passieve hub of netwerksplitter ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:
Provider

Om in een woonkamer de utp netwerkkabel niet steeds te moeten wisselen tussen een mediaspeler en een webcam zoek ik een goedkope oplossing.
De beide toestellen zullen nooit gelijktijdig moeten werken (webcam staat uit als ik thuis ben en de mediaspeler staat altijd uit als ik niet thuis ben).
Ik wil geen echte switch omdat je daarvoor ook weer een adaptervoeding nodig hebt en dat heb ik er niet voor over / niet praktisch.

Een zogenaamde passieve hub is dan wat ik nodig heb zeker ? Waar kan ik nog zoiets kopen want ik vind niets op BE sites ... ?
Of moet ik een netwerksplitter kopen maar ook daarvan vind ik niet echt iets op BE sites ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

De hub die ik heb liggen heeft zelfs voeding nodig... passief slaat enkel op het netwerk niveau (hij doet dus niets met de packets).
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer
Provider

Kabel splitsen?
Afbeelding
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Een hub heeft idd bij mijn weten ook altijd stroom nodig?
De UTP kabel splitsen lijkt me de meest werkbare oplossing. Als je niet zelf wilt prutsen zijn er hiervoor zelfs "kitjes" in de handel.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Kan je natuurlijk geen gigabit meer doen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

2 x splitter + 4 korte patchkabeltjes...

https://www.google.be/search?client=ope ... gws_rd=ssl
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

krisken schreef:Een hub heeft idd bij mijn weten ook altijd stroom nodig?
Ik vond toch beschrijvingen van kleine hubs die zonder voeding werken hoor.
Hier een url van zo'n zelfbouw hub. http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/ ... ethhub.htm
Laatste lijn staat er letterlijk : passive hub : no power needed

Maar ik ga zelf niet beginnen knutselen, alles wat meer dan 3 draden telt is teveel voor mij :-)
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
wied
Elite Poster
Elite Poster
Provider

niks te knutselen, gewoon inpluggen en klaar!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:
Provider

ISDN splitters werken ook :)

ben dat toch al tegen gekomen in een nachtwinkel , PC , laptop en bankcontact hingen er op .... en die mensen hadden geen problemen.

Geeft enkel wat meer collisions :) en op een bepaald moment gaan de impedanties wel niet meer kloppen ...
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Wat je mogelijk kan gebruiken is een switch box, zoals we dat vroeger met parallele poorten enzo deden, maar dan met rj45.
Spijtig genoeg zijn de looks van die dingen nog altijd hetzelfde, maw rechtstreeks uit de vroege jaren 90, beige dus.

Voor de duidelijkheid: ethernet hubs ga je niet of nauwelijks vinden, en hebben zoiezo stroom nodig, net als switchen. En dat splittertje hierboven is iets totaal anders, je moet dan aan beide uiteinden splitten, en dan moet de andere kant van de kabel nog altijd 2x aangesloten worden. Je kan een ethernet niet zomaar splitten zoals je dat met een telefoonlijn doet.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Wauw, dat is inderdaad wel heel veel nostalgie om in je woonkamer te zetten :lol:
Hier op 't werk liggen er in de kelders inderdaad nog idem bakjes maar dan voor parellelprinter aansluiting.

@wied
via wied zijn link kwam ik dit tegen.
Zou dat niet volstaan. Aan de ene kant de lange netwerkkabel die van de router komt, aan de andere zijde 2 korte netwerkkabels, 1 naar de webcam, 1 naar de mediaspeler ?
Volgens de tekst eronder zou dat toch volstaan ? Of klopt die uitleg niet ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Provider

aan beide kanten moet een splitter zitten met 2 aftak-kabeltjes, anders werkt het hele systeem niet! Je modem moet nl 2 ip-adressen toekennen...

fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

router moet toch maar 1 ip adres toekennen, er hangt maar 1 werkend apparaat aan, het andere staat steeds af ... ? :?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

Kan werken als je eerst het een afzet en dan het andere opzet, dan is het alsof je kabels versteekt.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Splittertje hier boven is een ISDN splitter, niet geschikt voor ethernet, maar zoals ik als zei, ik heb het ooit weten werken :) echter je mag je toch aan problemen verwachten ...

De oplossing is een Routerboard RB260 of RB951 welke je kan voeden via POE
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

fredo66 schreef:router moet toch maar 1 ip adres toekennen, er hangt maar 1 werkend apparaat aan, het andere staat steeds af ... ? :?
Je moet beide kanten splitten.
Het heeft te maken met het feit dat je de paren die onbenut zijn bij 100 mbps verbindingen gaat misbruiken voor de 2e verbinding, maar je moet die aan beide einden wel doorlussen naar connectors waar ze op de juiste paren aangesloten zijn. Dus... beide kanten splitten of niks.

Dat 1 toegekend ip adres doet trouwens niks ter zake.
Ethernet werkt via mac adressering, niet via ip adres op het lokale netwerk.

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dus als ik morgen aan het bureau ga zitten waar mijn collega vandaag zit en mijn laptop aansluit, gaat dat volgens u niet werken ?
Als je de ene device afzet voor je de andere opzet, is het toch alsof je de kabel versteekt.
Het enige wat ik kan bedenken als probleem is een impedantieprobleem omdat de twee poorten er parallel opstaan.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat is anders. Jouw laptop en die van je collega hebben niet hetzelfde ip adres.
Het probleem zit hem in het wisselen tussen 2 toestellen met identiek ip en verschillend mac adres in een korte tijdspanne.
Daar kan zelfs mijn schakelboxje niet mee helpen; je moet verschillende ips toekennnen.

Maar ivm het splitten:
Als je een ethernet kabel gaat splitten moet je dat aan beide kanten doen. Die kabelparen zijn niet zomaar gekozen. Splitten is eigenlijk valsspelen, in de tijd van 100mbps werden slechts 2 van de 4 kabelparen gebruikt; uiteraard zijn er dan slimmerds die de andere paartjes gaan heraansluiten op een tweede verbinding. Maar als je dat niet aan beide kanten doet komen die niet juist uit. En je verliest zoiezo je gigabit lijn, want gigabit gebruikt allevier de paren.

Dit is geen telefoonlijn die je met gemak kan splitten. Telefoon is een circuit switched technologie, ethernet is een packet switched technologie. Dat kan en mag je niet vergelijken.

Samengevat:
Je mag hersteken (zoals je nu al doet), maar niet met hetzelfde IP.
Je mag splitten, maar dan moet je het aan beide kanten doen (anders komt de bedrading niet uit).

Laatst gewijzigd door ITnetadmin 06 feb 2015, 21:01, in totaal 1 gewijzigd.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als je 2 laptops parallel op dezelfde poort hangt, dus alle draadjes kleur op kleur bij mekaar en je zorgt er voor dat er telkens maar 1 opstaat, dan is dat toch exact hetzelfde als de wee laptops van mijn collega en mij.

J.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik snap je niet helemaal.
In het 100mbps systeem zijn de groene en oranje paren de data paren, blauw en bruin zijn ongebruikt.
Je kan niet zomaar aan 1 kant daar data opzetten, de andere kant is nl niet aan het luisteren.

Edit: ik denk dat ik mss je denkfout ontdekt heb.
Die splitters ontdubbelen niet alle draden he, die scheiden ze twee per twee (paar). Een uitgang krijgt de standaard groen/oranje set van de kabel aangeboden, de andere krijgt de blauw/bruin set waar normaal de groen/oranje zou zitten.
Zo gebruik je beide paren van de kabel, maar dit moet je dus aan beide kanten doen.
En het werkt niet met gigabit ethernet, want die gebruikt al alle paren.

Nogmaals, dit is GEEN telefoonsplitter, vergeet wat je daarvan kent.

petzl
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Het is idd zals "joe de mannen zegt" het zal werken door gewoon te spltsen (maar het hoort niet!) er ontstaat enkel een impedantie probleem dat voor problemen kan zorgen ...
ook zullen er meer collisions zijn, maar daar hadden we 15 jaar geleden ook last van bij gebruik van een hub.
Let wel op bij gigabit is het een ander verhaal, ook omdat je misschien gaat mixen, en dat verstaat de poort aan de andere kant dan weer niet.

Het heeft niets, maar dan ook niets te maken met mac & ip adressen.

De betere oplossing is gewoon de paren ontdubbelen, dit doe je dan aan beide kanten. je gaat wel goed moeten zoeken achter een ontdubbelaar ...
Laatst gewijzigd door petzl 07 feb 2015, 00:14, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer
Provider

Afbeelding
Twee stuks hiervan en je hebt netjes tweemaal maximaal 100 Mbit (full duplex).
Gigabit is niet mogelijk.

Afbeelding
Je gaat dus van de bovenste situatie (gewoon gebruik van een UTP kabel) naar de onderste situatie (tweemaal maximaal 100 Mbit full duplex).

Bijvoorbeeld te vinden op eBay.be (ongeveer dertien en halve euro voor twee stuks, inclusief transport, zonder de patchkabels).

Je kan uiteraard ook een dubbel inbouw of opbouw UTP contactdoos op deze wijze aansluiten (patchen) aan beide einden van de UTP kabel.
Dan is alles in één keer netter afgewerkt.

==========================================================================

Afbeelding
Dit werkt dus niet om een UTP kabel te splitsen in tweemaal 100 Mbit (full duplex).
Deze "splitters" zijn (veel) goedkoper.
Opgelet dus!!

El cheapo, "bric-à-brac": 2 splitters + 4 maal 1 meter UTP patch kabel (ongeveer acht en halve euro, samen, inclusief transport). Of te wel "slechts" een goede vier euro indien men maar één kant splitst.
"Kindly use one port at a time".
Kwestie van goed te lezen wat men precies verkoopt. :wink:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat laatste is net wat de topicstarter aangeeft, hij gebruikt slechts 1 poort tegelijk.
Wie maakt hier dan de denkfout? ☺
J.

ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Joe de Mannen schreef:Dat laatste is net wat de topicstarter aangeeft, hij gebruikt slechts 1 poort tegelijk.
Wie maakt hier dan de denkfout? ☺
J.

Indien men de twee patchkabels tegelijkertijd insteekt: hoeveel poorten gebruikt men dan tegelijkertijd?
Rekeninghoudende met alle elektrische eigenschappen: twee natuurlijk.
Dat men slechts één apparaat "tegelijkertijd" inschakelt staat daar los van.

Of probeer je gewoon de smartass uit te hangen? :wink:
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Zinloze discutie .....

De gene die denken dat het niet kan werken raad ik eens aan om het te proberen .... je zal versteld staan dat het vaak wel werkt, echter het hoort niet om het gewoon te spiltsen en in sommige gevallen zal het ook niet werken, belangrijkste is dat alle snelheden het zelfde zijn

het makkelijkste lijkt me om gewoon zelf een kabeltje te maken, want een ontdubbelaar ga je moeilijk vinden in de winkel.
Afbeelding
wied
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@eternum

These CPO branded Cat5e Network Port Economizers are incredibly handy. They must be in pairs – One at each end of a network faceplate. Note – You cannot split a broadband connection via a simple splitter. They must be used in the correct setup.

werkt dit dan wel voor TS zijn mediaplayer?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja, het geheel is te installeren zoals beschreven in bovenstaand plaatje.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

fredo66 schreef:Om in een woonkamer de utp netwerkkabel niet steeds te moeten wisselen tussen een mediaspeler en een webcam zoek ik een goedkope oplossing.
De beide toestellen zullen nooit gelijktijdig moeten werken (webcam staat uit als ik thuis ben en de mediaspeler staat altijd uit als ik niet thuis ben).
Ik lees toch wat er staat.

Dus als je de draadjes kleur op kleur verbindt, dus een Y-kabel maakt, moet dat toch werken. Voor je switch is het alsof je telkens een ander toestel aansluit op dezelfde poort. Het enige wat ik als probleem zie is impedantie, maar zelfs daar ben ik niet zeker van of het een probleem is terwijl het tweede toestel afstaat.

J.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

eternum schreef:Dat men slechts één apparaat "tegelijkertijd" inschakelt staat daar los van.
Het probleem is dat sommige toestellen ALTIJD aan staan... en zelfs hun netwerkpoort "actief" houden.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik raad je nogmaals ten stelligste af de Y split te proberen.

Dit is totaal niet ondersteund, niet aangeraden, en not done in ethernet netwerken, maar als je het echt wil proberen, denk eraan: een cat5 draad is gemaakt met twisted pairs voor een reden (zijnde interferentie), dus untwisten kan signaal problemen opleveren.

Ik blijf bij mijn advies: een klassieke split aan beide kanten, of een manier vinden om toch een klein switchje bij te steken, of zo'n switchbox proberen.
En vooral niet de toestellen hetzelfde IP geven, dat leidt alleen maar tot nog meer moeilijkheden.

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Er zijn dingen die kunnen zorgen dat het niet werkt, maar het kan evengoed wel werken.
J.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Wel wel, het wordt steeds interessanter maar of ik er altijd meer van snap valt te betwijfelen.
Wel wil ik nog eens benadrukken dat de beide toestellen NOOIT gelijktijdig onder stroom zullen staan. Beide toestellen zitten op een aparte stroomaansluiting.
Camera uit wil zeggen dat er dus ook geen spanning meer staat op netwerkpoort. De camera heeft trouwens geen aan en uitknop. Idem overigens voor de multi-mediaplayer roku. Heeft ook geen aan- uit knop. Als ik het niet gebruik, geen stroom op het toestel (dmv stroomschakelaar op stekkerblok).

Ondertussen weet ik ook al dat zo'n splittertje verkopen bij Gotron hier in Gent.
http://www.gotron.be/rj45-8-8-vrouwelij ... elijk.html
Zal beginnen met er 1 te kopen en alleen te splitten aan de kant van de clients. Voor 1 euro (en 2 patchkabels) wil ik die gok wel wagen :wink:

Daarna kan ik nog altijd beslissen of ik er dan nog 1 koop (en nog 2 extra patchkabels) om ook langs de kant van de fritzbox te splitsen.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

als je het echt wil doen dmv een ontdubbelaar heb je dus andere splitters nodig , welke volgens mij vlug 15 euro / set kosten ....

nuja voor 1 euro kan je wel eens proberen :) deze splitters mag je dus nooit aan de kant van de fritsbox gebruiken. anders ga je 2 poorten kortsluiten.

ik vrees wel dat je camera 100mbit gaat zijn en de mediaplayer gigabit .... als de fritsbox 100mbit is kan je wel eens proberen voor een euro ...

Wat je ook kan doen is er 2 kopen, en mits wat soldeer kunsten er een echte splitter van maken. gaat nog steeds goedkoper zijn dan zo een echte splitter.
Afbeelding
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

De poort op de fritzbox waar de roku aanhangt zal ook geen gigabit zijn. Zelfs als ik in de frtizbox dit op giga zet, wijzigt de fritzbox dat zelf naar de 'green' instelling 100mbit
Wat de camera betreft weet ik het niet, want ik heb die niet meer gebruikt sinds ik de roku kocht.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als de spanning helemaal van het niet gebruikte toestel gaat, is de kans dat het gaat werken voor 1€ alweer wat groter.

J.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Pfff wat een gedoe en gepruts om het toch maar niet deftig op te lossen met een switchje :bang:

Als je dan toch iets wil doen... split hem dan... je hebt langs de andere kant toch wel een poortje over of niet ?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Volledig mee eens.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

r2504 schreef:Pfff wat een gedoe en gepruts om het toch maar niet deftig op te lossen met een switchje :bang:

Als je dan toch iets wil doen... split hem dan... je hebt langs de andere kant toch wel een poortje over of niet ?
Een switch is weer een bakje bij en vooral weer een stroomadapter erbij. Dat vind ik net een heel gedoe.

Poorten over op de router is geen probleem. Iets zelf in elkaar knutselen allicht wel (ken uzelf ! :-) . Over dat volwaardig splitten: het is me nog niet echt duidelijk wat ik daarvoor moet kopen als ik het bovenstaande allemaal in aanmerking neem. En volgens petzl kosten die 15 euro stuk x 2 dus + nog eens 4 patchkabels ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Een switchje kan je toch eenvoudig weg stoppen... en die adapter vreet geen massa stroom hoor.

13 euro voor twee stuks (zie eBay link bovenaan)... en je hebt normaal reeds UTP kabeltjes aan je toestellen om deze aan te sluiten (je hebt dus enkel twee patch kabeltjes nodig aan je router).

Je wil dus blijkbaar voor 1 euro op de eerste rij zitten :roll:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Wie luistert er niet ?

Er is 1 poort van de switch.
Er loopt 1 kabel van de switch naar de kast.
Daar staan 2 toestellen.
Die toestellen staan NOOIT samen aan, de stroom wordt er zelfs helemaal afgehaald bij niet gebruik.
In plaats van telkens de netwerkkabel te versteken kan men perfect een Y-kabel gebruiken, het effect is exact hetzelfde.

Kosten: een paar euro

Maar sommigen luisteren niet naar elk gegeven in 'het probleem' en vuren hun 'huis-tuin-en-keuken-ik-zal-het-altijd-maar-zo-doen-verhaal' af en luisteren niet.

Ik heb nog geen enkele reden gezien die 100% uitsluit dat het gaat werken met een Y-kabel. Het enige wat 'zou kunnen' mislopen is een impedantieprobleem omdat de tweede poort parallel op de eerste staat, maar of dat, binnen de lengtes in een gangbaar huis, echt een probleem vormt, durf ik te betwijfelen.

J.
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 09 feb 2015, 14:20, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”