Deze tutorial geeft aan hoe je goedkoop een eigen domeinnaam kan gebruiken om e-mails te versturen, in combinatie met een bestaand gmail mailadres.
Versie 1.0
1. Waarom?
Niet enkel is een domeinnaam zoals [email protected] gewoonweg heel erg makkelijk te onthouden, het is ook veel zekerder. Velen gebruiken vandaag namelijk adressen van ofwel hun ISP ([email protected] bijvoorbeeld) of van google / microsoft ([email protected]) maar misschien wil je ooit wel van ISP veranderen of vind je google niet meer betrouwbaar en dan moet je al je contacten gaan verwittigen. Niet zo handig! Zeker indien je dat e-mailadres dan nog op visitekaartjes en zo wenst te plaatsen.
Je zal misschien wel wat creatief moeten zijn als je een regelmatig voorkomende familienaam hebt, want vele domeinnamen zijn al geregistreerd. Maar met even creatief te zijn, vind je misschien ook wel iets zoals onze eigen userba.se
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Bijkomend voordeel: je bestaand gmailadres blijft gewoon bestaan, dus je kan vandaag geleidelijk aan overschakelen naar het nieuwe adres door het bijvoorbeeld ook in je signatuur aan te geven.
2. Wat is goedkoop?
Tja, dat hangt een beetje af van de kost van je domeinnaam. Een .be-domeinnaam kost iets van een 5-10 € per jaar, afhankelijk van de firma waar je deze bestelt. Andere domeinnamen kunnen soms wel iets duurder zijn.
3. Je eigen domeinnaam registreren en e-mail doorverwijzen
In dit voorbeeld gebruiken wij de domeinnaam janssens.be en het gmail adres [email protected] als fictief voorbeeld.
Hiervoor moet je bij een firma als alfahosting.be , transip.be , jouwdomein.be , ovh.nl en zovele andere. Zoek gewoon voor de goedkoopste voor jouw noden. Pas op, ze moeten wel e-mail redirects toestaan! Zorg ervoor dat je dit eerst checkt. Ik heb OVH gebruikt en daar was dit geen probleem.
Op hun website vind je een tool die toelaat om onmiddellijk te checken of de domeinnaam die je wenst nog vrij is.
Na registratie krijg je dus toegang tot een administratiepaneeltje waar je e-mail redirects kunt instellen. Bij OVH gaat dat via:
* inloggen in de manager
* bij "Kies een product om het te configureren" klikken op janssens.be
* dan links boven knopje emails
* dan "Email redirecties"
* tenslotte "creatie", beide e-mailadressen invullen, "Een kopie behouden in de locale mailbox" afvinken
* 5 minuutjes wachten tot de configuratie OK is
Daar stel je dus in dat [email protected] (of liever: uw equivalent hiervoor
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
3. Mail versturen met [email protected]
Je kunt nu al mail ontvangen maar je wil er natuurlijk ook versturen via [email protected] . Log hiervoor in in je gmail account via gmail.com .
* ga naar de instellingen via de instellingen knop ( ).
* ga naar "accounts en import" en bij "E-mailberichten sturen vanaf:" klik je op "Nog een e-mailadres toevoegen waarvan je eigenaar bent"
* voeg hier je naam en als e-mailadres je equivalent van [email protected] toe. "Behandelen als alias" afvinken
Nu zal je een bevestigingsmail krijgen in je gmail-inbox (dankzij de doorverwijzing in punt 2) om deze actie te bevestigen.
* Indien gewenst: onder "accounts en import" en bij "E-mailberichten sturen vanaf:" kan je [email protected] als standaard instellen zodat dit mailadres standaard gebruikt wordt om je mail te versturen
Deze wijziging werkt zowel voor het versturen van mail via je internet browser (gmail.com) als via de Android gmail app op je smartphone.
4. Ik gebruik Windows mail, Outlook, Thunderbird, ...
Indien u een mailprogramma gebruikt, kunt u na het toepassen van bovenstaande wijzigingen ook versturen met [email protected] door in de accountinstellingen van uw gmail account simpelweg het e-mailadres en eventueel het "antwoord naar" adres te wijzigen naar [email protected] . Pas op: uw gebruikersnaam moet gelijk blijven ([email protected]). Voor de rest moet niks gewijzigd worden.
Edit: deze tutorial is niet meer up to date en wordt best niet meer gevolgd