Omdat we nu enkele Apple toestellen hebben,overweeg ik om naast onze Sagem Fast een router bij te plaatsen, een Airport Extreme. Mijn bedoeling is om de Sagem Fast nog enkel als modem te gebruiken (in bridge mode te zetten, denk ik dat dit heet) en de Airport al het werk te laten doen (PPoE, DHCP, wifi).
Na het lezen van onderstaande gebruikersreview van Johan Galle 26/11/13, vraag ik mij echter af of dit inderdaad moeilijker is met een Airport dan met een andere router?
Is er misschien iemand die vergelijbaar een Airport gebruikt?
http://www.routercenter.be/product-revi ... 9&pagina=3
“……
Als je ogen dicht de Airport extreme achter een typische Belgacom of Telenet modem/router plaatst geeft de Airport Extreme een fout, nl “double NAT” omdat de modem/router al een vertaling doet van externe IP adressen naar lokale IP adressen en de Airport Extreme doet dit nogmaals. De meeste routers ondersteunen deze manier van werken zonder protest, maar de Airport Extreme protesteert daartegen. Er zijn diverse oplossingen voor dit probleem:
1. gewoon de fout-code negeren; het enige nadeel is dat “back to my Mac” niet functioneert en dat het oranje led-je flikkert; bovendien zou dit soms vertraging geven omdat je twee firewalls hebt; het is ook mogelijk in de airport configuration utility de foutencode af te vinken en dan bekom je toch een groen led-je (tot de volgende update).
2. de Airport Extreme in bridge-mode zetten; omdat je in bridge mode werkt, heb je geen guest Wifi, geen extra firewall en port forwarding moet via je ISP router, back to my Mac functioneert nog steeds niet; je hebt nu wel steeds een groen led-je
3. de Telenet of Belgacom modem/router in modem-only zetten; dit is technisch allicht mogelijk maar ik vond dat dit te ver ging; op de hele Telenet en Belgacom helpdesk gaat er geen 5% zijn die je daarbij kan helpen
4. de router in een DMZ-deel van de ISP router plaatsen wordt eveneens soms gesuggereerd als oplossing maar is m.i. geen oplossing
Ik heb eerst gekozen voor optie 1 en ben nadien naar optie 2 gegaan. Naar opties 3 en 4 ga ik niet. Het functioneert nu allemaal, maar ik vond de weg ernaartoe iets te moeizaam. …”
Sage Fast met Airport extreme router: moeilijkheden?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Nee dit is geen probleem, mits de Sagem ingesteld is als bridge en de Airport Extreme de PPPoE connectie maakt, DHCP en NAT regelt. Eigenlijk exact hetzelfde als een andere router met als het verschil dat de instellingen van een Airport Extreme niet via de browser te benaderen zijn, maar enkel via een applicatie (OSx, Windows, iOS)
Optie 3 dus.
Sagem als volgt: http://patrick.vande-walle.eu/belgacom- ... in-bridge/
De sagem dan in de wan van de Airpot steken en PPPoE gegevens ingeven bij de setup van de Airport.
Dan krijg je: straat --------- Sagem -------- Airport Extreme ----- (al de rest, via LAN of wifi)
Optie 3 dus.
Sagem als volgt: http://patrick.vande-walle.eu/belgacom- ... in-bridge/
De sagem dan in de wan van de Airpot steken en PPPoE gegevens ingeven bij de setup van de Airport.
Dan krijg je: straat --------- Sagem -------- Airport Extreme ----- (al de rest, via LAN of wifi)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik heb de nieuw gekochte airport extreme werkend gekregen, maar minder vlot dan verwacht.
De werkwijze waar je naar verwijst:
http://patrick.vande-walle.eu/belgacom- ... in-bridge/
komt overeen met de info van EDPnet, maar voorziet in punt 4 nog
2 mogelijke handelswijzen en daar had ik problemen omdat het internet wel OK was,
maar de VoIP van EDPnet (met gebruik van de analoge telefoonaansluiting op de Sagem) maar niet wilde werken (phone led uit en geen signaal), ondanks dat ik op de Sagem webpagina kon zien dat er wel degelijk een verbinding was.
Anderzijds had ik uit de uitleg van Patrick Vande Walle wel geleerd dat ik op de Sagem wifi en dhcp beter uitschakelde.
Het is mij toch gelukt, maar helemaal duidelijk is het mij toch niet.
Ik had nog gehoopt dat ik de Sagem als een switch zou kunnen blijven gebruiken, maar dit is niet gelukt.
Ik heb er wel nog toegang toe (vast IP 192.168.1.2 gemaakt) en ik kan er nog 2 lokale IP-apparaten op aansluiten (TV poorten veranderd naar gewone IP poorten) en die 2 kunnen wel met elkaar communiceren, maar niet met de rest van de IP-toestellen (op de airport). Maar goed ik heb nog wel een extra switch.
Ik ben overigens dit forum dankbaar, want de helpdesk bij EDPnet (alhoewel nog altijd heel vriendelijk) zou vroeger toch ontvankelijker geweest zijn. Het is nu toch vlugger verwijzen naar Apple of wij staan enkel in voor de connectie...
De werkwijze waar je naar verwijst:
http://patrick.vande-walle.eu/belgacom- ... in-bridge/
komt overeen met de info van EDPnet, maar voorziet in punt 4 nog
2 mogelijke handelswijzen en daar had ik problemen omdat het internet wel OK was,
maar de VoIP van EDPnet (met gebruik van de analoge telefoonaansluiting op de Sagem) maar niet wilde werken (phone led uit en geen signaal), ondanks dat ik op de Sagem webpagina kon zien dat er wel degelijk een verbinding was.
Anderzijds had ik uit de uitleg van Patrick Vande Walle wel geleerd dat ik op de Sagem wifi en dhcp beter uitschakelde.
Het is mij toch gelukt, maar helemaal duidelijk is het mij toch niet.
Ik had nog gehoopt dat ik de Sagem als een switch zou kunnen blijven gebruiken, maar dit is niet gelukt.
Ik heb er wel nog toegang toe (vast IP 192.168.1.2 gemaakt) en ik kan er nog 2 lokale IP-apparaten op aansluiten (TV poorten veranderd naar gewone IP poorten) en die 2 kunnen wel met elkaar communiceren, maar niet met de rest van de IP-toestellen (op de airport). Maar goed ik heb nog wel een extra switch.
Ik ben overigens dit forum dankbaar, want de helpdesk bij EDPnet (alhoewel nog altijd heel vriendelijk) zou vroeger toch ontvankelijker geweest zijn. Het is nu toch vlugger verwijzen naar Apple of wij staan enkel in voor de connectie...