Exchange vraagje

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hi,

is het mogelijk om Exchange te gebruiken zonder fixed IP?

Exchange is voor mij een heel goedkope oplossing, omdat Microsoft waanzinnige kortingen geeft aan scholen en educatieve instellingen, maar kan ik dat fixed-IP gedoe op één of andere manier omzeilen?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Dynamic DNS ;)
www.dynu.com
www.no-ip.com

Wel letten welke provider je gebruikt: Skynet en Telenet blokkeren bvb poort 25 inkomend (en ook uitgaand, tenzij naar hun eigen relay). Daar moet je dus een betalende dienst voor nemen (zoals http://www.dynu.com/email.asp )
trobbelke
Premium Member
Premium Member

Ik kan m'n router wel instellen dat hij naar zo een gratis dienst het IP adres kan doorgeven, maar ik kan bij domain niet m'n eigen domeinnaam opgeven in m'n router...
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Nee?

Ik heb domain.dynu.com geregistreerd. Op m'n .be-domein heb ik een CNAME DNS-record toegevoegd voor subdomein clyde.domain.com dat verwijst naar domain.dynu.com . Als ik dus ergens hier in een server een domein moet opgeven gebruik ik telkens clyde.domain.com .
Op de server heb ik een tooltje draaien dat de dynamic DNS-service telkens update (draait als service), namelijk www.directupdate.net .
Of ben je echt verplicht ergens een IP-adres in te geven? Ik ken exchange niet zo goed op dat gebied, maar in de mailserver-software die ik gebruikte hoefde dat alvast niet ...
trobbelke
Premium Member
Premium Member

Ben je verplicht ergens een IP adres in te geven? Wel, als ik een mailke wil versturen naar [email protected], dan moet er toch wel ergens in minstens één DNS server op het net een MX record zijn met het juiste IP adres, anders komt de mail nooit aan? Hoe weet een relay server anders naar welke mailserver hij het bericht moet sturen? Exchange gaat niks ophalen, voor zover ik begrepen heb...

Dus, als ik met een dyndns werk, heb ik nog altijd een MX record nodig dat verwijst naar mijn steeds wijzigend IP-adres :?

De huidige mailserver gaat wel mail ophalen, om de zoveel tijd. Maar de huidige server heeft te weinig accounts en een upgrade is duurder dan Exchange (omdat niemand kortingen geeft zoals Microsoft).
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

ma jowel, in een MX record kan je namelijk ook een FQDN ingeven.
Je maakt bvb "mailgate.domain.be. MX(10) clyde.domain.be." aan in je DNS-records.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Trobbelke,

Doe gewoon ff een nslookup van het domein "fusiontek.be" en je weet direct wat meon wil bedoelen. Ik heb namelijk dezelfde setup.

BTW: Een MX verwijst bijna NOOIT naar een IP adres. De correcte manier om een mx record te maken is het te laten verwijzen naar een FQDN naam. Meestal gebruikt men hiervoor mail.jouwdomein.be/com/...

En die mail.jouwdomein.be laat je dan verwijzen naar zo'n gratis dynamic dns service.

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
trobbelke
Premium Member
Premium Member

dankuwel, sasuke, da's klare taal, nu begrijp ik het (dat meen ik)

welke gratis dynamic dns service kunt ge aanbevelen als een goed werkende? want ik wil die mensen natuurlijk een stabiele en liefst altijd werkende oplossing bezorgen.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

www.no-ip.com hier heb ik alleen maar goede ervaringen mee, mijn server thuis is nooit down (tenzij ik de daemon vergeten ben te starten na reboot :p, gelukkig nu in orde)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
trobbelke
Premium Member
Premium Member

dankuwel, heren (ook meon, ik had uw laatste post nog niet gezien, was gefixeerd op sasuke z'n antwoord)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sasuke schreef:BTW: Een MX verwijst bijna NOOIT naar een IP adres. De correcte manier om een mx record te maken is het te laten verwijzen naar een FQDN naam. Meestal gebruikt men hiervoor mail.jouwdomein.be/com/...

Meestal verwijst hij naar een host binnen hetzelfde domain, en niet naar een FQDN (tenzij voor een backup server). (al kan je dat verschil via een NSLOOKUP niet zien, wel via de DNS config zelf).

De host moet ook een A-record zijn... sommige servers hebben namelijk problemen om mail te sturen indien de host of FQDN niet als A-record bestaat, maar louter als CNAME.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

r2504,

Ja ok, een host, maar die host heeft uiteindelijk een FQDN omdat een host record de naam van het bovenliggende domein overneemt.

Dank u voor uw verhelderend antwoord en mijn excuses dat ik niet pietluttig genoeg was.

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sasuke schreef:Ja ok, een host, maar die host heeft uiteindelijk een FQDN omdat een host record de naam van het bovenliggende domein overneemt.

Uiteindelijk heb je natuurlijk altijd een FQDN... maar dat wil niet zeggen dat je overal zomaar een FQDN kan ingeven.

Sasuke schreef:Dank u voor uw verhelderend antwoord en mijn excuses dat ik niet pietluttig genoeg was.

Het zit hem in de details... het A versus CNAME record heeft me ooit genoeg tijd gekost om uit te zoeken, en in dit geval van dynamic DNS services zou dat wel eens kunnen spelen.
Gast

awel, als het mij met deze bijkomende informatie niett lukt, dan ben ik de kwalificatie netwerkbeheerder niet waardig :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”