Meer info FONERA netwerk

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik zou daar absoluut geen graten inzien dat Belgacom gebruikers en Telenet gebruikers elkaars Hotspots/Homespots/Fonspots zouden kunnen gebruiken. Dit noemt men "roaming" ;)
Vind je het niet raar dat:
  • - zowel Belgacom als Telenet een heleboel (buitenlandse) "roaming partners" hebben, waarvan de klanten hun WiFi kunnen gebruiken (kijk meer eens op de portals), maar geen roaming overeenkomst hebben met mekaar ?
    - dat we in het buitenland de vrije keuze hebben welk netwerk we kiezen (volgens bereik), maar niet in België ?
Waar is de tijd dat je alleen een SMS kon sturen binnen het eigen netwerk ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Dat zou de ideale situatie zijn ja Philippe.

Helaas denk ik dat, als zo een voorstel al ooit op tafel zou belanden, marketing het zou moeten afleggen tegen top management, juridische dienst, en financiele dienst, die er allemaal wel iets op zouden vinden waarom het een slecht idee is. Het zou al beginnen met "zij (de andere partij) moet ons X bedrag betalen, want ze hebben X aantal accesspoints minder dan wij", enzovoort.

Hopelijk komt het er toch ooit door, al was het maar doordat ze bv beiden met fon in zee zouden gaan op termijn, dan lost het probleem zichzelf op.
En dan nog roaming tussen de binnenlandse gsm netwerken, en we zijn er helemaal :wink:
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

ik weet niet of er bij het partnership van Fon met belgacom sprake is van exclusiviteit voor een bepaalde regio.... ik vind het toch nergens terug momenteel
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

eindelijk even tijd gehad om mijn linksys WRT54G te zoeken. Ik heb hem terug gevonden, en nu wet ik waarom ik hem had weggelegd tis HW versie 7
Geen DD-WRT support :( weet iemand of dit ook geldt voor Fonera ?

Ik heb proberen flashen met de aangegeven firmware, maar hij geeft altijd flash failed aan :(
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Fonera werkt tem V4. Daarna begonnen ze met een andere chipset dacht ik.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

mijn fon simpl opgezet...
via FON-FREE-Internet: 15Mb down en 2Mb up
via MyPlace: 30Mb down en 4,6Mb up

Dit alles via Telenet Fibernet XL met modem only
Fonera aangesloten op switch tussen modem en router.

Op minder dan 5 min. live en na 10 min mijn hotspot op het Fon-kaartje :)
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Eens even een vraag voor de fon simpl users die het beestje achter een eigen router hebben hangen:

Routeert de simpl dan ook de interne range van je eigen lan, of ie is slim genoeg om dat te blocken. bv. iemand connecteert met de fon spot, doet een traceroute en ziet dat er nog een intern netwerk tussenzit. Gaat ie dan dmv wat random guessing, of een range scan, via de fon simpl toch aan je eigen netwerk kunnen, of niet?

Vrij relevant voor mijzelf gezien dat ik het ding eigelijk niet direct op internet wil hangen maar achter een bestaande router. Anders moet ik een aparte poort voorzien en zelf de nodige rules aanmaken op eigen router wat er wel en niet mag door die simpl...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Gerbuikers die verbinden met FON_AP worden ingelogd op een ander sub-netwerk en kunnen niet bij uw eigen netwerk komen.
http://wiki.fon.com/wiki/Security/nl
de koe zegt boe
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Ja... maar dat gaat ervanuit dat je het fon ding als router gebruikt, dan gebruikt ie intern wellicht 2 aparte subnets.
Ik heb het over hem achter een bestaande router hangen, en dan gaat ie dat zien aan zijn wan port, en wellicht wel ernaar routeren... Dus met de info op de wiki ben ik niets :-)
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

FlashBlue schreef:Eens even een vraag voor de fon simpl users die het beestje achter een eigen router hebben hangen:

Routeert de simpl dan ook de interne range van je eigen lan, of ie is slim genoeg om dat te blocken. bv. iemand connecteert met de fon spot, doet een traceroute en ziet dat er nog een intern netwerk tussenzit. Gaat ie dan dmv wat random guessing, of een range scan, via de fon simpl toch aan je eigen netwerk kunnen, of niet?

Vrij relevant voor mijzelf gezien dat ik het ding eigelijk niet direct op internet wil hangen maar achter een bestaande router. Anders moet ik een aparte poort voorzien en zelf de nodige rules aanmaken op eigen router wat er wel en niet mag door die simpl...
Als je de Simpl met de WAN aan één van de LAN poorten op je lokale netwerk hangt (waardoor het ding een intern IP op z'n WAN poort krijgt), kan een gebruiker die met zijn gebruikersnaam/wachtwoord is ingelogd op de public SSID inderdaad aan de webinterface van je router/gateway. Nu is dat meestal geen probleem zolang je niet de default gebruikersnaam/wachtwoord (om in te loggen op de webinterface) gebruikt. Services zoals Samba overleven geen NAT dus met de clients op je intern netwerk kan een ingelogde FON gebruiker alsnog niet veel aanvangen.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Dat beantwoord mijn vraag voor een deel inderdaad, bedankt! ;-)

Ergens hoopte ik dat de fonera's op dat vlak rekening hielden dat al ze interne ranges zagen ze die niet moesten routeren, maar goed, begrijpelijk.
Misschien het ding dan toch maar voorzien van een extern ip direct na de modem, of een apart subnet op router, en firewallen, is nog altijd de veiligste optie.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Vanaf nu heb ik ook een FON Hotspot, de WRT54GL heeft dus perfect zijn werk gedaan! Gewoon firmware op geflasht, ingelogd et voila!
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Dit weekend aan zee proberen in te loggen op een belgacom fon spot... dit lukte maar half van de tijd. Ik kreeg regelmatig een error bij het inloggen (please try again later)
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

dienst tijdelijk niet beschikbaar ... dat probleem heb ik dus ook vaak als ik wil inloggen op de belgacom fon met laptop, zie
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 80#p431347
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

@flashblue ... Normaliter is het systeem wel zo slim
eg 192.168.1.0/24 is je intern netwerk...
je koppelt je fonera simpl eraan... hij krijgt bijv 192.168.1.74
hij zal nu op de myplace/lan een 192.168.10.x weggeven;
en op de FON_FREE_INTERNET een 192.168.182.x ...

iemand via de 192.168.182.x zal niet op de 192.168.1.1 kunnen
iemand via de 192.168.10.x zal dat wel kunnen;

stel dat je subnets hebt aangemaakt...
bijvoorbeeld nog een andere router op je bbox die een 192.168.3.x heeft...
iemand op 192.168.182.x zal dan perfect op 192.168.3.x kunnen
eg een ander subnet is niet goed...tenzij je acl's op dat subnet legt en dat doen 99% van de mensen "niet"
en bij routering kijk je nooit wie je aan't routeren bent...alleen welk netwerk via welk ip moet gerouteerd worden

de 192.168.182.x kan wel surfen naar "checkip.dyndns.org"... je public ip van de dag teweten komen...en daarnaar surfen... en hey? jouw belgacom bbox staat open en bloot langs de "internet" kant?
gelukkig kunnen internet gebruikers er niet op (poort 80/443 staat toe op de belgacom firewall) ... geen idee of dit tussen belgacom leden ook zo is...
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

bambipower schreef:Ik kan je een invitatie sturen als je me je emailadres doorstuurt. Je krijgt dan 20% op de fonera simpl
Weet er iemand of er nog een gelijkaardig actie bestaat? Bijvoorbeeld voor een Fonera.

Update: Blijkbaar bestaat het niet meer (Tweakers.net).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik wacht nog steeds tot een mikrotik kan samenwerken met FON :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Werken die niet goed samen dan?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
cb3A
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:35

Beste lezers,

Ik ben op zoek naar een kortingcode om een Fonera Simpl aan te kopen op de Fonera-site.
Wie wil me daarbij helpen?

Waarom die aankoop? Ik heb me laten vertellen dat je dan overal kan inloggen waar een fon-gebruiker woont.
Thuis hebben we een B-Box2 maar krijgen geen fon-account van Belgacom daar het over een firma-abonnement gaat.
Fonera bijschakelen lijkt me dan de oplossing.
Dit zou handig zijn om aan zee de mails en...op te roepen.
Ik vind het wat duur om voor die enkele malen dat we aan zee zijn, een abonnement te nemen.

Als jullie me kunnen bijstaan met raad, laat maar horen.

Mvg, cb3A
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

ik denk dat de kortingscode actie gestopt is, alé, ik zie het toch niet meer in mijn controlepaneel staan
de koe zegt boe
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Ik heb twee weken geleden een fonera besteld. Op de bevestigingspagina, na het bestellen, was er een optie om 10% korting uit te delen.

Ik zal vanavond eens kijken of ik terug aan die pagina geraakt, maar ik vrees ervoor. Op het eerste zicht vind ik niets.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik raak niet meer in de online settings van mijn fonera 2.0n. Nog iemand hier last van of zit ik ergens verkeerd?
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Bedoel je via fon.com?
Ik heb ook gemerkt dat die website veranderd is. Vroeger kon je bekijken wie er allemaal je FON-spot gebruikt heeft en je eigen FON-spot instellen. Ik zie tegenwoordig enkel mijn eigen fon-apparataar, maar ik kan er niets aan instellen of de logs bekijken.

PS: Ik heb enkel een Fonera.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik kon vroeger daar ook de snelheid aanpassen tot 3 down. Nu staat die op 18 down wat ik persoonlijk wat hoog vind.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nu we toch over fon bezig zijn: net mijn fon for business aangekregen. De antennes zijn fixed en niet afneembaar. Is er een manier om die te neutraliseren, zodat er geen wifi signaal doorkomt? Inpakken in zilverpapier ofzo?
Ik wil hem vooral gebruiken voor fon toegang, en niet om mijn wifi signaal te verstoren door een extra ssid in de lucht te gooien.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@ITnetadmin: Ha dat ken ik, hier staan er nu meerdere in het datacenter voor die reden :)

Kennis zijn fon draait al 2 jaar niet en nog steeds toegang ...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ah, fon spot hosting. Da's nog ns een gat in de markt :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

ITnetadmin schreef:Nu we toch over fon bezig zijn: net mijn fon for business aangekregen. De antennes zijn fixed en niet afneembaar. Is er een manier om die te neutraliseren, zodat er geen wifi signaal doorkomt? Inpakken in zilverpapier ofzo?
Ik wil hem vooral gebruiken voor fon toegang, en niet om mijn wifi signaal te verstoren door een extra ssid in de lucht te gooien.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gewoon op een ander kanaal zetten dan je eigen wifi netwerk? Dan heeft de occasionele fon gebruiker op de hotspot er nog iets aan en is er quasi geen interferentie.

Gewoon je eigen netwerk op kanaal 1,6 of 11 zetten en dan de fon spot op een van de twee overblijvende. En op 5GHz zijn er kanalen zat.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik maak me geen zorgen over de fon gebruiker, er zijn nog proximus fons in het gebouw aanwezig.
En een ander kanaal gebruiken zorgt er mogelijk voor dat een andere router zich automatisch op mijn kanaal gooit.
Ik wil dus wel degelijk het signaal blokkeren als ik het niet nodig heb.
Hij zendt een publiek signaal uit op zowel 2.4 als 5, en ik heb daar geen keuze optie voor voor zover ik kan vinden.
Bij het prive signaal wel, dat staat dus al af.

En er is natuurlijk de juridische onzekerheid bij misbruik van de verbinding, die er niet is bij proximus fons, vanwege het feit dat men daar op isp niveau al op een afgescheiden verbinding zit, terwijl bij een eigen fonspot de connectie via mijn verbinding loopt.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Bijkomende vraag: ik slaag er blijkbaar niet in om met mijn nieuwe fon business account in te loggen op een proximus fon hotspot. Weet iemand wat het probleem kan zijn? Ik vind alleszins niet direct iets op google, en fon's support paginas zijn een grap.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Als ik het goed voorheb krijg je geen fon-toegang met een fon for business.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Klopt.
Heb ik intussen ook geleerd en gepost in een ander fon topic.
Trekt op niks natuurlijk, want ze maken het niet duidelijk op hun site en de helpdesk houdt het op "er stond niet bij dat je wel toegang krijgt", hoeweel ze wel toegeven dat het mss een goed idee is om het erbij te vermelden (aangezien het hele fon idee gebaseerd is op "ap aanbieden = roaming toegang krijgen").

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Hoe zit het eigenlijk met de aansluiting van een Fonera op een HGW van Telenet ? Die krijgt volgens mij alleen maar een intern IP adres.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Mijn Fon Simpl krijgt hier ook enkel een intern IP-adres, dat vormt geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Ah, ik meen toch ergens gelezen te hebben dat hij tussen modem en router moest staan, en dat hij een public IP adres moest krijgen, anders zou het niet werken.
Zou dit geen problemen scheppen met de veiligheid omtrent uw intern netwerk?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Niet gemerkt. Ik deed mijn initial setup gewoon van achter mijn router, en dat leek te werken.
Qua veiligheid: de traffiek gaat dan wel over je netwerk, de fonera blijft een apart netwerk met een extra nat (je kan hem niet als AP hangen, hij moet via zijn wan poort op het internet of fon detecteert hem niet).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Maar als je hem bijvoorbeeld op een HGW hangt, zit je toch altijd op je interne netwerk, en kan je niet spreken van een apart netwerk voor de Fonera. Of vergis ik me?
Als hij rechtstreeks via zijn WAN op het internet moet geraken, gaat het volgens mij niet lukken met een HGW. Je zegt zelf dat fon hem dan niet detecteert.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nee, hij blijft NAT uitvoeren (een dubbele nat dus, zoals wanneer je een router achter je hgw hangt), dus het netwerk is ietwat geisoleerd.
Wat je wel hebt is dat je traffiek niet onderscheiden kan worden van de fon traffiek, dus als je paranoide bent... :-)
Maar dat probleem heb je in feite ook met een fonera rechtstreeks op een publiek ip, want dat werkt ook via jou account; de enige echt veilige oplossing daar is belgacom, waarbij fon via hun router gescheiden gebeurt (net zoals de telenet homespots dat ook doen voor guest traffic).

Ik zei dat fon hem niet detecteert als je hem als AP via een lan poort op je netwerk zet. De verbinding met fon gebeurt enkel via zijn router functie, en dus enkel op de wan poort. Zolang zijn wan poort een verbinding met het internet heeft zou het moeten lukken; dat hoeft dus niet "rechtstreeks" te zijn.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Ondertussen een Fon Fonera besteld , ontvangen en geïnstalleerd.
(Nieuwe type, afgerond)
Alles ging goed. Werd snel geleverd. Installatie was eenvoudig. Werkt prima.
Ook het gebruik van Fon spots op andere plaatsen werkt prima.
Alleen de wifi van de Fonera is maar zozo. Maar goed, het is maar een klein apparaatje met kleine antenne.

'Wifi hotspots' app geïnstalleerd op iphone, waarmee een automatische login mogelijk zou zijn. Volgens mij werkt dit nog niet naar behoren, maar kan zijn dat ik me vergis.

Dus als ik het goed begrijp kan ik de router functie (NAT) van die Fonera niet afschakelen?
Ik wilde hem eigenlijk als bridge gebruiken om mijn wifi in huis uit te breiden.
Ik wilde hem voor de privé wifi in roaming schakelen, dus met zelfde SSID en paswoord zoals mijn andere drie wifi punten.
(Er is geen eigen router, ik gebruik de router van de Telenet modem)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Je KAN de unit gewoon via de LAN kant aansluiten, maar dan werkt ie niet voor fon, en heb je dus geen roaming rechten.

Een trucje dat je kan uitproberen: DHCP uitschakelen, via de LAN verbinden op jouw netwerk, en de WAN ook verbinden met jouw netwerk (of voor je router, maakt in dit trucje niet echt uit). Zo kan fon hem zien en jij hem als AP extension gebruiken. Dit zou moeten werken, zolang zijn dhcp afstaat maakt het niet uit dat ie aan beide kanten met hetzelfde netwerk verbonden is, want zolang geen enkel toestel hem als gateway kent maakt het niet uit.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”