alarm en telenet - welke opties technisch mogelijk?

Plaats reactie
karamelbee
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jan 2015, 21:03

Hi allemaal,

Ben niet helemaal thuis in de wereld van alarmsystemen, noch in de wereld van VOIP, doch ik probeer de beste optie te zoeken voor onze huidige situatie. Wij zijn net verhuisd. Ik hoop vurig dat jullie nuttige tips kunnen geven. Hier gaan we….

Gegeven:
- DSC alarm, telenet zou binnenkort modem komen plaatsen en battery pack installeren etc, blijkbaar verplichte comfort plus installatie.
- doel is te telefoneren in de bureau, 2 ethernet connecties zijn aanwezig, geen analoge lijn.
- internet abonnement bij telenet (nadat ze de modem komen installeren binnenkort)
- nas, scheduled to remote backup externally using specific ports for network back-up etc (opgezet in het verleden en deze zou moeten blijven werken in de nieuwe setup)
- bewust op zoek naar wired oplossingen om EM stralingen in huis te minimaliseren. zoals DECT, GSM. Wifi en 3G/4G wordt enkel aangezet wanneer nodig.
- praktisch: alle ethernet connecties van alle kamers komen samen in de garage toe op een switch. ook de lijn van het alarm komt daar toe. Coax kom daar ook toe en de modem zal daar ook komen te staan. Er ligt momenteel geen analoge telefoonlijn.


mogelijke opties via Telenet en kost?

1) alarm analoog, telefoon analoog of "voip bellen op rekening van de telenet vaste lijn" => duurste optie ? mogelijk zonder extra analoge kabel naar bureau te moeten leggen?
kost? 25,5 euro/maand basicnet + 32,9 euro / maand analoge telefonie op de eerste telefoonlijn (=20,90 euro/maand vaste telefonie +7,5 euro anytime+4,5 euro topline) + 20,90 euro/maand 2de telefoonlijn voor alarm = 79,3 euro/maand
uitvoering?
- absoluut nodig om een analoge telefonie kabel naar de bureau te leggen of kan het anders?
- kan je mits aanpassingen analoog bellen over ethernet?
- kan je mits aanpassingen via een voip telefoon bellen en dat omzetten naar analoog om te bellen op rekening van de vaste lijn en met het toegewezen telenet telefoonnummer?
type telefoon nodig? analoog of voip afhankelijk van de uitvoering, welke specifieke telefoon kan geprogrammeerd worden om voip te bellen op rekening van het telenet toegewezen nummer? Moet nog een telefoon kopen om de installatie voor te bereiden.

2) alarm analoog, telefoon voip => duur voor een telefoonlijn waarmee niet gebeld zal worden, alleen omdat vasthangt aan een alarm via analoge lijn?
kost? 25,5 euro/maand basicnet + 20,90 euro/maand vaste kost telefoonlijn voor alarm = 46,4 euro/maand + abonnement bij VOIP provider voor 1 nummer
uitvoering?
- voip bellen via specifieke voip operator met een ander nummer dan hetgeen door telenet toegewezen voor de vaste lijn (alarm).
type telefoon nodig? voip

3) alarm voip, telefoon voip => goedkoopste optie, maar betrouwbaarheid lijkt een probleem?
kost? 25,5 euro/maand basicnet + abonnement bij VOIP provider voor 2 nummers
uitvoering?
- voip zou niet mogelijk zijn voor alarm? ik lees daar zoveel verschillende dingen over. De ene zegt niet betrouwbaar, de andere geen probleem.
- battery pack alsnog aanvragen door alarm
- in dat geval hoe kan het het DSC Powerseries alarm dat standaard werkt via analoge lijn compatibel maken met VOIP. Ik las over envisalink, ATA's, fritzbox, RJ31x, PXB ….. maar geraak niet meteen wijs uit de setup die dan nodig is. Wat is een goede setup in dat geval.
- indien het huidige alarmsysteem compatibel maken niet kan zou ik bereid zijn om het DSC control panel te laten vervangen door een alarm dat VOIP compatibel is, zo moeten er geen omzettingen analoog>voip gebeuren. Echter ik weet niet wat dan de beste optie is en wat er exact vervangen moet worden dan (ook de klavieren en detectoren?). Heb dit reeds besproken met onze alarminstallateur maar zij konden geen VOIP oplossing voorstellen. Achteraf lees ik dan jammer genoeg dat er toch VOIP alarmsystemen bestaan?
type telefoon nodig? voip

alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door karamelbee 11 jan 2015, 02:23, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik heb het eens snel snel gelezen, maar misschien is een SIM box een oplossing? Dit zie ik niet onmiddellijk staan?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Ik wil je het volgende meegeven:
Bij een stroomstoring valt ook de telenet centrale uit en is je verbinding dus weg. Bij Belgacom is dit soms het geval.
Die batterij in je modem werkt dus enkel als er bij jou thuis een probleem is.

Voor de meeste alarmen werkt een analoge telefoon kabel, wat er achter die analoge kabel zit maakt niet echt uit zolang het werkt. VOIP via aparte provider wordt nog niet zo heel vaak gebruikt in alarmsystemen maar in principe leveren telenet en belgacom tegenwoordig hetzelfde aan.

Voor de meeste alarmsystemen bestaat er een wireless optie via een simkaartje, dat is een failsafe oplossing.

Ik snap dat je denkt dat inbrekers/criminelen met een signaal jammer kunnen afkomen. Als ze zo professioneel zijn weten ze ook hoe ze de telenet kabel door moeten knippen :wink:
(voor zo'n volk aan te trekken moet te toch wel een dikke kluis hebben staan :wink: )
karamelbee
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jan 2015, 21:03

Hi krisken,
Een simbox zou in principe kunnen, en misschien zal dat op het einde ook de beste oplossing/optie blijken. Indien mogelijk een bedrade oplossing geniet de voorkeur. Niet alleen omdat in een nieuwbouw het gsm netwerk niet altijd optimaal is, maar ook omdat er dan altijd EM radiation zal zijn (SIMBox altijd in stand-by mode) en dat we die proberen te limiteren. De straling is ook veel groter als het bereik slechter is in feite.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tja straling is er altijd, daar hebben we hier al topics genoeg over. Maar eventueel graaf je een geul van 1m diep tot aan je tuinhuis en zet je je simbox daar, dan heb je die straling toch al wat minder. En er bestaan ook simboxen met aparte antenne die je dan bvb op jouw dak kan zetten (dus al op redelijke afstand van jezelf als je dit bvb aan je schoorsteen hangt oid).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Ik heb dit ook even snel gelezen. Het is me niet zo duidelijk wat nu eigenlijk het probleem is.
Volgens mij is jouw probleem dat er twee UTP kabels naar de bureau en geen VVT kabel (telefoon kabel).
Als je één UTP kabel gebruikt voor de gewone analoge telefoon, dan is het toch opgelost.
Of zie ik het te eenvoudig?
karamelbee
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jan 2015, 21:03

Hi Sylvester, het probleem is dat ik niet weet voor elk vd opties of deze technisch mogelijk zijn.

- Volgens jou kan je dus zonder problemen analoog bellen via een UTP kabel (optie 1A)?
- Het feit dat er dan een analoge spanning op deze kabel zal komen te staan vormt geen probleem? Ook niet voor andere devices of us een specifieke opstelling nodig dan om te vermijden dat andere devices kapot zullen gaan omdat ze onder spanning zouden kunnen komen te staan?
-hoe kan die optie dan technisch uitgevoerd worden, heb je een voorbeeld van een ATA?

Bedankt...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Ik denk dat je het probleem véél te ver aan het zoeken bent. Je bent aan het goochelen met allerlei ingewikkelde oplossingen terwijl het heel eenvoudig kan.
Je hebt een UTP kabel liggen die je nu gewoon gaat gebruiken voor telefonie, dat is alles.
Hij wordt dus NIET (meer) gebruikt voor intern netwerk.
Gewoon aan de ene kant insteken op de telefoonpoort van je modem, en aan de andere kant in de bureau op je analoge telefoon. Kees is klaar...!

Het enige dat je moet (laten) doen is een RJ11 connector aan beide kanten op die kabel knijpen, ipv een RJ45.
(RJ11 is voor analoge telefoon, RJ45 is voor netwerk bekabeling)

Is dit de oplossing?
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Nog even verduidelijken : als ik het goed begrijp, heb je dus 2 UTP kabels naar de bureau liggen.
Je gaat dus één UTP kabel gebruiken voor analoge telefoon (en niet meer voor computer), en de tweede gebruik je voor je netwerk verbinding van bureau naar modem.
Heb je op de bureau meerdere netwerk aansluitingen nodig, dan zet je daar op die éne UPT/netwerkkabel een switch naar 4 of 8 poorten. Dan heb je via die ene UTP kabel 4 of 8 aansluitingen op de bureau ter beschikking.
Heel simpel, volgens mij.
karamelbee
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jan 2015, 21:03

Hi Sylvester, OK blijkbaar is het dus mogelijk om de connector van RJ45 naar RJ11 te vervangen aan beide kanten, dan wordt die kabel blijkbaar een analoge telefoonkabel en dan kan er analoog gebeld worden over die kabel als ik het goed begrijp van jou. Er was mij verteld dat dit niet mogelijk was in feite omwille van de spanning die verschillend is, vandaar. Dus dan kan optie 1 technisch gezien blijkbaar toch analoog uitgevoerd worden en hoeft er geen extra kabel gelegd te worden. En dan zal elke analoge telefoon werken?

Klopt dan de kostenberekening bij optie 1? Want 79 euro per maand lijkt enorm duur voor een basisinternet en 1 telefonielijn die gebruikt wordt en 1 telefonielijn die niet gebruikt wordt (alarm)….?

Zou het ook zo simpel zijn om de analoge telefoonlijn te laten vallen en alles VOIP te doen? (optie 3) of ligt dat moeilijker?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Zelfs de telenet voip werkt soms niet goed in combinatie met een alarm, vooral bij gebruik van het SIA protocol zijn er wel eens problemen waardoor een melding meerdere pogingen moet doen om aan te komen. het contact ID protocol heeft minder last van slechte lijnen, maar het stuurt dan ook minder informatie mee.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Laat die VOIP maar vallen.
Ik weet niet op welke basis dat alarm systeem werkt. Waarom heb je een tweede telefoonlijn nodig?
Er bestaan ook centrales die over IP melding maken van alarm. Dan heb je geen analoge telefoonlijn nodig, enkel een internet verbinding.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Als het is voor neldkamer kan je ook een Chiron module zetten .... deze zet het signaal om naar IP / GPRS
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Is die chiron module niet afhankelijk van het type centale? Ze moet er geschikt voor zijn, denk ik.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

een chiron is altijd geschikt voor doormelding aangezien het een meldkamer emuleert ...

up / downloading is soms niet mogelijk , maar vaak wel ...

zeker ondersteund :

DSC SN4030
DSC
Guardall
Networx, NX8
ATS classic
ATS advanced
ATS Classic
ATS advanced
Networx, NX8
Honeywell Galaxy classic (V4.xx)
Honeywell Galaxy G3 (V4.xx)
Honeywell Galaxy Dimension
Honeywell Flex 1
Scantronic I-on30, 40, 50, 160
Scantronic 9851
Risco Prosys
Texecom Premier/Elite 48, 88, 168
Texecom 412, 816, 832 (V15.xx)
Texecom Premier/Elite 48, 88, 168 (COM300, COM2400)
Texecom 412, 816, 832 (V15.xx)
Bosch DS7400
Paradox
Afbeelding
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

van Telenet is gekend dat alarm NIET ondersteund wordt, bij het aanvragen van een telefoonlijn zijn ze daar ook eerlijk over, ook al plaats jezelf een ups of heb je een modemrouter met ingebouwde ups, in de straatkasten zitten meestal geen upsen, dus bij spanningsuitval geen telefoon dus geen alarmmelding....
Er zijnnog steeds veel bedrijven die kiezen voor een stil alarm ipv van een loeiende sirene, als de inbrekers dan de stroom afsluiten zouden ze gewoon hun gangetje kunnen gaan....simbox of gsm module(aangesloten op de sirene uitgang met vooraf opgenomen boodschap)...
Alarm ove IP bestaat maar ook daar moet je zien dat het internet niet uitvalt...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”