AndRo555 schreef:Dat is niet relevant. Je gaat een overeenkomst aan met Proximus/OLO voor een internetabonnement met tot 30Mbps snelheid. Je weet op voorhand dat dat tot is en geen gegarandeerde snelheid.
Gelukkig verkoopt men in het cafe geen pintjes "tot 33 cl"... voor als de serveerster teveel morst tegen ze aan je tafel is.
Ik denk niet dat je dat zou aanvaarden... maar in Telecom kan blijkbaar alles.
Laat mensen betalen voor hun profiel... niet voor "theorie" !
Dat telt bij Telenet evenzeer, maar dan in de drukte. Of is het op drukke momenten niet erg als de serveerster maar een halve pint komt brengen ? Twee totaal verschillende markten, niet erg vergelijkbaar.
Zolang de providers daar op voorhand duidelijk over zijn over de snelheid.
En als ik mag kiezen wacht ik liever iets langer op mijn vol, echt pintje ongeacht de hoeveelste het is dan dat ze mij razendsnel op mijn wenken bedienen maar na 5 pintjes mij als dronkaard aanstippen en mij amper nog willen bedienen.
Zo een grote dorst heb ik nog niet geleden hoor!
“Insanity is my only means of relaxation " My excuse? Being dunk. Whats yours?
proximusboyke schreef:Dat weet ik allemaal, ik wil gewoon zeggen ge kunt altijd een reden vinden om in de aandacht te komen en proces aan te doen.
Ik heb al dingen gezien die al 3 a 4 jaar oud zijn waarmee ze nu schermen, om voortdurend in de aandacht te kopen.
Telenet zal niet plooien ook al gaan er duizenden klanten weg.
Telenet zal pas plooien als ze 1 klant overhouden en je mag 3 keer raden wie die ene klant is, precies ik.
Mijn mening is,dat klagers,en echte overstappers nog niet hetzelfde zijn,maar als er een beduidend aantal echt overstappen,(hoeveel? neem nu 12 000) dan de CEO een probleem,daar mag je zeker van zijn,het gaat niet om de cijfers,maar om de geloofwaardigheid v/d man,en het bedrijf.Nadien terugkrabbelen zou ook geen goede PR stunt zijn.Met vorige CEO was Telenet nooit in deze positie geraakt,Telenet heeft dit zelf niet meer in de hand,en dit door de uitlating en handelen v.d CEO nu.
ja wied want zoals uitgerekend als ze allemaal vertrekken en alle overblijvers betalen ongeveer 4€ extra dan is de extra winst nog groter.
Winst is die telt voor aandeelhouders
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Mooi art.De ceo zet een nogal grote mond open,nochthans zal hij(net als wij op UB) moeten afwachten hoeveel klanten hij gaat kwijtgeraken(dit is de realiteit) en dat heeft hij zelf nu niet meer in handen,mensen gaan individueel beslissen ,de kwaliteit van hun VDSL lijn en de afstand v/d ROP kast,en de voorstellen van de andere providers zijn nu aan de beurt.De agressieve opstelling van zijn kant,zal er volgens mij geen goed aan doen.
Bovendien schoffeerd hij gepensioneerden,en mensen met gezonheidsproblemen,in het begin v/h art. (gepensioneerden,en slechtzienden) dit is geheel voor zijn rekening.
Laatst gewijzigd door fluppie 22 jan 2015, 13:49, in totaal 2 gewijzigd.
Hehe Ik heb vroeger tijdens mijn studententijd zo nog winkels gekend die u als een soort uitschot behandelen. Ze konden op dat moment idd. geen enkele frank aan mij verdienen, maar ik heb het geheugen van een olifant, met het gevolg dat ik daar nooit nog een voet binnen zet.
Het kan die CEO waarschijnlijk (al dan niet terecht) geen enkele moer schelen, maar enige vorm van tact zou ik toch verwachten. Anderzijds, mensen met teveel tact worden nooit CEO, net zoals schapen die hun mond niet opentrekken altijd in de zak worden gezet.
Anderzijds snap ik soms niks van de strategie die zulke bedrijven volgen. Toen mijn ******** abonnement (naar mijn mening) te duur werd, heb ik gebeld om te vragen of ze een oplossing hadden voor ik naar een ander vertrok. Antwoord: nee. Sindsdien ben ik al 5 keer gecontacteerd met voorstellen om terug klant te worden.
Laatst gewijzigd door brubbel 22 jan 2015, 13:56, in totaal 1 gewijzigd.
brubbel schreef:Anderzijds snap ik soms niks van de strategie die zulke bedrijven volgen. Toen mijn ******** abonnement (naar mijn mening) te duur werd, heb ik gebeld om te vragen of ze een oplossing hadden voor ik naar een ander vertrok. Antwoord: nee. Sindsdien ben ik al 5 keer gecontacteerd met voorstellen om terug klant te worden.
Bedrijven zouden nochtans moeten beseffen dat klanten tevreden houden niet veel moeite vraagt... nieuwe klanten zoeken is heel wat moeilijker.
fluppie schreef:De ceo zet een nogal grote mond open
Het feit dat TN dergelijke uitspraken doet geeft aan dat men het moeilijk heeft met dit alles... mooi om te zien hoe ze spartelen.
dat is dan wel de schuld van de klant zelf! Stel je even voor dat we "allemaal" TV zouden nemen bij TN en internet bij Proximus...
Ze zouden wel schrikken dan, de monopolisten bedoel ik
tja, Mocht de klant massaal overschakelen voor tv naar het gratis dvb-t, dit zou de zaak drastisch veranderen. Het zou nog niet lang duren vooraleer vtm en vt4 er ook gratis op aangeboden worden.
Kijk maar naar radio, deze zitten niet uniek op de kabel, je kan joe en q ook gewoon gratis via antenne beluisteren, enkel gewoon en alleen omdat
er meer luisteraars via antenne zijn.
als ik me niet vergis, hebben ca 300.000 protesters voor een "electrabelleke" gezorgd. Misschien dat 60.000 nog te weinig is om eenzelfde aardverschuiving te zien in TN land
De website 'ik laat mij niet pluimen' bevestigd dat ze iets meer dan 75 000 personen heeft.
De groepsofferte zelf word nu gesteund door een 50 000 mensen,dat zijn deze die in elk geval oor hebben naar voorstellen van andere providers.Die groepsofferte moet eigenlijk nog starten,want de voorwaarden zijn nog niet bekend.
kaarsenbril schreef:tja, Mocht de klant massaal overschakelen voor tv naar het gratis dvb-t, dit zou de zaak drastisch veranderen. Het zou nog niet lang duren vooraleer vtm en vt4 er ook gratis op aangeboden worden.
Kijk maar naar radio, deze zitten niet uniek op de kabel, je kan joe en q ook gewoon gratis via antenne beluisteren, enkel gewoon en alleen omdat
er meer luisteraars via antenne zijn.
enkel naar DVB-T zou te drastisch zijn, vrees ik. Het gros van de klanten zou dan te veel zenders moeten missen! Alleen de triple-play formules afzweren volstaat om de kat de bel aan te binden
ook vandaag heel hard aangedrongen en gedreigd mijn abonnement Whoppa met Play more op te zeggen, maar niks van karting, ze doen er niet aan mee !
Kreeg een verhaaltje van de grote netwerf en dat dat veel kost, heb hun ook geantwoord dat we nu al 2 prijsverhogingen hebben gehad op 1 jaar, hoeveel gaan er nog volgen in de komende 4 jaar, de netwerf loopt over 5 jaar... volgende puntje was dat er overal gratis wifi komt..ja het is er in Mechelen, en ik Kortrijk komt het er, heb hun ook verteld dat jhet prijskaartje van 100.000 euro over 4 jaar verdeeld wel door de stad kortrijk wordt betaald , dus niet door de klant...etc etc...
ze zeggen ook nog dat telenet zoveel sneller is dan de andere , wil je besparen, dan willen ze je overzetten van whoppa naar whop...
alsof dat de oplossig is..het gaat hem over het principe...
bij mij gaat verstappen wel wat moeilijker, sta hier met 4 koop digiboxen en 2 koop digicorders, allen HD uiteraard, tja als het zover komt zal ik ze tweedehands wel kwijtgeraken..
Ondertussen een dreambox gekocht de settingslijst van Hans erop met gratis IPTV, en +- 5000 zenders over 4 satelieten, Tv Vlaanderen heb ik ook wel nog maar gaat mss ook buitenvliegen gezien ze ook hun prijs verhogen..
Voor 2 weken scannerantenne discone geplaats met dvb-t ontvanger erop en heb ongeveer 40 televisie zenders, De Vlaamse, De Waalse en een heleboel Franse, zelfs in HD.
Telenet kunnen we gratis via de pc bekijken, eens zien of we iets kunnen maken om het ook in de lijst tussen de iptv streams te krijgen en geen televisieaanbieder meer nodig....Belgacom zijn snelheid nog iets laten verhogen en Telenet kan buiten, mocht Belgacom dat kunnen doen, denk ik dat ze op één slag enkle 10.000den nieuwe klanten binnenhalen, want de snelheid houd ons nog wat tegen, minimum 50 Mbit zou te doen moeten zijn..
krisken schreef:Alsof de grote netwerf een probleem van de klant is?
Als je natuurlijk je inkomsten (en zelfs extra leningen) gaat gebruiken om aan je aandeelhouders (lees Liberty Global zelf, of hoe men het bedrijf leefzuigt vanuit de US) te geven ipv. te investeren in je product... tja, dan wordt het wel degelijk het probleem van de klant.
Ontdek zelf bij welke uitspraken hij "ongemakkelijk" naar de tafel kijkt
Het was mij al opgevallen in eerdere optredens op tv dat zijn lichaamstaal prijs geeft waar hij ongemakkelijk bij is.
In elk geval play is goedkoper geworden dus wie klaagt er dan over duurder worden? (Vast een groot succes die rex)
“Insanity is my only means of relaxation " My excuse? Being dunk. Whats yours?
TELENET KAN OP ZIJN BEIDE OREN SLAPEN
Trends - 22 Jan. 2015
Pagina 14
[mod=Tekst verwijderd.
Volledige artikels quoten is niet toegelaten (auteursrecht) en ook ongewenst.
Liever korte inhoud (of de eerste alinea) + link naar het artikel.]De reactie op de nakende prijsverhoging van Telenet is even fel als hopeloos. De consument kan geen kant op. De bundelstrategie en het hoge prijskaartje voor tv-distributie houden concurrenten uit de markt. En Belgacom wil geen prijzenslag beginnen.
Telenet verhoogt op 25 januari de prijs voor zijn instapbundel Basic Internet+Digitale TV met 1,95 euro tot 51,69 euro per maand. De bundels van internet, tv en telefonie Whop en Whoppa worden 2,95 euro duurder tot 65,49 en 75,94 euro per maand.
”Dit is de tweede verhoging in een jaar. Telenet toont ons dat het zich dit kan permitteren omdat het de alleenheerser is op de kabel”, zegt e-marketeer Kurt Buysse. Hij lanceerde groepsofferte.be, dat op zoek gaat naar betere prijzen. De vorige verhoging van Telenet ging in op 26 januari 2014. Met de nieuwe prijsstijging erbij zijn Whop en Whoppa in 365 dagen 6,97 en 5,91 procent duurder geworden. Telenet argumenteert dat de prijssprong nodig is door de hogere vergoedingen aan tv-zenders, de investeringen in technologie en de uitgebreidere diensten in de bundels.
Buysse is niet onder de indruk. “Mocht er concurrentie zijn, dat is het ondenkbaar dat je investeringen in technologie doorrekent aan de klant. Mobiele operatoren investeren in 4G. Maar dat rekenen ze niet door.”
Meer dan 55.000 geïnteresseerden hebben zich al gemeld voor een groepsaankoop. “We willen dynamiek brengen in de markt. De meeste consumenten hebben abonnementen die niet zijn afgestemd op hun behoeften of weten zelfs niet wat er in hun pakket zit. Wij sturen ook een signaal naar de politiek. Negeer de consument niet. Gooi de markt open.”
Sommige van de meer dan 2400 commentaren op de website iklaatmenietpluimen.be zijn zeer emotioneel. Ze doen denken aan de reacties in januari 2002, toen Telenet het internetabonnement 12,89 procent duurder maakte tot 41,95 euro. Sindsdien is Telenet duurder dan Belgacom. “De woede van de klanten is er precies omdat ze zeggen: we hebben gewoon geen keuze. Zonder dat product kunnen wij niet leven”, vertelde CEO Duco Sickinghe toen.
Dertien jaar later heeft de consument nog minder keuze. Onder elkaar hebben de kabeloperatoren en Belgacom bijna 95 procent van de internetlijnen. In Vlaanderen heeft 52 procent van alle gezinnen een internetabonnement bij Telenet, afgemeten aan het aantal wooneenheden waar de kabel langskomt.
De wetgever haalt nochtans alles uit de kast om de concurrentie aan te vuren. Veranderen van operator is nog nooit zo gemakkelijk geweest, net als aanbiedingen vergelijken. De operatoren moeten per product een informatiefiche op hun site en in hun verkooppunten hebben. En er is de BIPT-website bestetarief.be die u adviseert over het beste aanbod voor uw verbruiksprofiel.
Ook het aanbod wordt gestimuleerd. Eind 2010 ruïneerden de regulatoren de kerstsfeer bij Telenet door de openstelling van de kabel aan te kondigen. Het betekent dat Telenet concurrenten moet toelaten om tegen gereguleerde vergoedingen zijn kabelnetwerk te gebruiken. In 2007 had de Europese Commissie dat soort maatregelen nog afgeschoten.
Drie jaar later wilden de mediaregulatoren van de Duits-, Frans- en Nederlandstalige gemeenschappen en het BIPT toch ingrijpen, “omwille van de stijgende opname van ‘multiple play’-aanbiedingen”. Het succes van bundels van tv, internet, telefoon (en meer en meer ook mobiel) ondermijnde de concurrentie meer dan ooit.
De 199 pagina lange analyse van de regulatoren uit 2010 is alleen maar actueler geworden, bevestigde de rechtbank op 12 november 2014, toen ze het beroep van Telenet tegen de openstelling van de kabel verwierp.
Het marktaandeel van Telenet in televisie is onder druk van Proximus TV sinds begin 2005 weliswaar gedaald van 95 procent tot 71 procent, maar de machtspositie blijft formidabel. Het kabelnetwerk is moeilijk te dupliceren. Telenet geniet van schaalvoordelen én van breedtevoordelen, omdat het met één organisatie een brede reeks producten kan verkopen. De helft van zijn abonnees koopt minstens telefonie, tv en internet in één pakket bij Telenet. Het gaat om liefst 35 procent van alle Vlaamse gezinnen.
Volgens een studie van de Amerikaanse economen Jeff Prince en Shane Greenstein zijn bundels een heel interessante strategie als de markt in beweging is. Klanten met een bundel hebben grotere omschakelkosten en zijn minder geneigd naar een andere leverancier over te stappen bij een prijsverhoging die lager is dan de omschakelkosten. De abonnee brengt dus in principe meer op en is moeilijker te verleiden door concurrenten. Jaarlijks gaat bij Telenet slechts één op de dertien klanten weg voor televisie en slechts één op de vijftien klanten voor telefonie.
Telenet is dan ook nog eens verticaal geïntegreerd, omdat het ook inhoud aankoopt voor zijn televisieplatform. Nieuwkomers hebben daar grote moeite mee, onder meer door de meertaligheid van België. Naar eigen zeggen betaalt Belgacom “ongeveer vier keer meer aan contentkosten per abonnee dan Telenet”. Woordvoerder Jan Margot: “Contentaanbieders vragen evenveel aan ons als aan Telenet. Zij maken geen onderscheid tussen beginners en vaste waarden.” Telenet argumenteert dat zijn prijsverhoging onder meer nodig is omdat zijn contentkosten 7 procent zijn gestegen (na zijn akkoorden met Medialaan en De Vijver). Het laat veronderstellen dat ook de kostprijs voor de concurrenten zal stijgen.
De consumenten van hun kant kunnen door hun versnippering weinig druk zetten op de prijzen. Groepsofferte.be mag dan 55.000 belangstellenden hebben, dat is maar 1,26 procent van de Belgische tv-huishoudens. Proximus zal meedingen naar de groepsaankoop via zijn Scarlet-merk, maar zonder onder de prijs van 39 euro te gaan, heeft CEO Dominique Leroy al aangekondigd. “We zullen een stuk van de installatiekosten of zo laten vallen, maar niet van de prijs”, zegt zij.
Volgens marketingprofessor Gino Van Ossel speelt Belgacom met de handrem op met Scarlet. “Het is hun vechtmerk, maar ze gaan er niet snoeihard tegenaan. Ze willen niet dat Scarlet groeit ten nadele van Proximus.”
Van Ossel erkent dat de prijsverhoging van Telenet bedoeld kan zijn om Belgacom te verleiden op zijn beurt zijn prijzen te verhogen. “Maar het is niet zonder risico: als jij verhoogt en de concurrentie volgt niet, dan zit je met een probleem. Dat Belgacom zijn Scarlet-prijzen niet optrekt is logisch: dit is een kans om agressief klanten af te snoepen van Telenet.”
Bij Proximus sluit ook Dominique Leroy een prijsverhoging niet uit. “Pure prijsverhogingen doen we niet, wel prijsverhogingen die gekoppeld zijn aan extra diensten of producten of toepassingen”, zegt zij. Voor meerwaardezoekers zal ook Proximus meedingen naar de groepsaankoop, met de belofte in het eerste jaar geen prijsverhogingen te doen.
Dat de prijzen niet zijn gedaald sinds de komst van Belgacom op de tv-markt, was een van de argumenten voor de rechtbank om de openstelling van de kabel goed te keuren. “De voorbije drie reguleringsjaren hebben de vooruitzichten van de regulatoren bevestigd: de andere platformen hebben onvoldoende druk gebracht om Telenet van welke prijsstijging ook te doen afzien: ook voor 2014 kondigde Telenet trouwens nog een prijsverhoging aan voor zijn vaste diensten”, gaf de rechtbank in november 2014 aan.
Vier jaar en een rechtszaak later test Mobistar als enige een alternatief internet- en televisieaanbod via de kabel, rond Charleroi. In de loop van dit jaar wordt de oefening uitgebreid. “In 2016 moet die geleidelijke aanpak achter de rug zijn en smijten we ons in de arena”, belooft Siddy Jobe van Mobistar.
Volgens Mobistar, met een rapport van Goldman Sachs in de hand, meent Telenet zelf dat er meerdere honderdduizenden klanten nodig zijn om een tv-aanbod rendabel te maken.
België is ondertussen een kerkhof voor wie dat al heeft geprobeerd. Billi, de eerste Belgische alternatieve leverancier van tv, telefonie en internet in één bundel, is verkocht aan de Tongerse datacenter-uitbater Heva Invest na een verlies van 6,5 miljoen in de eerste vier jaar. De omzet in 2013 was 4,5 miljoen. Dat laat vermoeden dat het aantal abonnees een stuk beneden de 10.000 lag.
Mobistar lanceerde in september 2010 Starpack, 55 euro per maand voor telefonie, onbeperkt ADSL van Belgacom en televisie via satelliet. Op dat moment had Mobistar al een veelbelovende basis van 180.000 vaste telefonie- en 50.000 ADSL-klanten. De tv-aanbieding was nieuw. Een jaar later had Mobistar daarvoor 34.194 abonnees opgetekend. Dat bleek het plafond. In mei 2013 trok Mobistar de stekker eruit. “Met de huidige regulering is het onmogelijk om rendabel te zijn met vaste consumentendiensten op basis van het netwerk van de historische operator”, speelde Mobistar de zwartepiet door naar Belgacom.
Drie maanden voordien was Base met triple play gestart. Snow kostte 39 euro, evenveel als Scarlet. Na twee maanden waren er al 12.000 installeerbare bestellingen. Niettemin kondigde ook Base minder dan twee jaar later aan dat het ermee kapte. Het KPN-filiaal gebruikte voor Snow het netwerk van Belgacom op basis van een commerciële overeenkomst, zonder gereguleerde tarieven. “De kosten van het product, zoals contentrechten en aansluitkosten, blijven te hoog voor een challenger op de vaste markt. De overheid heeft niet gezorgd voor een gunstige omgeving voor een nieuwe toetreder op de gesloten vaste markt”, klaagde Base.
WeePee New Media Ventures, de eerste Vlaamse onafhankelijke tv-distributeur via internet, ging in maart 2014 failliet. Bij de start eind 2012 leek WeePee TV een natuurlijke bondgenoot voor alternatieve internetproviders, die op die manier televisie konden aanbieden. Dat ging niet door omdat WeePee NMV onvoldoende kapitaal kon ophalen en onvoldoende zenders kon optekenen op zijn platform. Tv via internet is door zijn groot volumeverbruik ook duur voor kleine internetproviders die het al zeer moeilijk hebben door de soepele opzegmogelijkheden. “Een VDSL-klant installeren kost je ongeveer 290 euro plus btw”, rekent Joachim Slabbaert van EDPnet voor. “Je bent elf maanden bezig om dat terug te verdienen, terwijl je klant na zes maanden kan vertrekken.”
Wie op lage prijzen mikt, loopt ook meer kans om slechte betalers aan te trekken. Billi boekte in 2013 voor 1,3 miljoen waardeverminderingen door het “immer stijgend aantal particuliere klanten dat in een schuldbemiddelingsprocedure zit of niet betaalt”, vermeldt de jaarrekening. Dat maakt dat goedkope leveranciers min of meer verplicht zijn hoge activatie- en installatiekosten te vragen. Of ze rekenen de prijs van de modem aan. Daardoor zijn ze ook nog eens minder competitief. “Wie verandert van operator, gaat ook gemakkelijker weer weg. Je zou bij elke nieuwe klant een gat in de lucht moeten springen, en dat doen we ook, maar toch...”, zucht Sandra Schevenels van de goedkope provider Dommel.
Vorige week publiceerde het BIPT nieuwe prijzen voor alternatieve internetaanbieders. De situatie blijft in grote lijnen behouden, maar de prijzen zijn iets gunstiger voor grote volumes, bevestigt Slabbaert. Voor het eerst is er ook een “wholesalemulticastaanbod”. Multicast is een efficiënte manier om op het internet informatie van één bron, zoals een tv-kanaal, naar veel ontvangers te verspreiden. Belgacom gebruikt het voor zijn tv. Al op 1 juli 2011 hadden de regulatoren beslist dat Belgacom zijn multicastplatform moest openstellen voor concurrenten. Bijna vier jaar na dat besluit worden in maart de tarieven van kracht. Het BIPT gaat er in zijn tekst van uit dat er minstens twee kandidaten zullen zijn om met het aanbod te starten, zonder namen te noemen.
EDPnet hoort daar niet bij: “Dit gaat enkel over technisch transport. Uitzendrechten, encryptie en dergelijke moet de alternatieve operator nog zelf bekostigen. De markt is volledig verzadigd. Over the top (Netflix, Amazon) is in volle opmars. Snow heeft de prijszetting uitgehold. Banken staan weigerachtig om te investeren in telecom. Er is geen klimaat om hiermee te starten.” “Digitale televisie heeft nood aan een sterke challenger”, liet Base weten toen Snow stopte.
Mobistar op de kabel zou deze challenger kunnen worden. Een manifest voordeel is dat Mobistar de bekabeling bij zijn klanten binnenshuis niet hoeft te veranderen voor wie overstapt. Dat is bij een overstap naar Belgacom wel het geval.
Maar Mobistar heeft nog voor de start al een herziening van de gereguleerde groothandelstarieven gevraagd die Telenet mag aanrekenen. Die zijn voorlopig bepaald op 77 procent van de Telenet-formules, na aanpassing hiervan voor de diensten waartoe Mobistar geen toegang krijgt (rechten op inhoud, vaste telefonie). Mobistar wil dat de prijsaanpassing ook rekening houdt met andere diensten waartoe het geen toegang heeft, zoals Yelo TV of Telenet-homespots.
”Wij herbekijken de prijzen. Zeker nog voor de zomer zal er een ontwerpbesluit zijn. Na de zomer publiceren we het tariferingsbesluit”, zegt woordvoerder Dirk Appelmans van BIPT, die onderstreept dat het om een geplande herziening gaat, niet eentje op vraag van Mobistar.
2016 wordt interessant. Mobistar brengt dan zijn nieuwe tv- en internetbundel op grote schaal uit, in directe concurrentie met Telenet en Belgacom. Tegelijk onderhandelt Mobistar dan over een nieuwe groothandelsovereenkomst voor de mobiele diensten van Telenet en VOO, die zijn radionetwerk gebruiken.
Ondertussen blijft het besluit van Test-Aankoop van eind september 2014 overeind. “Momenteel kunnen de grote operatoren hun prijzen nog altijd zonder echte belemmering optrekken. Er is niemand om daar echt paal en perk aan te stellen.” Met zijn prijsverhoging van 25 januari onderstreept Telenet dat nog maar eens.[/mod]
Heronic schreef:Ontdek zelf bij welke uitspraken hij "ongemakkelijk" naar de tafel kijkt
Het was mij al opgevallen in eerdere optredens op tv dat zijn lichaamstaal prijs geeft waar hij ongemakkelijk bij is.
In elk geval play is goedkoper geworden dus wie klaagt er dan over duurder worden? (Vast een groot succes die rex)
Mogen we zeggen dat Play(eigenlijk Rex) veel goedkoper is geworden doordat Netflix op dat moment op de Belgische markt is gekomen??.(Netflix heeft zijn lancering op de Belgische markt zo lang mogelijk geheim gehouden)
Zijn er anders nog voorbeelden v/e prijsverlaging bij Telenet?
@kaarsenbril,mooi art. spijtig dat we het Mobistar verhaal mogen opbergen,voor dit jaar(BIPT gaat de tarieven maar aanpassen,na de zomer).
Snoeiharde analyse dat we zowel op het koper als op de kabel met een monopoly zitten (zeg dit al jaren, maar wordt door de knechten van Proximus en Telenet hier altijd de grond ingeboord). Neelie Kroes en Europa hebben hier voor de zoveelste keer keihard gefaald. En het BIPT is een rokkendrager van Telenet en Belgacom. "Doet dus niet wat moet", kortom vriendjespolitiek om Telenet en Proximus een hand boven hun hoofd te houden en zolang als mogelijk uit de wind te zetten.
0,0 concurrentie op het koper, bewijs zijn WeepeeTV, Base, Mobistar, .... En zolang het BIPT geen deftige tarieven uitwerkt, zal elke vorm van concurrentie op de kabel op voorhand al een doodgeboren kind zijn. En als er een prijsverlaging komt, dan is het onder invloed van een buitenlands bedrijf (Netflix) die de markt probeert te veroveren. Maar hier heeft Telenet al op voorhand alle middelen in handen om dit terug te boycotten (snoeiharde datalimieten en afspraken om zoveel mogelijk content via hun Play (more) gamma te verkopen). Gelukkig kan Netflix er verdomd veel geld tegen aansmijten en profiteren we mee van de schaalgrote van het Nederlands taalgebied met Nederland. Of we werden hier ook van verstoten.
Tja, Belgie is te klein en te versnipperd voor echte concurrentie.
11 miljoen inwoners, maar wel 2 talen (enfin, 3 zelfs) en culturen, met oa 2 verschillende tv-zender benodigdheden.
Dat zorgt voor hogere kosten naar helpdesking, tv zender rechten, mogelijke wetgeving versnippering vanwege 6 regeringen, ...
Om idd nog niet te spreken over de hoge instapkosten veroorzaakt door de incumbents.
En als er al ns een concurrent is, dan wordt ie overgenomen, en de overheid laat dat dan nog toe ook.
Zolang die groothandelstatieven niet worden aangepast,krijgen we geen echte concurentie.Mobistar doet zijn best.om in de belangstelling te blijven staan,maar is zeer een overnameprooi.We zouden hier in Vlaanderen bijv. een Nederlandse Provider(Kabelaar) moeten kunnen krijgen,Zeelandnet bijv.
Bij Albert Heyn hebben ze heel wat winkels geopend,in Belgie gewoon omdat de prijzen hier hoger zijn.
Reactie van Degraeve in de tijd :
'Een Belg verkiest nu eenmaal een BMW boven een Citroën'
Telenet zet de hakken in het zand tegen een groep klanten die de operator te duur vinden. Dat is geen arrogantie, maar pure noodzaak, zegt voorzitter Bert De Graeve. 'Zonder geld om te investeren verliezen we de Vlaamse eigenheid. Daar heb ik me bij de VRT ook altijd voor ingezet.'
[mod=Tekst verwijderd.
Volledige artikels quoten is niet toegelaten (auteursrecht) en ook ongewenst.
Liever korte inhoud (of de eerste alinea) + link naar het artikel.]Goed zeven maanden is Bert De Graeve aan de slag als voorzitter en onafhankelijk bestuurder bij Telenet. De combinatie met zijn mandaten in twee andere Bel20- bedrijven - voorzitter van Bekaert en onafhankelijk bestuurder bij UCB - leverde hem in De Tijd de titel 'machtigste bestuurder van België' op. Een titel die hij dit jaar wellicht kan behouden, want er is nog een vierde mandaat op komst, al wil hij nog niet kwijt waar precies.
De man die jarenlang het gezicht was van de staaldraadfabrikant Bekaert en die eind jaren 90 bekend werd als topman van de openbare omroep, heeft er resoluut voor gekozen om de laatste jaren van zijn carrière achter de schermen te leiden. 'Een operationele functie zal ik niet meer opnemen, nee. Dat station is gepasseerd.'
Maar bedrijven die De Graeve graag aan hun bestuurstafel zien plaatsnemen, moeten stevige geloofsbrieven kunnen voorleggen. 'Een internationaal aspect, maatschappelijke relevantie en een sterke aandeelhouder die weet waar hij naartoe wil', dat zijn criteria die voor hem de doorslag geven. Die eigenschappen vond hij bij Telenet, de kabelboer die mediaspeler werd, en die voor zo'n 60 procent in handen is van de Brits-Amerikaanse kabelgigant Liberty Global.
Het Mechelse bedrijf kreeg in zijn bijna 20-jarige bestaan al heel wat gezichten opgeplakt in de perceptie van de media en het grote publiek: van sympathieke Vlaamse start-up tot bijna failliet probleembedrijf, van technologische innovator en uitdager tot arrogante monopolist. Het is dat laatste imago dat Telenet vandaag parten speelt. Een plotse verhoging van de tarieven - Telenet zelf heeft het over een gemiddelde toename met 4 procent - bracht een protestgroep op de been met tienduizenden leden, die bij de concurrentie hengelt naar betere voorwaarden.
Zo'n prijsverhoging in een periode van nulinflatie, dat wekt de indruk van een bedrijf dat eerst marktaandeel heeft veroverd en dat nu financieel wil uitbuiten.
Bert De Graeve: 'Dat is alleen zo indien je je fixeert op één punt in de tijd. Over een langere periode zijn telecomdiensten met 7 procent in prijs gedaald. Bovendien vergeten de mensen dat je voor die lagere prijs ongelooflijk veel meer waarde krijgt dan vroeger. We investeren vandaag om die kwaliteit nog te verhogen. Dat heeft een kostprijs, maar we moeten het wel doen.'
'Die discussie zie je trouwens ook bij andere bedrijven. Iedereen vindt altijd dat de IT te veel kost. Maar ze vergeten dat die technologie hen toelaat om veel meer data te verbruiken, tegen een hoge snelheid, overal ter wereld en 24 uur per dag.'
Eerder was er ook de beslissing om geen dividend uit te keren. Dat wekt allemaal de indruk dat jullie plots hebben beseft dat geld moest worden ingehouden.
De Graeve: 'Een aandeelhouder die één jaar een dividend krijgt, denkt al snel dat hij dat het volgende jaar ook zal krijgen. Maar Telenet heeft zich nooit in de markt gezet als een dividendaandeel. Het is duidelijk een aandeel dat gaat voor waardecreatie, wat in de beurskoers tot uiting komt. We zitten in een markt die continu beweegt, waar we moeten investeren om een kwaliteitsproduct te leveren, en daarvoor zijn niet geringe middelen nodig. Daarom hebben we inderdaad gedacht: als we die middelen nodig hebben, laten we ze dan niet uitkeren om ze een paar maanden later misschien te moeten terugvragen.'
Waarnaar gaat dat geld? Overnames?
De Graeve: 'Naar alles wat we kunnen doen om een leider te blijven. Iedereen weet dat het ook over overnames kan gaan, maar toch vooral over het verbeteren van al die verborgen infrastructuur. Ik denk niet dat het de rol is van Telenet om de grote groeipoot van Liberty te zijn, daar hebben ze andere markten voor.'
Liberty wordt gezien als een heel financieel gedreven groep. Wat is de strategie van Liberty voor Telenet?
De Graeve: 'Journalisten beklemtonen altijd het technologische verhaal, maar ik denk dat dat totaal verkeerd is. Waarom wordt convergentie (tussen televisie, internet en telefonie, red.) vandaag een realiteit? Omdat de klant het wil. Niet omwille van de technologie, want die was er 20 jaar geleden ook. Welnu, Telenet is juist groot geworden door bijzonder goed in te spelen op de behoefte van de klant. En dat is hoofdzakelijk een kwaliteitsproduct, waarover hij om het even waar en wanneer wil kunnen beschikken. Per definitie is dat een financieel gedreven model, want het gaat om reuzeninvesteringen die je alleen kunt doen als er grote cashflows tegenover staan. Maar Liberty heeft op zeker moment ingezien dat het maar in beperkte mate tot die klant kon doordringen, en daar heeft Telenet heel snel op ingespeeld, als een soort pilootbedrijf in die grote Liberty-groep. Waardoor we nu het verst staan in die hele convergentie. Dat we in een kleine markt spelen, maakt het mogelijk om die pilootrol te blijven spelen, met creatieve en innovatieve kwaliteitsproducten. We worden al te vaak bestempeld als te duur, maar weet je, in België rijden nu eenmaal meer BMW's en in Frankrijk meer Citroëns.'
België mag dus iets duurder zijn dan de buurlanden?
De Graeve: 'Neen, u draait het weer om. De klant wil het iets duurder, hij wil een betere wagen, én een beter en sneller telecomproduct.'
Wie geen toeters en bellen wil, komt toch moeilijk aan zijn trekken?
De Graeve: 'Die kan net zo goed een prepaidabonnement kopen, of een Basicnet-product (het goedkoopste internetproduct van Telenet, red) . We bedienen iedereen. Maar met de insteek dat we absoluut aan de top willen blijven in het kwaliteitssegment. We willen geen commodity player zijn. Als we ons daarop niet kunnen differentiëren, hebben we geen overlevingskansen, laat dat heel duidelijk zijn. Dan ga je op in Engelstalige massaproducten die gefinancierd worden met vreemde kapitalen. Het Europese kwaliteitsconcept heeft ons nog nooit tot de goedkoopsten gemaakt - dat is het domein van Chinezen en Koreanen. We zitten nog niet - en ik hoop nooit - in het Walmart- model. Je hebt dan misschien het goedkoopste, maar dan loopt iedereen hier rond op basketbalsloefen en in een T-shirt.'
Toch zit u met tienduizenden klanten die geen hogere prijs willen betalen. Hebt u dat protest niet onderschat?
De Graeve: 'We zijn er niet genoeg in geslaagd om de klanten uit te leggen hoeveel kwaliteit ze krijgen. Als Telenet al een zwak punt heeft, dan is het wellicht dat. Misschien moeten we duidelijker uitleggen dat prijs nooit onze drijfveer zal zijn. Want anders krijg je heel snel het omgekeerde verhaal. Dan zeg je: weet je wat, beste klant, we verdienen hier niet genoeg aan, we gaan er niet in investeren. Wil je de prijs van Frankrijk? Dan krijg je ook de snelheid van Frankrijk. Als je iets te ver van de stad woont, krijg je zelfs dat niet. Je krijgt zelfs geen toegang tot breedbandinternet. Dan mag je terug met je telefoon wachten tot je boodschap er in stukjes doorkomt. Probeer dat vandaag eens te verkopen aan een Vlaming?'
Telenet kan zijn unieke positie bij Liberty maar behouden als de cashflows er zijn. Zal dat blijven lukken?
De Graeve: (nadrukkelijk) 'We moeten die positie behouden. En we gaan daar alle nodige investeringen voor doen. We zijn trouwens de enige die dat doet, hé. Ik woon zelf in een van die moeilijk te bereiken zones. Alleen Telenet was bereid om een kabel tot bij mij te trekken.'
'Als we in Vlaanderen nog de economische activiteit hebben die er is - groot of klein - dan is dat omdat onze bedrijven zich differentiëren, en niet zomaar het goedkoopste product aan de laagste prijs brengen. We zijn niet het goedkoopste land, dat weet iedereen. Maar dan is de enige keuze te zorgen dat je aan de spits loopt.'
Een studie van Econopolis wees uit dat er geen sterk Vlaams ecosysteem kan zijn zonder samenwerking tussen alle spelers. Maar er heerst nog veel wantrouwen, bij Medialaan bijvoorbeeld.
De Graeve: 'Ja, maar er zijn spelers genoeg hé. Je hebt niet alleen Medialaan, maar ook Mediahuis, of het huis van vertrouwen (lacht). Het is uiteindelijk dezelfde discussie als 20 jaar geleden, alleen speelde de content toen een belangrijkere rol in de discussie dan de technologie. Telenet heeft pas later een platform gebracht dat alles toeliet. De content providers hebben toen, puur strategisch gezien, nagelaten om ook de tv-distributie in handen te nemen.'
Hadden ze in Telenet moeten stappen?
De Graeve: (afgemeten) 'Ik ga daar niet op terugkomen, ik weet wat ik toen heb voorgesteld. Vandaag is het duidelijk dat de distributeur het contact heeft met de klant, en dat we in het belang van die klant moeten zoeken wat we hem geven. We kunnen het snelst gaan en het verst geraken met samenwerking. Maar er heerst wantrouwen omdat men in Vlaanderen altijd twee keer kijkt waar de uitgestoken hand vandaan komt. Dat vertraagt het proces, terwijl we zien dat het voor iedereen moeilijker wordt. Maar de omroepen moeten wel. Zelf alle investeringen doen, zal voor hen zeer moeilijk zijn. Als er zich dan een partij aandient die mee wil investeren in innovatie, dan ga je er toch voor? Waarom zouden de VRT en Medialaan dat weigeren?'
Omdat Telenet op het punt staat eigenaar te worden van de zenders Vier en Vijf en u niet zeker bent dat de concurrentie nog eerlijk zal verlopen.
De Graeve: 'Maar elke sector leeft elke dag met die vraag. Je gaat ervoor of niet. Het is een kwestie van vertrouwen. Het is een beetje confronterend omdat men hier altijd in een conflictmodel heeft geleefd en zijn eigen belangen moest beschermen. Maar misschien zijn er mogelijkheden om de taart veel groter te maken. Het is een beetje een algemene houding in dit land: men is te beschermend, te conservatief over wat men in het verleden had. Men kijkt te weinig naar de opportuniteiten van de toekomst.'
Is het voor de mediasector geen slechte zaak dat de VRT zoveel moet besparen?
De Graeve: 'De discussie over de VRT is maatschappelijk zeer belangrijk. Men moet bepalen wat men van de VRT wil, en de VRT moet nagaan hoe ze dat op de beste manier kan doen. Ik kan alleen zeggen dat Telenet een beschikbare partner is om heel veel te verwezenlijken. De VRT is overigens een voorbeeld geweest voor heel veel zaken die de BBC en andere buitenlandse omroepen hebben gedaan. Zo'n rol is ook voor Telenet weggelegd, om te tonen dat we geen bedreiging zijn voor anderen, maar een hefboom. But it takes two to tango.'
'Europa is geen cultureel uniforme markt, zoals de Angelsaksische wereld. Wij moeten vechten om onze eigen taal, onze culturele inzichten, verscheidenheid te behouden. Technologie kan dat allemaal heel gemakkelijk wegduwen. Telenet zit precies op dat scharniermoment om te zorgen dat we daar ook een rol kunnen spelen. Dat is iets wat ik in mijn VRT-tijd ook altijd heel belangrijk heb gevonden. Maar we kunnen dat per definitie niet in ons eentje doen.'
U verklaarde eerder dat u als bestuurder vijf jaar vooruit moet kijken om de komende disrupties te onderscheiden. Wat leert die oefening u vandaag?
De Graeve: 'Je krijgt vandaag toch een klein schokje wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar die klantenreactie. Als we de lijn doortrekken, dreigt er een veel te grote kloof te ontstaan tussen wat de klant vraagt en wat er nodig is om dat bij die klant te krijgen. Je praat enerzijds over iets dat 3 euro per maand meer kost, en anderzijds over miljardeninvesteringen. Er wordt al ongelooflijk veel capaciteit geleverd, en nog wil iedereen altijd meer en sneller. Dat kost zeer veel geld, en het moet ook nog eens rendabel zijn. In die context zet men dan het land op zijn kop voor een aanpassing met 2 of 3 euro per maand. Die boodschap vinden wij al te populistisch. We gaan dus meer inspanningen doen om dat duidelijk te maken, aan de klanten en de overheid.'
BIO Bert De Graeve
Bert De Graeve (59) werd geboren in Avelgem. Hij is licentiaat in de rechten en haalde een postgraduaat taxmanagement en financieel beleid. Hij is getrouwd met Ingrid De Wilde (dochter van onderzoeksjournalist wijlen Maurice De Wilde) en heeft twee kinderen. De Graeve bouwde vanaf 1982 aan een internationale carrière bij het technologiebedrijf Alcatel, eerst in Antwerpen en later in Sjanghai en Parijs. Hij stapte in 1996 over naar de VRT, als gedelegeerd bestuurder. De Graeve kreeg er de BV-status toen hij, na een heuse mediacampagne door tv-makers Bart De Pauw en Tom Lenaerts, toestemde om op te treden in hun tv-show 'Schalkse Ruiters'.
In 2002 maakte hij de overstap naar de staalverwerker Bekaert, eerst als CFO en vanaf 2006 als CEO. Hij is er momenteel nog voorzitter. Dat is hij vandaag ook bij Telenet. En hij is bestuurder bij UCB.
De Graeve is een liefhebber van klassieke muziek en zetelt in de raad van bestuur van de Koningin Elisabethwedstrijd.[/mod]
Telenet wil zijn klanten,die niet tevreden zijn,allen een apart bezoek brengen thuis,waar men de kwaliteit en de snelheden v/h internet zal testen(en event. zal proberen aanpassen)alsook alle andere telenet diensten wil nazien,waarvoor de klant een abo heeft(Men kan je ook afvragen of het gewoon geen verkoopspraatjes zijn).Zo wil Telenet,op een dag een 500 tal klanten bezoeken.
Men zal deze klanten ook duidelijk maken dat ze over een topprodukt beschikken.En om dat te blijven houden,nieuwe investeringen(en dus serjeuze prijsverhogingen)nodig zijn.
Op deze manier probeert Telenet het tij te keren m.b.t. de meer dan 60 000 ontevreden klanten.
Ondertussen zouden deze plannen al volop in uitvoering zijn.
zolang proximus niet overal een 17a profiel kan leveren zal telenet kunnen doen wat ze willen.
Dat is mijn mening.
De tijd dat iedereen stilviel om 19 uur en met zijn allen tesamen tv kijkt is voorbij.
zolang je aleen bent of met een partner niet echt veel problemen , vanaf je kids hebt is het wel een probleem iedereen kijkt en internet zoals hij wilt.
30 down is dan krap maar nog net (on)voldoende maar vooral de nog geen 2 up is een groot probleem.
Laatst gewijzigd door proximusboyke 27 jan 2015, 16:10, in totaal 1 gewijzigd.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Er bestaat niet zo iets als 'een groot probleem', 'telenet kan doen wat ze willen', '2 up is te weinig'
99% van dat zit tussen de gebruikers hun oren.
In een gezin van 5 is er geen enkele real-time toepassing die doorsnee gezinnen gebruiken die 30Mbps voltrekt. Dat zijn een 5 1080p Netflix/youtube/TV streams...
Ja je zal met 5 man op een 30Mbps connectie al je torrents niet kunnen binnenhalen aan 10MB/s, maar alle toepassingen waarbij een zekere bandbreedte nodig is gaan nog steeds aan dezelfde kwaliteit. Denk aan facetime/skype/hangouts of netflix/youtube aan de streaming kant.
Ja het uploaden van bestanden gaat trager en ja torrents of nieuwsgroepen komen niet met telenet snelheid binnen. Maar het is perfect bruikbaar zonder frustratie door 99% van de bevolking. Het zit hem louter tussen de oren, want bij TN krijgt men 160Mbps en bij Px 30Mbps en dat klinkt een heel stuk minder.
Ik zou eens willen weten hoeveel procent van de mensen die TN heeft het zou merken als we hun 60Mbps of 160Mbps connectie zouden cappen op 30/2Mbps.
Laatst gewijzigd door philippe_d 27 jan 2015, 13:45, in totaal 1 gewijzigd.
Reden:citaat verwijderd
fluppie schreef:Telenet wil zijn klanten,die niet tevreden zijn,allen een apart bezoek brengen thuis,waar men de kwaliteit en de snelheden v/h internet zal testen(en event. zal proberen aanpassen)alsook alle andere telenet diensten wil nazien,waarvoor de klant een abo heeft(Men kan je ook afvragen of het gewoon geen verkoopspraatjes zijn).Zo wil Telenet,op een dag een 500 tal klanten bezoeken.
Men zal deze klanten ook duidelijk maken dat ze over een topprodukt beschikken.En om dat te blijven houden,nieuwe investeringen(en dus serjeuze prijsverhogingen)nodig zijn.
Op deze manier probeert Telenet het tij te keren m.b.t. de meer dan 60 000 ontevreden klanten.
Ondertussen zouden deze plannen al volop in uitvoering zijn.
Kan het nog belachelijker.
Het enige dat de gebruiker wil is meer volume, zodat je eigenlijk eens zonder naar een metertje hoeven kijken iets kan downloaden....
ipv 100gb voor basicinternet 500 gb zou er beginnen op trekken....of een werkbare smalband....