Vraagje aan de proximus fans
- Mortov Molotov
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
- Bedankt: 55 keer
Hallo iedereen,
Zonder een flamewar te willen starten, maar wat is voor jullie het voordeel van proximus tov telenet.
Reden waarom ik dit vraag is dat een kennis van mij me zowat gek verklaarde dat ik nog niet was overgeschakeld. Proximus zou telenet immers nooit meer kunnen bijbenen, owv. het feit dat de eerste met verouderde koperkabels werkt, waar telenet zijn kabels allemaal heeft vernieuwd.
Klopt dit plaatje?
Mortov
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Zonder een flamewar te willen starten, maar wat is voor jullie het voordeel van proximus tov telenet.
Reden waarom ik dit vraag is dat een kennis van mij me zowat gek verklaarde dat ik nog niet was overgeschakeld. Proximus zou telenet immers nooit meer kunnen bijbenen, owv. het feit dat de eerste met verouderde koperkabels werkt, waar telenet zijn kabels allemaal heeft vernieuwd.
Klopt dit plaatje?
Mortov
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 

- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Goedkoper dan Telenet
- Geen gedoe met traffic shaping, VOIP filtering, ... wat je ook wil doen, werkt gewoon altijd.
- Hoger volume
- Snelheden beginnen meer en meer 30/50/70Mbps te worden, weinig mensen die het verschil tussen 50 en 160 voelen
Ik zie geen redenen, tenzij je nog ADSL hebt, om Telenet te worden?
Tenzij 160Mbps voor u écht belangrijk is en je het niet erg vindt om er ook de hoofdprijs voor te betalen.
Versta me echter niet verkeerd: ik ben geen missionaris die u tot het Belgacom-geloof wil bekeren
. Jij vroeg redenen, ik geef ze u.
Ondertussen zijn mijn 2 zussen, mijn moeder, mijn broer, mijn schoonmoeder en mijn schoonvader allemaal al overgeschakeld van Telenet naar Belgacom, met mijn hulp in uitzoeken van tarieven, opties, ...
- Geen gedoe met traffic shaping, VOIP filtering, ... wat je ook wil doen, werkt gewoon altijd.
- Hoger volume
- Snelheden beginnen meer en meer 30/50/70Mbps te worden, weinig mensen die het verschil tussen 50 en 160 voelen
Ik zie geen redenen, tenzij je nog ADSL hebt, om Telenet te worden?
Tenzij 160Mbps voor u écht belangrijk is en je het niet erg vindt om er ook de hoofdprijs voor te betalen.
Versta me echter niet verkeerd: ik ben geen missionaris die u tot het Belgacom-geloof wil bekeren

Ondertussen zijn mijn 2 zussen, mijn moeder, mijn broer, mijn schoonmoeder en mijn schoonvader allemaal al overgeschakeld van Telenet naar Belgacom, met mijn hulp in uitzoeken van tarieven, opties, ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 264 keer
Heel simpel: ongelimiteerde volume.
Voor de rest is Telenet naar mijn mening beter.
@hierboven:
traffic shaping wordt de laatste tijd zo goed als niet toegepast. =en verschil 150 tov 50 is best groot... 15min of 45min wachten om iets groots te downloaden.
Voor de rest is Telenet naar mijn mening beter.
@hierboven:
traffic shaping wordt de laatste tijd zo goed als niet toegepast. =en verschil 150 tov 50 is best groot... 15min of 45min wachten om iets groots te downloaden.
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 152 keer
- Contacteer:
IMHO klopt dat, maar dat wil niet zeggen dat ik iedereen zou aanraden Telenet te nemen. Persoonlijk heb ik een aantal criteria waarop ik mijn aanbevelingen doe:
1) Ge wilt het allerbeste en -snelste en money is no object: Telenet
2) Ge zit een beetje ver van het plaatselijk Proximus punt en vindt snelheid toch wel enigszins belangrijk (lees: kunt niet leven met eventueel verlaagde snelheden): Telenet (gedwongen)
3) Alle andere gevallen: Proximus of een andere VDSL based provider (al dan niet i.c.m. Telenet televisie, wat enerzijds superieur is (opnieuw imho) en ook meteen geen bandbreedte afsnoept van uw internet dan)
Voordelen Proximus: volume is vaak (evt. voor kleine meerprijs) écht onbeperkt en ze hebben en wat meer open netwerk. Zelf zit ik in geval 2 en dus een beetje noodgedewongen Telenet, maar in mijn vorige woonst had ik naar volle tevredenheid Scarlet VDSL.
1) Ge wilt het allerbeste en -snelste en money is no object: Telenet
2) Ge zit een beetje ver van het plaatselijk Proximus punt en vindt snelheid toch wel enigszins belangrijk (lees: kunt niet leven met eventueel verlaagde snelheden): Telenet (gedwongen)
3) Alle andere gevallen: Proximus of een andere VDSL based provider (al dan niet i.c.m. Telenet televisie, wat enerzijds superieur is (opnieuw imho) en ook meteen geen bandbreedte afsnoept van uw internet dan)
Voordelen Proximus: volume is vaak (evt. voor kleine meerprijs) écht onbeperkt en ze hebben en wat meer open netwerk. Zelf zit ik in geval 2 en dus een beetje noodgedewongen Telenet, maar in mijn vorige woonst had ik naar volle tevredenheid Scarlet VDSL.
ooh. shiny.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 282 keer
Voor de rest is Telenet naar mijn mening beter...
dat is een mening, geen argument!
Ge wilt het allerbeste...
eveneens alleen maar een mening!
dat is een mening, geen argument!
Ge wilt het allerbeste...
eveneens alleen maar een mening!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
Neen, dat klopt totaal niet. Da's een zeer domme uitspraak van iemand die geen flauw benul heeft maar blijkbaar z'n eigen provider alleen kan bewieroken door een andere provider, zonder er enige praktische ervaring mee te hebben, af te breken.Mortov Molotov schreef:Proximus zou telenet immers nooit meer kunnen bijbenen, owv. het feit dat de eerste met verouderde koperkabels werkt, waar telenet zijn kabels allemaal heeft vernieuwd.
Laat één ding duidelijk zijn: geen enkele provider heeft alle kabels vernieuwd want dan spreek je al snel over 5 miljard euro aan graafwerken over heel België.
Voordelen VDSL2 Proximus/Scarlet/TV Vlaanderen/EDPnet, Dommel:
- heel stabiele verbinding, altijd online
- onbeperkt datavolume, nooit meer tellen wat je verbruikt
- constante snelheid, geen vertraging tijdens piekuren
- keuze uit meerdere telecomaanbieders
- keuze uit meerdere modems/routers
- het goedkoopste internetaanbod op de markt
Onzin, traffic shaping is regiogebonden en tijdsgebonden. Je kan daar dus geen zinnige uitspraak over doen.Dima_2005 schreef:traffic shaping wordt de laatste tijd zo goed als niet toegepast.
Je kan alleen zeggen dat jij er geen last van hebt, maar dat neemt niet weg dat anderen er elke dag tijdens de piekuren last van kunnen hebben:
http://klantenservice.telenet.be/conten ... werkbeheer
-
- Elite Poster
+1 voor raf & heist
Dat zijn tenminste argumenten. Bovendien hebben vrienden en familieleden (doorgaans) geen idee wat hun snelheid betreft, of hun maandverbruik...
Doe zelf de test maar
Dat zijn tenminste argumenten. Bovendien hebben vrienden en familieleden (doorgaans) geen idee wat hun snelheid betreft, of hun maandverbruik...
Doe zelf de test maar

- Mortov Molotov
- Pro Member
Bedankt voor de reacties! Een interessante opmerking was dat men proximus internet kan combineren met telenet tv. Wist ik niet!
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 

-
- Elite Poster
juist, moest iedereen dit beseffen en ernaar handelen dan was er geen "duopolie" meer in dit land! Helaas 

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 29 keer
Terloops een ander vraagje nu we bezig zijn over Proximus:
ik sta op een profiel hoger dan 50/6 (kan niet checken omdat ik een B-Box3 heb); want ik heb al eens 59 megabits/s down gehaald.
Toch merk ik dat ik in de loop van de dag/avond/late avond dikwijls niet boven de 45 megabits/s uitkom. Enkel na middernacht haal ik precies héél goede snelheden en gaat mijn snelheid boven de 50 megabits/seconde.
Nog iemand die kan bevestigen dat je bij px dikwijls je beloofde snelheden niet haalt. Ik weet uiteraard dat het theoretische waarden zijn, maar toch, gewoon een vraagje.
TV heeft hier niets mee te maken.
ik sta op een profiel hoger dan 50/6 (kan niet checken omdat ik een B-Box3 heb); want ik heb al eens 59 megabits/s down gehaald.
Toch merk ik dat ik in de loop van de dag/avond/late avond dikwijls niet boven de 45 megabits/s uitkom. Enkel na middernacht haal ik precies héél goede snelheden en gaat mijn snelheid boven de 50 megabits/seconde.
Nog iemand die kan bevestigen dat je bij px dikwijls je beloofde snelheden niet haalt. Ik weet uiteraard dat het theoretische waarden zijn, maar toch, gewoon een vraagje.
TV heeft hier niets mee te maken.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 193 keer
Hoeveel heeft Proximus jou beloofd ?
Jouw download snelheid hangt af van (ongeveer in dalende volgorde van belangrijkheid):
1 Afstand naar de ROP (kastje naast de KVD op wijkniveau)
2 Kwaliteit van het koper en/of isolatie van de aansluitkabel in de straat
3 Overspraak (crosstalk) doordat je de meeraderige verdeelkabel deelt met je buren, al zal dit verdwijnen naarmate Vectoring wordt toegepast(normaal tegen eind 2015 afgewerkt)
4 Jouw binneninstallatie
Jouw download snelheid hangt af van (ongeveer in dalende volgorde van belangrijkheid):
1 Afstand naar de ROP (kastje naast de KVD op wijkniveau)
2 Kwaliteit van het koper en/of isolatie van de aansluitkabel in de straat
3 Overspraak (crosstalk) doordat je de meeraderige verdeelkabel deelt met je buren, al zal dit verdwijnen naarmate Vectoring wordt toegepast(normaal tegen eind 2015 afgewerkt)
4 Jouw binneninstallatie
Laatst gewijzigd door lacer 14 feb 2015, 17:49, in totaal 1 gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 273 keer
Uiteindelijk komt het neer op de technologie die er last-mile gebruikt wordt. En op dat vlak is de kabel (ring) inherent slechter in capaciteits issues dan het koper (ster structuur).
Proximus doet ook wel aan overboeking in de ROP's en op andere plekken, maar toch heb je door de ring structuur van telenet, meer kans op capaciteitsproblemen in de drukke uren. (zeker ook omdat hun snelheden ook een pak hoger zijn)
Of dat relevant is voor TS of iemand anders is enkel te achterhalen hoe het gesteld is waar TS woont. Van een 3G netwerk kan je ook klagen dat het traag is om half negen 's ochtends op een werkdag.
Proximus doet ook wel aan overboeking in de ROP's en op andere plekken, maar toch heb je door de ring structuur van telenet, meer kans op capaciteitsproblemen in de drukke uren. (zeker ook omdat hun snelheden ook een pak hoger zijn)
Of dat relevant is voor TS of iemand anders is enkel te achterhalen hoe het gesteld is waar TS woont. Van een 3G netwerk kan je ook klagen dat het traag is om half negen 's ochtends op een werkdag.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Ik kom van een 16,5 / 2 profiel en sta nu op 30 / 2 (dervoor eventjes 25/2) en Proximus TV werkt bij mij zoals het zou moeten en de beeldkwaliteit vind ik supergoed. Telenet tv vond ik toch net dat minder dan Proximus (zal ook wel afhangen van de tv hoor).Mortov Molotov schreef:Bedankt voor de reacties! Een interessante opmerking was dat men proximus internet kan combineren met telenet tv. Wist ik niet!
En ik download vlot tegelijkertijd, netflix staat op, etc.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Mijn broer heeft Telenet buitengegooid voor de prijs en het gedoe met VOIP. Vaak werkt het wel, maar dan weet niet.
Iedereen die ik ken die DSL heeft en VOIP heeft nooit last.
DUs trafficshaping en aanverwanten: nog steeds, ook in februari 2015.
Alle personen die ik hierboven aanhaalde zijn allemaal fervente TV kijkers, hebben allemaal Belgacom TV en ik heb daar nog niemand over horen klagen.
Overwegend ook huishoudens met de nodige kinderen of jongvolwassenen: smartphones, tablets, laptops, gaming, ...
Opnieuw: nog niemand horen klagen.
Iedereen die ik ken die DSL heeft en VOIP heeft nooit last.
DUs trafficshaping en aanverwanten: nog steeds, ook in februari 2015.
Alle personen die ik hierboven aanhaalde zijn allemaal fervente TV kijkers, hebben allemaal Belgacom TV en ik heb daar nog niemand over horen klagen.
Overwegend ook huishoudens met de nodige kinderen of jongvolwassenen: smartphones, tablets, laptops, gaming, ...
Opnieuw: nog niemand horen klagen.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 3 keer
Ook hier is het sinds december 2013 volledig Proximus. Ik heb voor hen gekozen omdat ik al internet en telefonie bij hen had. Telenet kwam ook duurder uit. Even vermelden dat ik absoluut geen "techneut" ben, snelheid en ongelimiteerd downloaden interesseren me niet zo.
Voordelen:
- Eenvoud installatie: enkel modem aansluiten, twee decoders configureren en dat was het.
- Het internet is stabiel, er is geen uitval en het is meer dan snel genoeg voor gewoon dagelijks gebruik. (zit op 30/2).
- Daar proximus meer is dan internet: de wifibrigde laat me toe de tv te verplaatsen onder bijkomende kabels te moeten trekken. Toegegeven, een mens verplaatst zijn tv niet snel maar toch vind ik het pluspunt.
- npvr opnames (op de servers van proximus). Je kan in feite ongelimiteerd opnemen, soms lopen hier vijf opnames tegelijk.
Nadelen (voor mij):
- het tv profiel dat afhangt van je lijnprofiel. Dit geeft toch een beperkt gebruikservaring als je wilt opnemen op harde schijf.
Enkele andere persoonlijke meningen:
- ik vind de Telenet modem toch robuuster, die is gemaakt om mooi weg te hangen in de technische kast en te vergeten. Dat is bij de bbox3 niet het geval.
- mocht het van mij afhangen, ik zat bij Scarlet want ik heb al die brol zoals mailadressen, fon, opslagruimte in de cloud, .... niet nodig.
- Proximus zou zijn npvr moeten uitbreiden, dus ook met series. Eventueel dat je een bepaald aantal opname-uren kan bewaren, dus die niet na 30 dagen gewist worden.
- Proximus heeft natuurlijk ook de perceptie tegen, Telenet heeft op het vlak van marketing wel enkele strepen voor. Ik ken verschillende mensen waar proximus niet zal binnenkomen, ook al blijft Telenet duurder worden.
- complexiteit (n)pvr en lijnprofiel. Leg maar eens aan een leek uit wat het verschil is, waarom sommige opnames na 30 dagen verdwijnen, waarom je niet naar een ander kanaal kan kijken als er een opname start, ... .
Dit zijn zo de dingen die nu in me opkomen.
Voordelen:
- Eenvoud installatie: enkel modem aansluiten, twee decoders configureren en dat was het.
- Het internet is stabiel, er is geen uitval en het is meer dan snel genoeg voor gewoon dagelijks gebruik. (zit op 30/2).
- Daar proximus meer is dan internet: de wifibrigde laat me toe de tv te verplaatsen onder bijkomende kabels te moeten trekken. Toegegeven, een mens verplaatst zijn tv niet snel maar toch vind ik het pluspunt.
- npvr opnames (op de servers van proximus). Je kan in feite ongelimiteerd opnemen, soms lopen hier vijf opnames tegelijk.
Nadelen (voor mij):
- het tv profiel dat afhangt van je lijnprofiel. Dit geeft toch een beperkt gebruikservaring als je wilt opnemen op harde schijf.
Enkele andere persoonlijke meningen:
- ik vind de Telenet modem toch robuuster, die is gemaakt om mooi weg te hangen in de technische kast en te vergeten. Dat is bij de bbox3 niet het geval.
- mocht het van mij afhangen, ik zat bij Scarlet want ik heb al die brol zoals mailadressen, fon, opslagruimte in de cloud, .... niet nodig.
- Proximus zou zijn npvr moeten uitbreiden, dus ook met series. Eventueel dat je een bepaald aantal opname-uren kan bewaren, dus die niet na 30 dagen gewist worden.
- Proximus heeft natuurlijk ook de perceptie tegen, Telenet heeft op het vlak van marketing wel enkele strepen voor. Ik ken verschillende mensen waar proximus niet zal binnenkomen, ook al blijft Telenet duurder worden.
- complexiteit (n)pvr en lijnprofiel. Leg maar eens aan een leek uit wat het verschil is, waarom sommige opnames na 30 dagen verdwijnen, waarom je niet naar een ander kanaal kan kijken als er een opname start, ... .
Dit zijn zo de dingen die nu in me opkomen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 64 keer
Hoewel al veel gezegd is, my 2 cents...
Beide providers hebben een landelijk glasvezelnetwerken tot aan de last mile. Die laatste mile wordt bij Telenet via een ringstructuur (coaxring) gedaan, deze ring heeft een beperkte capaciteit iedereen zijn verkeer gaat er namelijk samen door. Denk aan de ring rond Antwerpen met slechts 1 eindsnelweg. Proximus gebruikt een ster structuur, dat betekend dat iedereen een eigen weg heeft. Je merkt intuïtief dat Proximus een topologie met hogere capaciteit heeft.
Als we verder kijken naar de technologie, een ring heeft het voordeel dat de beschikbare link snelheid constant is zolang er geen "file" is. Je kan dus overal binnen de ring 160/10 halen. Proximus zijn ster dat over koperdraadjes loopt heeft meer last van een verzwakking (fysische kabelverliezen) en externe stralingen. Dat heeft als gevolg dat na een bepaalde afstand je link snelheid zal afnemen.
Samenvatting:
Telenet: Lage cappaciteit | Hoge snelheid
Proximus: Hoge cappaciteit | Mogelijks lage snelheid
Je ziet dit ook terug in hun policies, bij Telenet krijg je nog altijd een soort van download limiet, DSL providers zijn hier heel soepel in.
Bij proximus kan je momenteel snelheden halen van 70/10, voor de meeste gebruikers voldoende maar dat is een andere discussie.
Als je dicht genoeg zit van een straatkast kan je hoge snelheden halen en vooral een lekkere upload. Je kan deze snelheden raadplegen op bv. http://www.lijntest.be/ (is slechts een gok). Bij telenet haal je mooie snelheden maar wel tegen een prijs, over limieten doen ze moeilijk en als je buren hevig aan het downloaden zijn kan je dit merken.
Over de beschikbaarheid, ik heb zelf thuis 2 lijnen liggen hieronder de resultaten:
Verder zijn zowel die coax kabels als die telefoon kabels nog nooit vervangen geweest, kost ook teveel. Ze hebben beide wel een modern glasvezelnetwerk.
Mijn keuze valt op DSL om de volgende reden:
- Ik kan thuis 50/10 halen wat meer dan genoeg is voor mij en de upload heb ik nodig.
- Prijs, slechts 46 euro via edpnet incl. telefonie
- Geen limiet
Beide providers hebben een landelijk glasvezelnetwerken tot aan de last mile. Die laatste mile wordt bij Telenet via een ringstructuur (coaxring) gedaan, deze ring heeft een beperkte capaciteit iedereen zijn verkeer gaat er namelijk samen door. Denk aan de ring rond Antwerpen met slechts 1 eindsnelweg. Proximus gebruikt een ster structuur, dat betekend dat iedereen een eigen weg heeft. Je merkt intuïtief dat Proximus een topologie met hogere capaciteit heeft.
Als we verder kijken naar de technologie, een ring heeft het voordeel dat de beschikbare link snelheid constant is zolang er geen "file" is. Je kan dus overal binnen de ring 160/10 halen. Proximus zijn ster dat over koperdraadjes loopt heeft meer last van een verzwakking (fysische kabelverliezen) en externe stralingen. Dat heeft als gevolg dat na een bepaalde afstand je link snelheid zal afnemen.
Samenvatting:
Telenet: Lage cappaciteit | Hoge snelheid
Proximus: Hoge cappaciteit | Mogelijks lage snelheid
Je ziet dit ook terug in hun policies, bij Telenet krijg je nog altijd een soort van download limiet, DSL providers zijn hier heel soepel in.
Bij proximus kan je momenteel snelheden halen van 70/10, voor de meeste gebruikers voldoende maar dat is een andere discussie.
Als je dicht genoeg zit van een straatkast kan je hoge snelheden halen en vooral een lekkere upload. Je kan deze snelheden raadplegen op bv. http://www.lijntest.be/ (is slechts een gok). Bij telenet haal je mooie snelheden maar wel tegen een prijs, over limieten doen ze moeilijk en als je buren hevig aan het downloaden zijn kan je dit merken.
Over de beschikbaarheid, ik heb zelf thuis 2 lijnen liggen hieronder de resultaten:
Code: Selecteer alles
COAX (telenet)
This is your monthly availability report for probe 10227 (Telenet).
Calculation interval : 2015-01-01 00:00:00 - 2015-02-01 00:00:00
Total Connected Time : 30d 21:35
Total Disconnected Time : 0d 02:24
Total Availability : 99.68%
xDSL (proximus)
This is your monthly availability report for probe 10850 (EDPnet consumer (dynamic)).
Calculation interval : 2015-01-01 00:00:00 - 2015-02-01 00:00:00
Total Connected Time : 30d 22:43
Total Disconnected Time : 0d 01:16
Total Availability : 99.83%
Mijn keuze valt op DSL om de volgende reden:
- Ik kan thuis 50/10 halen wat meer dan genoeg is voor mij en de upload heb ik nodig.
- Prijs, slechts 46 euro via edpnet incl. telefonie
- Geen limiet
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 9 keer
Een pro-Proximus argument dat dikwijls vergeten wordt:
De PSTN lijn is gevoed. Zo heb ik (naast een draadloos set) een vast toestel dat niet
eens batterijen nodig heeft om de Naam- en Nummerweergave te onthouden,
laat staan te kunnen bellen bij een 230V stroompanne:
http://www.profoon.nl/bureautelefoon-met-display
De PSTN lijn is gevoed. Zo heb ik (naast een draadloos set) een vast toestel dat niet
eens batterijen nodig heeft om de Naam- en Nummerweergave te onthouden,
laat staan te kunnen bellen bij een 230V stroompanne:
http://www.profoon.nl/bureautelefoon-met-display
-
- Elite Poster
Dat argument gaat ook weer niet meer op wanneer de ROP geen backup power heeft. En aangezien die steeds dichter bij de klant komen te staan is de kans dat de ROP power er ook uit ligt als jij geen stroom heb reëel.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 9 keer
Ahum:
Een klassieke telefoonlijn (PSTN, PES/AGW) in combinatie met een vast telefoontoestel dat geen netvoeding vereist, zal blijven functioneren. Deze worden immers vanuit het Proximus-netwerk gevoed. Dit geldt niet voor draagbare telefoons waarvan het basisstation netvoeding nodig heeft.
http://support.nl.proximus.be/app/answe ... derbreking
Een klassieke telefoonlijn (PSTN, PES/AGW) in combinatie met een vast telefoontoestel dat geen netvoeding vereist, zal blijven functioneren. Deze worden immers vanuit het Proximus-netwerk gevoed. Dit geldt niet voor draagbare telefoons waarvan het basisstation netvoeding nodig heeft.
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
- Bedankt: 472 keer
Met de jaren vind ik nu net dat het verschil heeeeeel klein is geworden tussen de 2 providers. Vooral in HD zijn ze echt gelijkwaardig ondertussen. Hun aanbod op exclusieve zenders daar zit verschil in. Ik kan niet direct op 1,2,3 zeggen wie van de 2 het beste beeld aflevert, daar dat het verschil echt klein is geworden. Daar is Px echt positief in gegroeid.Lord Utopia schreef:Telenet tv vond ik toch net dat minder dan Proximus (zal ook wel afhangen van de tv hoor).
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
- JoskeVermeulen
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 114 keer
In mijn geval:
Als je 5 tv's in huis hebt waarvan 1 met kaartje (= 1 afstandsbediening ipv 2 & geen verbruik van digibox) is de keuze snel gemaakt voor Telenet, ze hoeven niet allemaal in HD-digitaal te zijn maar er kan tenminste worden gekeken en mijn 30/2 snelheidsprofiel wordt niet aangetast ...
Voor de rest (telefoon/internet), Proximus wegens ongelimiteerd internet en telefoon aan 1 van de betere prijzen (+ de kortingen die ik tot nu toe al heb gekregen, ook al hebben we maar het goedkoopste abo).
Ze hebben elk hun voor- en nadelen maar ik ben absoluut geen 100% fan van beiden wegens al de voorbije problemen die ik bij beiden heb gehad in het verleden, ook voor de partners van proximus die hun netwerk gebruiken maar er is hier geen andere manier om aan een 'acceptabele' prijs van alles te kunnen genieten.
Als je 5 tv's in huis hebt waarvan 1 met kaartje (= 1 afstandsbediening ipv 2 & geen verbruik van digibox) is de keuze snel gemaakt voor Telenet, ze hoeven niet allemaal in HD-digitaal te zijn maar er kan tenminste worden gekeken en mijn 30/2 snelheidsprofiel wordt niet aangetast ...
Voor de rest (telefoon/internet), Proximus wegens ongelimiteerd internet en telefoon aan 1 van de betere prijzen (+ de kortingen die ik tot nu toe al heb gekregen, ook al hebben we maar het goedkoopste abo).
Ze hebben elk hun voor- en nadelen maar ik ben absoluut geen 100% fan van beiden wegens al de voorbije problemen die ik bij beiden heb gehad in het verleden, ook voor de partners van proximus die hun netwerk gebruiken maar er is hier geen andere manier om aan een 'acceptabele' prijs van alles te kunnen genieten.

TV:

ISP:

Tel.:

- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Op 5 jaar tijd heb ik in mijn appartement diverse providers gehad. De abonnementen die ik nam waren altijd exclusief telefonie of GSM. Telenet was goed, ik wou absoluut de snelste hebben maar ik betaalde daarmee uiteindelijk ook de hoofdprijs. Daarom gekeken naar goedkopere abonnementen en tot de conclusie gekomen dat dit niks voor mij was met die vaste downloadlimiet. Uiteindelijk naar Belgacom gegaan waar ik mij meer op mijn gemak voelde : ik kon downloaden zoveel ik wou en (toen vrij belangrijk) wanneer ik wou. Uiteindelijk ben ik naar hun low-budget partner Scarlet over gegaan, wat identiek hetzelfde is qua netwerk maar wel goedkoper 
Blijft een feit dat
- Belgacom goedkoper is dan Telenet
- De snelheid bij Belgacom stabieler is dan bij Telenet (ik heb mijn eigen "draadje" tot aan de centrale en moet die snelheid onderweg met niemand delen)
- Telenet sneller is dan Belgacom
- De snelheid bij Telenet is afhankelijk van het aantal gebruikers op dezelfde ring
- De snelheid bij Belgacom is afhankelijk van de afstand tot aan de KVD
Mijn ideaal scenario:
- Vaste telefonie via VOIP (WeePee, 3starsnet, SpeakUp, ...)
- Mobiele telefonie via Base B39 (al kan dit later wel eens terug veranderen naar B25, belangrijkste is meer dan 2GB mobiel internet)
- Televisie : TV met een kaartje of Bhaalu (met deze laatste als absolute voorkeur) met Netflix
- Internet : Goedkoopste dat "onbeperkt" en snel (dus geen ADSL of ADSL2) is
(dus wss Belgacom Start met optie onbeperkt

Blijft een feit dat
- Belgacom goedkoper is dan Telenet
- De snelheid bij Belgacom stabieler is dan bij Telenet (ik heb mijn eigen "draadje" tot aan de centrale en moet die snelheid onderweg met niemand delen)
- Telenet sneller is dan Belgacom
- De snelheid bij Telenet is afhankelijk van het aantal gebruikers op dezelfde ring
- De snelheid bij Belgacom is afhankelijk van de afstand tot aan de KVD
Mijn ideaal scenario:
- Vaste telefonie via VOIP (WeePee, 3starsnet, SpeakUp, ...)
- Mobiele telefonie via Base B39 (al kan dit later wel eens terug veranderen naar B25, belangrijkste is meer dan 2GB mobiel internet)
- Televisie : TV met een kaartje of Bhaalu (met deze laatste als absolute voorkeur) met Netflix
- Internet : Goedkoopste dat "onbeperkt" en snel (dus geen ADSL of ADSL2) is

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
Dat klopt inderdaad, maar is volgens mij totaal irrelevant hier. Het gaat hier over VDSL2 vs kabel en de bijhorende IPTV vs DVB-C.mipa schreef:Ahum:
- TiTanium
- Moderator
Dit is eveneens mijn uitleg waarvoor een dikke +1!JoskeVermeulen schreef:Ze hebben elk hun voor- en nadelen maar ik ben absoluut geen 100% fan van beiden wegens al de voorbije problemen die ik bij beiden heb gehad in het verleden, ook voor de partners van proximus die hun netwerk gebruiken maar er is hier geen andere manier om aan een 'acceptabele' prijs van alles te kunnen genieten.
Perfectie bestaat niet, of je nu voor de provider werkt, of "fan" bent... Dan kan je gewoon niet eerlijk en objectief reageren!
Elk object/keuze of wat dan ook heeft ook een negatief kantje. Daarom dat ik altijd zeg dat ieder individueel moet zien wat het beste is voor hem/haar. En dat ze de voor en nadelen ook effectief inzien. Ik heb TN en vind de snelheid van binnenhalen zalig, maar ik zie ook in dat bij het online gamen bij Px stabieler was. Ik zit er dan ook niet mee in om dat toe te geven! Waarom TN voor mij... Ik zit echt op de grens en ik zie persoonlijk 30/2 niet zitten, ik ben ondertussen een betere upload gewoon, de mindere kanten van TN zijn er ook en daar heb ik ook mee leren leven.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 66 keer
Wat HD zenders betreft: bij zowel Proximus als bij Telenet zie ik geen verschil van beeldkwaliteit, voor mij zijn ze evengoed, SD zenders is een ander verhaal, hier heb ik de indruk dat de beeldkwaliteit beter is bij Telenet dan bij Proximus, als ik dus naar een SD zender moet kijken of iets van wil opnemen zoals de NPO zenders dan bekijk ik die dan via Telenet en neem ik het op op mijn digicorder.TiTanium schreef:Met de jaren vind ik nu net dat het verschil heeeeeel klein is geworden tussen de 2 providers. Vooral in HD zijn ze echt gelijkwaardig ondertussen. Hun aanbod op exclusieve zenders daar zit verschil in. Ik kan niet direct op 1,2,3 zeggen wie van de 2 het beste beeld aflevert, daar dat het verschil echt klein is geworden. Daar is Px echt positief in gegroeid.Lord Utopia schreef:Telenet tv vond ik toch net dat minder dan Proximus (zal ook wel afhangen van de tv hoor).
Laatst gewijzigd door apestaart 15 feb 2015, 17:16, in totaal 1 gewijzigd.
- TiTanium
- Moderator
Ik zie weinig SD zenders, daarom valt het voor mij niet op. EEN, CANVAS, VTM en NGC zijn HD zenders 

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
Ik vind dat men nooit een overstap mag overwegen(van Telenet ,naar een VDSL provider,gelijk de welke) vooraleer U weet welke snelheden U kan halen,(dus wat de VDSL lijn U kan geven,die bij U voor Uw woning ligt).
Indien U goede waarden heeft,kunnen we verder spreken,indien niet,bent U eigenlijk al verplicht bij Telenet te blijven.
Dus ik zou U willen vragen,bij Uw vraag de potentiele snelheden te vermelden,die mogelijk zijn op Uw adres.
Daarna zien we wel.
Indien U goede waarden heeft,kunnen we verder spreken,indien niet,bent U eigenlijk al verplicht bij Telenet te blijven.
Dus ik zou U willen vragen,bij Uw vraag de potentiele snelheden te vermelden,die mogelijk zijn op Uw adres.
Daarna zien we wel.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 2 keer
Ik ben recent verhuisd en moest dus een nieuwe formule kiezen. Ik ben gegaan voor Proximus omdat:
- ik niet toekom met de 150 GB downloadlimiet van Telenet Internet 60, en ik dus een hoger en duurder abonnement moet nemen.
- de snelheid zeker voldoende is voor mij (in mijn geval, want dicht bij een rop). En ik kan die snelheid altijd halen.
- ik geen telefonie moet hebben, dus weinig ben met een Whop of Whoppa.
Het is vooral de prijs die het hem deed: onbeperkt internet + digitale tv voor €54/maand ipv €76/maand voor Whoppa.
- ik niet toekom met de 150 GB downloadlimiet van Telenet Internet 60, en ik dus een hoger en duurder abonnement moet nemen.
- de snelheid zeker voldoende is voor mij (in mijn geval, want dicht bij een rop). En ik kan die snelheid altijd halen.
Het is vooral de prijs die het hem deed: onbeperkt internet + digitale tv voor €54/maand ipv €76/maand voor Whoppa.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
U heeft nog de mogelijkheid om Uw decorder aan te kopen,(U krijgt daar 2 jaar garantie op) en die kost 225 € .
Maar hij blijft van U,en na een 28 maanden (waarvan een 24 maanden onder voll. garantie) maakt U pure winst.
Daardoor word Uw abo nog een 8€ p/m goedkoper.Dit kan alleen bij Proximus,en niet bij Scarlet.
Maar hij blijft van U,en na een 28 maanden (waarvan een 24 maanden onder voll. garantie) maakt U pure winst.
Daardoor word Uw abo nog een 8€ p/m goedkoper.Dit kan alleen bij Proximus,en niet bij Scarlet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 279 keer
En als je voor een v5-mini kiest en dus kan leven met, alleen nPVR (opnames op Proximus server bewaartijd:30 dagen) en je dus geen opnames op harde schijf kunt doen (v5-mini heeft geen HDD), en aldus ook geen serie-opnames kunt programmeren, tenzij aflevering per aflevering, dan kost het je 4€ /maand aan huur of je kan hem natuurlijk ook aankopen aan 125€.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 66 keer
Plus dat bij Proximus mobiel internet voor tablet en laptop inbegrepen is in de abonnement voor vast internet wat bij Telenet niet het geval is, daar moet men nog altijd altijd apart voor betalen voor dat mobiel internet, wat voor mij één van de redenen is dat ik voor Belgacom/Proximus gekozen heb voor internet.Mee schreef:Ik ben recent verhuisd en moest dus een nieuwe formule kiezen. Ik ben gegaan voor Proximus omdat:
-
- Elite Poster
- Bedankt: 157 keer
TS vraagt in het subforum internet welke provider best is : Telenet of Proximus
Zonder daarbij te vermelden welke diensten de klant wil afnemen (enkel internet ... ?) en wat men er hoofdzakelijk zou willen mee doen.
Zo'n info lijkt me toch essentieel om de vraag te kunnen beantwoorden.
En toch regent het reacties: het gaat direct ook over televisie en zo dan kan je evengoed gsm er ook nog bij betrekken ...
Enfin, ik ga de vraag als puur internetgebruik beschouwen !
Zoals al aangehaald door andere :
Check eerst en vooral de lijnwaarden, zeker voor Proximus
Mocht je redelijke waarden kunnen halen met vdsl2 dan speelt je vraag nog. In het andere geval is er alleen Telenet.
Proximus heeft het belangrijkste voordeel dat als je gaat voor het goedkoopste internetabonnement (internet overal start) je steeds de technisch haalbare hoogste downloadsnelheid krijgt. Je kan dus een downloadsnelheid halen van meer dan 30 Mbps als je lijn het toelaat.
Bij Telenet is dat niet het geval omdat ze daar cappen op 30 (bij het goedkoopste abonnement dus).
Indien je gebruik wil maken van een emailbox aangeboden door de provider hou er dan wel rekening mee dat de webmail van skynet bedroevend traag is of dikwijls zelfs niet werkt.
De webmail van telenet werkt veel soepeler.
Zonder daarbij te vermelden welke diensten de klant wil afnemen (enkel internet ... ?) en wat men er hoofdzakelijk zou willen mee doen.
Zo'n info lijkt me toch essentieel om de vraag te kunnen beantwoorden.
En toch regent het reacties: het gaat direct ook over televisie en zo dan kan je evengoed gsm er ook nog bij betrekken ...

Enfin, ik ga de vraag als puur internetgebruik beschouwen !
Zoals al aangehaald door andere :
Check eerst en vooral de lijnwaarden, zeker voor Proximus
Mocht je redelijke waarden kunnen halen met vdsl2 dan speelt je vraag nog. In het andere geval is er alleen Telenet.
Proximus heeft het belangrijkste voordeel dat als je gaat voor het goedkoopste internetabonnement (internet overal start) je steeds de technisch haalbare hoogste downloadsnelheid krijgt. Je kan dus een downloadsnelheid halen van meer dan 30 Mbps als je lijn het toelaat.
Bij Telenet is dat niet het geval omdat ze daar cappen op 30 (bij het goedkoopste abonnement dus).
Indien je gebruik wil maken van een emailbox aangeboden door de provider hou er dan wel rekening mee dat de webmail van skynet bedroevend traag is of dikwijls zelfs niet werkt.
De webmail van telenet werkt veel soepeler.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
-
- Elite Poster
de vraag van TS was gebaseerd op de (valse) veronderstelling dat TN niet meer bij te benen was!
- Mortov Molotov
- Pro Member
Hallo iedereen,
Bedankt voor de reacties!
Ik zal wat meer achtergrond informatie geven.
Zelf zit ik al jaar en dag bij Belgacom. Maar ben recent beginnen twijfelen gezien verhaal dat Telenet niet meer bij te benen was...
Verder irriteerde me het enigzins dat mijn snelheid sinds mijn verhuis wat gedaald was (30/10 naar 20/10). Maar als ik hoor over download limieten en problemen met VOIP, dan blijf ik wel waar ik zit
Bedankt voor de reacties!
Ik zal wat meer achtergrond informatie geven.
Zelf zit ik al jaar en dag bij Belgacom. Maar ben recent beginnen twijfelen gezien verhaal dat Telenet niet meer bij te benen was...
Verder irriteerde me het enigzins dat mijn snelheid sinds mijn verhuis wat gedaald was (30/10 naar 20/10). Maar als ik hoor over download limieten en problemen met VOIP, dan blijf ik wel waar ik zit

-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 2 keer
Ik ben aan het overwegen om een proximus pack te nemen, maar proximus TV heeft hier toch nog enkele grote vraagtekens. Ik kan maximale snelheid halen bij Proximus (63 Mbps) en we zitten hier met 3 tv's. Mijn vraag is hoeveel simultaan er nu op de HDD kan opgenomen worden (PVR), bij Telenet is dit 2 simultaan + tv kijken (en dit zelf per tv maw ongelimiteerd). Proximus meldt mij dit:
1ste digicorder: Kijk tv en neem andere programma's gelijktijdig op (tot 2 programma's in HD-kwaliteit). Deze opnames blijven 30 dagen beschikbaar.
2de en 3de digicorder: Kijk en neem op in HD-kwaliteit! Je kan 2 programma's opnemen in het netwerk in HD kwaliteit. Deze opnames zijn wel maximum 30 dagen beschikbaar (niet alle kanalen zijn beschikbaar, en serie-opnames zijn niet mogelijk).
Ik begrijp niet het verschil in uitleg tussen 1 en 2&3. Hoeveel HD streams kan ik nu in totaal in het huis ontvangen? Met Telenet zou dit op 9 uitkomen, door dit (extreme) voorbeeld zal ik het wel begrijpen.
1ste digicorder: Kijk tv en neem andere programma's gelijktijdig op (tot 2 programma's in HD-kwaliteit). Deze opnames blijven 30 dagen beschikbaar.
2de en 3de digicorder: Kijk en neem op in HD-kwaliteit! Je kan 2 programma's opnemen in het netwerk in HD kwaliteit. Deze opnames zijn wel maximum 30 dagen beschikbaar (niet alle kanalen zijn beschikbaar, en serie-opnames zijn niet mogelijk).
Ik begrijp niet het verschil in uitleg tussen 1 en 2&3. Hoeveel HD streams kan ik nu in totaal in het huis ontvangen? Met Telenet zou dit op 9 uitkomen, door dit (extreme) voorbeeld zal ik het wel begrijpen.
-
- Elite Poster
Volgens mij is de limiet bij dat xDSL profiel 3 HD streams. Dus je kan 3 HD streams gebruiken. (3 opnemen, 1 kijken + 2 opnemen, 2 kijken + 1 opnemen,...) Een decoder kan sowieso 1 opnemen en 1 kijken tegelijkertijd. Alleen weet ik niet of je kan kijken en twee HD streams opnemen tegelijkertijd.
tl:dr 3 HD streams max kijken of opnemen (of combinatie) daarnaast kan er ook op het netwerk opgenomen worden (niet lokaal en max 30 dagen beschikbaar)
tl:dr 3 HD streams max kijken of opnemen (of combinatie) daarnaast kan er ook op het netwerk opgenomen worden (niet lokaal en max 30 dagen beschikbaar)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 279 keer

- Lijn in het geel geeft mogelijkheid aan als je 3 decoders in HD staan
- rood bolletje duidt op nPVR opnames (60 dagen op Proximus server beschikbaar) i.p.v. van PVR opname, zoals aangeduid in de kolom "opnemen"
(PVR opnames worden op harde schijf van de decoder opgenomen en alleen afspeelbaar op de decoder waar de opname geprogrammeerd werd en ook alleen kunnen gewist worden op deze decoder zelf, tegenover nPVR opnames die op alle decoders afspeelbaar zijn en op alle decoders kunnen gewist worden)