Inbouwspot haalt geen 12V ?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

waren dimbare transfo's (met 12V MR16 spots)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Wat is dat toch met die woningen van 1997 ?!
Hier ook een zeer gelijkaardige situatie in een koopwoning van 97. Transfo's in de garage voor 12V halogeens in keuken, living, gang en overloop. Die zijn allemaal aan de secundaire kant afverzekerd met glaszekeringen. Recent beginnen schroeiplekken merken op de zekeringhouders. Bleken de contacten van die houders te corroderen met hoge weerstand en hitte-ontwikkeling tot gevolg.
Op die manier echter -via bouwforum- te weet gekomen dat de hele setup sowieso niet echt deugt. Alles is bedraad met 1.5mm², wat resulteert in een spanningsval van bijna 2V naar het verste punt. Eerlijk gezegd merk je er niets van, maar is me wel ook gezegd dat dat veel te dunne draad is voor mijn afstanden (>10m naar verste punt). De schroeiplekken illustreerden ook dat dergelijke setups gevoelig zijn aan oververhitting doordat er zo'n hoge stroom (>4A) doorstroomt.

Zekeringhouders zijn vervangen, maar ik dacht er nu ook aan om de halogeens te vervangen door LEDs, maar als ik het hier zo lees is dat ook nog geen evidentie.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

satsurfer schreef:waren dimbare transfo's (met 12V MR16 spots)
Veel transformatoren vereisen eigenlijk een fase-AFsnijdimmer, terwijl de meeste dimmers fase-AANsnij zijn (die met een dikke ontstoorspoel).
Helaas vereisen dimbare leds dat ALLE onderdelen in de keten op elkaar afgestemd zijn.
Ik ben momenteel aan't kijken naar een oplossing waarbij ik de secundaire kant dim; eigenlijk omzeil je dan de problematiek van fase-aan/afsnijding. En 't is nog goedkoper ook...
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Doktor Avalanche schreef:
Allez, spanningsval die kabels doet verouderen. Moet ik dat nu voor serieus nemen? Koper blijft koper,
Nog één keer : het kan wel.
Ik heb niet gezegd dat er maar 1 of 4A door de kabel gaat. Ik heb ook niet gezegd dat het éne spotje van 50w dit zal veroorzaken (ik weet ook dat 4A door die kabel jagen, niets te maken heeft met de spanningsbron).
Maar wat er allemaal bij de TS geknoeid is, kunnen we van hieruit niet zien.
Daarom : je kan wel degelijk kabels opstoken en doen verouderen, als je er maar genoeg stroom door jaagt. En stroom = spanningsval (over kabels), hoe veel of hoe weinig ook.

Waarom zeg ik dit? Ik zeg dit uit veiligheid, omdat ik meermaals afgebrokkelde kabels heb ervaren bij oude installaties, zowel koper als mantel.

En daarom moet je je installatie omschakelen naar 230v : voor hetzelfde vermogen (veel) minder stroom door de kabel, op voorwaarde dat de kabels nog in orde zijn, en nog steeds conform het AREI voor verlichting van huisinstallaties.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Sylvester schreef:omdat ik meermaals afgebrokkelde kabels heb ervaren bij oude installaties, zowel koper als mantel
Maar die verharde isolatie zit steeds (>90% van de gevallen) aan de uiteinde van de draad (transfo of lamp) en dus niet over heel de draad. Dit komt door slecht contact met transfo of lamp waardoor er vlambogen ontstaan die zeer grote temperatuur kunnen veroorzaken. Vooraleer een metaal (koper) hard(bros) wordt moet het een aantal keren serieus verwarmd en afgekoeld worden. Ik dacht dat het smeltpunt van koper rond de 1000°C lag, dat wil zeggen dat dat stuk al een paar keer enkelen honderden °C is geweest. En zo warm wordt een draad niet rap van stroom. Ik heb nog nooit een halogeen transfo gezien die niet kortsluitvast was. Wat je wel fout zou kunnen doen is een transfo van 250VA aan een lamp hangen van 12V ==> Als de lamp kort ligt loopt hier 20A door, maar een halogeenlamp zal niet snel kort blijven liggen, zeker als er 20A wordt doorgejaagd zal er wel iets doorbranden. En een 250VA transfo kost ook al iets meer als 50VA, dus dat zie ik niet snel gebeuren.

Wat soms ook zorgt voor verharden van isolatie draad is dat deze te dicht komt bij een halogeen spot (glastemp >200°C). En de isolatie materialen zijn warmtebestendig tot +/- 150°C, de meeste lager. Voor VOB ,toch meest gebruikt is de isolatie PVC, max 70°C.

Blz 17 in volgend document
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 24&cad=rja
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”