Afschaffing maaltijdcheques

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DeStandaard 27/1/2015

Meerderheid in de maak voor afschaffen maaltijdcheques
CD&V en Open Vld hebben in de Kamer een wetsvoorstel ingediend om de maaltijdcheques af te schaffen. Ze willen de cheques vervangen door een maaltijdvergoeding op de loonbrief, schrijft De Tijd dinsdag.

[mod=Tekst verwijderd.
Volledige artikels quoten is niet toegelaten (auteursrecht) en ook ongewenst.
Alleen korte inhoud (of de eerste alinea) + link naar het artikel.]‘Onze bedrijven betalen jaarlijks zo’n 43 miljoen euro aan de uitgevers van de cheques. De handelaars die de cheques willen recupereren, betalen ook nog eens zo’n 30 à 40 miljoen euro. Dat is weggegooid geld’, stelt CD&V-Kamerlid Stefaan Vercamer, de indiener van het voorstel.

Ook de N-VA schaart zich achter het voorstel, al stelt Kamerlid Zuhal Demir wel een bijkomende voorwaarde. ‘Als we maaltijdcheques vervangen door een maaltijdvergoeding, dreigt de Sociale Zekerheid dat als loon te zien en het ook zo te belasten. Dat betekent een extra kostprijs voor de werkgevers en dat willen wij niet.’

Het afschaffen van de maaltijdcheque staat niet in het regeerakkoord. Toch lijkt het voorstel een serieuze kans te maken.[/mod]
Laatst gewijzigd door philippe_d 27 jan 2015, 09:21, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: zie modbreak
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Sinds wanneer is het volledig quote van een artikel niet meer toegelaten?! :eek:
Als er bronvermelding is lijkt me dit volledig in orde.

Behalve moest het artikel achter een paywall zitten, dan kan ik het begrijpen.
Sommige mensen verlaten het forum liever niet om een artikel te lezen.

Nu ontopic:

Zelf heb ik nooit kunnen genieten van maaltijdcheques. Heb het idee altijd raar gevonden, een kaart waar je enkel eten mee kan kopen als "extra" loonsvoordeel.
Afbeelding
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het is een compensatie voor werknemers die geen 'voordeeltarief' krijgen in een bedrijfsrestaurant.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Openbaar/ vrij leesbaar betekent nog niet dat je dat zo maar mag kopiëren. Je mag uit iemand anders zijn tekst wel vrij citeren. Dit Is een uitzondering op het auteursrecht.. Net hetzelfde met mensen die zomaar aannemen dat alle afbeeldingen op Google afbeeldingen vrij te gebruiken zijn.

Goed dat ze die maatlijdcheque afschaffen, er blijft toch te veel hangen aan die tussenpartijen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
thomasv
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

dragonflo schreef:Goed dat ze die maatlijdcheque afschaffen, er blijft toch te veel hangen aan die tussenpartijen.
Bovendien vind ik het systeem erg achterhaald (praktisch gezien). Maaltijdcheques zijn op papier (de mensen in mijn omgeving krijgen ze althans zo) en ge kunt die dus kwijtspelen, scheuren, in de was laten zitten, en ze zijn massa's tijdverspilling aan de kassa (tellen, afstempelen, wegsteken, aftrekken aan de kassa, enz).

Misschien moesten ze gewoon eens de lonen verhogen of de lasten verlagen ipv deze omweg?
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Tegenwoordig zijn die ook elektronisch... :)
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Twitter: DirkRonsmans
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Kzie het probleem ni met een nettovergoeding ipv maaltijdcheques?
Bij mij is dit al sinds dat ik werk gewoon netto bij op het loon.

Geen gedoe met cheques en je doet er mee wat je wil.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Vanaf februari stapt ons bedrijf over op de elektronische maaltijdcheques. Er was eerst en hele heisa omtrent het afschaffen van de papieren versie maar dat had dan enkel en alleen te maken met de drukkerijen die plots een deel van hun klanten zagen verdwijnen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Elektronische MC kan je vaak niet gebruiken in Restaurants, terwijl papieren wel (omdat ze die gewoon zelf gebruiken om leveranciers te betalen).

Ik ben voorstander van alle voordelen af te schaffen en de belastingen serieus te verlagen, al is de MC afschaffen al een goeie eerste stap. Ik hoop verder dat ze ook ineens de Ecocheques afvoeren...
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Eigenlijk is het simpel. Eten moet iedereen doen. Dus daar zou je beter gewoon op een aparte lijn op de loonbrief dit voordeel toekennen.

Ecocheques en zo hebben als doel om bepaalde uitgaven te stimuleren. Daar gaat dit niet zo eenvoudig.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Enig voordeel van papieren maaltijdcheques is dat je er pinten kan mee kopen op café, met de elektronische niet :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Een goede zaak, dat deze volledig afgeschaft worden. Netto loon in de plaats. Telt dan tenminste mee voor jullie pensioen. En hebben jullie meer te besteden, is goed voor jullie portemonnee en de economie.

Als ze toch al die cheques behouden, van maaltijd tot eco tot pluim toestanden dan moeten ze ervoor zorgen dat iedere werkende Belg er krijgt. Aan identiek dezelfde voorwaarden x euro per gewerkte dag al naar gelang je prestatiedruk.

Zal rap gedaan zijn dan ........ Nu krijgen tienduizenden werkenden niets . . . . . . In ons paritair comité is er een loonstop bezig sinds het jaar 2000 . . . . . Dus kom bij mij niet klagen met al jullie voordelen hé

philippe_d
Moderator
Moderator

dirkr07 schreef:Kzie het probleem ni met een nettovergoeding ipv maaltijdcheques?
Bij mij is dit al sinds dat ik werk gewoon netto bij op het loon.
Bedoel je dan dat je dit "in 't zwart" krijg? niet belast?

En waarom zouden we dat accepteren?
Ik ben ermee eens dat we teveel afgehouden worden. Maar loon = loon en moet belast worden, of het nu maaltijdchecques zijn, bedrijfwagens, enz ...
Iedereen gelijk voor de wet, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Het is aan het paritair comite (paritair samengesteld werkgeversafvaardiging - werknemersafvaardiging) om dat in te voeren.
Als dat tot op heden nog niet gebeurd is, kan je beide eens aanschrijven en vragen waarom.
Je kan als bedrijf ook kiezen om het uit eigen beweging in te voegen en ook binnen uw eigen bedrijf kan je de werkgever en de werknemersafvaardiging eens aanschrijven om te vragen waarom jullie dat nog niet hebben.

Dat niet elk bedrijf of elk PC recht heeft op alle voordelen van de andere, is wel eigen aan de PC's.
Je kan de kleinhandel niet vergelijken met de chemiesector, bv.
Als je dat oneerlijk vindt, kan je altijd van sector veranderen natuurlijk...

Overigens tellen ecocheques, maaltijdcheques, nettodagvergoeding, firmawagens, ... niet mee in de berekening van eindejaarspremie (13de maand), vakantiegeld;
maar tellen ze wel mee in de bepaling van de opzegvergoeding bij ontslag, omdat het een vorm van verloning is.

@netto vergoeding <> in "t zwart
Wij krijgen ook een "nettodagvergoeding" per gepresteerde dag. Onbelast, netto op de rekening.
Niet in het zwart, want het staat gewoon op de loonbrief.
Als ik me niet vergis, moet je eerst een soort van ruling aanvragen bij de FOD sociale ikweetnietwat, zodat je niet kan zeggen:
- brutoloon: €2000
- nettodagvergoeding: €200 (per dag dus)
om op die manier de belastingen op te lichten en uw personeel toch veel te geven.

Als je de loonfiches van tax en auditkantoren (de BigFour bv) gaat bekijken... Die spelen het klaar om met een brutoloon van €2100 netto met €1650 naar huis te gaan. En de reëele onkostenvergoeding zit daar niet bij hé :).
Nu ja, mocht je jaloers zijn: een mooie auto, een mooi nettoloon wachten u op hé. Ze werven elk jaar veel (schoolverlaters) aan, maar er zijn er evenveel die stoppen wegens de werkdruk en werkuren.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Muziekbos schreef:Netto loon in de plaats. Telt dan tenminste mee voor jullie pensioen. En hebben jullie meer te besteden, is goed voor jullie portemonnee en de economie.
Dat geloof je zelf toch niet... Het zal nog altijd niet meetellen voor pensioen, daar zullen ze wel voor zorgen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Dat is toch ook normaal
Je draagt niet bij tot de belastingen, maar je gaat er wel van profiteren op het einde van de rit? Zo werkt het niet natuurlijk
Idem firmawagen, idem "flex plan" regelingen, idem bestaande maaltijdcheques, ...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Oh jawel, maar je moet werken tot je erbij neervalt, dus alles mag dan 3 keer meetellen voor uw pensioen, ge krijgt er toch geen :)

Ze mogen ze afschaffen en vervangen, ik heb daar geen probleem mee. Maar zou het uithalen voor de staat ? al die werklozen die uit die sector komen moeten ook betaald worden dan...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

De enige die verliest, is de werknemer in dit verhaal. Hij bouwt hier niets mee op en wordt blij gemaakt met "peanuts". De werkgevers en de staat winnen hier wel, omdat ze minder belastingen en minder pensioenen moeten betalen. Jullie kunnen heus wel koppelen welke rekening voor wie is ;) Maar goed, ik vind het ook geen eerlijk systeem zoals het nu is en er blijft zeer veel plakken aan de uitgevers van deze cheques. Dat is ook weer allemaal geld die naar het buitenland verkast wordt, want ja in België kunnen we niets in eigen beheer doen. Nee, we laten het liever naar het buitenland gaan... En zo kan ik ook weer op het bankenverhaal komen, maar dat is offtopic hier 8)

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Nee, we laten het liever naar het buitenland gaan...
Door een Telenet-lijn te nemen gaat uw geld even goed naar het buitenland hoor
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

En naar investeringen in Vlaanderen Lord :-)

Op zich ben ik niet zo voor maaltijdcheques (hoewel ik ze zelf ook krijg). Het is leuk geld, dat wel. Maar achteraf telt het voor nul komma noppes mee voor je pensioen. Datzelfde geld zien op je rekening extra zien is dan toch beter...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Het is een manier van verlonen waarbij de verhouding tussen werkgeverskost en werknemersopbrengst heel voordelig uitvalt.
Idem bedrijfswagen, GSM abonnement, groepsverzekering, ...
Dat verklaart het succes.

Maaltijdcheques gaat over kleine bedragen (langs WG kant), de impact op uw pensioen zou sowieso heel beperkt zijn.
Vergeet ook niet dat alle extralegale voordelen NIET geïndexeerd worden, wat zeker voor de WG meespeelt :).
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Lord Utopia schreef:
Nee, we laten het liever naar het buitenland gaan...
Door een Telenet-lijn te nemen gaat uw geld even goed naar het buitenland hoor
Ik had die TN lijn al langer en ben het volop aan het herbekijken. Echter het verschil met de maaltijdcheques is toch nog wel overduidelijk, lijkt mij.

SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Als je meer dan 3800 eur/maand (52.972,54 eur/jaar) bruto verdient, heb je het plafond qua pensioen toch bereikt. Op elke eur bruto die je meer verdient worden wél sociale bijdragen afgehouden, maar jouw pensioen wordt er niet meer hoger door...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Dat bedrag was voor het jaar 2014 (klik).
Veel kans dat het voor 2015 behouden blijft
philippe_d
Moderator
Moderator

Lord Utopia schreef: Door een Telenet-lijn te nemen gaat uw geld even goed naar het buitenland hoor
Misschien is dat wat overdreven.
Een deel van de winst van Telenet gaat via dividenden naar de buitenlandse investeerders/eigenaars.
Het grootste deel van ons abonnementsgeld aan Telenet bijft wel in België:
  • - betalen van het Belgisch personeel, en Belgische onderaannemers.
    - investeringen in het netwerk.
Zelfs de hoge vergoeding voor de CEO is een Belgisch loon, waarop Belgische belastingen wordt betaald (en hopelijk spendeert hij ook een deel hiervan in België :wink: )
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Haha, en net vanmorgen krijgen we een mail van HR dat een deel van onze nettodagvergoeding wordt omgezet naar maaltijdcheques omdat ze het moeten na een controle van de overheid :bang:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

En wat is nu juist het verschil tussen maaltijdcheques en uw telenet abbo ?
Alles wat ik met maaltijdcheques koop is lokaal.
Een deel van de winst wordt gebruikt om lokaal personeel te betalen.
Een deel van de winst gaat naar eventuele buitenlandse eigenaars.

Mij is het toch niet zo heel duidelijk wat het verschil is. Maar het is dan ook heel offtopic.

Maaltijdcheques zijn inderdaad een manier van verlonen die weinig overheadkost heeft voor de werkgever.

J.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Weet iemand hoe dat voordeeltarief dan bepaald wordt voor bedrijven die intern wel een restaurant runnen? Wij hebben zowel maaltijdchecks als een bedrijfsrestaurant met vrij democratische prijzen (hetzelfde eten bestellen buitenshuis zou een stuk duurder zijn!).

Hoe ga je trouwens om met werknemers die dagelijks van de aanbiedingen in het intern restaurant kunnen profiteren, en diegene die 75% van de tijd op de baan zijn en dus zelf hun eten moeten voorzien? Je kan daarvoor toch moeilijk een boekhouding beginnen aanleggen om te weten wie er wel en niet aanwezig was op bepaalde dagen om ze correct te kunnen voorzien in maaltijdchecks. Weg met die zever! :bang:
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Joe de Mannen schreef:En wat is nu juist het verschil tussen maaltijdcheques en uw telenet abbo ?
Alles wat ik met maaltijdcheques koop is lokaal.
Een deel van de winst wordt gebruikt om lokaal personeel te betalen.
Een deel van de winst gaat naar eventuele buitenlandse eigenaars.

Mij is het toch niet zo heel duidelijk wat het verschil is. Maar het is dan ook heel offtopic.

Maaltijdcheques zijn inderdaad een manier van verlonen die weinig overheadkost heeft voor de werkgever.

J.
Als jij je maaltijdcheques opdoet in de Mc Donalds gaat dat evengoed naar de andere kant van de plas. Doe je ze op in de Aldi of de Lidl dan gaat het naar Duitsland, ...
Overigens : werknemers van Telenet worden eveneens betaald (net als de onderaannemers etc) met wat de Belgen uitgeven aan abonnementsgeld. En Belgacom gooit ook geld buiten België om bvb BICS uit te bereiden of om in de US films aan te kopen die je daarna hier kan bekijken. Kortom : geld blijft niet langer lokaal... Immers, we hebben hier ook al allemaal iets gekocht in het buitenland via bvb ebay zeker?

Telefonie = EDPnet + OVH
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

ja maar niet met maaltijdcheques (dat was een binnenkoppertje :beerchug: )
J.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Denk je? Het maakt niet uit op welke manier je jouw bak coca-cola koopt hoor. Geld gaat naar de US :-) Idem dito met maaltijdcheques welke je afgeeft aan de mcdo etc.

Telefonie = EDPnet + OVH
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

@ werknemers binnen en buiten

Elk bedrijf is vrij te kiezen hoe ze dat regelen.
Ik ken er die het verschil in het profiel zelf zetten, zodat je per profiel een andere regeling kan treffen.
Nog andere geven gewoon iedereen hetzelfde bedrag, als je "binnen" blijft kan je dus ook gewoon aan lagere tarieven eten,
anderzijds is een "refter" niet hetzelfde als een "echt" restaurant of een "echte" broodjeszaak...

Zoals altijd: als je ontevreden bent: praat met de baas 8)
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Een artikel met iets meer duiding: http://www.tijd.be/detail.art?a=9592968&n=3136&ckc=1

Opvallend dat het trouwens werkgevers tegen werkgevers is deze keer: Unizo en NSZ zijn voor, het VBO tegen.
Afbeelding
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

En meteen weer roepen dat er jobs gaan verdwijnen... :bang: Alsof de voedingsindustrie er zoveel van gaat merken.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

De argumentatie voor de jobs is trouwens flinterdun en intellectueel oneerlijk.
Ze verwijzen naar een studie die winkels die de cheques wel aanvaarden vergeleek met winkels die de cheques niet aanvaarden.
Als de cheques worden afgeschaft, extrapoleren ze de resultaten van de winkels die de cheques niet aanvaarden.

Wat natuurlijk onzin is.
We gaan niet plots minder tomaten en ajuinen kopen, omdat er geen MC's meer zijn.
In de studie kon je wel in winkel1 niet meer gaan kopen om dan over te schakelen naar winkel2 waar je wél nog met uw MC's terecht kon.
Om maar te zeggen: je vindt altijd wel een stok om mee te slagen, maar het VBO laat zich hier gewoon voor de kar van de chequelobby spannen, die veel verdienen in heel de ketting:
- uitgeven van cheques
- innen van cheques
- vervallen cheques (DeStandaard 18/08/2010)
Bij Sodexo luidt het dat het slechts gaat om 0,3 procent of 2,1 miljoen euro voor Sodexo België. Volgens waarnemers echter gaat het om een niveau van 3,5 procent of ongeveer 45,5 miljoen euro.
Het zal er wel ergens tussenin liggen, maar weet dat Sodexo niet de enige is die MC's uitgeeft...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk eerder aan jobs die verdwijnen bij sodexo en andere uitgevers.

J.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

De vraag is of dat dan nuttige jobs zijn... We zouden ook mensen kunnen inschakelen om elke avond het strand aan de kust terug mooi egaal te borstelen... Het houdt ze wel bezig, maar het biedt eigenlijk geen toegevoegde waarde aan de economie.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ah een bekende Gentse bakkersketen (14-tal vestigingen) heeft vanaf 1 januari 2015 de traditionele papieren maaltijdcheque laten vallen, ze aanvaarden enkel nog elektronische. Alsof je als werknemer kan kiezen of je de papieren of elektronische krijgt...

Telefonie = EDPnet + OVH
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

SpecialK schreef:De vraag is of dat dan nuttige jobs zijn... We zouden ook mensen kunnen inschakelen om elke avond het strand aan de kust terug mooi egaal te borstelen... Het houdt ze wel bezig, maar het biedt eigenlijk geen toegevoegde waarde aan de economie.
Zo kan ik nog wel meer bestaande jobs bedenken die niets toevoegen aan 'de economie'... alsof dat altijd nodig is.
Een voorbeeld: een bejaardenhelp(st)er. Wat draagt die bij aan de economie ? het verzorgen van mensen die niets meer bijdragen aan de economie... en toch o zo noodzakelijk.

J.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik denk dat je een serieus onderschat beeld hebt van deze mensen. Deze mensen zorgen eveneens voor de verzorging van de bejaarden, het bereiden van het eten voor de bejaarden, hun huishouden, ...

En natuurlijk draagt dat bij aan de economie : de bejaarden moeten immers deze mensen betalen. Met geld dat op zichtrekeningen/spaarboekjes staat. Beter zo dan dat geld laten staan tot hun "oude dag" en dat hun geld niet rolt...

Voor alle duidelijkheid : mijn grootmoeder zaliger sprak op haar 75 jaar nog dat ze haar geld wou sparen voor haar "oude dag". En wat later was het ook "over and out".

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”