Handcarwash omgeving Gent

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

De wagen hier is bijna een jaar oud, en we zouden deze nu eens grondig willen laten reinigen. Dus niet alleen de standaard buitenwas + chassis + even stofzuigen binnen, maar echt een complete reiniging. Dus ook bvb de zetels eens onder handen nemen.

Weet er iemand een goede handcarwash in de buurt van Gent?

Hier in Merelbeke is er één die een volledige wasbeurt beloofd voor 90 euro, echter kunnen die pipo's daar geen woord Nederlands, Frans of Engels. Bij de vraag of je bij de optie "shampoo" de zetels ook doen krijg je gewoon "yes yes, shampoo, no problem" als antwoord :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

In destelbergen is er ook één als ik mij niet vergis.

Zoek op "detailing", zijn er velen die dit na hun uren bij doen. Maar niet verschieten van prijzen ;)
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Die in Destelbergen op de Dendermondsesteenweg is wel ok, ben ik al vrij vaak geweest. Tegenwoordig ga ik naar die aan de Nieuwe Wandeling, is dichterbij. Moet er wel bijzeggen dat ik tot nu toe altijd enkel voor algemeen binnen en buiten kuisen was, niet met shampoo en dergelijke maar ik weet dat ze het bij beide wel doen. Maar veel NL kennen ze daar in beide gevallen ook niet :)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tja aan Dampoort is er ook zo ene...kijk naar zn site, die zegt genoeg (http://faizraan.tripod.com/)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ik ga regelmatig naar deze: http://goo.gl/maps/bUqBB
Ze doen hun werk echt goed. Binnen en buiten kuisen in 45 minuten voor 19 euro :)
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Sub'ke,

Morgen die eens proberen zie dan. Is vlakbij mijn ouders (Lemberge) dus meteen daar eens binnen springen ook dan. Ik kende die al jaren, maar nog van in de tijd het een echte carwash was : geld in de sleuf en vlieg er op los met die spuit :) Ik wist dat ze één deel omgebouwd hadden naar hand carwash maar geen idee hoe ze zijn.

Bedankt!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Als je een Pro zoekt

BT car clean in latem (enkel op afspraak/als het goed weer is zit die soms 2weken vol). ±28euro voor een volledige beurt. Je kan hem ook laten polieren/kleien etc voor een dikke 120 dacht ik.

Deze leveren het beste werk maar die kosten een bom geld http://www.wax-it.be/
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

@Sub'ke, 'k hoop dat ge daar uw procent krijgt want ik zal daar ook eens moeten gaan.
Latem is dichtbij maar zonder afspraak lukt het niet en de rest van wat ik ken in en rond Gent zijn mannen zoals Krisken ze beschrijft, please do the needful :wink: .
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Vandaag geweest naar die mannen in Melle (Gontrode) en inderdaad : ze doen hun werk echt wel goed! Voor een 25 euro (binnen en buiten) zijn ze met 3 man een volledig uur bezig geweest voor de Citroën Berlingo overal te kuisen. En om eerlijk te zijn : het is echt wel goed gedaan. Tot met oude tandenborstels met repen microvezeldoek aan gaan ze tussen de gaten van je ventilatie. Grappig vond ik toen ze vroegen of ik ook wou dat ze de grill van de speakers er af moesten halen om apart te kuisen. Ook doen ze bepaalde kleine zaken gewoon gratis (er zat een kleine vlek op mijn zetels, die hebben ze er gratis uit gehaald). Je merkt duidelijk dat het een heel verschil is met de Paki's : ze leggen er letterlijk hun hart en ziel in!

Bedankt sub'ke om deze mannen aan te raden!

In elk geval, dit zijn hun gegevens en prijzen:

Carwash "Dhillon" (zijn overigens Indiërs :-))
Oude Geraardsbergsesteenweg 1a (nabij frituur!)
9090 Melle
0486 96 35 75

PERSONENWAGEN
Buitenkant + velgen = 10 euro
Volledig reinigen interieur = 12 euro
Buitenkant + binnenkant = 19 euro (dashboard, stofzuigen, ruiten, deuren)
VIP wassen + reinigen interieur = 25 euro (chassis, dashboard, stofzuigen, ruiten, deuren, plastiek materiaal)
Reinigen motor = 12 euro
Verwijderen van teervlekken = 8 euro
Reinigen zetels (stof) = 65 euro
Reinigen zetels (leder) = 55 euro
Shampoo = 100 euro (reiniging zetel, tapijten, plafond)
Simoniseren = 75 euro

MONOVOLUME en JEEP
Buitenkant + velgen = 13 euro
Buitenkant + binnenkant = 25 euro (dashboard, stofzuigen, ruiten, deuren)
VIP wassen + reinigen interieur = 30 euro (chassis, dashboard, stofzuigen, ruiten, deuren, plastiek materiaal)
Pickup (volledig reinigen interieur + wassen) = 25 euro
Bestelwagen = vanaf 25 euro

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ik ga meestal een hamburger/frietje eten terwijl ze duchtig aan 't wrijven zijn. Helaas, geen percent, maar omdat ze 't zo goed doen maak ik wel graag wat reclame.
Afbeelding
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Wordt er nog altijd naar Carwash Dhillon gegaan en zo ja nog altijd tevreden erover? Ik moet mijn huidige bedrijfswagen omruilen voor een nieuwe en wil hem eens grondig laten kuisen. Omdat iemand anders in het bedrijf indertijd de auto besteld had en die het een goed idee vond om voor een lichtkleurig stoffen interieur te kiezen zou ik vooral de zetels ook eens laten reinigen. Eventueel ook simonizeren (kan misschien helpen bij de keuring van de wagen?). Wat ik me vooral ook afvroeg of je voor zo een grondige aanpak ook gewoon zonder afspraak daar terecht kan of dat het misschien toch beter is een afspraak te maken in dat geval.

Alvast merci!
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Voor alles wat extra is, buiten gewoon wassen, maak je best een afspraak. Ze zullen je waarschijnlijk vragen om hem ginder een dag achter te laten.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Nu ik de laatste tijd met wat detailing (=correct wassen en verzorgen van je auto - tot staat brengen als in de showroom) bezig ben... Zie ik de echte horror dat gewone carwashen (en hand-carwashes) aandoen met je auto... Zelfs het volledig uit elkaar halen van de auto... Leuk en al, maar doe dat nou gewoon niet. Da's daar echt niet voor gemaakt.

Ook het simoniseren is gewoon dom. Het kan eigenlijk diepere krassen veroorzaken. Vergeet gewoon simoniseren voor altijd, dit is gewoon achterhaald.

Langs de andere kant, als je het bij een detailer langsbrengt, zal het je zeker niet minder kosten, maar een pak meer. Maar dan heb je tenminste ook resultaat: net een nieuwe auto en niet MEER krassen ipv minder. En langdurige bescherming!
(soms heeft het zelfs zin om een nieuwe auto te behandelen)

Dit is gewoon even een waarschuwing voor mensen die van hun auto's houden... Blijf aub weg van (hand)carwashes en was de auto lekker thuis... Google eens two bucket method, koop je was basis-spullen en was de auto nou gewoon zelf... Of laat het wassen door iemand die er iets van kent (sommigen wassen tegen een redelijke prijs).

Ter illustratie van de horror dat een carwash doet (en vele hand-carwashes zijn zelfs erger!):
Afbeelding
Dit is het gevolg van 2,5 jaar maandelijks een carwash te gebruiken (bovenste foto is genomen net voor de behandeling, wel na het wassen). De onderste foto is na volledige behandeling, waar ik een hele dag aan gewerkt heb. Langs de andere kant, 6 maanden later vloeit het water er nog steeds vlotjes af en is de lak mooi beschermd met een diepe glans...
En dit was enkel te behalen door een volledige behandeling. Als je het gewoon wast en simoniseert, zul je eigenlijk die krassen enkel dieper maken!
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Allemaal mooi en wel maar als je er de tijd en plaats niet voor hebt heb je daar niets aan. We wonen in centrum Gent en mocht ik hem voor de deur gaan beginnen wassen ben ik binnen de kortste keren aangereden door een auto. Dus ik zou het sowieso al bij een self carwash moeten gaan doen ofzo. En eerlijk gezegd heb ik daar geen zin in. En daarbij zie ik mijn auto ook eerder als een gebruiksvoorwerp . Ik zal hem zeker en vast goed onderhouden en probeer hem zo goed mogelijk proper te houden maar ik ga er nooit een dag (of zelfs halve dag) tijd aan besteden om hem er als nieuw te doen uitzien. Maar ik snap dat andere mensen niet zo zijn, mijn vader bijvoorbeeld spendeert elke zaterdag een halve dag aan zijn wagen en ik respecteer dat volledig. Ieder zijn dada uiteraard en absoluut knap dat je zover wil gaan voor een auto die tip top in orde is. Ikzelf vind dat echter minder belangrijk en dan is een goeie hand carwash dus erg handig :)
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Uhu, maar dan moet je een GOEDE hand-carwash vinden... En het moet niet goedkoop zijn, maar goed. Want anders ben je misschien beter af om naar een mechanische carwash te gaan... Neem nu die carwash Dhillon (die hierboven aangehaald werd), ik heb op hun facebook foto's gevonden waarbij ze 1 zelfde gigantische emmer gebruiken voor hun wasproduct en eenzelfde spons. Dan kun je zeker beter de mechanische beurt doen en niet meer betalen voor extra krassen!

Zelf doen, is inderdaad niet altijd mogelijk en daar ga ik akkoord mee... En bij een self-carwash doe alles wat je wilt, maar vermijd koste wat kost die borstels. (pak bv. je eigen microvezel spons mee) Die maken 200x ergere krassen dan mechanische carwashes. En da's meteen mijn probleem met hand-carwashes. Meestal zijn dat gewoon veredelde wasboxen waar ze alweer van die borstels gebruiken.

Hoe herken je een goede hand-carwash:
1) Ze gebruiken Microvezel/wollen sponsen/handschoenen (en een andere voor elke auto)
2) Ze gebruiken de 2-emmer methode
3) Ze drogen met speciale dikke microvezel doeken (en eventueel een last touch spray o.d.) - alweer een nieuwe/vers gewassen doek per auto

Mijn opmerking was vooral bedoeld op mensen die geld willen uitgeven aan extra's als simoniseren, vlekken verwijderen,... Die mensen kunnen beter bij een professional gaan (eens per half jaar) om de auto weer perfect in orde te krijgen.
Voor mensen die niet zo fan van zijn van perfecte auto, eens een GOEDE wax op je auto zetten zorgt ervoor dat je 2x minder vaak je auto moet wassen en het bij niet te zware vervuiling het vaak voldoende is om even met een hoge druk erover gaan is. (en maandelijks eventueel echt wassen)
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Niet zo vaak wassen? Maandelijks?

Ik heb net mijn wagen nog eens een beurt gegeven na een 5-tal maanden. Wie in een voor auto's doodlopende straat op de rand van historisch Gent woont, die zal me snel begrijpen.

Na 2 maand is elke bumper wel naar de vaantjes hier. En dan heb je die elvendertig Mongolen per uur nog die niet zien dat een straat dood loopt en de parkeerplaatsen voor bewoners zijn (lees: op voetpad parkeren en de bumper van een ander meepakken, keren in een drukke fiets straat waardoor fietsers je lak er langs de zijkant af schrapen om niet omver gereden te worden,..).

En dan is er de tweejaarlijkse dronklap die zijn (vol!) Duvel flesje door je zijruit kegelt nog niet langs geweest.

Ik zou niet meer slapen moest ik een nieuwe wagen hebben denk ik. :-/

Dit terzijde, gebruik ik dan ook nooit wax e.d. maar ik ven wel oprecht benieuwd naar de resultaten. Is in mijn situatie zoiets aan te raden?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wel, in jouw situatie valt er niks aan te doen.
In jouw situatie zou je ook nooit een echt mooie auto mogen nemen, waarbij hoe het eruit ziet minder cruciaal is...

Een gewone wax, gohja, aan te raden... Gezien je 5 maand niet hebt laten wassen, vermoed ik dat het je niet boeit hoe die eruit ziet. Dus ja en nee...
Maar een wax kan wel verschil maken tussen tweewekelijks en maandelijks wassen betekenen (in mijn geval). Ik laat onze auto ook gortig vuil worden, maar blijf er zorg voor dragen ;)
Met een wax heb je ook wat extra shine, waardoor die eigenlijk properder uitziet dan die werkelijk is. En vooral: regen maakt je auto proper ipv vuiler (in beperkte mate). En heb je coole druppels op je auto. Een wax zorgt ook voor bescherming van je lak tegen andere diepe vervuilingen en biedt UV bescherming...
Vraag is: in welke staat is je lak nu. Als die al in slechte staat is, vrees ik dat het te laat is. Anders is het zeker wel aan te raden. Het hoeft echt niet duur te zijn. Wel niet effe naar Auto5 gaan he ;-) Echte wax kopen of gewoon laten behandelen door iemand die er iets van kent.

Nuja, het beste is natuurlijk een serieuze coating (soort glascoating) die hardheid toevoegd aan de lak... Maar het is niet echt bedoeld voor fietsers en duvel-flesjes. Wel helpt het tegen kleinere krasjes zoals van mensen die met een tas passeren, of wasfoutjes... Zo'n coating is ook niet weinig, je moet rekenen na een correctie van je lak + coating, zit je aan een 800€ voor de hele behandeling! (de coating op zich kost 300€ extra - de hele standaard behandeling met correctie is vaak zo'n 500€).. En je kan daar ook niet op besparen want spijtig genoeg is het voor een beginner niet mogelijk om dit goed aan te brengen.
Je hebt ook een soort doorzichtige folies die je lak beschermen... Die zijn mogelijk nog de beste oplossing in zo'n geval! Maar die zijn zeker ook niet goedkoop en zien er toch minder mooi uit.
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

De huidige staat is hier al een ramp hoor. Daar ga ik geen geld meer in investeren of ik ben meer kwijt dan dat het bakje nog waard is. En zolang er nog geen zware kisten zijn aan de techniek ben ik al tevreden. :D

Ik vind het wel interessant dat die coatings helpen bij regenval op ruiten e.d. Dat zijn zaken die me nu toch opvallen na nog eens een poetsbeurt in de machinale carwash (huiver? :p )

Maar goed om te weten als er ooit eens een nieuwe komt!
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

ik vraag mij steeds af waarom de zwarte medemens luxe handen heeft en ik niet ?

Er staat toch steeds "Luxe hand carwash"

:)
Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Gewoonlijk was ik hem volledig zelf, maar nu in de winter ga ik hem toch ook eens naar een hand-carwash doen. Dat verdomde strooizout maakt hem extra snel vuil en dat kan volgens mij niet anders dan schade aanbrengen...
mipa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Ik was m'n wagen al 10 jaar zelf met Armor All Wash & Wax en die ziet
er dan steeds als nieuw uit. (zonder ooit apart te simoniseren)
Minstens om de 6 maanden want zo lang blijft de harsbescherming er op.
Tussendoor -zoals nu met dat zout- spuit ik 'm eens gewoon af
in een Self Wash Box, zoals aan Melle-Leeuw.
Toen ik eens een fles mee gaf aan m'n schoonvader wou hij ook niks anders meer.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

In de omgeving van Zelzate,(vlak bij de rontonde Cosmos kruispunt) is er ook een,heeft een goede reputatie.
http://carwash-rosteyne.be/#xl_xr_page_prijzen

Er is daar ook een voor camions,maar ik denk dat je die niet zoekt.
Laatst gewijzigd door fluppie 26 jan 2015, 09:44, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als ik naar de carwash ga, handcarwash in Heist-op-den-Berg, dan gooien ze altijd een emmer "speciaal water" over mijn voorruit,
waardoor de druppels eraf glijden.
Na enkele dagen is het effect weg.

Enig idee wat dat is of kan zijn?
Want dat is wel interessant, omdat het vuil niet op de raam blijft plakken.
Ik ben niet zo'n poetser wat mijn auto betreft, maar een voorruit is veiligheid ...

PS: waar koop je uw Armor All Ultra Shine Wash and Wax?
Ziet er wel goed uit. Moet je uw auto gewoon "inzepen" met water waar je die wax aan hebt toegevoegd, of hoe werkt dat?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Zo te zien meer mensen interesse in hun auto goed te onderhouden.

Dus maar een paar tips:

1) een goede winkel voor je spullen: carclean.nl
2) Het effect dat iedereen over de ramen heeft, is eigenlijk heel simpel... Rain-x is het gemakkelijkste product om mee te werken als beginner met zeer mooie resultaten. Wel ruit eerst zeer goed proper maken (en niet met instanet, die maakt je ruit enkel vuil!)... Je hebt ook ruitensproeier-additief te koop of zelfs in Delhaize kun je kant-en-klare ruitensproeiervloeistof kopen met dat goedje erin.
3) Die Wash&Wax is wel mooi in theorie, maar beter eigenlijk handmatig een wax/sealant aanbrengen na een goede wasbeurtje... Een goedkoop en gemakkelijk alternatief is de Collinite 845. Lekker lange standtijd en gemakkelijk te verwerken.
4) Als je bij Carclean bestelt, kijk eens naar producten van Monello (bv. die shampoo is uitstekend en erg zuinig). Voor andere dingen kijk naar de grote verpakkingen van Meguiar's. Bv. All-Purpose Cleaner, pak een gallon-verpakking en maak verschillende mengverhoudingen met water. Dit kun je gebruiken voor je interieur proper te maken. Maar in het huis is die ook erg handig!
Glass Cleaner van Meguiar's is ook erg handig. Een gallon-verpakking voor 35€ zorgt voor 40L product. Da's 4 keer goedkoper dan Instanet en 500x beter ;-)
5) Als je te lui bent, kijk eens naar Gyeon Bathe+... Als je daarmee wast, breng je ook een heel dun laagje coating aan. Gyeon Cancoat is ook enorm gemakkelijk aan te brengen en zorgt toch wel voor bescherming.

Als er specifieke vragen zijn van hoe en wat, mag je me altijd eens een PB'tje sturen.

Het belangrijkste blijft natuurlijk: gebruik deftig materiaal. Goede zachte microvezeldoeken/sponzen, 2-emmermethode en geen borstels!
En natuurlijk het belangrijkste van alles: eerst lezen, nog eens lezen, nadenken en dan pas doen! Zeker als je met belangrijke veiligheidsdingen bezig bent zoals voorruit.
En natuurlijk, eens je veel moeite gedaan hebt, blijft je auto lekker lang proper en gemakkelijker proper te houden. Voor mensen die geen finesse hebben, brengen het beter langs bij een professional of iemand die zich ermee bezighoudt als hobby.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

heist_175 schreef:Als ik naar de carwash ga, handcarwash in Heist-op-den-Berg, dan gooien ze altijd een emmer "speciaal water" over mijn voorruit,
waardoor de druppels eraf glijden.
Na enkele dagen is het effect weg.

Enig idee wat dat is of kan zijn?
Want dat is wel interessant, omdat het vuil niet op de raam blijft plakken.
Ik ben niet zo'n poetser wat mijn auto betreft, maar een voorruit is veiligheid ...

PS: waar koop je uw Armor All Ultra Shine Wash and Wax?
Ziet er wel goed uit. Moet je uw auto gewoon "inzepen" met water waar je die wax aan hebt toegevoegd, of hoe werkt dat?
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrophobic_effect

Bepaalde niet polaire stoffen die een laag aanbrengen op je ruit. Hetzelfde als je in waterdichte jassen en andere dingen tegenkomt.
mipa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Die Wash&Wax is wel mooi in theorie, maar beter eigenlijk handmatig een wax/sealant aanbrengen na een goede wasbeurtje... Een goedkoop en gemakkelijk alternatief is de Collinite 845. Lekker lange standtijd en gemakkelijk te verwerken.
Natuurlijk is dat beter maar na een goede (en tijdrovende) wasbeurt nog eens gaan
aanbrengen en afnemen..., dan geef ik 'm liever een wasbeurt meer dan gewoonlijk.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Moet je maar eens per half jaar doen he ;-)

In ieder geval... Gyeon Bathe+ is ook een aanrader! Doet hetzelfde als je huidige shampoo, werkt zeker goed.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Met deze zoute dagen op de weg, hoe spoelen jullie dat zout weg aan de onderkant van de wagen? Graag tips om dat zelf goed te doen :) Bedankt trouwens voor de tips Dima, ik ga tip 3 zeer wrs opvolgen (lees ook goede recensies op die site) ;)
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Hogedruk reiniger is the way to go.
Als je een waxlaagje hebt, zit je redelijk safe en kun je het gemakkelijk afspoelen met hogedruk.

De onderkant, tjah... Met de hogedruk eronder. Met een hoge auto is dat niet zo moeilijk, met een lage auto moet je creatiever mee omgaan (eventueel geen hogedruk, maar gewoon tuinslang+sproeikop). Er bestaan speciale adaptors om de onderkant van de auto te spoelen. Maar ze zijn niet goedkoop...
Maar bij serieuze auto's kan een beetje zout echt geen kwaad. Met zo'n regenachtige land als België wast dat er wel af met de eerste regenbui zonder zout op de weg ;) Natuurlijk bij bucht moet je wat voorzichtiger zijn.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Dima_2005 schreef:Moet je maar eens per half jaar doen he ;-)
Dat is al erg veel. :lol: :lol:
Meestal is één keer per jaar voldoende voor de buitenzijde.
Het technische aspect daarentegen ... dat verdient alle aandacht.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Voor technisch aspect zorgt mijn garage er wel voor tijdens onderhoud ;-)

Een wax zoals de Collinite 845 heeft een standtijd van zo'n 6-7maand. Vind het nogal meevallen. Als je natuurlijk daarna wast met Bathe+, moet je het niet zo vaak herhalen.

En 2x per jaar je auto eens goed kuisen is toch niet zo'n groot probleem?
Waxen duurt letterlijk half uurtje! Aanbrengen met een applicator pad, laten hazen en afwegen met microfiber. Done.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

De buitenkant dat gaat nog.
De ruiten aan de binnenkant: dat vind ik een miserie.
Niet zozeer de zijruiten maar de voorruit en achterruit: slecht bereikbaar...
Misschien heeft iemand daar een handige tip voor?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

* Gebruik een goed product (HEEEEEEEEL BELANGRIJK! Vele huis-tuin-keuken producten zijn overpriced bucht)
(bv. http://www.carclean.nl/product/Meguiar_ ... 001_100626)
* Sprayen op GLASDOEK (zie Blokker, Action,... doeken zat specifiek voor glas bedoeld). En verspreiden over het glas. Doek vouw je 4-malig op.
* Nawrijven/residu uitboenen met een zachte microfiber doek (bv. Monello Peluche Verde)

Qua ongemak van voorruit:
Draai je arm omgekeerd (strek je arm uit, draai die 180°) en doe het van passagiersstoel.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Dan geraak ik nog niet aan de hele onderkant van mijn ruit, mijn handen zijn te groot of mijn dashboard zit in de weg, het is maar hoe je het bekijkt :D
Ik zoek nog een middel om ze binnenin dampvrij te houden, men had tegen de winter aangeraden ze in te wrijven met shampoo maar dat leek me maar niks, en zo van die vochtopnemende korrels hielp ook al niet :) Met men Ford met die ingebouwde ruitverwarming nooit last van gehad, wat een luxe is/was me dat!
We kunnen het al beter "onderhoudstips voor wagens" noemen als topic :lol: alvast wat bijgeleerd hier :)
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Pingi geprobeerd? (ja het neemt vocht op, maar veel beter en heractiveerbaar :beerchug: )

En natuurlijk airco gebruiken om te ontwassemen! (en daarna ook - niet uitzetten...)
Ligt natuurlijk ook aan de kwaliteit van de auto. Als die overal lek is, zal het niet veel uithalen...

BTW: heb ooit met zo'n ford gereden. Leuk "systeem", maar gewoon overdag zie je niks. Ik vond die draadjes door de hele voorruit enorm storend.

Er bestaan ook coatings voor de binnenkant van het glas... Die helpen zeker! Maar correct aanbrengen is ook enorm belangrijk.
PS: Als je iets als Instanet gebruikt om je ruiten proper te maken, zorg je ervoor dat die 10x sneller bedampt tov "normaal" omdat die een klein vettig laagje creert die dan bedampt. Die eraf halen is ook hel... Vaak heb je glass polish nodig + goede ontvetter, enz...
Laatst gewijzigd door Dima_2005 26 jan 2015, 14:27, in totaal 1 gewijzigd.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Lijkt mij een goed idee om dit topic een andere naam te geven of af te splitsen met andere naam :) Heb hier ook al veel bijgeleerd en komt eigenlijk net op goede moment, heb sinds 2 weken een nieuwe auto 8)


Nog een vraagje: weet iemand of zo'n de-icer schade berokkent aan de beschermlaag die je aanbrengt? Ik zit naar deze te kijken (http://www.carclean.nl/product/Autoglym ... 0ml_100132), kost niet veel en werkt precies zeer goed volgens recensies.
PS: ja ik gebruik al een beschermhoes, maar die is te klein voor mijn ganse voorruit, ik kan er namelijk mijn ruitenwissers en ongeveer 15cm erboven niet mee afdekken... Vandaar :)
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Oh ja, en wat is jullie mening over drying towels? Totnogtoe verprutst dat nog het meeste mijn eigen wasbeurten door de pluizen of zijn die doeken niet nodig bij het gebruik van andere wasmiddelen?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Vaganzza: meteen in de wax zetten he ;)

Die de-icer geen ervaring mee... Wat ik wel kan zeggen, als je Rain-X o.d. aanbrengt, moet je vaak niet krabben, maar met een gewone rubberen deel erover gaan.

Qua drying towels: enkel microfiber gebruiken! Hoe dikker hoe beter.
Mijn favoriet: http://www.carclean.nl/product/Monello/ ... 101_102091

Maar eigenlijk gewone grote microvezel doeken uit de Action doen hun werk zeker ook... Al zul je heel wat voorzichtiger moeten zijn om geen krassen te maken.
Ik gebruik na het wassen graag een beetje detailing spray (of last touch van meguiars - goedkoper)... Spray&wipe. Geen strepen o.d. En zorgt alweer voor een lichte boost van je wax.

Splitsen is idd mss niet zo'n slecht idee ;)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik krab nooit op mijn voorruit, ik neem een emmer water met vezeldoek en doe het ijs rustig van de voorruit (dus niet door liters water op de auto te gieten). Maar dat neemt wat tijd in beslag...

Die Monello stond al op mijn verlanglijstje 8)

Maar de combinatie van de Collinite 845 en de Q²M Bathe+ lijkt mij wel zeer goed qua bescherming.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Pakt een Peluche Verde erbij om alles goed uit te boenen.

Tip: breng de Collinite 845 in 2-3 laagjes (met een week tussen de laagjes)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”