
Hier hebben we een Internet Overal Maxi abonnement (VDSL2) met een BBOX2 modem. Maar de snelheid die daarmee gehaald wordt is bedroevend laag, namelijk 10Mbit/s down en iets van een 0.5Mbit/s up. Nu had ik dit al een jaar geleden opgemerkt, maar wegens tijdgebrek niet toe gekomen om het ook echt te onderzoeken. Recent hebben we echter af en toe last van een nog lagere snelheid, zodat we die 10Mbit/s zelfs niet meer halen. Voor de BBOX2 wordt er niks gesplitst, enkel de filter(?) voor het VDSL signaal die de technieker geïnstalleerd heeft zit er tussen.
Nu heb ik het volgende al gedaan:
1) lijntest.be
Via tel. nummer of adres (zelfde resultaat)

2) Proximus internet speedtest (business omdat ik die voor particulieren niet meer vond?)
Via tel. nummer of adres (zelfde resultaat)

3) Test mijn lijn onder Proximus eServices

4) Proximus TV test

5) Resultaten via VDSL2Tool
Code: Selecteer alles
**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
download upload
Line: 10072 kbps 552 kbps
Modem max: 12440 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 10213 kbps 2139 kbps Estimated!
Profile: 8d
Line length: 664 m Estimated!
Training margin: 9.8 dB
Attenuation: 16.3 dB




En nu is mijn vraag, wat kan ik nog meer checken om ofwel mijn probleem op te lossen ofwel de juiste acties te ondernemen om het op te lossen. Bv. wat kan ik nog meten of checken aan de kabel die van het huis tot aan de straat loopt (en hoe?)? Dit om uit te sluiten dat er een eventuele technieker voor niks komt opdagen
