer lang gedraaid. Een Q6600 based machine, overclock'ed naar 3.2 Gig. Af en toe een (SSD) upgrade, een VGA kaart vervangen en uiteindelijk weg gedaan omdat ik door mijn werkgever zowat in de Mac-wereld gedwongen werd, en je met een virtuele of een Mackintosh machine ook maar zo ver raakt wanneer je actief support moet gaan bieden. Dus kwam de Imac er, maar anders was het ofwel een nieuwe pc geworden, of had de oude Q6600 er gestaan tot de dag van zijn schielijk overlijden. :)

Mijn Macbook uit 2009 draait nog steeds. Niet het snelste toestel ter wereld -verre van-, ook niet na een welkome SSD upgrade. Ik gebruik hem nog dagelijks voor mijn werk en het is een handig toestel. Maar voor thuis staat er een 17,3" BTO laptop met een I7, R290M, SSD, HDD, .... en dat ding heeft met incl btw geen 1300 euro gekost, en draait rondjes rond mijn 2012 Imac (ook met I7) die 2x zoveel gekost heeft.
Wanneer hij voor administratieve taken gebruikt wordt, draait deze BTO een dikke 4 uur op batterij, en is fluisterstil.

Je maakt me niet wijs dat een "merk" als een Clevo/BTO dit wel kan, en de grote jongens dit niet kunnen.

PS : een Mac van 10 jaar, daar doe je enkel de mensen een plezier mee die buiten administratieve taken en surfen echt niks anders meer doen, tenzij je het geluk hebt toen geen PPC maar één van de eerste Imac's te hebben gekocht, want de Imac G5 bestond ook (met ppc ipv Intel) en die zijn al jaren morsdood op gebied van support of hedendaagse compatibiliteit. En de meesten hebben al lang last van het voor "Apple unieke" probleem van LCD clouding waarbij het vuil niet enkel onder de glasplaat komt, maar de matige sealing van de gebruikte schermen voor vervuiling en bijhorende schaduwvlekken op de reflectieplaat zorgt. Ik kom die dingen idd nog wel eens tegen in de dagdagelijkse praktijk, en het zijn geen toestellen waar ik nog met plezier mee of aan werk.
Dacht dat de eerste Imac's met Intel pas early 2006 waren trouwens.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

iceke schreef:@Selder, kijk daar verschillen onze werelden. Waarom zou je X€ uitgeven aan een Mac voor licht gebruik als je dat aan de overkant (die veel gevarieerder is) voor een fractie van de prijs ook vind. Al je stellingen kloppen, alleen is de prijs erook naar, ik steek m"n geld dan liever in een garantieplan dan in specs waar ik niks aan heb.

De vraag is of je voor 999 euro ook echt een 13 inch ultrabook met windows hebt die alle aspecten van een Macbook Air af gaat. Er zijn er heel veel die in de buurt komen maar een enkel of paar features toch mist en diegene die echt vergelijkbaar zijn zijn meestal even duur.

- 13 inch
- 12h+ battery life
- deftig scherm (de 1440*900 van de Macbook is niet extreem, maar meer dan het gangbare 1368*768, 1080p had leuk geweest)
- snel genoeg processor (al het recente intel spul (i3 en hoger) is meer dan snel genoeg meestal)
- (degelijk) backlit keyboard
- goed trackpad
- 2x2 MiMo 802.11ac (of 3x3 MiMo)
- stevige bouwkwaliteit/stijfheid, als ik de laptop aan 1 hand vasthoudt mag er amper flex in zitten of gekraak.
- SSD (anno 2015 wil je geen SSD)
- degelijke graphics (geen zware discrete graphics maar genoeg voor het dagelijkse werk
- mat scherm
- (mini) DP/ HDMI (zolang er een van beide is zit dat wel in orde, elk scherm heeft DP tegenwoordig en voor VGA ga je sowieso een verloopje nodig hebben in de ultrabookmarkt)
- leuk design (persoonlijk)
- 30 dagen standby => geen half platte batterij na 2 dagen in standby

En dan schrijf ik dingen zoals thunderbolt nog niet op, omdat ik het niet gebruik. Maar het geldt er evengoed voor.

daarnaast zijn er nog de kleine dingen:
- het kunnen openen met 1 hand
- magnetische oplaad connector (nooit afgebroken connectoren omdat er iemand over de kabel struikelt)
- nog vrij goede speakers voor een dunne laptop
- ...

Als je iets vindt dat al die dingen doet voor minder dan 999 euro (of minder als 860 (import) die ik er voor betaald heb.

Veel meer dan bij desktops kan men echt niet de pure spec's, GB,s GHz'en gaan vergelijking. Werken op een i7 16GB ram laptop waar het toetsenbord van doorbuigt tijdens het typen is nu ook niet bepaald prettig.
Jack Daniels schreef:Een reactie die ik vaak lees: Een Mac is voor domme mensen. Mag ik daaruit besluiten dat enkel intelligente mensen met een Windows PC werken?
Linux :-)
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

iceke schreef:Ik hou niet van een OS dat je 0% inspraak geeft in wat je kan doen, it's my way or the highway is niet echt mijn ding.
Ik weet niet echt wat je hier mee bedoelt, maar ik zocht op OSX een gemakkelijke manier om te wisselen van resolutie. De scaling van het retina scherm is verschrikkelijk goed, en in de zetel (licht gebruik 's avonds) wil ik 720p, en met zwaar gebruik (enkele VMs op het werk) wil ik 1080p. En ik heb echt geen zin om telkens in de menu's te duiken om de resolutie aan te passen.

Dus ... zonder extra software kan ik nu op m'n mac dit doen:

[youtube]s-sqewBEuRc[/youtube]

Of is dat niet wat je met "aanpasbaarheid" van het OS bedoelt?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Jack Daniels schreef:Een reactie die ik vaak lees: Een Mac is voor domme mensen. Mag ik daaruit besluiten dat enkel intelligente mensen met een Windows PC werken?
We mogen niet zo veralgemenen hé. Dat is pas het domste wat hier velen doen...

Iedereen moet maar voor zichzelf kiezen welk OS voor hem het best past rekening houdende met :
- Het technische aspect voor laptops : Netwerkpoort, USB of Lightning of VGA poort nodig enz ?
- Gebruiksgemak (Usability)
- Design
- ...

Ik heb een thuis een vaste Win 8.1 PC, zelf gebouwd. Voor het werk ook een zelfgebouwde vaste PC, een Samsung Ativ Book 9 Plus laptop met Win 8.1, een iPad en iPhone.
Vroeger ook zelfbouw PC's met Windows & Linux gehad, maar zowel ook 2 macbooks gehad in m'n studententijd, maar na verloop van tijd merkte ik dat Mac OS X niks voor mij was wegens teveel beperkingen en weinig compatibiliteit met het laat ons zeggen goeie Microsoft Office, en neen Office 2011 is niet echt 'denderend', en OpenOffice in Linux is ook niet erg leuk als je van kindsaf Office gewend bent :p
M'n keuze is al lang gemaakt. Al wil ik niks anders in de plaats van m'n iPhone want ik ben lichtjes allergisch aan Android. De usability van iOS tegenover Android is voor mij beste mensen veel hoger.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

@selder : Ik zij toch dat we in een andere wereld leven :angel:
@Andro : Die ga je moeilijk vinden, maar die heeft de ts helemaal niet nodig (hahum, dat moet hij zelf uitmaken natuurlijk)

Als ik morgen voor een Golf ga kijken wil ik ook niet buitenkomen met een audi A6, het staat mischien wel mooi, het doet alles wat ik wil en meer, maar ik heb dat helemaal niet nodig. En het extra geld hou ik wel over om uit te geven aan onderhoud van dat ding.
Mag er dan volgens mij niemand met een A6 rijden ? tuurlijk wel, maar ik zet mijn madam daar niet in om 1X per week naar de supermarkt te rijden.

Als ik morgen in de showroom stap en vraag aan een verkoper, wat koop ik nu best ? een Polo of een A6 . Ik veronderstel dat iedereen wel weet dat die A6 gaat zeggen. Ik veronderstel dat iedereen ook weet waarom die dat zegt en er daar genoeg valabele argumenten voor heeft.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Als geld geen probleem is en ge zijt vertegenwoordiger: ga maar voor het Apple ecosysteem.

Zijt ge echter ne gierige prutser zoals ik, dan koopt ge de gewone PC's, laptops of (Android) smartphones, en het allereerste wat ge daarmee doet is ze formatteren / unlocken / ander OS, rom of "propere" Windows opzetten (schrappen wat niet past). :twisted:

Die gewone laptops worden overladen met brol, en tegenwoordig zelfs met spyware, en Microsoft kan er niet eens iets aan doen door een uitspraak van een rechtbank:
Afbeelding
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

kaween schreef: De flashy verkoper (zonder enige afbreuk te doen aan zijn functie) zal idd beter gediend zijn met een Macbook. En da's idd voor een deel imago-gebonden. ZELFS wanneer je een technisch evenwaardige HP of Dell of wat dan ook mee hebt, de Apple draagt onkenbaar een zekere "it" factor mee voor een groot deel van het publiek. Dit ontkennen is hetzelfde als beweren dat de aarde niet draait.

De techneut die een licht, draagbaar en stabiel toestel zoekt en voor de rest niet gebonden is aan een specifieke OS-habitat is evenzeer goed gediend met een Macbook, maar komt even goed weg met een betere Dell, HP ... keuze genoeg. Daarom heb ik zelf nog steeds mijn Macbook : goed gebouwd, verlicht keyboard, goed scherm, goede batterijprestaties (zolang je niet in bootcamp draait tenminste).
Zelfde gedachtegang als mij dus.. Maar volgens Iceke staat de aarde effectief stil en is ze nog is vuil ook.
Jij zegt inderdaad ook een belangrijk woordje: Techneut. Zoals ik vroeger ook een techneut was, wil ik dat nu niet meer zijn op gebied van pc's of smartphones die mij het leven gemakkelijker uit de doos moeten maken. En dan kom je sneller bij Apple terecht.
Ken schreef:
We mogen niet zo veralgemenen hé. Dat is pas het domste wat hier velen doen...
Ik zie het vooral één iemand doen..
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Altijd heerlijk die win-mac topics beetje gelijk al die sexpraatprogramma's op den tv :-)

Voor 1 keer ben ik geneigd om de mac laptop aan te bevelen.
Ik vind mac veel te duur, maar je gaf aan dat budget geen probleem is. Stabiliteit was een andere eis, bijna iedereen is het er over eens dat dat argument zwaar in het voordeel van mac speelt...

Je andere eis, lange batterijduur: je kan uiteraard ook wel win laptops vinden met 9-cell batterij en liefst een zuinige processor + SSD.
Maar ik begrijp volkomen je bezorgheid over stabiliteit/betrouwbaarheid.

Ik zag zelf al zoveel maal presentaties compleet de mist in gaan omdat op het scherm van de presentatie een rogueware pop-up opspringt, of een echte melding van de anti-virus etc. De spreker haast zich dan snel om bv te melden dat de laptop "niet van hem is" maar de boodschap van zijn presentatie is gaan vliegen want heel de zaal zit ondertussen te gniffelen. Dus ga maar voor een mac, dan blijven zo'n toestanden je haast altijd bespaard.

Koop wel de nodige adapters zodat je kan verbinden met hdmi, vga. En vergeet niet ze steeds mee te nemen. Je vermeldt niet of je ook veel moet samenwerken met anderen, bedrijfsnetwerkprinters- scanners en dergelijke gebruiken... Want mocht dat zo zijn dat zou ik mijn advies misschien herzien ...

Wat de uitstraling van Apple producten betreft: 't ja, de associatie met exclusief, duur etc is er wel hé. Een apple store ziet er ook helemaal anders uit dan een pc winkel.
Maar of een vertegenwoordiger daar altijd bij wint hangt af van persoon tot persoon hé. Zelf heb ik meer iets van, oei, die gast heeft een mac, hij zal me wel iets te duur aansmeren voor mijn noden ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Die stabiliteit komt vaker naar voor maar dat snap ik eigenlijk niet, de tijd van windows 98 light nu toch echt wel achter ons?
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Omtrent de stabiliteit van Mac's heb ik helaas andere ervaringen.
De twee Mac's die thuis staan zijn al meer gecrashed dan mijn twee Windows bakken.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Dafke schreef:
Zelfde gedachtegang als mij dus.. Maar volgens Iceke staat de aarde effectief stil en is ze nog is vuil ook.
Jij zegt inderdaad ook een belangrijk woordje: Techneut. Zoals ik vroeger ook een techneut was, wil ik dat nu niet meer zijn op gebied van pc's of smartphones die mij het leven gemakkelijker uit de doos moeten maken. En dan kom je sneller bij Apple terecht.
Is iets voor te zeggen. Aan de andere kant gooit Apple je als klant ook een paar problemen naar je hoofd die je als PC gebruiker absurd zou vinden. In hoeverre je je daaraan stoort is wederom "Geschmackssache". Maar voor mij bijvoorbeeld zijn er qua Apple hardware toch een paar ingebouwd "idiotismes" waar ik me als fan-van-helemaal-niks niet mee kan verzoenen.

Bijvoorbeeld :
* keyboard van mijn Macbook .... nope. Ik heb echt al genoeg HP's, Dells en Lenovo's gebruikt waar ik het keyboard vele malen beter van vind.
* keyboard van mijn IMac : dramatisch. Tipt in vergelijking tot eender welk beter Cherry of Logitech keyboard gewoon slecht. Period.
* Magic Mouse : nog zo een gedrocht. Werkt in OSX vrij aardig. In bootcamp dramatisch : ik neem de muis gewoon vast, en de aanduiding in mijn net geopende contextmenu slaat daardoor al onmiddellijk 1 entry naar boven of onder, of doet dat net VOOR ik mijn keuze bevestig omdat ik de muis net iets anders vastpak. Na 2 jaar geworstel heb ik mijn oude Mighty Mouse terug bovengehaald ...
* .... die er dan weer bekend om staat dat de scroll functie zo ongeveer om de 3 maanden stopt met werken, omdat er vervuiling ontstaat tussen de kleine grijze bal en het wiel/optocopler mechanisme dat eronder zit. En omdat de speling tussen plastic en balletje zo klein is en je een Mighty Mouse niet zomaar zonder schade open doet, ben je verplicht iedere 3 maanden met een alcohol doekje dat balletje terug "zuiver te rubben" tot de "gunk" loskomt en naar boven verschijnt.
* dat terrecht geroemde clickpad van de Macbook : in OSX zalig. In bootcamp eerder rampzalig. En dat enkel omdat de driverimplementatie onder Windows een stuk slechter is.
* het geweldige "magsafe" systeem : toch wel genoeg kapotte voedingen gehad bij zowel mij als mijn collega's, omdat de voedingskabel ZELF absoluut niet van dezelfde kwaliteit is als bij een betere HP, Lenovo of Dell en daarom de kabel breekt bij de exit van de lader zelf. Om maar te zwijgen over het -gelukkig heel sporadisch optredende- "mijn magconnector is verbrand en ik weet niet waarom"- probleem.

Maar er zijn andere issues. Een onstabiele Mac onderwerpen aan een grondige diagnostic bijvoorbeeld is niet dadelijk iets dat je als end-user kan, sterker nog, de nodige tools hiervoor ontbreken vaak VOLLEDIG. Een defect geheugen dat door de Mac-Diag raakt ? Perfect normaal hoor. Gelukkig dat je met een bootable usb stick en een Pc-bedoelde memtest86 op je Mac nog betrouwbare resultaten verkrijgt. Een defecte hdd op een Mac ? Good luck. Want anders als op de PC waar Seagate/WD/... degelijke en fatsoenlijke tools aanbieden om hun producten op correcte werking te testen, ontbreken deze tools bij OSX volledig voor het gewone publiek. Een Mac Diagnostic doet qua hdd enkel een call op de Smart status van je drive, en dat was het dan ook. Genoeg hdd's die zwaar defect zijn, en waar de SMART status gewoon "ok" geeft hoor.
HOPEN discussies met Switch&co tot gevolg, met weigering tot repair want "alles ok". Soms meerdere keren zelfs voor dezelfde case. Uiteindelijk bouw je de hdd uit, steek je die in een pc, en maakt een screenshot van de "Drive is Failing" diag in Seatools, en PLOTS vervangen ze de drive. Conclusie : ook de certified apple repair centers zijn ofwel slecht opgeleid, ofwel slecht uitgerust, ofwel BEIDEN.

Wat stabiliteit betreft : een Mac werkt op onstabiele hardware net even slecht als een PC dat doet. Verschil is dat ik op een PC veel makkelijker kan vaststellen of de hardware ok is of niet. Dat een certified apple center niet in staat is om een defecte hdd vast te stellen is ronduit dramatisch.
Persoonlijk heb ik na Vista nooit structurele stabiliteitsproblemen ondervonden in de MS wereld, en hoor ik van een paar die-hard-Apple fans dat wat "hun betreft, Snow Leopard het laatste echt stabiele OSX geweest is". Go Figure.

Ik ben de eerste om toe te geven dat Apple toestellen echt heel mooi ontworpen zijn, vaak slim, soms briljant. En dat stopt niet bij het product zelf, dit gaat door tot zelfs de look&feel van de verpakking. Je hebt de indruk : hier is over _nagedacht_. Maar er wordt _bewust_ niet altijd nagedacht met de belangen van de gebruiker in de eerste plaats.

Vanuit puur technisch oogpunt laat Apple evenzeer steken vallen, net zoals de andere fabrikanten trouwens. Het verschil is de "you're holding it wrong" doctrine die rond Apple producten hangt en die door veel Apple fans niet eens in vraag wordt gesteld. Steve's "reality distortion field" is jaren na zijn dood nog evenzeer actief.

Een heel groot deel van de positieve vibe rond Apple product is daardoor ontegensprekelijk volledig subjectief en wars van enige technische logica.
Laatst gewijzigd door kaween 27 feb 2015, 16:06, in totaal 1 gewijzigd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

iceke schreef:@selder : Ik zij toch dat we in een andere wereld leven :angel:
@Andro : Die ga je moeilijk vinden, maar die heeft de ts helemaal niet nodig (hahum, dat moet hij zelf uitmaken natuurlijk)

Als ik morgen voor een Golf ga kijken wil ik ook niet buitenkomen met een audi A6, het staat mischien wel mooi, het doet alles wat ik wil en meer, maar ik heb dat helemaal niet nodig. En het extra geld hou ik wel over om uit te geven aan onderhoud van dat ding.
Mag er dan volgens mij niemand met een A6 rijden ? tuurlijk wel, maar ik zet mijn madam daar niet in om 1X per week naar de supermarkt te rijden.

Als ik morgen in de showroom stap en vraag aan een verkoper, wat koop ik nu best ? een Polo of een A6 . Ik veronderstel dat iedereen wel weet dat die A6 gaat zeggen. Ik veronderstel dat iedereen ook weet waarom die dat zegt en er daar genoeg valabele argumenten voor heeft.
Ik ben er volledig mee akkoord dat dit niet per se de beste optie is voor TS. Ik wou alleen aanmerken dat het niet zo vanzelfsprekend is om een goedkopere concurrent aan de windows kant te vinden voor bepaalde modellen van Apple. Al zeker niet als je al de dingen die ik opnoemde meeneem.
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

kaween schreef: Bijvoorbeeld :
* keyboard van mijn Macbook .... nope. Ik heb echt al genoeg HP's, Dells en Lenovo's gebruikt waar ik het keyboard vele malen beter van vind.
* keyboard van mijn IMac : dramatisch. Tipt in vergelijking tot eender welk beter Cherry of Logitech keyboard gewoon slecht. Period.
* Magic Mouse : nog zo een gedrocht. Werkt in OSX vrij aardig. In bootcamp dramatisch : ik neem de muis gewoon vast, en de aanduiding in mijn net geopende contextmenu slaat daardoor al onmiddellijk 1 entry naar boven of onder, of doet dat net VOOR ik mijn keuze bevestig omdat ik de muis net iets anders vastpak. Na 2 jaar geworstel heb ik mijn oude Mighty Mouse terug bovengehaald ...
* .... die er dan weer bekend om staat dat de scroll functie zo ongeveer om de 3 maanden stopt met werken, omdat er vervuiling ontstaat tussen de kleine grijze bal en het wiel/optocopler mechanisme dat eronder zit. En omdat de speling tussen plastic en balletje zo klein is en je een Mighty Mouse niet zomaar zonder schade open doet, ben je verplicht iedere 3 maanden met een alcohol doekje dat balletje terug "zuiver te rubben" tot de "gunk" loskomt en naar boven verschijnt.
* dat terrecht geroemde clickpad van de Macbook : in OSX zalig. In bootcamp eerder rampzalig. En dat enkel omdat de driverimplementatie onder Windows een stuk slechter is.
* het geweldige "magsafe" systeem : toch wel genoeg kapotte voedingen gehad bij zowel mij als mijn collega's, omdat de voedingskabel ZELF absoluut niet van dezelfde kwaliteit is als bij een betere HP, Lenovo of Dell en daarom de kabel breekt bij de exit van de lader zelf. Om maar te zwijgen over het -gelukkig heel sporadisch optredende- "mijn magconnector is verbrand en ik weet niet waarom"- probleem.
Dus Apple moet ervoor zorgen dat hun trackpad en muis, die perfect werken op Mac, ook werkt op een ander OS? Waarom zouden ze dat moeten ondersteunen?
De toetsenborden krijgen nochtans telkens heel goede reviews, maar voor jou blijkbaar niet (= heel subjectief)
De MagSafe van mijn 2010 MacBook Air is nochtans perfect in orde, maar volgens jou zijn enkele gevallen genoeg om het slechte kwaliteit te noemen :roll:

Dit wordt toch een lachertje hoor. Maar een deel van de negatieve vibe rond Apple is dan ook volledig subjectief :lol:
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb dan ook niks tegen Apple, in bepaalde gevallen en voor bepaalde mensen zal het wel een zegen zijn..
Ik ga bv. Selder hier echt niet gek verklaren met z'n spullen, Gotzow trouwens ook niet, zij weten duidelijk waarover ze spreken (en leven blijkbaar in een andere wereld als ik) en heb daar ook geen probleem mee.
Waar ik wel gek van wordt is iemand iets aanraden wat duidelijk niet de beste oplossing is voor z'n geld.
Imago vind ik een vuile reden... Ik koop niet de wagen met de mooiste hostessen op het autosalon., maar ben me er wel van bewust dat die daar staan omdat het werkt.
Het "duurste" apparaat kopen vind ik ook geen reden, het brengt gewoon niks bij...
Wat ik wel belangrijk vind voor een business apparaat is bv. de support die je krijgt van je fabrikant & hoe snel die problemen oplost, en laat Apple daar nu juist de slechtste in zijn.

Trouwens, ik hoor hier redelijk veel bootcamp vallen, ik heb OS X of een Linux systeem maximum al 2 keer gemist in mijn leven op een Windows apparaat. Andersom mis ik het 5 keer op een dag.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Zorba vraagt zich terrecht af of Apple enige verplichting heeft om ervoor te zorgen dat zijn hardware optimaal werkt onder een ander OS.

Wel, het antwoord is een duidelijke JA. En wel om deze, eenvoudige reden :
Apple verkoopt deze toestellen met de duidelijke mededeling dat je nieuwe Mac werkt met Windows. Ze zeggen niet dat hij "een beetje" werkt onder Windows. Ze zeggen niet dat "het min of meer" werkt. Je vind als verkoper geen lijst van "dit gaat wel en dit gaat niet". Ze geven je als koper geen enkele indicatie dat je nieuwe IMac Retina NIET over een native resolutie kan beschikken in Windows, ondanks dat daar vanuit Windows kant geen enkele reden bestaat voor zulk een beperking. Apple zegt je NIET dat je Bootcamp geen toegang heeft tot je Fusion drive, waardoor je Bootcamp opstart in pakweg een volle minuut, en je OSX dat doet in 10 seconden. Ze zeggen je zelfs niet dat je Bootcamp niet gebackuped wordt door Timemachine, en dat dit ook verder niet mogelijk is. Ik kan nog een tijdje doorgaan hoor.

Je mag ervan vinden wat je wil, maar als je als technicus dit soort ellende mag oplossen bij klanten die hun IMac/Macbook.... weet ik veel hebben gekocht en dan tot de vaststelling komen dat ze hun boekhouding NOOIT gebackup'ed hebben, die natuurlijk in de Bootcamp partities liep wegens "geen OSX versie", dan heb je op dat moment zin om zo'n Apple verkoper de grond in te trappen. Ah, en natuurlijk wisten die klanten dat niet, want volgens Apple is het "it just works". Nou, behalve dan die paar kleine details waar we je als klant niks van laten weten hé.

En daar zit ook onmiddellijk één van mijn frustraties : Apples worden vaak gekocht voor de foute reden (hij ziet er zo mooi uit, wat trouwens waar is, maar ook heel persoonlijk), en wanneer wij dan vanuit de technisch kant van de zaak geen elegante oplossing kunnen aanbieden, zijn _wij_ het probleem, niet Apple, want "dat kan toch niet dat Apple dit niet doet/kan/ ...)

Wat persoonlijke insteek betreft : die felgeroemde keyboards en muizen zijn dat niet om technische redenen. Ze zijn dat omdat er door mensen een _persoonlijke mening_ wordt neergepoot, en omdat binnen een Apple-biotoop een meer kritische Apple gebruiker heel snel wordt doorgezwegen. Anders gezegd : ik ken geen HP fans. Geen Dell Fans, geen Fujitsu aanbidders of Toshiba aanhangers. Die mensen werken namelijk gewoon met die toestellen, ze _aanbidden_ ze niet. Mijn vrouw weet niks van IT. Haar uitspraak over het IMac keyboard is : dat ding tipt slecht. Mijn dochter zegt hetzelfde. Geen van beiden kan je van enige fandom beschuldigen.

Er zijn hopen goede redenen om een Apple product te kiezen. Zelfs persoonlijke redenen of voorkeur is een geldige reden voor mij. Maar daar stopt het dan ook. Je prijst het product dan aan omwille van je mening, geen technisch feit. Ik heb heel specifiek de items aangegeven waar ik me als Apple bezitter en gebruiker persoonlijk aan erger. Dat maakt mijn mening net even vallabel als diegenen die dat niet vinden.

Maar toch : die "geweldige magsafes" zijn een perfect voorbeeld van mijn stelling: JIJ hebt er nog geen probleem mee gehad. Wel, wij verkopen nu sinds een jaar of 3 Apple toestellen naast onze PC range. Ik zie ongeveer even veel defecte magsafes met gebroken kabels binnen komen als Acer voedingen. Probleem is alleen, we verkopen zowat 40 Acertjes voor iedere Macbook, en de laatste HP Smartadapter die ik onder garantie naar HP heb moeten sturen kan ik me zelfs niet eens meer herinneren. De discussies die ik met Apple heb over "userdamage" bij de Magsafes daarintegen : iedere keer raak, en dat met regelmaat.
Je uitspraak is dus voor interpretatie vatbaar.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 39 keer

Niet om een stok in het hoenderhok te gooien, maar heeft de topicstarter al eens gedacht aan een Chromebook?

Excellente batterij duur en als het louter is om een presentatie te houden, voldoet een chromebook prima.

Tip voor de 'sale-managers' : de nieuwe Toshiba chromebook2 ziet er volgens vele toch uit als een Macbook, voor een vijfde van de prijs?

PS : I know, mijn eerste post in het userbase forum, ben geen troll, maar wil mijn positieve ervaring met ChromeOS delen met de TS.
thomasv
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

Boxerke schreef:Voor mij is de batterij duur van het grootste belang, voor mij zou het heel handig zijn een computer (laptop) te hebben waar ik minsten 3 tot 4 uur op de accu verder kan werken. In het artikel wordt er gezegd dat een Retina MacBook Pro na jaren gebruik nog steeds 6 uur op de accu verder kan.
lukadad schreef:heeft de topicstarter al eens gedacht aan een Chromebook?

Excellente batterij duur en als het louter is om een presentatie te houden, voldoet een chromebook prima.
Lijkt mij ook een goede suggestie. Het zal nog altijd afhangen wat OP's specifieke benodigdheden zijn natuurlijk (nood aan specifieke programma's die niet werken op een Chromebook en wel op Mac OS X of Windows bv), maar op vlak van batterijduur is een Chromebook zeker aan te raden.

Meer info over een Chromebook: https://www.google.nl/chrome/devices/

Het leuke aan een Chromebook is dat verschillende merken dit maken. Je hebt er dus van 300 euro en je hebt er van 3000 euro en elk met zijn eigen specificaties.
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Eerst en vooral welkom. :bdaysmile:
Misschien zou het voor iedereen interessant zijn dat jij hierover een dedicated topic zou starten. Ik heb zelf nul-de-ballen ervaring met Chromebooks, en heb er wel een paar praktische vragen over.
thomasv
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

kaween schreef:Eerst en vooral welkom. :bdaysmile:
Misschien zou het voor iedereen interessant zijn dat jij hierover een dedicated topic zou starten. Ik heb zelf nul-de-ballen ervaring met Chromebooks, en heb er wel een paar praktische vragen over.
Bij deze, een topic over Chromebooks: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=53&t=44205
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Hmz, Windows-Mac. Altijd moeilijk. Alvorens ik iets zeg: ik bezit twee Macs en ben een echte Apple fan. Veroordeel me, maar voor mijn gebruik is het echt het beste. Alles wat ik hier ga neerschrijven is dus vooral persoonlijke voorkeur, maar ik hoop dat het toch interessant is dat ik het even vermeld.

Als ik de noden van de TS lees denk ik onmiddellijk: MacBook Air 13". Batterij gaat belachelijk lang mee, het ding weegt amper iets en de bouwkwaliteit is perfect.

Dan, algemeen Windows-Mac.
Ik heb jarenlang Windowsmachines gebruikt en ik kan mezelf gewoon echt niet overhalen om terug te keren. Ik heb gewoon zoveel problemen met Windows. Het is niet omdat ik die problemen kàn oplossen dat ik dat ook elke keer opnieuw wil doen. Zoals hierboven gezegd: dan zijn het updates, dan is het een antivirusmelding, dan is het weer een of ander programma dat lastig doet. Een van de eisen van de TS was stabiliteit en dan kan ik toch écht niet anders dan een Mac aanbevelen: klap open, start Keynote en gaan. Blijf indien je kan gewoon weg van Office. Ik besef dat dit echter in bedrijfsomstandigheden niet zo makkelijk is, maar op OS X werk iWork (Pages, Numbers, Keynote) gewoon zoveel beter.

OS X is voor mij gewoon zoveel hanidger: ik heb onovertroffen stabiliteit (komaan, daar kan je gewoon écht niet naast?) maar heb wel de mogelijkheden van UNIX, die gewoon eindeloos zijn. Okay, je bent misschien een beetje gelimiteerd maar dit is een kwestie van twee vinkjes uit te schakelen in de instellingen.
Verder, het trackpad werkt gewoon zo handig eens je eraan gewend bent dat ik het echt niet meer kan missen. Okay, in Windows werkt het niet fenomenaal goed maar ik ben gewoon nog geen enkel trackpad tegenkomen in een Wintel laptop dat hetzelfde doet.

Prijs.
1029 euro. Wil je een Wintel machine die een dergelijke configuratie, form factor, SSD en dan vooral batterij heeft ben je echt niet zo veel minder kwijt. Er is wel degelijk een Apple tax, maar in mijn ogen is die het echt wel waard voor die grotere stabiliteit. Machines van 300-400 euro zijn gewoon echt niks waard, en stabiliteit is in dit geval wel een van de vereisten.

Zoals gezegd, ik ben gewoon een Apple fan en al mijn punten kunnen wel onderuit gehaald worden. Ik heb in OS X echter gewoon ongelooflijk gemak gevonden en elke keer ik op een Windows machine werk voelt dat gewoon niet juist.. Ik werk de hele dag door op mijn Macs (zij het MacBook Pro 15" met twee 24" displays, zij het een MacBook Air 13") en ik moet me nergens zorgen over maken. Ik kan me volledig op mijn werk concentreren, wat ik op Windows gewoon niet kan.
De TS zijn prioriteit ligt bij stabiliteit en batterijleven, en dat is nog steeds waar de Mac in mijn ogen schittert. Mijn 13" MacBook Air laad ik zo ongeveer om de twee-drie dagen op, no shit. Een beamer etc trekt natuurlijk wel wat meer batterij, maar toch.

Zorg wel voor een Thunderbolt naar Gigabit Ethernet, Mini DisplayPort naar VGA en naar HDMI. Kost natuurlijk ook wat, maar je kan echt niet zonder. Overweeg zelfs ze dubbel te kopen zodat je dit zeker altijd kan meenemen/een backup hebt.

Zoals gezegd: just my two cents.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Nee, geen veroordeling : je geeft een duidelijke, goed geargumenteerde set redenen aan om je keuze te verantwoorden. Perfect en geen problemen mee. TONNEN beter als de uitspraak waar ik kromme kl**** van krijg bij vele die-Hard Apple fans en da' s zoiets van "Goh, ik kan me echt niet inbeelden om met iets anders te werken als een Mac".

Jij geeft perfecte redenen om bij een Mac te blijven. Ik heb de redenen gegeven waarom mijn huidige Imac waarschijnlijk mijn laatste is, maar mijn Macbook waarschijnlijk wel wordt vervangen door een anderen Macbook. Iedereen gelukkig.

Het enige waar ik toch mijn vraagtekens bij heb, vooral omdat ik dit zoveel hoor, is het "OSX is ontegensprekelijk stabieler als Windows".
Uit eigen ervaring : mijn Macs crashen idd zeer zelden. Mijn PC's idem dito. Eenvoudig gezegd : de W7 Bootcamp op mijn Imac is zelfs letterlijk nog _nooit_ gecrashed.

En de verdiensten daarvan liggen niet in Cupertino, maar ontegensprekelijk in Redmond. :lol:
allcazar
Starter
Starter

Ik werk met lenovo thinkpad. T430s. Kost met dockingstations erbij, extra batterij voor dvd Bay etc etc flink door de 2000 euro. Naar performantie een prachtig toestel... Maar na 1 maand gebruik... Hoeken afgekraakt, logo verdwenen, Bluetooth stuk.

Mocht ik niet volledig in Windows omgeving zitten... Het zou Apple worden. Built like a tank.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Serieus ? Nu breek je 1 van de meest solide notebooks op de markt af. Over dat logo heb je trouwens gelijk, dat zie ik wel vaker ontbreken.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Mijn ervaring : ik werk met beiden. Overdag heel veel met Windows, thuis met Mac.
Eén ding is zeker : Altijd prul en problemen met die windows, werkt gevoelsmatig anders, niet intuïtief, enz....
Ik ben altijd weer gelukkig als ik thuis kom en op een Mac kan werken. Dan is het weer feest...
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Idem voor mij, allee bijna, dwz: na een werkdag op Windows blij dat ik thuis terug met m'n Ubuntu of Linux-Mint aan de slag kan :banana:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
kippewit
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 3 keer

Ik werk intussen al 12 jaar als grafisch vormgever op mac – nog steeds trouwens dag in dag uit op mijn imac die intussen 6 jaar oud is, waar ik twee jaar geleden de harddrive door een ssd heb vervangen, en die nog steeds heel snel is.

Voor mij is het grote verschil toch nog altijd dat je op een mac geen "gedoe" hebt. Ik ben altijd al een computerfreak geweest, sinds m'n 12. Tussen mijn 12 en 20 heb ik niet anders gedaan dan dingen fixen op een PC. De ene dag was er dit weer dat niet meer werkte, de andere keer moest je weer updates voor dat installeren om verder te kunnen, dan kreeg je weer een waarschuwing over een mogelijk geinfecteerd bestand en moest je je daar weer mee bezighouden. Altijd was het wel iets. Ik kreeg ook altijd de problemen wel opgelost, maar eigenlijk is een computer toch wel leuker als je je niet constant met zo'n tijdrovende prullen moet bezighouden.

Ik werk nu ook nog regelmatig op een PC als ik bij een bepaald bedrijf freelancewerk ga doen. En daar word ik geconfonteerd met net dezelfde dingen als 10 jaar geleden. Plotseling werkt de printerdriver niet meer, dan weer loopt de hele computer vast,... En bovendien - maar dat is misschien gewenning - mis ik ook een heleboel handige trukjes die ik op mac constant gebruik, zoals bvb control klikken op het icoontje in je titelbalk om meteen naar de locatie van een open ebstand te gaan, een bestand op het pictogram van Mail slepen om het als bijlage te verzenden...

Ook mijn vrouw is zo'n 8 jaar geleden overgestapt op Mac toen ze zag hoe prettig dat werkte. Ook mijn schoonbroer en -zus hebben twee jaar geleden een mac gekocht omdat ze een iPad zo prettig vonden - en hebben er nog geen moment spijt van. Mijn neef is ook vlot overgestapt op mac. Alleen mijn schoonouders blijven vasthouden aan hun PC, kopen er elke 3 jaar een nieuwe omdat er met de oude niks meer te doen is, en bellen elke week wel een met een probleem van het type "hij vindt de externe harde schijf niet meer", "hij wil geen backups meer maken", "er komt geen geluid meer" en "hij wil niks meer printen".
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

en bellen elke week wel een met een probleem van het type "hij vindt de externe harde schijf niet meer", "hij wil geen backups meer maken", "er komt geen geluid meer" en "hij wil niks meer printen"...

wat een karikatuur zeg! Heb jarenlang met windows XP professional gewerkt zonder enig noemenswaardig probleem. Een jaar geleden deze windows PC vervangen door een Linux Mint 17 LTS 64-bit machine. Sindsdien evenmin enig probleem gekend...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

@kippewit: Ik kan je woorden niet meer bijstaan. Het is niet omdat ik een probleem kàn oplossen dat ik er ook constant mee wil geconfronteerd worden. Sinds ik uitsluitend op Mac werk moet ik me gewoon nergens meer zorgen over maken, en dat is voor mij de Apple tax meer dan waard.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Als ik deze berichten zo doorlees voel ik mij echt een superman!

Sinds jaar en dag Windows gebruiker, thuis (w7) & Werk w7 + w8.1.
Nu herken ik die problemen ook, ik heb geen idee hoe de mensen dit doen maar ik denk dat de grootste fout op Windows is -> NIET LEZEN.
Afbeelding
kippewit
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 3 keer

Niet lezen is zeker een groot probleem, dat heb ik ook ervaren toen ik nog alle familiecomputerproblemen moest oplossen. Maar heel vaak snappen de mensen ook echt niet wat er staat hoor. (Zal vast wel weer een karikatuur zijn)
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Beter titel aanpassen in Windows PC of Mac kopen :wink:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Die hard gamers = Windows (meeste mogelijkheden)
Al de rest is persoonlijke voorkeur. Ik heb persoonlijk weinig tot geen last met mijn windows 7. Maar moet de 8 niet hebben...
Ik ken mensen die alleen maar linux willen draaien, die beide rommel vinden... Ik denk dat dit echt voor iedereen verschillend is en zeer moeilijk te oordelen is. Ik heb wel al zeer goede argumenten gelezen hier.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

voor elke mac fan zijn er wel 10.000 windows gebruikers!? Van waar all the fuss, vraag van TS gaat over genoeg uren kunnen werken met een batterij...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Offtopic, maar het wordt hier veel aangehaald:
Apple Tax.

maar nu ook een Samsung tax: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150301_01555166

Je ziet, alles is relatief.. :)
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Het probleem met windows is de tsunami aan adware, spyware, virussen, patches, ellenlange updates etc. Als je graag steeds maar zit te "sleutelen" aan je laptop dmv installaties van adblockers, anti-virus etc dan valt er nog mee te leven.

Maar dat wil de TS duidelijk niet. En als je dat niet doet dan gaat elke windowsconfig tegenwoordig snel voor de bijl ...

Op zich is (was?) win7 bv. een prima o.s. voor een niet touchscreenlaptop maar het zijn de omstandigheden ("de markt") die een vrij goed os omzeep helpen voor de modale gebruiker !
Ikzelf zou bv. win 7 een fantastisch o.s. vinden mocht het maar een marktaandeel hebben van 5 procent of zo. Beetje zoals de ubuntu gebruikers nu ...
Haast geen bedreigingen (want voor zo'n miniscule markt maken ze die niet), dus ook minder patch, updates en heel de troep. Verkocht worden zonder onveilige adware op de laptop (niet zoals Lenovo vorige week ...) enz.
Maar de ideale wereld bestaat niet : de ruime keuze aan windows software is er natuurlijk ook maar omdat het zo'n hoog aandeel heeft onder de gebruikers ...
Met de troep aan spy,ad etc tot gevolg en in praktijk dikwijls ook een onbetrouwbaar os tot gevolg.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Ik begrijp echt niet hoe sommigen Windows hier komen afschilderen. "Een tsunami aan adware, spyware, virussen, patches?" Alsjeblieft zeg. Alsof Windows de hel is en Apple & co zaligmakend... Ik heb absoluut niets tegen Apple. Het werkt goed, zit goed in elkaar en je betaalt hiervoor een prijs. Daarmee is de kous af.
Vorig jaar kwam een vriend tonen hoe blij hij was met zijn macbook. Nooit meer crashes zei hij. Hij startte het toestel op en opende Firefox. En toen crashte de hele boel :lol: Ik heb eens goed gelachen, maar dat is het dan ook. Het kan dus ook bij Apple, Linux ... gebeuren.

Die fameuze bluescreens, duizenden foutmeldingen en virussen bij elke klik in Windows zijn echt van een andere tijd. En dan nog. Ik ben al jaren Windows gebruiker (heb ook een paar jaren Apple gebruikt in schoolomgeving) en heb echt geen last van al die extremen. Ik heb in zo'n 2 jaar Windows 8 nooit een virus binnengehaald (vroeger met 7, XP en 2000 ook niet trouwens) en maar 1 bluescreen of zo gehad. Ik ben IT'er dus ik ontwikkel en werk ook op netwerkniveau. Drivers hebben altijd gewerkt met al die tools die ik gebruik.
Kom ik overeen met iedere Windows gebruiker? Neen, maar als het allemaal zo slecht was, bestond die hele boel echt nu niet meer.

Trouwens, met Windows 8 zit naast een ingebouwde firewall en UAC ook een antivirus. Dat sommige anderen op duizend-en-één verdachte banners zouden klikken ligt volgens mij aan de gebruiker en niet aan het OS (die je nu meer dan ooit beschermd).

Conclusie: Kies wat je wilt, wat je ligt. En als iemand een OS aanraadt, gebruik dan AUB echte argumenten. Zaken zoals Windows is brol of Apple crasht nooit is pure onzin.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

"Error between keyboard en chair" is dan ook het grootste probleem. Voor mensen die weten waarmee ze bezig zijn is het allemaal geen probleem, maar de 'modale gebruiker' heeft gewoon geen zin om zich met zo'n dingen bezig te houden. Daarom dat ze ook "niet lezen" zoals het hierboven aangehaald wordt: het interesseert hen gewoonweg niet.
Daarom klikt men ook gewoon op alles. "Ja ja, installeer maar, ik wil nu gewoon X opzoeken of Y doen".

En daar maakt OS X het je dan iets gemakkelijker: meldingen zijn duidelijker en echte fouten zijn minder frequent (ik zeg niet dat ze niet voorkomen). Je moet je als gebruiker er gewoon minder van aantrekken.

Ik zeg niet dat Windows een slecht OS is, ik werk er gewoon niet graag mee omdat ik altijd eerst een hoop gezever moet oplossen (al is het maar lezen of een update installeren en herstarten) voor ik kan beginnen werken.
Als gebruiker die niet geïnteresseerd is in deze dingen wil je gewoon dat je toestel werkt als je het opstart, wat bij een Mac wat makkelijker gaat. Het is niet dat het me niet interesseert of ik de problemen niet kan oplossen maar ik heb na tien jaar geen zin meer om me met dergelijke toestanden bezig te houden.. Ik start mijn laptop op en begin te werken.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”