YALT - (Yet another lijnwaardes topic)

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
cougare
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

Hey all,

Ik weet dat ik niet te klagen heb, maar wou even wat duidelijkheid krijgen over wat er mogelijk is met onze lijnwaarden :

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  50200 kbps        6048 kbps
Modem max:             60948 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        50041 kbps         10484 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           227 m Estimated!
Training margin:       10.5 dB
Attenuation:           6.1 dB
Hetgene ik niet goe begrijp, DLM heeft ons op 50/6 gezet (al maanden geleden), en waarschijnlijk niet hoger omdat we onder de 10dB margin zouden geraken ?
Maar de lijn length beweert maar 227m te zijn. Kan ik hieruit afleiden dat er nog een slechte component zit in onze binnenbekabeling ?

Again, ik klaag niet, maar als er meer uit te halen is pruts ik wel graag :-)

greetz,
cougare
VTOLfreak
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:26
Bedankt: 1 keer

Je kan de modem altijd zetten waar de lijn het huis binnenkomt om een paar meters te winnen. Ik heb zelf raw copper zonder telefonie dus ik heb een RJ11 stekker aan de inkomende lijn gezet en deze in de modem gestoken. Zonder analoge telefonie heb je toch geen filter nodig.

Optimaler dan dat kan niet tenzij je de modem in je brievenbus steekt waar de lijn op je erf komt. :p
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

denk zelfs dat die enkele meters niet uithalen, aangezien ik van een technieker (high risk team) vernam dat de lus in segmenten is ingedeeld: 0-400m, 401-700m, 701-1000m , .... en deze gegevens uit een database komen die puur kijkt naar de lengte zoals opgegeven toen men de kabel in de grond stopte.
er zou dus niet 'live' een afstand worden gemeten voor het toekennen van je profiel.
je exacte afstand heeft dan ook geen invloed, maar wel in welk segment je valt volgens de database.

Geen idee of de info klopt, maar als iemand kan bevestigen/ontkennen....graag!
Maar het past wel in het verhaal dat hier reeds dikwijls werd aangehaald dat de 'totale' luslengte van belang is en niet de eigen afstand.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
VTOLfreak
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:26
Bedankt: 1 keer

Klopt maar door rechtstreeks aan de inkomende lijn te zitten vermijd je wel de spaghetti die bij sommigen in de muren steekt. (inclusief het huurhuis waar ik in woon. Mijn huisbaas denkt dat hij alles kan met zijn klantenkaart van de Brico.) Als je een probleem vermoed is de eerste stap wel om problemen met de bekabeling binnenhuis uit te sluiten.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

axs schreef:denk zelfs dat die enkele meters niet uithalen, aangezien ik van een technieker (high risk team) vernam dat de lus in segmenten is ingedeeld: 0-400m, 401-700m, 701-1000m , .... en deze gegevens uit een database komen die puur kijkt naar de lengte zoals opgegeven toen men de kabel in de grond stopte.
er zou dus niet 'live' een afstand worden gemeten voor het toekennen van je profiel.
je exacte afstand heeft dan ook geen invloed, maar wel in welk segment je valt volgens de database.
Dat klopt ... voor het toekennen van het basisprofiel (provisioning).
De TS zit dus in dit segment (0-400m), en heeft als gevolg hiervan een 17MHz profiel gekregen. So far so good.

Wat DLM betreft: een verbetering van de lijn kan wel een positieve invloed hebben.
Maar zoals je zegt, die enkele meters zullen wellicht niet zoveel uithalen.
cougare schreef:Ik weet dat ik niet te klagen heb, maar wou even wat duidelijkheid krijgen over wat er mogelijk is met onze lijnwaarden :
****
DLM heeft ons op 50/6 gezet (al maanden geleden), en waarschijnlijk niet hoger omdat we onder de 10dB margin zouden geraken ?
Maar de lijn length beweert maar 227m te zijn. Kan ik hieruit afleiden dat er nog een slechte component zit in onze binnenbekabeling ?
De geschatte afstand (227m) blijkt behoorlijk te kloppen met de attenuation (6.1 dB), maar de meeste klanten met deze waarden (zelfde afstand) hebben een hogere SNR (ca 15 dB bij 70 mbps, of 21 dB bij 50 mbps)!
Het klopt dus dat DLM jouw lijn niet verhoogt wegens te lage SNR: bij een verhoging van 50 mbps naar 70 mbps, verlaagt de SNR met ongeveer 6dB, en die marge heb je niet.
Er zit dus "teveel ruis" op je lijn :|

Je kan 2 dingen doen:
  • - toch eens je binnenbekabeling volledig nakijken of deze "VDSL2 comform is"
    - wachten op vectoring (hiervoor heb je wel een b-box3 nodig of een andere "vectoring approved" modem)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

axs schreef:Geen idee of de info klopt, maar als iemand kan bevestigen/ontkennen....graag!
Maar het past wel in het verhaal dat hier reeds dikwijls werd aangehaald dat de 'totale' luslengte van belang is en niet de eigen afstand.
Dat klopt in elk geval, de juiste lengte tot aan je modem is niet te weten .... het is een ongeveer !

De kabels werden opgemeten op 4 manieren:
1 - op de kabels zelfs staat altijd de lengte op.
2 - op de kabel bobijn/rol staat ook de lengte op.
3 - ofwel liep de "traceerder" met en soort "wiel encoder zoals op een fiets" de afstand af.
4 - ofwel stapte hij gewoon zelfs de lengte af.
Conclusie, het is nooit 100 % juist !

Dan spreek ik nog niet van de lengte van de kabel die nog moet geplaatst naar het huis toe (intro)
En al zekers niet van de lengte van een binnenkabel naar een appartement/bureel !
Bij wijze van spreken, de binnenkabel van het 1ste verdiep zal veel korter zijn dan die dat woont op het 24 ste verdiep in een building !

Hoed af voor @philippe_d, hij mag les gaan geven bij Belgacom van mij !
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Dank je wel voor de uitleg.

Ik kreeg hier echter niet op een duidelijke manier uitgelegd wat ik bedoelde.
De afstand die bepalend is voor je profiel hangt niet af van de 'berekende' waarde (modem) maar wel van de lengte die in de database staat, verkregen op 1 vd volgende manieren:
Bssoft schreef:De kabels werden opgemeten op 4 manieren:
1 - op de kabels zelfs staat altijd de lengte op.
2 - op de kabel bobijn/rol staat ook de lengte op.
3 - ofwel liep de "traceerder" met en soort "wiel encoder zoals op een fiets" de afstand af.
4 - ofwel stapte hij gewoon zelfs de lengte af
Deze 'fysieke meetwijze' bepaalt dan in welk segment je valt voor je provisioning profiel en zit dus in de befaamde database die je profiel toekent.
Heb maar eens de pech dat die van belgacom korte beentjes had...

Dus die 1m van je intro tot aan je moden of een inleiding van 3m ,15m of zelfs 80m (mensen met lange oprit...) gaat jou echt geen 30/6 ipv een 20/2 geven.
Dit wordt puur bepaald op basis van data, verzameld op 1 van bovenstaande manieren, die nogal eens sterk kan afwijken van de afstand berekend door allerlei tools.

De lassers hebben zelf een toestel bij dat de afstand exact kan meten (dacht puls-echo principe) maar als deze meting bv een 334m geeft en de database 400-700m dan blijft het provisioning profiel van 400-700m ondanks je effectieve afstand tot de ROP.


Wat betreft DLM is het een ander verhaal... daar wordt de kwaliteit een stuk belangrijker (waar oa effectieve lengte en verzwakking een veel grotere rol spelen) maar je zal nog steeds enkel gebruik kunnen maken van DLM profielen op je toegekende provisioningprofiel.


PS:
In principe zou zelfs iemand op 350m van de rop (gedocumenteerde kabellengte) met een inleiding van 400m (totale effectieve lengte dus 750m ; idd erg overdreven, maar je snapt het principe) het profiel voor 0-400m toegekend krijgen ipv het profiel voor 700-1000m.
Of deze stabiel gaat zijn is natuurlijk een ander verhaal... en DLM zal ook wel niks verhogen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

axs schreef:De lassers hebben zelf een toestel bij dat de afstand exact kan meten (dacht puls-echo principe) maar als deze meting bv een 334m geeft en de database 400-700m dan blijft het provisioning profiel van 400-700m ondanks je effectieve afstand tot de ROP.
Het gebeurt ook wel dat ze de waarden in de Database aanpassen, als deze (zeer) verkeerd blijken te zijn. Maar in principe heb je gelijk.
axs schreef:In principe zou zelfs iemand op 350m van de rop (gedocumenteerde kabellengte) met een inleiding van 400m (totale effectieve lengte dus 750m ; ) het profiel voor 0-400m toegekend krijgen ipv het profiel voor 700-1000m.
Of deze stabiel gaat zijn is natuurlijk een ander verhaal... en DLM zal ook wel niks verhogen.
In dergelijke gevallen gebeurt het dat het profiel manueel verlaagd wordt (als dit storing teweeg brengt aan andere klanten).

Maar je hebt in principe volkomen gelijk.
De hoop is dus dat Proximus ooit het "afstands" criterium laat vallen, en zich alleen zal baseren op de (gemeten) verzwakking.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Kan je niet vragen aan Proximus dat ze je profiel manueel 'naar boven' aanpassen? Ik denk dat ik perfect stabiel op een 17a profiel zou raken moesten ze het kunnen aanpassen...
cougare
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

@phillipe_d : Thanks voor de bevestiging van mijn vermoeden !

Ik dacht dat ik de verdeeldoos al in het begin van het huis aangesloten had, en de rest weggeknipt. Ik kan dit niet direct zien, want dat ligt in een kruipkelder :-)

Ik vrees dat het stuk tot aan de straat (een 30 tal meter), vrij oud is (incl lood, papier en laagje op koper) en dat deze misschien zn beste tijd gehad heeft.
Vectoring zou hier dus een oplossing kunnen voor bieden ?

Ik zie dat de far end nog een ikanos is, dus heeft nog geen zin om een vectoring ready modem te gaan zoeken denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”