GSM van mijn vrouw lijkt gehacked, hulp graag

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 267
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

Dag iedereen,

Sinds enkele maanden wordt mijn vrouw geconfronteerd met vreemd gedrag van haar Nexus 5.

Regelmatig wordt zij terug gebeld door een van haar contactpersonen, mezelf inbegrepen, met een tekst zoals "Ja, je had gebeld?"

Mijn vrouw valt dan uit de lucht, maar effectief: er is met haar gsm gebeld geweest naar dat bepaalde nummer.

Dit gebeurde meermaals per week, nu iets minder. Inmiddels ziet ze het ook live gebeuren. Echter, de laatste tijd kan ze de oproep niet meer onderdrukken, itt. voor kort.

Een maand geleden heb ik haar Nexus eens gereset (dus alles gewist), doch dit mocht niet baten.

Bovendien heeft ze al twee mails en twee telefoon gesprekken met een onbekend nummer gekregen, met aanmaning tot onmiddellijke betaling van een boete van Mobistar twv. 70 euro. Aan de telefoon krijgt ze een vrouw met een vreemd accent die een m.i. wanhopige poging doet om zich uit te geven voor een Mobistar medewerker.

Vervelend is echter het tweede telefoontje dat gisteren plaatsvond. Daar vroeg de vrouw om ons nieuwe adres, om een officiële aanmaningsbrief te versturen, gezien ze de brief teruggestuurd krijgen op ons vorig adres. Wij zijn een tijdje geleden inderdaad verhuisd. Uiteraard is mijn vrouw hier niet op ingegaan.

Bij Mobistar bevestigen ze dat de claim vals is, maar verontrustend is dat geen enkele van de automatisch uitgaande telefoongesprekken in het register van Mobistar blijken te staan...

Samengevat :
- de gsm van mijn vrouw lijkt gehacked
- vermoedelijk bellen de hackers uit met die gsm, mss om te testen dat het nummer nog actief is?
- bij Mobistar kunnen ze de automatisch uitgaande gesprekken niet traceren
- als die gsm begint te bellen, kan mijn vrouw dit niet meer onderbreken.
- de hackers hebben al heel wat gegevens over haar
- harde reset werkt niet


Op het werk van mijn vrouw laten ze 't allemaal een beetje op zijn beloop.

Wat moeten we doen? Zit er hier iemand die bij Mobistar werkt?

Mercikes

Een wat ongeruste Mortov Molotov

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Klinkt een beetje zoals een virus of malware. Een factory reset zou dat echter moeten oplossen.

Heb je na de factory reset direct terug apps geïnstalleerd? Indien wel, doe dan eens een factory reset en installeer geen enkele nieuwe app. Check of het dan stopt.

Mogelijks Is het een app die je vrouw vertrouwt die dit veroorzaakt.

Voor de incoming calls wordt het moeilijker, ik kan enkel aanraden om van nummer te veranderen. Eens je nummer op zo'n lijsten komen... Misschien stopt dat vanzelf?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Een hard reset zou het inderdaad moeten oplossen.
1 of andere app kan de oorzaak zijn.

Misschien 'call confirm' eens proberen?

https://play.google.com/store/apps/deta ... allconfirm
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Useful link http://www.digitaltrends.com/mobile/top ... rity-apps/

Ik heb net eset geïnstalleerd nav deze topic.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Bij een factory reset is de app met het virus toch niet per se weg? Dat hangt toch af in welke directory die geïnstalleerd is?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Laatst gewijzigd door dragonflo op 21 feb 2015, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Inderdaad best eens alles wissen/formateren waar mogelijk (m.b.v. bv. bootloader) en dan een officiële image van nul installeren (https://developers.google.com/android/nexus/images).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Eens grondig scannen met een AV op die phone.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 267
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

Hallo iedereen,

Dank voor de reacties. Ik probeer eerst eens via een AV app. Ik laat nog iets weten

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

dragonflo schreef:Bij een factory reset is de app met het virus toch niet per se weg? Dat hangt toch af in welke directory die geïnstalleerd is?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Zolang er geen root op de gsm staat lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat het virus er nog is.
Volgens mij is de app die dat gedrag veroorzaakt waarschijnlijk terug geinstalleerd na het reset.

Al geprobeerd manueel de laatste versie van android (van de google site)te flashen?, dan overschrijf je ook echt alle data die er op stond. (ook system parititie)
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 267
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

Dag iedereen,

gsm is niet geroot; ESET vond niks; dat idee van flashen lijkt me nog niet zo vreemd, ga dat alvast eens proberen (maar nu nog niet, cfr. infra).

Voorstel van Mobistar klantendienst: klacht indienen tegen onbekenden voor stalking.


Hou jullie op de hoogte
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”