Ik ben al jaren blij met mijn scarlet abonnement. Sinds enkele maanden ben ik ook blij met netflix. Enkele weken geleden moest ik 10 dagen bij mijn ouders (die bij telenet aangesloten zijn) gaan house-sitten. Om me niet teveel te vervelen had ik mijn NUC computer meegenomen om zo via hun tv het een en ander op hun uhd tv te kunnen bekijken.
De scherpte van bv house of cards was indrukwekkend. Puur informatief keek ik is na hoeveel data er werd verbruikt (ongeveer 2GB voor een aflevering van 50minuten).
Die scherpte mistte ik bij mij. Ook viel me op dat hoewel ik bij mijn ouders het scherpste beeld had (en een veel lagere cpu load) met internet explorer het beeld hier iets minder scherp was, maar vooral niet vloeiend. Niet echt schokkerig of zo, maar op de 1.5 seconden is er een fractie van een seconde dat het niet vloeiend gaat. Dus dan maar in eerste instantie terug naar firefox. Hier was een aflevering nog geen 800MB en dus ook niet echt scherp.
Dus gisteren contact opgenomen met de klantendienst. Op hun aanraden mijn (puur persoonlijk) minst favoriete browser, google chrome, geïnstalleerd. Het beeld is hiermee wel al een stuk beter, maar toch nog niet zo scherp als het bij telenet bleek te zijn. Hiermee was een aflevering ongeveer 1.2GB, het gaat dus in de goede richting.
Na wat gegoogle kwam ik er achter dat je door CTRL-SHIFT-ALT-S in te drukken de beschikbare streams kan zien, en dus ook wat aanpassen. De bitrate kan nooit hoger gezet worden dan 3000kbps (in firefox, met dus silverlight is het max 1750). Die waarden lijken me nogal laag. Wat de lagere beeldkwaliteit kan verklaren.
Zijn er manieren waarop ik de beeldkwaliteit kan verbeteren? Netflix zegt dat voor HD je 5Mbps moet hebben, speedtest geeft me een stabiele 28Mbps, mijn belgacom digibox staat uit en er zijn geen andere down of uploads bezig, dus nog bandbreedte genoeg over om van die 3Mbps minstens 5 te maken.
Dus vandaar mijn titel, knijpt scarlet netflix dicht?
knijpt scarlet netflix dicht?
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Neen, absoluut niet. Misschien ligt het aan een trage Wifi-verbinding.Pleuris schreef:Dus vandaar mijn titel, knijpt scarlet netflix dicht?
Of het ligt volledig aan Netflix zelf. Zij beperken de beeldkwaliteit afhankelijk van de player waarmee je kijkt:
https://help.netflix.com/article/nl/node/20828
https://help.netflix.com/article/nl/node/2493
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Heb je de drivers van je grafische kaart/chip al eens geüpdatet? En als 'hardware acceleration' niet aanstaat in je webbrowser, dan moet de cpu al het werk doen en dan is een HD stream misschien ook iets te zwaar.
Post eens de volgende eigenschappen van je computer -- je kan deze vinden met CPUz:
-- op de CPU tab: Processor Name, en Core Speed
-- op de Memory tab: General Size, en DRAM Frequency
-- op de GPU tab: GPU Name
In Firefox zet je hardware acceleration aan via de:
Options>Advanced>General>Use hardware acceleration when available
En als je een menuke krijgt wanneer je rechtsklikt op de Netflix videoplayer, dan vind je daar misschien ook een optie om hardware acceleration aan te zetten.
Post eens de volgende eigenschappen van je computer -- je kan deze vinden met CPUz:
-- op de CPU tab: Processor Name, en Core Speed
-- op de Memory tab: General Size, en DRAM Frequency
-- op de GPU tab: GPU Name
In Firefox zet je hardware acceleration aan via de:
Options>Advanced>General>Use hardware acceleration when available
En als je een menuke krijgt wanneer je rechtsklikt op de Netflix videoplayer, dan vind je daar misschien ook een optie om hardware acceleration aan te zetten.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 4 keer
Ok, bedankt voor de info.
De nuc is steeds aangesloten met een draadje. Dus een stabiele (in theorie) gbit verbinding is er.
Het is weer zo iets dat als je voor het eene een oplossing denkt te hebben er weer wat nieuwe vragen bijkomen.
Volgens je reddit en de eerste van de netflix links kan je via chrome max 720p hebben. Dat kan het scherpere beeld bij mijn ouders verklaren (want toen keek ik via explorer). Maar waarom wil dat bij mij hier niet zo vloeiend werken op dezelfde computer? Zelfs met een veel lagere bitrate en (vermoedelijk) resolutie?
Op mijn vaste computer kan ik via explorer nog hogere bitrates kiezen, echter naast die hoger dan 1750 staat er OP. Als ik bv 3000 kies dan buffert hij voor zot. Terwijl de buffer heel traag naar 85% gaat is er echter geen downloadactiviteit te zien in het taakbeheer.
Bij chrome werkt de 3000 dan wel normaal, zonder bufferen
en firefix (met dus silverlight) gaat niet hoger dan 1750. Telkens met dezelfde aflevering van dezelfde reeks.
De nuc is steeds aangesloten met een draadje. Dus een stabiele (in theorie) gbit verbinding is er.
Het is weer zo iets dat als je voor het eene een oplossing denkt te hebben er weer wat nieuwe vragen bijkomen.
Volgens je reddit en de eerste van de netflix links kan je via chrome max 720p hebben. Dat kan het scherpere beeld bij mijn ouders verklaren (want toen keek ik via explorer). Maar waarom wil dat bij mij hier niet zo vloeiend werken op dezelfde computer? Zelfs met een veel lagere bitrate en (vermoedelijk) resolutie?
Op mijn vaste computer kan ik via explorer nog hogere bitrates kiezen, echter naast die hoger dan 1750 staat er OP. Als ik bv 3000 kies dan buffert hij voor zot. Terwijl de buffer heel traag naar 85% gaat is er echter geen downloadactiviteit te zien in het taakbeheer.
Bij chrome werkt de 3000 dan wel normaal, zonder bufferen
en firefix (met dus silverlight) gaat niet hoger dan 1750. Telkens met dezelfde aflevering van dezelfde reeks.
- raf1
- Elite Poster
Omdat Chrome en Explorer de videostream op een verschillende manier verwerken. Chrome belast de processor veel zwaarder dan Internet Explorer 11.Pleuris schreef:Volgens je reddit en de eerste van de netflix links kan je via chrome max 720p hebben. Dat kan het scherpere beeld bij mijn ouders verklaren (want toen keek ik via explorer). Maar waarom wil dat bij mij hier niet zo vloeiend werken op dezelfde computer? Zelfs met een veel lagere bitrate en (vermoedelijk) resolutie?
Ik heb zelf ook jammer genoeg moeten vaststellen dat Netflix voor pc's alleen optimaal werkt in Internet Explorer 11 op Windows. Als je uitsluitend Chrome of Firefox gebruikt, neem je beter geen Netflix HD-abonnement want dan krijg je inderdaad streams van amper 1750 Kbps en soms eens 3000 Kbps voor de drie bekendste Netflix-originals series.
-
- Member
@cptKangaroo
het ging bij mijn ouders en met telenet allemaal zonder problemen. Denk dus niet dat het aan de hardware (een intel nuc met i3 cpu en 4GB Ram) ligt. Heb voor alle zekerheid de nieuwste drivers er op gezet, maar zonder verschil.
De hardware acceleration van firefox staat aan.
Geen idee waar en via welke browser ik via de rechtermuisnknop een menu zou vinden om daar al dat niet de hardware acceleration aan te zetten.
Toch ook bedankt voor de hulp
het ging bij mijn ouders en met telenet allemaal zonder problemen. Denk dus niet dat het aan de hardware (een intel nuc met i3 cpu en 4GB Ram) ligt. Heb voor alle zekerheid de nieuwste drivers er op gezet, maar zonder verschil.
De hardware acceleration van firefox staat aan.
Geen idee waar en via welke browser ik via de rechtermuisnknop een menu zou vinden om daar al dat niet de hardware acceleration aan te zetten.
Toch ook bedankt voor de hulp
-
- Member
@ raf1
wie is jouw isp?
Zoals eerder gezegd, met dezelfde hardware kreeg ik bij telenet een beter beeld. Nu ik weet hoe en wat ik kan nakijken ben ik wel van plan om komend weekend de nuc bij mijn ouders nog is aan te sluiten zodat ik een beter idee heb van wat bij hen wel mogelijk is.
Het maakt me voor netflix echt niet uit welke browser ik juist moet gebruiken. Heb nu bij zowel chrome als internet explorer netflix als startpagina gezet
Voor films gebruik ik het amper. Maar het is een stap om toch op een legale manier voor een aanvaardbaar bedrag heel wat zaken te kunnen bekijken wanneer ik daar zin in heb. Wel wil ik natuurlijk de beste beeldkwaliteit die ik kan halen.
wie is jouw isp?
Zoals eerder gezegd, met dezelfde hardware kreeg ik bij telenet een beter beeld. Nu ik weet hoe en wat ik kan nakijken ben ik wel van plan om komend weekend de nuc bij mijn ouders nog is aan te sluiten zodat ik een beter idee heb van wat bij hen wel mogelijk is.
Het maakt me voor netflix echt niet uit welke browser ik juist moet gebruiken. Heb nu bij zowel chrome als internet explorer netflix als startpagina gezet
Voor films gebruik ik het amper. Maar het is een stap om toch op een legale manier voor een aanvaardbaar bedrag heel wat zaken te kunnen bekijken wanneer ik daar zin in heb. Wel wil ik natuurlijk de beste beeldkwaliteit die ik kan halen.
- raf1
- Elite Poster
Scarlet.Pleuris schreef:wie is jouw isp?
Maar niet met dezelfde software. Bij een volgende test gebruik je dus best alleen maar Internet Explorer 11 op beide locaties.Pleuris schreef:met dezelfde hardware kreeg ik bij telenet een beter beeld.
Andere browsers leveren jammer genoeg slechtere prestaties op gebied van Netflix-streaming.
-
- Member
tsja, dan zitten we beide met hetzelfde beginpunt. Zondag zal ik normaal gezien de nuc nog is meenemen bij mijn ouders zodat ik het nog is beter kan bekijken.
Het verschil in beeldkwaliteit viel me vooral op met internet explorer. Bij mijn ouders was het scherper en perfect vloeiend. Heb het dus met dezelfde software opgemerkt met dezelfde hardware.
Mijn ouders hebben een uhd, de nuc had wat moeite om op die tv via firefox een mooi vlot beeld weer te geven, dus begon ik te googlen en kwam er achter dat explorer inderdaad veel minder de cpu belast. Heb inderdaad het vergelijk ginder nog niet gedaan met chrome
Om echt zeker te zijn zal ik is iemand moeten zoeken met belgacom/proximus. Voor vandaag stop ik de zoektocht om het beter te krijgen. Heb er weer genoeg tijd in gestopt...
Het verschil in beeldkwaliteit viel me vooral op met internet explorer. Bij mijn ouders was het scherper en perfect vloeiend. Heb het dus met dezelfde software opgemerkt met dezelfde hardware.
Mijn ouders hebben een uhd, de nuc had wat moeite om op die tv via firefox een mooi vlot beeld weer te geven, dus begon ik te googlen en kwam er achter dat explorer inderdaad veel minder de cpu belast. Heb inderdaad het vergelijk ginder nog niet gedaan met chrome
Om echt zeker te zijn zal ik is iemand moeten zoeken met belgacom/proximus. Voor vandaag stop ik de zoektocht om het beter te krijgen. Heb er weer genoeg tijd in gestopt...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Ik betwijfel sterk of Chrome op Windows echt een mindere optie is. Ik gebruik deze zelf met een voorkeur over Firefox gezien het feit dat deze in Chrome in HTML5 speelt, niet zoals bij Firefox (Flash of Silverlight als ik me niet vergis?).
In Chrome kan je voor Netflix wel zelf de streamkwaliteit en server beheren indien niet full screen (dan wijzigt het beeld niet van kwaliteit, maar de optie is niet toegankelijk vanuit fullscreen uit mijn ervaring). De toetscombinatie is Shift-Alt-Control-S tegelijk induwen (behoudens vergissing, zit op gsm en doe de combi al even vanbuiten op pc dus kan ze niet dubbelchecken).
Zelf zet ik deze altijd op hoogste streamingwaarde (3000) zonder problemen. Proximus 30Mbit lijn, Windows 8.1 Pro 64 bit en Chrome 64 bit. Het enige dat niet helemaal standaard is is het feit dat de pc op Google DNS staat.
Of IE echt betere kwaliteit geeft zal ik voor de zekerheid nog eens opnieuw checken.
Edit: Ik stel vast dat diezelfde toetscombinatie ook werkt in IE, maar er hogere bitrate waarden beschikbaar zijn (5800 ipv 3000, groot verschil dus). Het klopt dus dat IE beeldkwaliteit (aanzienlijk) beter kan zijn.
[ Post made via mobile device ]
In Chrome kan je voor Netflix wel zelf de streamkwaliteit en server beheren indien niet full screen (dan wijzigt het beeld niet van kwaliteit, maar de optie is niet toegankelijk vanuit fullscreen uit mijn ervaring). De toetscombinatie is Shift-Alt-Control-S tegelijk induwen (behoudens vergissing, zit op gsm en doe de combi al even vanbuiten op pc dus kan ze niet dubbelchecken).
Zelf zet ik deze altijd op hoogste streamingwaarde (3000) zonder problemen. Proximus 30Mbit lijn, Windows 8.1 Pro 64 bit en Chrome 64 bit. Het enige dat niet helemaal standaard is is het feit dat de pc op Google DNS staat.
Of IE echt betere kwaliteit geeft zal ik voor de zekerheid nog eens opnieuw checken.
Edit: Ik stel vast dat diezelfde toetscombinatie ook werkt in IE, maar er hogere bitrate waarden beschikbaar zijn (5800 ipv 3000, groot verschil dus). Het klopt dus dat IE beeldkwaliteit (aanzienlijk) beter kan zijn.
[ Post made via mobile device ]
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 17 dec 2014, 19:18, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
enkel en alleen met chrome beta werkt netflix app perfect in linux mint 17 LTS, dit ter info...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Member
nieuwe dag nieuwe zoektocht
Ineens had ik zo een eureka moment. Zonder teveel in detail te treden komt het er op neer dat mijn nuc zowel aan mijn tv is aangesloten als met een 2e hdmi naar mijn homecinema om indien nodig surround sound te geven en/of beeld naar mijn projector te sturen. Blijkbaar vindt netflix zo iets niet leuk.
Als het signaal maar naar 1 uitgang tegelijk moet dan is de afspeelkwaliteit van explorer vlot en gaat het tot 5800 (vanaf 3850 is het 1080p), met firefox gaat de bitrate dan tot max 3000 (wat vroeger max 1750 was), maar dat ligt aan silverlight.
Ik heb dus ten onrechte scarlet veroordeeld
Het probleem is wat mij betreft nu opgelost. Hoewel is soms nog is zal proberen of de 2e uitgang de maximumbitrate sterk doet dalen.
Ineens had ik zo een eureka moment. Zonder teveel in detail te treden komt het er op neer dat mijn nuc zowel aan mijn tv is aangesloten als met een 2e hdmi naar mijn homecinema om indien nodig surround sound te geven en/of beeld naar mijn projector te sturen. Blijkbaar vindt netflix zo iets niet leuk.
Als het signaal maar naar 1 uitgang tegelijk moet dan is de afspeelkwaliteit van explorer vlot en gaat het tot 5800 (vanaf 3850 is het 1080p), met firefox gaat de bitrate dan tot max 3000 (wat vroeger max 1750 was), maar dat ligt aan silverlight.
Ik heb dus ten onrechte scarlet veroordeeld
Het probleem is wat mij betreft nu opgelost. Hoewel is soms nog is zal proberen of de 2e uitgang de maximumbitrate sterk doet dalen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
En wat is de resolutie van je home cinema op HDMI2? Is deze ook 1080p of maar 720p?
Indien je HDMI1 op 1080p staat en je HDMI2 op 720p dan is het goed te verstaan dat Netflix je de content levert voor 720p.
Indien je HDMI1 op 1080p staat en je HDMI2 op 720p dan is het goed te verstaan dat Netflix je de content levert voor 720p.
-
- Elite Poster
Vreemd maar goed om te weten.
Ik zal dit misschien in het weekend thuis ook eens proberen. Ik heb wel geen nuc maar een gewone desktop met Intel HD Graphics die via een display port aan een monitor is verbonden en via HDMI aan mijn receiver.
Ik kloon wel zelden mijn monitor uitgangen. Ik kijk ofwel op de monitor ofwel via de receiver op een TV of projector (de receiver heeft 2 HDMI uitgangen).
Voor Netflix gebuik ik zelfs meestal niet deze PC maar de app van mijn standalone BR-player omdat deze zonder problemen 1080p aankan met 5.1 sound.
Ik zal dit misschien in het weekend thuis ook eens proberen. Ik heb wel geen nuc maar een gewone desktop met Intel HD Graphics die via een display port aan een monitor is verbonden en via HDMI aan mijn receiver.
Ik kloon wel zelden mijn monitor uitgangen. Ik kijk ofwel op de monitor ofwel via de receiver op een TV of projector (de receiver heeft 2 HDMI uitgangen).
Voor Netflix gebuik ik zelfs meestal niet deze PC maar de app van mijn standalone BR-player omdat deze zonder problemen 1080p aankan met 5.1 sound.
-
- Elite Poster
Ik heb geprobeerd om dit te testen maar op Windows 7 krijg ik max 720p met 3000kbps (getest met IE11 en Chrome). Ik heb ook maar stereo en geen DD5.1
Ik heb geen verschil gezien met 1 of met 2 schermen.
Ik heb geen verschil gezien met 1 of met 2 schermen.
-
- Elite Poster
IN IE zou je de keuze moeten krijgen tot 5800...
-
- Member
De max 3000 had ik ook als ik 2 schermen tegelijk gebruikte in chrome en IE. Maar in IE ging niet zo soepel qua beeld. Zoals gezegd vanaf het moment dat ik overschakel op 1 scherm gaat IE tot 5800 en dus 1080p. Aangezien de TV stereo is het geluid bij mij ook dan ook "amper" stereo.
Zal het later is testen als het enige scherm de projector is en er dan wel 5.1 geluid beschikbaar is.
Denk niet dat er verschil is tussen windows 7 en 8(.1) maar het kan zijn dat ik het deze namiddag voor alle zekerheid is test
Zal het later is testen als het enige scherm de projector is en er dan wel 5.1 geluid beschikbaar is.
Denk niet dat er verschil is tussen windows 7 en 8(.1) maar het kan zijn dat ik het deze namiddag voor alle zekerheid is test
-
- Elite Poster
Blijkbaar is Windows 7 en Windows 8(.1) wel een groot verschil. Ik heb gisteravond een uurtje zitten zoeken op het net en heb niet gevonden hoe je op Windows 7 Netflix in 1080p krijgt en al zeker niet in DD 5.1 !
Eigenlijk wel teleurstellend want mijn HW is zeker geen probleem. Op deze PC kan ik perfect BR's afspelen op Monitor 1 en Monitor 2 (en in clone mode) met DD/DTS 5.1!
Eigenlijk wel teleurstellend want mijn HW is zeker geen probleem. Op deze PC kan ik perfect BR's afspelen op Monitor 1 en Monitor 2 (en in clone mode) met DD/DTS 5.1!
-
- Elite Poster
In welke browser(s) heb je dat getest?
-
- Member
Ik heb daarnet eventjes met een (welliswaar niet geactiveerde) windows7 getest op mijn nuc. Met windows 7 geraakte ik met geen enkele browser verder dan een 3000 bitrate. IE en firefox gebruiken dan beide silverlight (firefox bleef denk ik zelfs op 1750 hangen). Chrome had een lagere cpu load, maar dus ook max 3000 en dus 720p.
Nadien terug win8.1 op de HD gezet om het is met enkel beeld via de projector te testen. Daar viel het me op dat ik ondanks dat er dan volgens windows 8 audiokanalen beschikbaar zijn netflix op 2 blijft steken. Hoewel de receiver er op een of andere manier toch een soort van surround van maakt. De spraak kwam voor 90% uit de centerspeaker en de achterste gaven soms muziek of geluidseffecten die voor die speaker bedoelt waren.
Daarnet viel me (hoop dat het zo blijft) wel op dat zelfs als ik de beide beeldschermen tegelijk had ingegeschakeld IE een vlot beeld gaf met dus een bitrate van 5800.
Nog zo iets raars. Soms werkt het als ik op de spatiebalk druk om het beeld te pauzeren of te starten, soms ook niet...
Nadien terug win8.1 op de HD gezet om het is met enkel beeld via de projector te testen. Daar viel het me op dat ik ondanks dat er dan volgens windows 8 audiokanalen beschikbaar zijn netflix op 2 blijft steken. Hoewel de receiver er op een of andere manier toch een soort van surround van maakt. De spraak kwam voor 90% uit de centerspeaker en de achterste gaven soms muziek of geluidseffecten die voor die speaker bedoelt waren.
Daarnet viel me (hoop dat het zo blijft) wel op dat zelfs als ik de beide beeldschermen tegelijk had ingegeschakeld IE een vlot beeld gaf met dus een bitrate van 5800.
Nog zo iets raars. Soms werkt het als ik op de spatiebalk druk om het beeld te pauzeren of te starten, soms ook niet...
-
- Elite Poster
Heb je al eens de Netflix App voor windows 8.1 geprobeerd? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat deze 5.1 klank ondersteunt.
Ik vrees dat 720p met 3000kbs het max is voor Windows 7. Ik heb dit met IE11 en Chrome geprobeerd maar dit blijkt een silverlight beperking te zijn. Netflix ondersteunt blijkbaar geen HTML5 op Windows 7 wegens niet geimplementeerde DRM op W7.
Ik vrees dat 720p met 3000kbs het max is voor Windows 7. Ik heb dit met IE11 en Chrome geprobeerd maar dit blijkt een silverlight beperking te zijn. Netflix ondersteunt blijkbaar geen HTML5 op Windows 7 wegens niet geimplementeerde DRM op W7.
-
- Elite Poster
Deels off topic, maar ik zie net dat Netflix over Telenet andere streamservers geeft dan via Proximus beschikbaar. Via Proximus heb je er twee met bru001 en nog wat gegevens, duidend op Brussel me dunkt, bij Telenet komt echter enkel ams001 (2 verschillende) en andere opties in de keuzelijst tevoorschijn (in IE met Win 8, ctrl alt shift s). Proximus kan dus op servers in Brussel en Telenet niet? Of Telenet laat die niet door? In ieder geval is er zo wel een verschil in het laden...