winxp sp2 gateway troubles

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
elrocco
Plus Member
Plus Member

Hallo,

Ik heb volgend probleemke in m’n netwerk.
De situatie is de volgende :
Internet == speedtouch510(pstn modem-router, single port) == usrobotics access point 805450 (geen router).

DHCP server van speedtouch510V4 staat aan en geeft adressen ( in de range van 10.0.0.XXX)aan m’n access point en pc’s (welke draadloos zijn verbonden met AP van usr).
Firewall van windowsxp staat af.Ik kan op het net. Kort na het opstarten kan ik aan m’n modem/router via 10.0.0.138, maar na een paar minuten verlies ik deze op het netwerk. Ik kan nog steeds op het internet, kan ook nog steeds pingen, maar kan niet meer aan m’n speedtouch. Er wordt me gemeld dat deze niet mee met het netwerk is verbonden. Nu kan ik na een paar minuten soms terug aan m’n modem, maar dit is van korte duur.
Wat me ook is opgevallen, is dat de moment ik m’n modem/router niet terugvindt, ik ook heel moeilijk verbinding kan maken met MSN Messenger. De moment dat ik m’n speedtouch dan even kan bereiken, kan ik ook terug makkelijk op MSN aanloggen. Op windows Messenger daarentegen heb ik geen problemen met het inloggen.
Via ipconfig /all kom ik te weten dat m’n gateway en DNS servers zijn ingesteld op 10.0.0.138.
Als ik nu zelf adressen uitdeel, en alles manueel invul zoals de DHCP server doet, blijft ik met hetzelfde probleem zitten. Als ik nu bij het manueel invullen m’n gateway verander en het adres invul van m’n access point, kom ik wel weer bij m’n modem router, en heb ik geen probleem meer met het inloggen bij MSN messenger.
Nu wou ik weten wat ik anders moet instellen om dit terug in orde te krijgen? Of mag ik m’n access point als gateway laten staan? Doet de speedtouch dan z’n werk nog wel als router?
Wie weet raad???
Het rare is dat dit heeft gewerkt met zowel gateway als DNS server 10.0.0.138, maar volgens ik me herinner, is het sedert het installeren van SP2 dat dit probleem zich voordoet.
Nog iemand met dit probleem? Heeft iemand enig idee wat hier de oplossing voor is?
Bedankt,

Elrocco 8)

PS : ik heb m'n speedtouch ook eens rechtstreeks aan m'n pc gehangen (zonder AP), en ik blijf met het probleem zitten , dat ik na een paar minuten niet meer aan m'n modem/router kan op het netwerk... :?
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Mja,

Ben niet zeker, maar zou eventueel een probleem kunnen zijn met de uPnP service die je modem/router probeert te detecteren.

Zet eens de services "Universal Plug & Play host" én de "SSDP Discovery Service" af en probeer dan nog eens ?

Deze beide services zijn in principe toch niet nodig dus kan je evengoed af laten staan en disablen.

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
elrocco
Plus Member
Plus Member

Heb ik eens geprobeerd, Sasuke, maar helaas..
Als ik die twee service uitschakel, kan ik messenger niet meer opstarten, en heb natuurlijk geen icoontje meer van m'n internetverbinding, dus ook geen "internet gateway" icoon meer, waarmee ik in de modem terecht kon.
Ik vind het nog altijd raar, dat het tot een maand geleden geen probleem was..SP2 moet toch ergens een haar in de boter steken...denk ik...
Voorlopig hou ik m'n WAP als gateway, en den 10.0.0.138 als DSN server.
Daar lukt het voorlopig wel mee.
Iemand nog ideeën?
Thanks!
Elrocco 8)
elrocco
Plus Member
Plus Member

Hallo,

ik zal m'n vraag eens anders stellen.
Situatie : winxp home SP2 verbonden met het internet met speedtouch 510v4 (singel port), DHCP actief en deelt ip uit (10.0.0.X). Firewall Winxp uitgeschakeld.
probleemstelling : ik kan een minuutje na het opstarten niet meer bij m'n speedtouch via 10.0.0.138; niet via het upnp icoon, en niet rechtstreeks via m'n browser, dit sedert de installatie van SP2.
Tergelijkertijd kan ik evenmin inloggen bij msn messenger .
Met momenten lukt het dan wel weer, maar voor een minuutje ofzo, daarna verbreekt de toegang tot de router terug.
Ik heb wel verbinding met het internet!
oplossing: googlen leverde mij geen duidelijk antwoord.
Ik heb al geprobeerd van ICS/Firewall service af te zetten, m'n ip adressen zelf te geven, DHCP van modem/router af te zetten, die van de pc, ...maar geen van bovenstaande oplossingen zijn goed bevonden.
vraag: het kan toch niet zijn dat niemand anders dit probleem niet voor heeft gehad. Er zijn hier, volgens ik lees, veel mensen met een speedtouch510v4. wie heeft daar eventueel al een oplossing voor gevonden, en kan me een eindje op weg helpen.
Ik heb er bijna grijs haar van gekregen... :cry:
Thanks

Elrocco 8)
Blue-Sky
Erelid
Erelid

De url's ingeven in je vertrouwde websites kan misschien de oplossing zijn. (firewall probleem)
Opgelet, daar moet je deze wel ingeven als https.
Klik op IE eigenschappen en dan op beveiliging > vertrouwde websites > daar kan je ook websites toevoegen. (zoals bv.) https enz....let er op dat het hokje onderaan links moet aangevinkt zijn.
(je kan eens zien welke er actueel al instaan bij uw systeem, als voorbeeld dan)

PS: Ik heb al grijs haar, maar hier functioneert alles na install SP2 :-D
Trouwens die tip kreeg ik ook van "Meon".
Afbeelding
elrocco
Plus Member
Plus Member

:???:
Moet ik m'n speedtouch onder deze toe te stane sites plaatsen :???:
Ook al surf ik bijvoorbeeld met Firefox.
Ik wil er intussen alvast bijvermelden dat ik het probleem met gelijk welke browser heb...het is dus niet browsergebonden (IE, Firefox, Opera,...)
Bleu-Sky, kan je je uitleg een beetje verduidelijken?
Thanks

Elrocco 8)

PS : intussen heb ik het voorstel (10.0.0.138 onder de https sites toegevoegd, als het dat was wat je bedoelde), maar dit bracht geen aarde aan de dijk.
Toch al bedankt!
Blue-Sky
Erelid
Erelid

elrocco schreef: kan je je uitleg een beetje verduidelijken?
Ik bedoel rechtsklik op IE en dan het tabblad beveiliging aanklikken, maar dan is het wel gelukt daar je er ene kunnen aan toevoegen hebt.
Dat zal dan wel specifiek voor IE zijn, dat vermoed ik toch.
Trouwens je schreef dat je dat ook al had met uitgeschakelde firewall, dan zie ik ook het verband niet.
Afbeelding
elrocco
Plus Member
Plus Member

Dus als ik het goed begrijp, Bleu-Sky, heb jij ook winxp met SP2 erop geïnstalleerd, verbonden met het net met een speedtouch 510v4 en je laat je ip adressen ook verkrijgen door deze laatste, en alles werkt? Daarmee wil ik dus zeggen, je kan via het upnp icoon altijd terecht bij je modem/router, of via den 10.0.0.138? Je kan vlot inloggen op MSN messenger (als je dat al gebruikt natuurlijk :wink: )? Heb je dan ook een verbindingsicoontje in je systemtray, dat naar je verbinding verwijst? (3.3Mbps aanduidt als je erover wijst?). Ik ben wel nieuwsgierig want dan moet er toch ergens aan één of andere instelling worden gesleuteld....lijkt me zo.

Elrocco 8)
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Kan je je modem nog pingen als je dat voor hebt?
Als je het probleem ook onder Firefox hebt moet je het toch elders zoeken dan bij de vertrouwde websites.
Doe ook eens een 'netstat -a', misschien loopt je NAT-pool gewoon vol?
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

elrocco schreef:Heb je dan ook een verbindingsicoontje in je systemtray, dat naar je verbinding verwijst? (3.3Mbps aanduidt als je erover wijst?).
Elrocco 8)

Beste,

Dat icoontje zul je nooit hebben als je de 510v4 in router mode hebt staan hé (IP adressen uitdelen). Dat icoontje heb je enkel als je modem in "bridged" mode staat, en dan kan je inderdaad niet meer op je modem via een browser van zodra de ADSL verbinding actief is.

Maak jij een verbinding naar internet vanop je PC, of doet je modem/router alles ?

Mvg,

Sasuke
Afbeelding
elrocco
Plus Member
Plus Member

Mijn speedtouch staat in router mode. Ik heb het icoontje in m'n systray staan. Vóór de installatie van SP2 op winxp kon ik zonder problemen aan m'n router. Onder netwerkverbindingen had ik dan ook een "internet-gateway" staan, dat komt dus overeen met dat icoontje in m'n tray (internet-gateway onder netwerkconnections = icoonjte in systray => als het een verdwijnt, verdwijnt het ander). Dat laatste icoontje blijft, terwijl ik niet meer aan m'n upnp icoon kan in de netwerklocaties. En dus niet meer bij m'n modem/router kan.(en heel af en toe kan het dan wel weer... voor een enkele minuut...en dan is het weer voorbij....)
Heb ik hiermee wat meer info gegeven, die kan lijden naar een oplossing?
Het is misschien maar iets klein...maar ge moet weten wat,he.

Elrocco 8)
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

elrocco, kan je (zoald meon zei) de modem pingen als er deze problemen zijn?
dit doe je door in een command box

Code: Selecteer alles

ping 10.0.0.138
te tikken.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
elrocco
Plus Member
Plus Member

Yep, SeNsEi Ze0n, pingen lijkt geen probleem te zijn tijdens deze "onderbrekingen" (zie bijlage).
Een derde manier om bij de modem/router te raken is ook telnet, maar je kan zien in de bijlage dat dit ook niet het geval is, wanneer ik via de andere wegen (upnp icoon of url 10.0.0.138)) ook geen toegang heb.
Is dit voldoende info?
More info? Shoot! :-o

Elrocco 8)
Bijlagen
ping.JPG
(54.19 KiB) 807 keer gedownload
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Beste,

Wat is je eigen IP op dat moment eigenlijk ? Heb je ook een 10.0.0.x IP, of een ander? En gebruik je een p2p programma ? Het is namelijk zo dat vanaf SP2, er een limiet zit van 10 gelijktijdige connecties per seconde, dus als je p2p hebt opstaan, dan kan het zijn dat je daardoor niet meer naar je firewall kan.

Deze fix: http://www.lvllord.de/?url=tools#4226patch
Gebruik ik zelf ook en doet de zaak goed. (niet vergeten te rebooten na de installatie)

Grtz,

Sasuke
Afbeelding
elrocco
Plus Member
Plus Member

M'n IP adres zit in de 10.0.0.X range.
Ik had die patch enige tijd geleden ook al gevonden, en geïnstalleerd. Maar heeft het niet gedaan. Ik heb ook geen p2p programma's draaien.
Onder msconfig vind ik ook geen programma's die er niet zouden moeten zijn, dus er draait niet meer mee dan moet...
Wat zouden we nog kunnen nazien?
Thanks,

Elrocco 8)
elrocco
Plus Member
Plus Member

Vervolg...
Ik had in m'n oorspronkelijke post al gepraat over een access point bij m'n opstelling. Wel deze geeft een (gedeeltelijke)oplossing voor m'n probleem.
Opstelling wordt dus
internet==> Speedtouch510==>USRaccesspoint (niet router).
Deze laatste verdeelt het internet en bestanden over m'n netwerk.
Als ik bij m'n instellingen m'n DNS server en "default gateway"naar m'n ST510 laat verwijzen (10.0.0.138), dan kan ik geen(tot heel soms) verbinding maken(=terugvinden in m'n netwerklocaties)met m'n ST510 (niet via telnet, niet via http ://10.0.0.138), maar wel pingen. Hierbij speelt het geen rol als ik m'n ipadressen handmatig instel of ze laat toekennen door één van de DHCP-servers (van ST510 of USR AP).
Als ik nu bij diezelfde instellingen DNS-server als 10.0.0.138 instel en voor de "default gateway" verwijs naar m'n USR AP (10.0.0.XXX), dan kan ik constant aan m'n ST510 via http en telnet, en kan ik terug vlot verbinding maken op MSN(messenger). Daarentegen vind ik geen berichten meer terug in het logboek van de ST510 wanneer een poort wordt geopend of terug gesloten (bijvoorbeeld bij het opstarten van MSN messenger), wat ik vroeger dan wel had, of wanneer ik inlogde op de ST510 de http-pagina. Telnet logs,FTP uploads en het onderbreken om de 36 uur vind ik er dan wel weer in terug. ...
En dat alleen door die "default gateway" te veranderen naar m'n AP ip-adres, terwijl dit geen router is, maar alleen AP (en voor zover ik het begrijp, is het adres van "default gateway" datgene dat het internet verdeelt... of heb ik dat mis...?
Wie kan dit verklaren? Of is dit een normale zaak?
Ik vraag me toch nog altijd af, dat wanneer ik het AP ervantussen haal, ik geen andere gateway kan vermelden, en met m'n probleem blijf opgescheept...
Anyone?
Greetz,

Elrocco 8)
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”