1 wisselschakelaar vervangen door dimmer?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:
Provider

Ahem. Leuk, zo'n verhuis, zeker als je niets van elektrische installaties kent... Dus: nieuwe LED spot gehangen (4 x 10W, dimbaar) en nu had ik het idee (wegens wel érg fel :eek: ) een dimmer te installeren. Helaas is net deze spot "aan te sturen" via 3 lichtschakelaars: 2 wisselschakelaars en 1 kruisschakelaar (denk ik?).

Eerste schakelaar (dichtst bij de centrale kast):
Tweede schakelaar:
Derde schakelaar:

Ik dus naar de plaatselijke Hubo, waar ik me met plezier heb laten afzetten en zowat 150€ heb betaald voor deze dimmer:

Helaas liep de installatie niet meteen zoals ik had verhoopt... De "tweede schakelaar" van hierboven had ik dus trachten te vervangen: de 2 zwarte draden respectievelijk naar het symbool met de pijl en de krul en anderzijds naar de 1, de witte draad naar de L. Niets dus... Niet alleen werkt dat niet, maar ook de andere 2 schakelaars weigeren dan dienst.

Ik doe m.a.w. iets compleet fout of heb de verkeerde dimmer? Iemand die een n00b op weg wil zetten? :-(
ooh. shiny.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

Je moet natuurlijk je schakelfunctie behouden zoals ze is, wissel of kruis.

Dimmer + wisselschakelaar bestaat, maar alleen in draaiknopversie denk ik.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Ah, omdat er op die dimmer staat dat er ook nog een extra aansturing kan zijn, dacht ik dat er ook een wisselschakelaar in zat. Niet dus? :(

PS: dit is een dimmer met een draaiknop, zij het een electronische.
ooh. shiny.
nolfie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer
Provider

je bent het best om een draaiknopdimmer te nemen waar je ook drukknoppen op kan aansluiten. Dan hoef je je van de wissel/kruis schakeling niets aan te trekken. Vermits je door de oude wissel/kruisschakeling over voldoende draden beschikt, zou dit geen probleem mogen zijn.

Voordeel hieraan is dat je ook op de andere plaatsen dmv de drukknop de lampen zal kunnen dimmen.

Op een andere manier zie ik het nog niet meteen werken.
Afbeelding
nolfie
Pro Member
Pro Member
Provider

cloink schreef:Ah, omdat er op die dimmer staat dat er ook nog een extra aansturing kan zijn, dacht ik dat er ook een wisselschakelaar in zat. Niet dus? :(

PS: dit is een dimmer met een draaiknop, zij het een electronische.
de extra aansturing is een drukknop, zoals in mijn post hierboven beschreven.
Afbeelding
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Ok, kan dus zo niet werken.

Kan je zeggen wat ik exact moet vervangen door wat en hoe aan te sluiten?

Had het liever niet gedaan, daar de oorspronkelijke schakelaars van een merk zijn dat niet meer bestaat. Zeker bij de drievoudige schakelaar (eerste foto) wil dat allicht zeggen dat ik de andere 2 schakelaars ook moet vervangen. :(
ooh. shiny.
nolfie
Pro Member
Pro Member
Provider

als je alles terug onder één centrale plaat zal willen steken zal je verplicht zijn om de twee andere schakelaars ook te vervangen...
onderstaande foto zou moeten duidelijk maken hoe je het moet aansluiten.

van welk merk is je dimmer eigenlijk?
Afbeelding
Afbeelding
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer
Provider

toevallig heb ik 14 dagen geleden dezelfde dimmer gekocht

ik zie hierdoor direct dat dit van het merk NIKO is en je moet zoals op de verpakking staat het nr. 790872515 kopen voor bijkomende punten om te bedienen.
Het nummer op de tekening 310-0190x is trouwens een NIKO nummer. Het Niko nummer voor extra bedieningspunten is 310-0200X

de handleiding hoe een extra bedieningspunt aan te sluiten zit bij de dimmer en vind je ook hier: http://www.niko.eu/NIKO/Documents/PM310-0190X.pdf

handleiding extensie zelf: http://www.niko.eu/NIKO/Documents/PM310-0200X.pdf
Laatst gewijzigd door fvhbrugge 21 jan 2015, 19:09, in totaal 2 gewijzigd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

Aan het nummer te zien op de foto, is het een NIKO Universele draaiknopdimmer 325W
Je zal dus de twee andere schakelpunten moeten vervangen door een Niko draaiknopextentie

De factuur gaat dus nog 100 euro omhoog.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

*slik*

Nog iets meer, want ik moet dus aan de plaat waar er 3 in steken (geen foto van) de andere 2 ook vervangen door Niko's... :x

Duur grapke, zo'n dimbare lamp. :|

Anyway, nog 1 vraag: wat met de kruisschakelaar (foto 3)? Die kan ik toch zomaar niet vervangen door zo'n Niko extentie? Of wel? :???:
ooh. shiny.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De plaat waar 3 schakelaars inzitten moet je uiteraard ook vervangen door Niko materiaal want anders past dit mechanisch niet in elkaar.
Het afdekplaatje moet dan ook nog vervangen worden.
Dus ja dat is duur in de doe-het-zelf zaak.
Dit vanwege de extreme winstmarges op dergelijk materiaal
De draaiknop heb je ook apart moeten kopen.
Voor een stukje kunstof wordt wel héél veel geld gevraagd.

Niko geeft gelukkig een lange garantie op zijn materiaal - het mag wel aan dergelijke prijzen
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer
Provider

En dan nog werk ik er liever niet mee,begrijp niet waarom iedereen steeds niko neemt.
Ik zou liever berker ofzo insalleren
Nog iets meer, want ik moet dus aan de plaat waar er 3 in steken (geen foto van) de andere 2 ook vervangen door Niko's... :x
En nog slechter nieuws..voor zover ik op de foto's zie kan dit niet met huidige bekabeling. Zelfs al trekken we ons niets aan van kleurcodes.
Zoals te zien hebben alle extensies fase en neuter nodig. Hetgene nu toekomt zijn enkel schakeldraden..
Uw 1ste schakelaar..daarvan zal de rode draad vermoedelijk de fase zijn.
Uw 3'de schakelaar is eigenlijk de 2de (of de middelste) elektrisch gezien.Dit is de kruisschakelaar
En uw 2de schakelaar is vermoedelijk de laatste.. met witte schakeldraad naar lamp.

Maak eens foto's van al de draden doe toekomen in de potjes.. staan de lampen van die schakelaars allemaal op dezelfde kring? (dan kan je eventueel aftakken)
Maar de kans is ook groot dat de elektricien zo weinig mogelijk kabel heeft gebruikt en dat de neuter dus enkel maar bij de lamp zit.
Dit is tegenwoordig minder het geval met die voorbedrade buizen...daar denkt men minder na (en dus beter voor uitbreidingen zoals hier)

Duur grapke, zo'n dimbare lamp. :|
Nooit schakelmateriaal kopen in een DHZ zaak. Als ik ergens ga helpen laat ik uiteraard de mensen zelf kopen en als zij geen groothandel in de buurt weten... dan betalen ze zich blauw in een DHZ met dan nog eens weinig aanbod en mensen die meestal niet op de hoogte zijn van wat ze verkopen
Anyway, nog 1 vraag: wat met de kruisschakelaar (foto 3)? Die kan ik toch zomaar niet vervangen door zo'n Niko extentie? Of wel? :???:
Zoals hierboven, neen
Laatst gewijzigd door Flup 21 jan 2015, 20:35, in totaal 2 gewijzigd.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Provider

gelieve ook te noteren dat je niet mag werken aan een elektrische installatie omdat je zelf zegt dat je er niets van kent.

aan de foto's te zien, komt niet de juiste bedrading toe op de wisselschakelaars om de voorgestelde dimmer te laten werken.
je moet immers een L+N voeding op de nieuwe dimmer aansluiten en zo te zien is dat niet het geval
in een klassieke wissel-kruis schakeling wordt de N rechtstreeks naar de lamp gebracht en de andere fase L via de schakelaars geschakeld.
Laatst gewijzigd door fvhbrugge 21 jan 2015, 21:15, in totaal 2 gewijzigd.
Flup
Pro Member
Pro Member
Provider

Daarom ik meer foto's vroeg.
Een kleine , bijna onbestaande kans, is dat in de andere potjes wel fase en neuter zitten. Indien van dezelfde kring zijn zou je hiervan kunnen aftakken. Huidige zwarte schakeldraden kunnen dan gebruikt worden om de units met elkaar te verbinden. De kans is wel bijna onbestaande...
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer
Provider

Spijtig dat je geen Niko druktoetsdimmer had gekocht, daar kan men tot 10 gewone drukknoppen aan toevoegen en gaat wel lukken met de oude bedrading.
Oei, nu ik dit schrijf, ben niet zeker of die nog bestaat in de nieuwe uitvoering ? In de PR20 bestond ie wel.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Flup
Pro Member
Pro Member
Provider

Natuurlijk bestaat die ook in nieuwe series..sterker nog mijn groothandel (demeutter) zei me vorige zomer dat ze geen andere meer verkopen. Ik moest immers een dimmer installeren bij een bevriend koppel waarvan de vrouw persé draaiknoppen wou... dus zijn het drukknoppen geworden :D .

Hoewel de 2 extra schakelaars dan in principe 'klassieke, domme' impulsdrukkers zijn zou ook dit niet gaan met de huidige bekabeling.
Immers schakeldraad naar de lamp zit in schakelaar 3. Waar buiten die draad enkel 2 schakeldraden zitten.
Dimmer plaatsen in dat potje zou nochtans het meest logisch zijn (draad dimmer -> lamp is sowieso best niet te lang bij elektronische dimmers) .. maar daarvoor heb je dus weer neuter en fase nodig. Elk ander potje zal ook niet lukken.. witte schakeldraad doorverbinden met 1 zwarte schakeldraad naar kruisschakelaar en je hebt nog maar 1 draad over ;)
Tenzij jij een oplossing weet? Met wat ik op de huidige foto's zie ik al niet :)
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Neen, geen neuters te zien in de potjes. :cry: (inderdaad wel aan de lamp zelf)

Dus ik maak een algemeen kruis over het idee van een dimmer? Toch altijd miserie zenne, zo'n huis ontdekken...
Laatst gewijzigd door cloink 22 jan 2015, 08:18, in totaal 1 gewijzigd.
ooh. shiny.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

fvhbrugge schreef:gelieve ook te noteren dat je niet mag werken aan een elektrische installatie omdat je zelf zegt dat je er niets van kent.
Ja, leuk, maar om nu een electricien te vragen? Dan kost het me nóg enkele honderden euro's extra... Het gaat hier over een "nice to have" en ik vond precies 150€ an genoeg voor ne stomme schakelaar om mijn lamp te dimmen... :(
ooh. shiny.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer
Provider

Soms is het goedkoper om het licht niet aan te steken en een lampadaire op de kast te zetten.
Lekker gezellig :)
Afbeelding
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

/trout :P
ooh. shiny.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Wil je de 3 schakelpunten behouden?
Is het een optie om de dimmer aan de bestaande installatie toe te voegen? Ik weet, gat maken, enz...
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

We hebben net (laten) schilderen, dus inderdaad liever niet.

Worst case is het voorlopig simpelweg geen dimmer en herbekijk ik de zaak enkele jaren down the line, bij de volgende grote kuis. :) Zal alvast de aangekochte dimmer maar terugbrengen, ben niet van plan nog wat honderden euro's er tegenaan te smijten om 1 lamp te kunnen dimmen... :?
ooh. shiny.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer
Provider

Kan je geen led lampen erin monteren met lagere wattage ? Zo ben je verlost van het te felle licht :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Flup
Pro Member
Pro Member
Provider

Dus ik maak een algemeen kruis over het idee van een dimmer? Toch altijd miserie zenne, zo'n huis ontdekken...
Het enige waar ik wat verstand van had is elektriciteit. Dat is dan ook het enige dat in orde is in mijn woning (2004) die ik 4 jaar geleden kocht. Gemakshalve ervan uit gegaan dat de rest ook wel in orde zou zijn ... hier zijn ook al wat lijken uit de kast gevallen.

@topic
Er bestaan ook fitting dimmers die je gewoon tussen lamp en fitting steekt en met een RF afstandsbediening moet bedienen, zoek eens op google of het iets voor u is
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”