Synchronisatie beeld en geluid V5 decoder

Hier kan je het hebben over IPTV, zoals bijvoorbeeld Proximus-TV
Plaats reactie
RhinoBE
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 feb 2015, 10:03
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb het forum al even zitten doorzoeken, maar nog geen gelijkaardige topic kunnen vinden (ik maak geen gebruik van een versterker). Ik zit met volgende situatie:
Ik ben recentelijk overgestapt van Telenet naar Proximus en ondervindt iets eigenaardigs met hun V5 decoder. Hieronder een situatieschets.

- BBOX3 Technicolor
- CAT6 bakabeling naar mijn decoder en pc's
- 30/3 of 30/4 profiel (via lijntest zou er 70mbit mogelijk zijn, komt dit nog in orde?) Vectoring zou reeds beschikbaar moeten zijn volgens de tech.
- HDMI kabel rechtstreeks aangesloten op mijn TV (samsung)

Ik ondervindt volgende problemen
- Ongeveer 5 a 10 seconden na het zappen van kanaal loopt het beeld en geluid compleet mis. Als ik het goed zie, loopt het beeld voor op het geluid.
- na die eerste periode verhoogt de beeldkwaliteit en loopt het geluid min of meer gelijk.
- Ik bemerk regelmatig dat er een verschil is in audio / beeld . Het is soms maar een fractie van een seconde, maar als je er op let, enorm storend. Bij sommige posten lijkt het minder of niet te zijn, maar wel is er telkens die synchronisatie issue de eerste 10 seconden.

Ik ben zelf actief in de IT sector, en ik weet hoe de technologie van Telenet verschilt met die van Proximus, maar dit vindt ik toch een bijzonder probleem. Bij Telenet liep de audio en beeld wel synchro. Uiteraard moest daar niet "gebufferd" worden.
Iemand met gelijkaardige symptomen?

Volgens de helpdesk kwam het omdat er een switch tussen mijn decoder zit en de bbox, uiteraard larie en apekool, maar ik moest dat er eerst vantussenuit halen. Het probleem blijft naar verwachting dus gewoon bestaan.
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 sep 2012, 07:15
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer

10 seconden is wel lang, het is doorgaans maar enkele seconden. Bovendien is het bij mijn weten ook enkel bij HD zenders. Na die eerste seconden zou het zich niet meer mogen voordoen. Ik heb al 3 types decoder gehad op mijn lijn (V3, V4 en sinds enkele maanden een V5) en ik merk geen verschil: op HD zenders moet je enkele seconden geduld hebben voor beeld en geluid synchroon lopen, maar daarna gaat alles goed.

De reden van dit 'synchro' probleem zit in het 'fast zapping' systeem dat enkele jaren geleden ingevoerd werd, waarbij je vlak na het veranderen van kanaal eerst enkele seconden een beeld krijgt dat ergens in een buffer zit (niet geëncrypteerd), terwijl de decoder op de achtergrond de 'echte' stream (verimatrix geëncrypteerd) opzet en zodra dat gebeurd is, wordt er op die stream overgeschakeld. Enfin, dit verklaart nog niet waarom het geluid niet synchroon is met het beeld, maar ik vermoed dat de geluid-stream die je hoort meteen de 'echte' is, en dat enkel het beeld uit het buffer komt. Maar dat is maar een gok, het fijne weet ik er niet van.
RhinoBE
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 feb 2015, 10:03
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hoi Steven, bedankt voor je reactie. 10 seconden is inderdaad wel het langste dat ik al heb gezien. Het is meer rond de 5 seconden. Ik had wel een vermoeden dat dit de oorzaak is. Netflix doet dit op een gelijkaardige manier (stelsematig de bitrate van de stream optrekken bijvoorbeeld) maar ik vond het vreemd dat dit ook de audio deed verkeerd lopen. Audio en geluid komen na die paar seconden inderdaad gelijk, al bemerkt ik toch dat dit niet zo loepzuiver synchro loopt als bij Telenet. op de SD kanalen lijkt het wat beter te zijn, inderdaad.

Ik zal er dus mee moeten leren leven dus. Gezien ik nieuw ben als Proximus klant, wist ik niet of dit "normaal" gedrag was van de decoder. Bij de helpdesk hadden ze "nog nooit" van het "probleem" gehoord .... . ;)

Ontevreden van de overstap ben ik niet, maar er zijn toch nog enkele punten waar Proximus aan moet werken.
- Het opwaarderen van hun streams (ik begrijp dat dit niet zal kunnen, tot iedereen in Belgie een deftige DSL connectie heeft) maar dan hadden ze enkele jaren geleden maar niet moeten zitten roepen dat fiber nog niet interessant was als investering. Men wist toen al dat DOCSIS3 over de kabel tot veel meer in staat was dan Vectoring.
- klant meer feedback geven betreffende DLM en/of snelheid van den lijn, want in mijn ogen perfect kan, maar waar men nu precies een spelletje van maakt ;)
- Een groter HD aanbod. We zijn 2015 ! ;)

Iemand trouwens enig idee waarom ik geen 2 programma's tegelijk kan opnemen als dat een "serie-opname" is (dus elke week 1 aflevering)? Ik kan toch 2 streams tegelijk opvragen, waarom dan geen 2 programma's?
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 sep 2012, 07:15
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer

Het aantal opnames dat lokaal kan gebeuren is beperkt tot één. Serie-opnames zijn om één of andere reden altijd lokaal, die gaan niet automatisch over op nPVR als er een overlapping gedetecteerd wordt, maar komen in de plaats in de lijst van 'conflicten'. Je kan zo'n conflict wel oplossen via de aangeboden interface: je kiest welke aflevering je lokaal wil opnemen. De overlappende opname moet je dan nog eens programmeren als 'eenmalig' (ipv serie) en dan wordt die in nPVR opgenomen. Dat is iets waar zeker nog aan gewerkt kan worden.
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 sep 2012, 07:15
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer

En ik kan bevestigen dat Proximus bezig is met het opwaarderen van de streams: de bandbreedte blijft -voor zover ik weet- gelijk, maar ze zijn aan het overschakelen op nieuwe encoders die betere beeldkwaliteit moeten leveren met dezelfde bitrate. Ze schakelen eerst de SD kanalen over omdat de winst in beeldkwaliteit daar het grootst is. Het blijft altijd een beetje subjectief, maar ik merk toch een grote verbetering voor de SD versies van bvb. Eén of Canvas.

Bovendien stond er eerder deze week in de Standaard dat Proximus volgend jaar met een decoder komt die UHD ondersteunt, blijkbaar gaan ze de bitrates toch verhogen:
Uitzendingen in UHD van Belgische zenders, daarentegen, zijn zeker niet voor morgen. De Belgische zenders zijn nog helemaal niet met UHD bezig. De distributeurs beginnen er wel voorzichtig naar te kijken. Vanaf volgend jaar biedt Proximus TV een decoder die UHD aankan. Die decoder zal betere beeldkwaliteit leveren dan als je UHD kijkt op het internet, zegt woordvoerder Jan Margot.
(uit: De Standaard van 25 februari)
RhinoBE
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 feb 2015, 10:03
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bedankt Steven voor je reacties :) !
Plaats reactie

Terug naar “IPTV (Proximus-TV/Belgacom-TV, Scarlet, ...)”