Defragmenteren: Enkele belangrijke vragen (incl. screenshot)

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Tobin
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 nov 2004, 17:54

Hey,

Ik heb enkele vragen iv.m. mijn defragmentatie en zijn gevolgen. Ik gebruik diskkeeper 9 als defragmentatie-programma. Aangezien ik nogal een heavy user ben van mijn PC (veevuldig dingen eropzetten en deleten) defragmenteer ik toch minimaal eens per week.

Wat me de laatste dagen is opgevallen is dat ik nogal merkwaardige resultaten krijg na mijn defragmentatie. Dit is het resultaat na mijn defragmentatie.

http://img79.exs.cx/img79/3065/gedefragmenteerd.jpg

Hieruit blijkt voor mij dat de defragmentatie toch goed verlopen is (aangezien er geen gefragmenteerde files meer zijn volgens het bericht dat ik krijg als de defragmentatie afgelopen is).

Maar nu komt de aap uit de mouw, wanneer ik daarna een analyze doe (net na de bovenvermelde defragmentatie) blijkt da sommige files alweer rood geworden zijn (zijnde gefragmenteerd) en dat opeens mijn "performance" van goed naar "degraded" veranderd is.

http://img121.exs.cx/img121/5818/analyze.jpg

Wat me in het bijzonder opvalt is dat het te maken heeft met mijn "paging file". Snel effe wat opzoeking gedaan via google en daar kwam ik tot de vastelling dat het te maken heeft met het wisselbestand.

Met mijn basiskennis (mijn programmerkennis beperkt zich tot het maken van een programmatje in mijn 2 Kandidatuur dat de priemgetallen uit een opgegeven reeks moest halen in Visual Basic :wink: ) weet ik dat je PC eigenlijk het wisselbestand enkel gebruikt (via vrije ruimte op je harde schijf) wanneer je gewone RAM niet meer volstaat om de verschillende programma's te kunnen verwerken (correct me if I'm wrong).

Mijn volgende stap was dus om taakbeheer te openen en hier sta ik voor een raadsel.

http://img121.exs.cx/img121/2042/taakbeheer.jpg

Volgens mij zou hij eigenlijk toch geen gebruik moeten maken van mijn wisselbestand of wel? Dit heb ik al enkele dagen gemerkt dat ondanks het geringe RAM-verbruik dat hij systematisch wisselbestand gebruikt om processen te verweken die eigenlijk mijn normale RAM zou moeten aankunnen.

Daarom nu mijn vraag, hoe kan ik dit verhelpen?

Mijn conclusie is dus dat hij gebruik maakt van het wisselbestand dewelke gefragmenteerd is (zie 2de screenshot) terwijl het eigenlijk niet zou moeten. En desgevallend ervoor zorgt dat volgens diskeeper mijn performance "degraded" is.

Ik moet wel zeggen dat desondanks dit, alles alles heel vlot loopt (opstarten verloopt vlot, verschillende programma's tegelijkertijd gebruiken is totaal geen probleem, ...

Bedankt op voorhand (kweet dat het nogal lange thread is maar wou het zo gedetailleerd mogenlijk uitleggen 8) .
Gebruikersavatar
Krekkie
Premium Member
Premium Member
Berichten: 645
Lid geworden op: 03 apr 2004, 14:27

Een simpele manier om fragmentatie van de swapfile te voorkomen bestaat erin om deze te laten verwijderen bij het afsluiten van Windows en telkens opnieuw te laten aanmaken bij het opstarten van Windows.

Maar eigenlijk denk ik dat je je niet te veel zorgen moet maken over de fragmentatiegraad van die swapfile. Omdat er veel geschreven wordt naar die file is het normaal dat er daar snel fragmentatie optreedt, maar dit hoeft niet per sé een nadelige invloed op de prestaties te hebben.

Mijn persoonlijk advies: als je toch aan het defragmenteren bent, laat dan de swapfile ook maar meedoen, maar laat voor de rest Windows gewoon zijn werk doen met die file.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Of een partitie, speciaal voor het wisselbestand te reserveren en dan je swap-file naar die schijf te verplaatsen (dat is ook het idee van het wisselbestand in linux bijvoorbeeld).
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Gebruik hier ook wel zo'n aparte partitie. Alleen is het jammer dat Windows XP dan geregeld komt melden dat die partitie vol is.
Is er iemand die weet hoe je die meldingen kan uitschakelen ?

Wat je ook kan doen is gewoon een vaste grootte voor je wisselbestand toekennen. Dan kan er ook geen fragmentatie meer optreden op voorwaarde dat er voldoende aaneengesloten ruimte is op het moment dat je het aanmaakt.
Je kan dat ook forceren : gewoon eens je wisselbestand uitschakelen (vind je bij systeemeigenschappen, geavanceerd, prestaties, en weer geavanceerd en dan virtueel geheugen wijzigen).
opstarten, defragmenteren en dan terug je virtueel geheugen maken met een vaste waarde (gewoon begin, en max. grootte evengroot kiezen).

Bij voorkeur maak je dat virtueel geheugen min. dubbel zo groot als je ram geheugen.

Het is trouwens een misvatting dat je virtueel geheugen enkel gebruikt wordt als je ram-geheugen vol zit. Je moet maar eens in taakbeheer kijken hoe groot het virtueel geheugen per draaiende service/programma is. Denk dat je raar zal opkijken... Als je de kolom VM-grootte niet staan hebt daar : onder beeld --> "kolommen selecteren" kiezen en "grootte virtueel geheugen" aanklikken...
Met vriendelijke groeten,

Polleke
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”