Multiroom systemen - Woonkamer audio

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Hallo

Wij zijn opzoek achter een deftig multiroom systeem.
Eigenlijk iets waarmee we in onze woonkamer makkelijk muziek kunnen beluisteren, als we dat later makkelijk kunnen uitbreiden is dat gewoon meegenomen.
(Google Play Music zou leuk zijn maar geen vereiste)

Overal duikt Sonos op, maar wat denken jullie eigenlijk?
  • Sonos (vb? Play 5)
  • Denon met de HEOS lijn?
  • Samsung multriroom?
  • Bose multiroom?
  • ???
Wat gebruiken jullie, hoeveel kost dat.

PS: Wij zijn totaal geen audiofielen

EDIT: Vroeger hebben we een Logitech Mini Boombox (bluetooth) gebruikt maar echt gebruiksvriendelijk was dat toch niet.
Afbeelding
jeffke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

Sonos is het meest verkochte en werkt gewoon goed.
Het Bose systeem heb ik al werkend gezien en dit werkte niet goed via wifi,veel haperingen.
marijke1968
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Wij zijn ook erg content van Sonos. We hebben 2x Play 1 in de living als stereopaar, 1x in de keuken en 1x in de badkamer. Geluid voor ons meer dan ok, bediening is gemakkelijk met smartphone en/of tablet. Aan/uit en volume gaat ook met een druk op de speaker zelf.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ik heb dezelfde vraag hier ook eens gesteld, een hele tijd geleden. Uiteindelijk gekozen voor logitech squeezebox ipv Sonos. Wat meer zelf prullen, maar dat was in mijn geval een voordeel :-) Squeezebox heeft hier gedraaid in living, keuken en badkamer tot vorig jaar, altijd tevreden van geweest. Helaas nu wel niet meer te krijgen nu dacht ik.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster

Topic doorlopen, die Squeezebox ziet er wel goed uit.

Squeezebox is dan UE Smart Radio geworden en deze is nu ook al Discontinued in 2014.
Zag er nochtans een goed systeem uit...
Afbeelding
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Als ik een tip mag geven, koop dan iets dat veel gekend is en gebruikt wordt zoals Sonos. Goedkopere alternatieven durven je wel eens als beta tester aanzien, zoals in mijn ervaring Samsung multiroom op dit moment. Zeer slechte ervaringen met dat ding (zowel softwarematig, topologie, verborgen limieten, ...).

Met Squeezebox ook miserie gehad: we hadden eerst een simpele wekkerradio model, maar je kon dit zelfs niet aanzetten (of als wekker gebruiken) als een bepaalde server van Logitech niet online was. :bang: Hun forums bulken dan ook van de klachten over outages van hun services (serieuze single point of failure in het design van dat ding).

Wat ik dus wel kan aanraden is Sonos en ook Raumfeld (tegenwoordig Teufel): http://www.teufelaudio.nl/raumfeld-audio-streaming.html
Enige opmerking bij deze laatste is dat je nog steeds geen custom radio playlist URL kan ingeven, en het dus moet doen met de zenders die de app via TuneIn voorschotelt.
Afbeelding
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Hier thuis hebben we een (oud)hifi systeem,totaal iets anders,maar mss vind U op deze site wel wat U zoekt ,en de prijzen zijn daar helemaal niet slecht

http://hificorner.nl/hifi-sets/stereo
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

FunkStar schreef:
  • Sonos (vb? Play 5)
  • Denon met de HEOS lijn?
  • Samsung multriroom?
  • Bose multiroom?
  • ???
Wat gebruiken jullie, hoeveel kost dat.
Niet echt goedkope dingen... wat met een Raspberry PI met Squeezebox ?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

raspberry pi klinkt verschrikkelijk goed als USB transport (icm usb dac) maar de ingebouwde geluidskaart is rommel

wil je alles in één, dan kan je nog voor de hifiberry gaan, dan heb je ook een degelijk cinch output
wil je high-end dan heb je bvb de iFI nano iDSD, deze doet 384 kHz PCM ook de courante DSD formaten aan te sluiten via USB op de rasp
ik power de raspberry met een iFI iUSBpower voeding

Squeezebox server ergens opzetten of vortexbox als distro draaien, en op de raspberry squeezelite, dit zijn de beste software clients nu op de markt (wel degelijk audiofiel)

ps: dit is wel wat uitzoekwerk, maar stukken goedkoper dan kant en klare clients / room- / zoneplayers .... ik gebruik een raspberry met MPD in m'n wagen met een compacte Trends Audio UD10 dac .... klinkt waanzinnig goed op het dynaudio systeem in m'n volvo .... en ik ben waanzinnig kritisch want hifi is mijn beroep

Dus ++++ voor de raspberry.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Heel tevreden hier van Sonos. Is echt enorm gebruiksvriendelijk. Al meerdere mensen hebben er eentje aangeschaft nadat ze dat hier gezien hebben :-)

Lees maar eens enkele reviews online.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Niet echt goedkope dingen... wat met een Raspberry PI met Squeezebox ?
True, ik merk dat iedereen op multiroom springt en dat er waanzinnig hoge prijzen aangerekend worden.
En Raspberry PI met squeezebox lijkt wel een leuk projectje maar lijkt met toch ook niet zo evident, zeker niet als je niet zo'n een super knutselaar bent... :oops:

Ik denk maar aan:
  • Raspberry Pi
  • Raspberry Pi Case
  • Deftige boxen (misschien meerdere)
  • Wegwerken kabels
  • Stroomvoorziening Rasp, Boxen,...
  • etc...
Afbeelding
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

True, ik merk dat iedereen op multiroom springt en dat er waanzinnig hoge prijzen aangerekend worden.
High-end op topniveau icm streaming heb je dan ook niet voor een paar honderd euro.

Een Aurender S20 die een 16.000 euro kost of de nog veel duurdere ReQuest the beast dat zijn schaamteloos dure muziekservers. Je betaalt het merk, de mooie app en de mooie kast. Onze eigen muziekservers, die nu voor een internationale doorbraak staan, kosten slechts 2.000 tot 4.000 euro en ons topmodel speelt die dure Aurender gewoon weg. Ook een multi-room systeem, want kan met alle UPNP / squeezebox / samba clients werken.

Dus een koopje, maar voor sommigen nog steeds waanzinnig duur omdat ze nooit beide hebben kunnen vergelijken en enkel prijzen zoals die van Media Markt kennen. Voor audiofielen is 3 a 4k per component niet eens duur, dat is allemaal nog het middengamma, 1000/component is budget instap, enkele 100'en per component is media markt en dat telt zelfs niet mee als high-end en vanaf 10k / component zitten we in de cost is not object klasse en dan loopt het snel op tot soms 20, 50 en 100k naargelang wat je wil, maar deze uberdure zaken zijn vaak amper beter.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Heb thuis 3 zones ( Badkamer, Woonkamer en Tuin) die allemaal via de Squeezeplug distro (squeezeplug.eu) werken op Raspi's. Via een simpele wizard kan je praktisch alles instellen.
Werkt hier al een jaar en half zeer goed!
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Als je kiest voor zelf uit te rollen met een Rpi, dan is dit interessant: https://www.mopidy.com/
Dit is een server die de muziek afspeelt en een webclient heeft om hem te kunnen besturen, dus makkelijk vanop je tablet en gsm.
En heeft ook ondersteuning voor soundcloud, Spotify en Google play ;)

Ik heb het zelf getest maar dan voor lokale muziek.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

mopidy nog niet getest, maar zou mpd based zijn

mpd kennen we erg goed, maak tegenwoordig al patches voor mpd ;)
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Ook hier Sonos (Play 5), heel tevreden van !
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

Anderhalf jaar geleden heb ik ook wat liggen knoeien met een raspi + squeezebox en na veel geprul en hdmi handshake problemen een sonos connect gekocht. Nooit geen problemen meer gehad, integendeel :) Dat ding is gewoon ongelooflijk goed. En de gui is ook 100x beter.
Tegenwoordig zal dat met een hifiberry wel beter werken, maar als je multiroom wilt is er gewoon niks beters dan sonos. Maar gebruik het zeker niet als surround setup!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Abusimbal schreef:Zag paar dagen geleden reclame voor de Lenco PlayLink.
http://www.expertreviews.co.uk/tvs-ente ... ms-allplay
http://www.whathifi.com/news/lenco-laun ... oom-system
http://www.mediamarkt.be/mcs/shop/lenco-playlink.html
http://www.lencoplay.com/uk-en

Geen idee wat de kwaliteit is vergeleken met Sonos.
Is allemaal instap spul en geen high-end. Ik zou dan eerder gaan voor iets wat zich over de jaren heen al bewezen heeft, en dat is Sonos, LMS, Squeezebox, ....

Onze klanten vergelijken bvb de Sonos met onze EVO (die vortexbox based is zoals de SOtM SMS-1000 en nog andere concurrenten die dit gebruiken), en dan krijg ik spontaan mails terug als:

"Onvergelijkbaar veel beter dan via de Sonos!"
-> het ging hier over Qobuz streaming in flac kwaliteit, dat is al stukken beter dan Spotify die meer als radio klinkt ipv high-end

maar je betaalt uiteraard ook wel wat meer voor onze oplossing, die nog steeds een fractie kost van Aurender en ReQuest topmodellen ;)
Deze klant heeft speakers van rond de 15k, daar hoor je direct de gebreken in de Sonos op.

Maar voor een simpel multiroom setje met goedkope speakers of inbouw/opbouw spul maakt het niet zo veel uit en zou ik voor sonos gaan.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 01 sep 2016, 21:30, in totaal 1 gewijzigd.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

ub4b schreef:Onze klanten vergelijken bvb de Sonos met onze 432 EVO
"Onvergelijkbaar veel beter dan via de Sonos!"
Zeggen die dan ook dat een Mercedes S klasse beter rijdt dan een Fiat 500 ?

PS. De oorspronkelijke vraagsteller schreef dat hij helemaal geen audiofiel is.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster

Paar nieuwe toevoegingen:

Bluesound (http://www.bluesound.com/nl/)
Harman kardon aura black (http://be.harmankardon.com/harman-kardo ... etail.html)

iemand ervaring met Bluesound, die ziet er wel deftig uit, specifiek de "Pulse"
Afbeelding
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

ub4b schreef:...
Squeezebox server ergens opzetten of vortexbox als distro draaien, en op de raspberry squeezelite, dit zijn de beste software clients nu op de markt (wel degelijk audiofiel)
...
Ik zou iets gelijkaardigs willen doen.
Muziek wordt hier afgespeeld met Mediaportal (HTPC) en ik zou evt graag dat willen gebruiken als basis.
Wat doet squeezebox of vortexbox specifiek om multiroom aan te kunnen sturen?
Gelukkig & gezond 2022!
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Vortexbox is een linux distro die je kan inzetten als high-end muziekspeler.

vb 2.2 draait zowel logitech media server als MPD, en tussen beide zit vortexbox-player als brug
vb 2.3 draait enkel logitech media server en gebruikt als software speler squeezelite

Voor huis tuin en keukengebruik is 2.3 een betere keuze, en deze draait ook fedora 20 dus daar kan je ook een GUI en zelfs XBMX op draaien. Voor die hard audiofielen is MPD beter, maar die is minder gebruiksvriendelijk kwa apps.

De 2.2 draait nog fedora 16 en die is end of life.

Beide hebben dus LMS gemeenschappelijk, en LMS clients vind je voor elk OS en je kan ook hardware squeezeboxen gebruiken.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Zelf al héél wat jaren tevreden Squeezebox gebruiker, meer specifiek 2 Radio's en 1 Duet. Werkt m.i. voortreffelijk en is vooral qua prijs/kwaliteit onklopbaar. Helaas dus wel officieel discontinued. :(

Het enige alternatief lijkt me Sonos (al zou ik me nooit Play's kopen, maar dus wel de Connect en een eigen versterker). Voordeel lijkt me voordehandliggend: het is ondertussen dé referentie voor thuisgebruik (door niet-audiofielen). Nadeel is er echter ook: het is vreselijk overpriced. De Connect kost geloof ik 349€, terwijl de Squeezebox Receiver (doet hetzelfde) indertijd rond de 100€ ging. Je betaalt dus een serieuze surplus voor het "Apple gehalte".

Maar goed, dat gezegd zijnde ben ik zelf aan het twijfelen... Zo heeft Sonos (als enige momenteel?) wel al een Google Play Music All Access integratie en is Squeezebox dus officieel dood. Er is nog wel een community, maar dat heeft allicht ook zo zijn grenzen. Ook qua hardware moet je dus gaan klooien: ofwel DIY met Pi's, ofwel ergens een tweedehandsje op de kop tikken.

Lees: ik weet het zelf niet goed. :|
ooh. shiny.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Squeezebox is zeker niet dood ....

http://downloads.slimdevices.com/nightly/

en de plugin collectie voor LMS is zeker indrukwekkend te noemen
elegast
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 3 keer

wat voor versterker gebruiken jullie (samen met een py)
als jullie multiroom werken ?
bvb badkamer, slaapkamer, living, luidsprekers ingebouwd in de plafond.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hah! Ik had nét dezelfde vraag, eigenlijk...

In de woonkamer staat een 5.1 versterker van Onkyo, maar die stuurt slechts 1 zone aan. Nu zoek ik, om te tuin en keuken te voorzien (2 zones dus), een tweede versterker. Vereisten:

- A/B afzonderlijk aan/uit te schakelen, dus 4 speakers te koppelen (2 x stereo)
- Netwerk-aansluiting (om de versterer remote te bedienen)
- HDMI-aansluiting (durf de Chromecast nog wel te gebruiken als audio-streamer)
- Betaalbaar, liefst onder de 300€

Nu, deze combo lijkt niet zo evident. 5.x of 7.x systemen met de vleet in deze prijscategorie (Onkyo, Yamaha, enz.), maar een simpele "ouderwetse" 2.0, ho maar... :(

De Onkyo TX-8050 komt in de buurt, maar die kost wel 400€ en heeft geen HDMI. Is het een optie om een 5.x/7.x versterker te nemen en die zo in te stellen dat er A/B luidsprekers aangesloten kunnen worden? Iemand een idee? :-/

Alternatief is dat ik netwerk en HDMI laat vallen (en dan is er een oudje van Onkyo te vinden aan 175€), maar dat zou ik eerlijk gezegd een beetje sneu vinden. Alle input welkom!
ooh. shiny.
johand
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Wij hebben hier ook 1 Squeezebox Touch, in de living aangesloten op de stereo, en 3 Squeezebox radio's. Alle muziek staat op de NAS en kan op alle toestellen zonder problemen of haperingen gespeeld worden. Ook de kinderen zijn er ondertussen mee weg hoe muziek op te zetten.
Squeezeboxen zijn idd niet meer verkrijgbaar (waarom toch?), maar er zijn mensen aan de slag gegaan met de software en hardware (oa Rasp PI, wandboard ea)
http://wiki.slimdevices.com/index.php/C ... y_Projects
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

cloink schreef:Nu zoek ik, om te tuin en keuken te voorzien (2 zones dus), een tweede versterker. Vereisten:

- A/B afzonderlijk aan/uit te schakelen, dus 4 speakers te koppelen (2 x stereo)
Je wil dus in beide zone's even hard spelen... ik heb namelijk nog niet veel multi-zone versterkers gezien waarbij het volume apart te regelen is per zone (tenzij professionele versterkers).

Advies... koop je een klein versterkertje van 50 euro... voldoet meestal prima voor wat je wenst, al de rest is pure overkill.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hmm, nog niet over nagedacht eigenlijk, over dat volume... Dat wil ik nl. niet neen, het zou afzonderlijk regelbaar moeten zijn... Nog iets om aan de lijst toe te voegen, waardoor het nog moeilijker (onmogelijk?) wordt om een geschikt toestel te vinden, neem ik aan?

Dus m.a.w. het zou stilaan goedkoper zijn om er 2 afzonderlijke te kopen? :|
ooh. shiny.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ik ben ook al een tijdje aan het kijken naar iets wat multiroom is voor mijn zus.
Als het van mij afhing dan zou ik bijvoorbeeld een Onkoyo tx-nr636 als receiver (heeft 2 zones die je via een app kan regelen) nemen
en daar dan 2 Boston Acoustics A25 luidsprekers voor langs de tv en een subwoofer.

Maar op haar badkamer wil ze ook muziek, alhoewel er 2 luidsprekeraansluitingen voorzien zijn die naar de living lopen waar dan de receiver staat, maar toen zei ze, "ja maar als ik dan aan het schoonmaken ben boven op de slaapkamer dan hoor dat van de badkamer toch niet zo goed".
Toen wou ze daar een draadloze speaker voor kopen zodat ze die bij haar kon zetten , zoiets van Bose omdat collega's van haar dit hadden.
In de keuken, daar is ook een aansluiting voorzien voor luidsprekers, maar als je dan begint te tellen dan ga je ook al snel over de €1000.

Kan je zo een receiver combineren met een draadloos multiroom systeem ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

cloink schreef:Dus m.a.w. het zou stilaan goedkoper zijn om er 2 afzonderlijke te kopen? :|
Lijkt mij het meest ideale... bv. zoiets http://www.conrad.be/ce/nl/product/1170 ... W?ref=list

Het heeft totaal geen zin een high-end versterker aan bad-tuine-keuken speakertjes te hangen... dat gebruik je enkel in je woonkamer met goede (surround) speakers.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Chromecast + HDMI 2 VGA/audio adapter + Creative T12.
€ 35 + € 5 + € 65 = € 105 euro.
Je kan muziek casten, bijvoorbeeld met Plex, en streamen via bluetooth.
Niet echt multi-room maar goed en goedkoop. :-D
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Plex z'n audio mogelijkheden zijn nu niet echt om naar huis over te schrijven...
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Zelf gebruik ik de Creative T12 in de slaapkamer en op de badkamer met TuneIn en PowerAmp, en voor de TV op de slaapkamer.
De Cromecast gebruik ik in de living met een Samsung 5.1 systeem (HT-D6500) voor audi casten en op TV met een optical verbinding naar de Samsung voor video casten.
Voor mij klinkt dat meer dan goed genoeg.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Ik heb 3 zones via een Raspberry Pi. In de Woonkamer zone had/heb ik een Onkyo voor. Voor de andere zones heb ik de versterker aangekocht zoals r2504 hierboven aangeeft.
Doet perfect wat het moet doen!
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

seagull schreef: Voor mij klinkt dat meer dan goed genoeg.
in de DDR vonden ze trabantjes ook goed genoeg :)

Prijs, gebruiksgemak, uitbreidbaarheid, geluidskwaliteit,.. is de sonos onovertroffen voor huis-tuin en keukengebruik

er is goedkopers maar dat merkt ge gewoon en zit ge op een bepaald moment te knoeien (servers, installatie, updates, geen service,...) en accepteert ge non kwaliteit muzikaal gezien
ge kunt zo duur gaan als ge wilt en dan is sonos, tov dat spul, ook maar gewoon een laptopspeakerke van 1euro, een audiofiel merkt da ni
:)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

1207 schreef:ge kunt zo duur gaan als ge wilt en dan is sonos, tov dat spul, ook maar gewoon een laptopspeakerke van 1euro, een audiofiel merkt da ni :)
Zolang je spreekt over MP3's en internet radio denk ik dat je best zwijgt over "kwaliteit".

Wat Sonos betreft... het is niet eenvoudig te concurreren tegen een all-in-one systeem... je moet je gewoon afvragen of het de prijs waard is.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

@r2504: probeer het eens een half uur, en je wil niets anders meer... 't Is nu toch ook niet dat het stukken van mensen kost hé?
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Nou... Zo'n Sonos Connect kost toch 349€ en dat is eenvoudigweg een streamer, zit zelfs geen versterker in. Als je dan ziet dat in de Play:1 (199€) eigenlijk hetzelfde zit, maar dan zelfs mét ingebouwde versterker en speaker, maar exclusief (!) audio uitgang, da's toch opvallend. Persoonlijk vind ik het pure rip off. Durf het wel eens vergelijken met Apple produkten zoals een iPhone: werkt voortrefelijk, maar voor wat het doet is het ongelofelijk overpriced en vooral erg gesloten. Mochten ze dat voor max. 200€ aan de man brengen, zou ik allicht al feller gaan twijfelen, maar hun huidige prijszetting is op z'n zachtst gezegd bizar. :nono:
ooh. shiny.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”