Computer heeft een eigen wil

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Krekkie
Premium Member
Premium Member

Ik heb hier een oude computer staan ter reparatie met de volgende specs:

- Pentium III 450 Mhz met 256 MB geheugen
- Intel moederbord SR440BX met geïntegreerde videochip
- Seagate Medalist 8420 8,6 GB harddisk
- Lite-On 12x cd-writer en een cd-lezer
- Windows XP Pro

Volgende eigenaardige verschijnselen doen zich voor in willekeurige volgorde en op willekeurige tijdstippen:

- Scherm blijft zwart bij het opstarten. Alle hardware lijkt correct te werken, maar het scherm blijft leeg.
- Computer start op willekeurige momenten vanzelf opnieuw op. Dit lijkt zich volledig willekeurig voor te doen en niet bij bepaalde handelingen/programma's of iets dergelijks.
- In de bios en bij het opstartmenu van Windows werkt het toetsenbord maar eenmaal Windows is opgestart, werkt het soms wel en soms niet. Idem voor de muis (dit is een simpele seriële muis).
- Afsluiten als het toetsenbord niet werkt gaat soms via een soft power-off, soms is een 'harde' power-off nodig.
- Opstarten vanaf een diskette lukt soms gedeeltelijk, soms helemaal niet.
- Opstarten vanaf een Windows XP cd loopt vast en dit op verschillende momenten (scherm blijft staan waar het toevallig op stond, er gebeurt niets meer en niets reageert).

Dingen die ik al geprobeerd/nagekeken heb:

- In de computerkast zitten alle aansluitingen goed en is niets vreemd te zien (zoals muizen die een kabel hebben doorgeknauwd :-))
- Harddisk verwijderen geeft dezelfde problemen.
- Andere videokaart insteken geeft dezelfde problemen.
- De meest uitgebreide POST laten uitvoeren levert geen foutboodschappen op.

Wat is hier het probleem of hoe kan ik erachter komen welk onderdeel dit vreemde gedrag veroorzaakt?
Bossie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Volgens mij ligt het aan feit dat je XP als OS gebruikt, denk da XP meer RAM nodig heeft om zuiver te draaien!
Greetz Bossie
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

256 MB niet genoeg? :eek:

Heb je al in de richting van een warmteprobleem gedacht? Installeer eens iets als speedfan of CPUCool en houd de temperatuur eens in de gaten?

PC's die zonder waarschuwen resetten doen me namelijk in die richting denken. Draaien de fans nog aan hun normale snelheid?
Krekkie
Premium Member
Premium Member

256 MB geheugen zou het probleem niet mogen zijn. En trouwens, dikwijls geraakt hij niet eens tot aan het opstarten van Windows.

Warmte heb ik ook al aan gedacht, maar dit kan bijna niet. Het probleem doet zich al onmiddellijk voor als je hem opzet (als alles nog koud is dus).
Fans draaien allemaal normaal.

Ik zit nu eerder te denken in de richting van defect geheugen...
Polleke
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Als dat ram-geheugen uit meerdere latten bestaat kan je altijd eens de helft verwijderen en dan terug opstarten.
T'zal door het te weinig geheugen (128 MB is niet echt comfortabel voor XP ;-)) wel wat langer duren, maar dan kan je toch al testen hé.

Daarnaast bestaat ook software om je rams te testen. Normaal moet je een bootable floppy aanmaken. Ik gebruik gewoonlijk memtest86. Google zal je alle info geven als je dat eens intikt...
Met vriendelijke groeten,

Polleke
crapiecorn.

al in de softwarematige richting gedacht . dat opnieuw opstarten verschijnlijk is nogal eigen aan veel trojans,...en wie windows xp op een 450 installed weet duidelijk niet waar hij mee bezig is ....
pz
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb windows xp op een 350 en ik heb ook al eens voor gehad dat mijn pc vanzelf opstart. :?
Krekkie
Premium Member
Premium Member

@Polleke:
Het is maar 1 latje, maar ik kan er wel eens ander geheugen insteken om te proberen. Memtest86 is op dit moment aan het lopen. Eerst eens kijken wat dat geeft...

@crapiecorn:
Denk niet dat het softwarematig is omdat hij de helft van de tijd al zover niet geraakt. Bovendien zijn er ook problemen bij het opstarten vanaf diskette of cd.
Wat betreft Win XP op een 450... ik weet op welke manier de eigenaar die computer gebruikt en dan kan dat perfect. Ik kan zeker nog veel bijleren, maar dacht toch wel te weten waar ik mee bezig ben :-)

@MaRtO:
'Eens een keer' vanzelf opstarten is tot daar aan toe maar toch geen 9 op 10 keer?
Krekkie
Premium Member
Premium Member

Natuurlijk crasht hij nu als die memtest bezig is :?

Wil zelfs niet meer lukken om vanaf diskette te starten.
Gast

Moederbord waarschijnlijk defect ....
bke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Kan een te zwakke voeding niet voor reboots/onstabiliteit zorgen ook? :???: Anders kan er denk ik ook iets versleten zijn :wink:
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Krekkie
Premium Member
Premium Member

Zwakke voeding zou inderdaad kunnen, maar niet in dit geval. 300 Watt voor een Pentium III zou ruimschoots voldoende moeten zijn.

Kan natuurlijk dat de voeding niet meer stabiel is maar dat is moeilijk te controleren.
SIR
Pro Member
Pro Member

Krekkie schreef:Kan natuurlijk dat de voeding niet meer stabiel is maar dat is moeilijk te controleren.

Nen milti-meter nemen, en de spanning meten. Zo moeilijk is dat niet.
sander

crapiecorn. schreef:al in de softwarematige richting gedacht . dat opnieuw opstarten verschijnlijk is nogal eigen aan veel trojans,...en wie windows xp op een 450 installed weet duidelijk niet waar hij mee bezig is ....
pz

da werkt idd perfect op ne 450, kem ook lange tijd xp derop gedraait enda draait zo vlot als iets !

ken zelfs iemand da het op ne pII 233 heeft laten draaien en ook gebruikte regelmatig, dit ging natuurlijk net iets minder vlot :)

maar op een 450 geen probleem !!!

@probleem me dunkt da als er niks me u voeding is, dan denk ik eerst aan u moederbord, mor kunt best gewoon is alles één voor één vervangen tot ge de dader tegenkomt he :)
bke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Je kunt ook de voltages waarschijnelijk checken in het bios of in speedfan. Maar daarbij hebt ge de kans da em fout uitleest :-) Beste oplossing is idd ne mulitmeter neme en de lijnen meten :-)
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Krekkie
Premium Member
Premium Member

SIR schreef:Nen milti-meter nemen, en de spanning meten. Zo moeilijk is dat niet.

Is het niet zo dat er enkel spanning op komt te staan als er ook effectief iets op aangesloten is? Kan zijn dat ik mis ben maar dat hebben ze mij ooit wijsgemaakt.

[DmW]_BkE schreef:Je kunt ook de voltages waarschijnelijk checken in het bios of in speedfan.

Daar zou ik inderdaad kunnen gaan kijken maar vandaag is het precies nog erger geworden. Ik krijg enkel nog een zwart scherm. Morgen misschien eens een andere voeding insteken en zien wat dat geeft.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Vandaag binnen gekregen:
Laptop startte niet meer op (na bios bleef het scherm zwart).
Ik vijs de harde schijf eens los en zet hem terug vast; cool, ik krijg het eerste streepje te zien bij het booten van windows 2000. Blam. Kernel-error, BSOD (0x07-error). Ik denk meteen aan gesmolten cpu, verdronken moederbord of getoast geheugen, dus ik laat memtest86 eens lopen. Alles failed, geen enkele pass. Crap, geheugen om zeep dus. Ik test de 2 latjes eens apart. Vreemd, geen errors meer. Ik steek ze er terug in (maar nu omgewisseld) en laat de test lopen: geen errors.
Dit verhaaltje puur ter info, je kan dus eens proberen barebone te gaan en telkens 1 hardware-onderdeel toe te voegen tot je een mogelijke schuldige tegen komt.
SIR
Pro Member
Pro Member

Krekkie schreef:
SIR schreef:Nen milti-meter nemen, en de spanning meten. Zo moeilijk is dat niet.

Is het niet zo dat er enkel spanning op komt te staan als er ook effectief iets op aangesloten is? Kan zijn dat ik mis ben maar dat hebben ze mij ooit wijsgemaakt.

Nee, dat is niet het geval. het enige wat je moet doen is de voeding in de "pries" steken en die dan opzetten.

Wanneer dit gedaan is zou je op alle uitgangen van je voeding spanning moeten meten. Of daar nu iets aanhangt of ni.

Om een stroom te krijgen moet er iets aanhangen zodat de weerstand niet oneindig is.
Krekkie
Premium Member
Premium Member

Het blijkt uiteindelijk toch de voeding te zijn. Na het omwisselen van de voeding zijn alle problemen opgelost.
Voor de zekerheid heb ik daarna het geheugen ook eens laten testen met memtest86, maar dat leverde geen errors op.

Bedankt aan iedereen voor alle troubleshooting en suggesties :-)
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”