Nog een leuke om het weekend mee af te sluiten:
Kan je vlan tagged packets over een powerline sturen? Overleven die tags dat, en kunnen powerlines overweg met zulke headers?
Ik ga gokken van niet, want als de frameheader vervangen wordt bij het overzetten van ethernet naar powernet en terug, gaat hij die wss negeren/verwijderen.
Ik zou graag over 1 powerline connectie een aantal vlans sturen, met aan beide kanten van de powerline een switch die de trunked lines terug uit mekaar haalt.
vlans over power
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Goede vraag, waar ik ook wel het antwoord op wil weten.
Echter geen powerlines in de buurt om te testen
Echter geen powerlines in de buurt om te testen

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- userbase crew
Aangezien vlans getagged worden in een aangepaste frame header, en frame headers vervangen worden adhv het medium, zou ik vrezen dat de powerlines deze info gewoon discarden; normaal gezien moeten beide zijden van de link vlan capable zijn, en ik denk niet dat powerlines transparant zijn op level 2.
Enig idee of wifi hetzelfde probleem oplevert? (dus tagged link verbinden met een wifi bridge en aan het andere uiteinde terug op een vlan capable switch)
Van wat ik van wifi frame headers ken, gaat dat wss hetzelfde resultaat opleveren.
Probleem naar diagnose toe is uiteindelijk dat ik geen apparaat heb (of ken) dat de powerline frames kan intercepten en uitlezen a la wireshark.
Enig idee of wifi hetzelfde probleem oplevert? (dus tagged link verbinden met een wifi bridge en aan het andere uiteinde terug op een vlan capable switch)
Van wat ik van wifi frame headers ken, gaat dat wss hetzelfde resultaat opleveren.
Probleem naar diagnose toe is uiteindelijk dat ik geen apparaat heb (of ken) dat de powerline frames kan intercepten en uitlezen a la wireshark.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Wie zegt dat het niet volledige geencapsuleerd wordt ? Mogelijks werkt het dus bij sommige en anderen niet ?ITnetadmin schreef:Aangezien vlans getagged worden in een aangepaste frame header, en frame headers vervangen worden adhv het medium
-
- userbase crew
Geen idee; ik heb ook geen manier om powerlan af te luisteren om het te checken, en niet alle materiaal voorhanden om een test te runnen.
En jouw commentaar ivm "sommige" geeft me de extra kopzorg dat powerlan geen standaard(en) is/heeft?
En jouw commentaar ivm "sommige" geeft me de extra kopzorg dat powerlan geen standaard(en) is/heeft?
-
- userbase crew
Nice. Nu nog uitzoeken hoe dat komt. Mss wordt hele santekraam, frame headers en al, geencapsuled op de powerlan.
[
Post made via mobile device ]
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
Vlan is laag 2 van OSI model, dus als de powerlan met laag 3 (netwerk gedeelte) van OSI model overweg kan waarom dan niet met laag 2?
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
-
- userbase crew
Omdat de layer 2 headers normaal aangepast worden bij het veranderen van medium; bij wifi bv heb je totaal andere headers dan bij bekabeld ethernet. Als powerlan dus op layer 2 nieuwe headers (en footers) zou steken, ben je de vlan tags kwijt. Het layer 3 gedeelte heeft daar weinig of niks mee te maken. Powerlan gaat dus mogelijk gewoon het ethernet frame encapsuleren in zijn eigen headers.
Je moet trouwens omgekeerd denken. Als iets met layer 3 pakketjes overweg kan, kan het ook met layer 4 segmenten overweg (die zitten nl in die pakketjes geencapsuleerd); maar daarom nog niet met layer 2 frames (die staan rond de pakketjes als extra data; als vlans op layer 3 waren had ik geen zorgen gehad in dit geval)
Je moet trouwens omgekeerd denken. Als iets met layer 3 pakketjes overweg kan, kan het ook met layer 4 segmenten overweg (die zitten nl in die pakketjes geencapsuleerd); maar daarom nog niet met layer 2 frames (die staan rond de pakketjes als extra data; als vlans op layer 3 waren had ik geen zorgen gehad in dit geval)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 387 keer
ik denk dat powerlans gewoon twee types van layer2 zijn, en de adapters een bridge zijn
- langs de ethernet kant is het gewoon layer 2 zoals ethernet
- langs de powerkant, is het layer2 waarin de ethernetframes passen, en daar zijn 2 varianten:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_1901
On top of these two physical layers, two different Media Access Control (MAC) layers were defined; one for In-home networking and the other for Internet access.[13] Two MACs were needed because each application has different requirements.
Vermoedelijk zullen powerlan adapters wel het verschil herkennen tussen tagged en untagged frames, net zoals een L2 switch met vlan support ook beide frame formaten kan onderscheiden, en op een mixed poort alle untagged frames in een bepaalde vlan kan steken.
- langs de ethernet kant is het gewoon layer 2 zoals ethernet
- langs de powerkant, is het layer2 waarin de ethernetframes passen, en daar zijn 2 varianten:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_1901
On top of these two physical layers, two different Media Access Control (MAC) layers were defined; one for In-home networking and the other for Internet access.[13] Two MACs were needed because each application has different requirements.
Vermoedelijk zullen powerlan adapters wel het verschil herkennen tussen tagged en untagged frames, net zoals een L2 switch met vlan support ook beide frame formaten kan onderscheiden, en op een mixed poort alle untagged frames in een bepaalde vlan kan steken.
-
- userbase crew
Ik vermoedde idd ook dat ze de bestaande ethernet frames encapsuleren met een eigen header(/footer), en die strippen bij de ontvangst (aangezien iemand hierboven zo'n opstelling met succes heeft draaien).
Als ze van de bestaande ethernet frames afblijven, dan kan de vlan informatie intact blijven.
Verder zullen ze (vanwege de topografie van een power netwerk) wel hub spelen aan de powerline kant, en zal de extra frame encapsulatie wss dienen om enkel met gesyncte units te communiceren (en mogelijk error checking).
Als ze van de bestaande ethernet frames afblijven, dan kan de vlan informatie intact blijven.
Verder zullen ze (vanwege de topografie van een power netwerk) wel hub spelen aan de powerline kant, en zal de extra frame encapsulatie wss dienen om enkel met gesyncte units te communiceren (en mogelijk error checking).
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ik heb al wel gelezen dat je via VLAN tagging de QOS kan bepalen op een powerlan... beetje bizarre implementaties dus.
Ik vrees dat het dus een beetje trial en error zal zijn.
Ik vrees dat het dus een beetje trial en error zal zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
Nee hoor, da's 802.1p; een bit die deel uitmaakt van de VLAN tag. Als je QoS op layer 2 wil doen, moet je nl. taggen.r2504 schreef:Ik heb al wel gelezen dat je via VLAN tagging de QOS kan bepalen op een powerlan... beetje bizarre implementaties dus.