Plaatsing bbox2 / decoder

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
tise79
Starter
Starter

Hallo,

ik probeer kort even mijn huidige situatie te schetsen:

- In mijn garage komt de belgacom kabel toe.
- In garage is deze verbonden met een UTP kabel (via oranje + wit/oranje) die tot in de living loopt (cat5)
- in de living komt deze UTP kabel toe in een contactdoos (zoals deze http://www.niko.eu/nlbe/niko/producten/ ... itter_rj11)
- daarop zit enerzijds onze vaste telefoon, en anderzijds de blauwe kabel die naar de bbox2 loopt
- de bbox2 is verbonden met de decoder voor belgacomTV

Ik heb hierbij enkele vragen
1) ik vermoed dat ik nog op ADSL zit (en niet op VDSL/VDSL2). Kan ik dit ergens testen/nakijken? Gisteren een speedtest gedaan en deze gaf me (via een kabel) 2Mbps download....
2) als dit zo is (ADSL), en dit wordt omgezet naar VDSL2: gaat alles gewoon blijven werken? (op mijn contactdoos staat "ADSL" en een telefoontje, maar ik vermoed dat dit niet beperkt is tot ADSL alleen? (beschrijving product spreekt van adsl/vdsl/vdsl2)
3) klopt het dat een "degelijke" router me een betere wifi-ontvangst zou geven dan de ingebouwde wifi in de bbox?
4) moet ik sowieso eerst de bbox passeren alvorens ik internet (via kabel) kan hebben? Concreet: in de kamer die aan de garage grenst zou ik een internet-aansluiting wilen voorzien (wifi signaal (bbox) is te zwak daar en wil daar kunnen werken - kan evt opgelost worden via vraag 3). Kan ik die UTP kabel (die dus van garage naar living loopt) splitsen, en uitgang 1 gewoon terug naar living laten gaan (zoals het voorheen was), en de bijkomende uitgang naar de kamer sturen. Als ik daar dan ook zo'n ADSL-contactdoos in de muur steek (gelijkaardig aan link hierboven, maar zonder telefoon), gaat me dat dan internet geven? of kan dit niet omdat dit niet via de bbox passeert?
5) indien vraag 4 negatief beantwoord wordt: kan ik mijn bbox in de garage plaatsen en op één of andere manier via de UTP kabel (garage-living) die er ligt verbinding maken met de belgacomTV-decoder (en eventueel een router) in de living?

Veel vragen, i know, en bovendien reikt mijn technische kennis niet heel ver (misschien af te leiden uit de vragen). Maar alle reacties zijn welkom, ik zou graag mijn thuis-situatie onder de knie krijgen.
Alvast heel hard bedankt voor alle info.
mvg, T
jeroenvdd
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

1) ja kan je op site opzoeken van bgc en hangtook van je abbo af dacht ik *onder voorbeihoud
2) ja al wil je je telefoonkabel liever korter dan langer houden,
3) zeker en vast
4) UTP kan niet (koosjer) gesplitst worden, elke kabel die vertrekt zou moeten langs bbox of via switch gekoppeld aan bbox passeren
5) zeker gewoon kabel aansluiten in garage, maar dan word je utp die in de niko zit onbruikbaar en moet hier een full fledged netwerk aansluiting komen -> verlies je je telefoon daar
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Best de bbox in de garage zetten. Voor TV en internet heb je dan twee opties ofwel splits je die UTP kabel op in 2x100Mbps (2x2paar) en heb je de mogelijkheid om in de living een aparte router te zetten. Ofwel laat je de bbox in fully routed mode staan en gaan TV en internet over dezelfde kabel. Echter zal je dan voor een goed wifi signaal te hebben waarschijnlijk een router als AP in de living moeten zetten.

Telefoon zou ik oplossen door met een paar DECT telefoons te werken waar het basisstation in de garage staat.
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Makkelijkste oplossing lijkt mij:

NTP + filter in de garage (kan je halen in Belgacom store).
Blauw - wit/blauw op blauw blokje (hoogfrequent)
Groen - wit/groen op groen blokje (laagfrequent)

Stopcontact in living veranderen met een 2xRJ11 stopcontact zonder filter.
Blauw - wit/blauw op 1 van de rj11's (modem hierop aansluiten)
Groen -wit/groen op de andere (telefoon hierop aansluiten)

Voor internet in de andere kamer eventueel PLC's of PLC met wifi AP in. (al dit materiaal is te verkrijgen in Belgacom shop).

Voor vdsl zal je even bij Belgacom moeten navragen of het beschikbaar is.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”