scarlet trio, bandbreedteprobleem

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Jan G
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Dag iedereen,

Afgelopen vrijdag ben ik overgeschakeld van woppa naar scarlet one. Ik zit momenteel op een 16/2 profiel. Wanneer mag ik beterschap verwachten? Ik zit op minder dan 200 meter van een ROP, maar de tool zegt nu 544 meter. Volgens de scarlet technieker zou ik in aanmerking komen voor 70/6 profiel?
Hoe moet ik die attenuatie waarde interpreteren? Ik ken het begrip, maar dat cijfer zegt mij niks :)

Ik ben weggegaan bij Telenet omdat ik het te duur vond voor wat het was en besef dat zo'n petities toch niks uithalen. Ik download in de praktijk bij mijn ouders even snel, ook via scarlet Maar die 15Mb waar ik nu aan surf is mij toch net iets te traag.

Zenderaanbod boeit mij niet, telefoon ook niet. Ik kijk weinig 'bewust' tv, meestal staat discovery op omdat er toch niks anders is. Enkel jammer van national geographic, maar daar overweeg ik een extra pakketje. Travel channel is ook leuk.

Enfin, de tool zegt:

Code: Selecteer alles

* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
                        download          upload
Line:                  16520 kbps        2056 kbps
Modem max:             36364 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        29856 kbps         6255 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           544 m Estimated!
Training margin:       19.4 dB
Attenuation:           14.7 dB
Edit: ik lees op een blog van belgacom dat 16/2 naar 25/2 kan omgezet worden? Is dat dan mijn maximum? Klinkt niet goed. Maximum om de 90 dagen zou dat vernieuwd worden? Klinkt ook niet goed...
Laatst gewijzigd door Jan G 17 dec 2014, 22:54, in totaal 1 gewijzigd.
Jan G
Starter
Starter

Volgens de scarlet helpdesk zit ik op 1.8 km verwijderd van de ROP. Volgens de tool 544 meter, volgens de technieker minder dan 200. Ienne minne mutte?
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

volgens deze tool zit je op 8d dus dat is max 30/2 dat je zal kunnen halen.
ik denk eerder aan een rapair profiel en sinds kort is dlm daarop ook actief met max 30/2
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Jan G schreef:Volgens de scarlet helpdesk zit ik op 1.8 km verwijderd van de ROP. Volgens de tool 544 meter, volgens de technieker minder dan 200. Ienne minne mutte?
in ieder geval is de 1.8 km van de scarlet helpdesk niet juist, want Proximus geeft geen VDSL2 op 1.8 km
Begrijp niet dat Helpdeksers zo'n inzinnige antwoorden kunnen geven :oops: .

Wat het juiste antwoord ook is, het speelt geen rol. Volgens de criteria die Belgacom gebruikt (waaronder afstand, maar ook verzwakking), krijg jij een 16/2 basis profiel.
Als de omstandigheden goed zijn, zal DLM je lijn in stapjes verhogen. Tot voor kort was dat max. 25/2, maar volgens deze info is dit recent opgetrokken naar 30/2.

Wel jammer dat je je niet beter geïnformeerd hebt voor je de beslissing nam, dan had je deze ontgoocheling kunnen besparen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jan G
Starter
Starter

Ik woon heel dicht bij zo'n ROP, dan verwacht je toch een iets beter signaal dan dit. Waar haalt die technieker zijn gegevens dan? Die ging tot bij die ROP en belde mij om te zeggen dat het ok was. Er scheelde wel eerst iets met mijn lijn, het signaal zat op de retour en kwam eerst van verder, van een andere kabine?

Philippe, ik heb geen keuze. Ik weiger nog met Telenet te werken. Meermaals foutieve facturen, allemaal in mijn nadeel. Woppa waar ik niet achter gevraagd heb. Nu weer die prijsverhoging. Dit kunnen ze blijven doen omdat ze nog steeds het monopolie hebben over de kabel en voor mij is het nu een pricipe-kwestie. Principes werken nu eenmaal dikwijls in uw nadeel. Satelliet zag ik niet zitten.

Ik heb al drie keer gebeld naar scarlet, ze geven mij daar drie keer verschillende info en dan uiteindelijk ligt het bij Proximus.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Naar Scarlet One? Bedoel je niet Scarlet Trio?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Wat zegt www.lijntest.be/?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Jan G
Starter
Starter

Ja, scarlet trio. Die lijntest had ik ook al gedaan. Geeft enkel resultaat bij vdsl high upload. 8,62 Up en 14,86 down. Dat lijkt mij ook maar een vreemd resultaat.

Soit, ik heb dat kastje is opengedaan. Een paar van die draden zitten bijna 2 cm gestript, ik zal dat al is eerst fatsoeneren want gezond vind ik dat ook niet. Moest ik zo ne cat6 ethernet patchen dan zal dat ook geen gigabit geven.

Je zou bij scarlet standaard op zo'n profiel gezet worden, maar niemand die weet tot wanneer.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De "sync" profielen (niet te verwarren met de max. snelheden van de verschillende abonnementsformules), worden door Proximus bepaald, zijn identiek voor alle DSL providers (OLO's), en zijn gebaseerd op criteria als afstand en verzwakking. Daar heeft Scarlet geen enkele invloed op.
  • - Als je een conforme binnen installatie hebt, dan krijg je het standardprofiel dat bij je "zone" past.
    - Als je binnen installatie niet conform is, dan krijg je binnen de kortste keren een repair profiel.
    - Na verloop van tijd kan DLM je standard profiel verhogen (vb 30/10 > 70/10, 16/2 > 30/2) - of verlagen.
    - Een nieuwe lijntest (TBF) zet je terug op je standardprofiel
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jan G
Starter
Starter

Dieje scarlet helpdesk is dus echt niks waard he. Ze zeiden dat. Ik zat van in het begin op 16/2. Dus er scheelt iets langs mijn kant? Dan is dat sowieso die aansluiting. Mijn bekabeling voor de rest is ok, geen elektrische apparaten in de buurt, geen boxen oid.

In ieder geval al bedankt voor de hulp :) Maar als ik het goed begrijp moet ik toch sowieso op 30 down zitten als standaard. Vdsl tool geeft 500 meter aan, dan zit dat vdsl signaal echt nog boven de 50 Mb.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Als je van dlm max 30 kan krijgen en bij trio zoiezo max 30 krijgt zit je goed toch? ;)
Gewoon even afwachten.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

Jan G zoals zo dikwijls al gezegd het is niet omdat ge er dicht bij woont dat je er ook bent op aangesloten.
Ik ben op 477m aangesloten terwijl er een rop naast mijn deur staat !
deur als je op meer dan 500m zit met een 8d profiel dan bestaat het niet dat u een 30/6 zult krijgen !!
Manueel kunnen ze u zeker op een 17a zetten en 30/6 misschien 50/6 geven, maar je zal niemand vinden die dat risico wil nemen.
voorlig is et maximum 30/2 die je zult kunnen krijgen.
Jan G
Starter
Starter

Ik ben er volgens de installateur op aangesloten, daarom dat ik er niet aan uit kan. Die zei ook dat het minder dan 200 meter was. En dat zijn toch dedicated lijnen? Hoe werkt dat, van telecom ken ik niks ze :) Ik veronderstel dat die de kortste weg volgen naar mijn huis. Soit. We zien wel. Ik zal wel naar 30/2 gaan en dan ben ik krijg ik waar ik voor betaal.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Het is nog altijd niet duidelijk wat jouw lijn juist aankan. Probeer eens via volgende test: https://www.belgian-telecom.be/MyDualPl ... check.aspx

Mogelijke resultaten:
1) Uw maximale snelheid bedraagt 30,0 Mbps ==> 30/10 en kan verhoogd worden tot 70/10
2) Uw maximale snelheid bedraagt 20,0 Mbps ==> 20/2 en kan verhoogd worden tot 30/2
3) Uw maximale snelheid bedraagt 16,5 Mbps ==> 16,5/2 en kan verhoogd worden tot 25/2

De verhoging hangt af van de lijnwaarden die je hebt en wat DLM na 10 dagen daaruit concludeert: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=37511
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

volgens mij is de vdsl tool zeer duidelijk.
En komt de snelheid overeen met het aanal meters
raf die lijntesten werken niet meer enkel nog met een belgacomnr
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

Ik ben er volgens de installateur op aangesloten, daarom dat ik er niet aan uit kan. Die zei ook dat het minder dan 200 meter was. En dat zijn toch dedicated lijnen? Hoe werkt dat, van telecom ken ik niks ze :) Ik veronderstel dat die de kortste weg volgen naar mijn huis. Soit. We zien wel. Ik zal wel naar 30/2 gaan en dan ben ik krijg ik waar ik voor betaal.
Volgens wat ik er denk over te weten is het niet zo eenvoudig. In zo'n straatkast vertrekt een dikke kabel met x aantal koperparen. Deze dikke kabel volgt, voor de eenvoud van mijn discours, het voetpad en keert op een bepaald moment terug naar diezelfde kast(in een lus dus). Voor jouw deur wordt een "las" gemaakt van jouw paar uit die bundel met uw invoerkabel (2paar). één paar is aangesloten op de korte "helft" van de lus in de straat, het andere op de lange helft.
Enerzijds heb je dus wél je eigen pad of privé koperpaar naar de ROP in tegenstelling tot op dezelfde bus zitten naaar de CMTS als je hele wijk/straat bij Telenet.
Anderzijds is het niet zo dat vanuit de ROP de aansluitingen in stervorm tot bij de gebruiker gaan, vandaar dat lengtegedoe.
Als de installateur zegt dat de ROP op 200m staat, kan dat dus de wandelafstand zijn, maar niet per se de kabelafstand. Daarenboven speelt, zoals hier al aangehaald, de verzwakking op jouw aansluiting een grote rol bij de keuze van jouw provisioning profiel.
Jan G
Starter
Starter

Aha, dat verklaart de retour waarover die man sprak, als ik kan volgen. En waarom het eerst een veel grotere afstand was. Misschien scheelt er daar nog iets? We'll see. Mijne portefeuille is al content in ieder geval.

Die link werkt idd niet voor mij, wel voor mijn ouders met belgacom nr.

Ondertussen wacht ik tot Telenet eindelijk die kabel open stelt.
Jan G
Starter
Starter

Drie maand verder zit ik nog steeds op een 16/2 profiel. Volgens de site van proximus moet ik op mijn huisnummer minimum 30 down kunnen krijgen.
Ik bel naar scarlet, ja nee dat is 16/2 en blijft 16/2. Waarom daar konden ze mij geen antwoord op geven. Zij kennen ook de afstand niet tot de ROP.

Heb gebeld naar proximus, die deden een lijntest en zeiden idd minimum 30 en als de vectoring in Leuven doorgevoerd wordt wsl meer.

Bel terug naar Scarlet en op de administratieve dienst zeggen ze ook dat 30 perfect kan.

Nog is naar de technische dienst gebeld, uitleg gedaan. Gezegd dat het volgens proximus geen probleem is. Die mevrouw aan de lijn ging dan akkoord en zei dat het idd 30/2 zou moeten zijn. Nu gingen ze dat monitoren om te zien of de lijn stabiel blijft. Of ik dan straks naar 30/2 ging of hoe dat getest kon worden wist ze ook niet.

Ik vind het wel straf dat het perfect kan, je er voor betaalt, maar in de praktijk toch maar de helft krijgt. Dan toch maar terug naar Telenet? Rete duur, maar nooit maar dan ook nooit een probleem gehad.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”