grub boot loader

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

ik heb juist linux redhat 7.3 geinstalleert en in de install kan je grub instellen, ik heb het zo gedaan: win xp op den ntfs gezet, win 98 op de fat32, en dan linux op de ext3
maar als ik nu win xp aanduid krijg ik een error, als ik win 98 kies dan krijg ik het keuzemenu van win xp (als ik deze in win uitzet dan start win xp op)
en de linux werkt zonder problemen,

hoe krijg ik dit in orde of gebruik ik beter een apparte bootloader (zo ja, welke want ik ken er geen)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Grub ken ik niet en gebruik ik dus ook niet.

Maar je kan het altijd is proberen met lilo, ik denk dat het daarmee wel werkt.

Wil je weten hoe lilo juist werkt ? Kijk dan is hier

succes ermee,

Nob
Gebruikersavatar
All Your Base
Plus Member
Plus Member
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 sep 2002, 11:57

Omdat Windows XP zijn boot files op de eerste partitie (dus de FAT32 Win98) zet. Bijgevolg kan je niet booten van de Windows XP partitie zelf, en krijg je altijd het XP boot menu bij het booten van de C: drive. Ik weet niet direct een manier om rond het Windows XP bootmenu te geraken.

Je kan dus ofwel booten van de Windows 98 partitie en vervolgens booten naar 98 of XP, of geen linux bootmanager installeren en even een disketje maken bij install linux, vervolgens moet je kopie nemen van de eerste 1024 bytes ofzo (kan het wel eens opzoeken) van de linux kernel en die op de FAT32 partitie zetten, en dan het Windows bootmenu aanpassen, zodat je alle 3 os'en kan booten vanuit het Windows XP menu.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Heel veel weet ik er nog niet van, maar ik weet qua boot-managers dat BootMagic, en het onderdeel dat in Partition Magic zitten heel veel kunnen. Misschien het proberen eens waard met de allerlaatste versie.
Dat kan je probleem misschien verhelpen.

Have Fun, keep us posted,
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
Blsp
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2002, 20:10
Locatie: WV
Contacteer:

Gebruik gewoon bij de installatie van linux lilo als bootloader, en zorg dat ie laadt vanaf de MBA. Allé zo heb ik et toch gedaan..
AnTiKrIsT

Als je probleem hebt pas dan grub manueel aan.
ga naar /boot/grub/grub.conf of waar die ook bij je staat en edit dat

title=Windows XP
root (hdx,y)
chainloader (hdx,y)+1
de x staat voor je hd meetstal zal dit een 0 zijn
y staat voor je partitie van je windows
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”