VPN

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
snuffel1309
Starter
Starter

Ik heb 1 laptop en internet abbonement fluo home van telenet (denk dat dit een variabel IP aders is). Nu had ik graag via VPN ik het buitenland digitaal TV gekeken via mijn laptop. Is dit mogelijk via VPN of via yelo TV ? Wat gebeurd er eigenlijk met het download volume van je internet indien je data en/of tv kijkt via VPN (indien mogelijk). Kan iemand mij hierbij helpen ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Je kan Yelo TV kijken over VPN waar je maar wil.

Dit zorgt natuurlijk voor zowel down/upstream verkeer wat van je volume afgaat.
snuffel1309
Starter
Starter

Als ik yelo tv kan bekijken via vpn. Hoe zit dit dan in elkaar ? Kan dit met een variabel IP adres bij telenet ? Maak ik dat eigenlijk via een ingesteld ip adres op mijn PC connectie met een IP adres op mijn router en dan verder via het variabel IP-adres? Ik ben echt een leek hierin, maar zou het willen leren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ja dat kan via een variabel adres... maar je vraag is hier al meermaals besproken... misschien eens eerst het forum bekijken.
snuffel1309
Starter
Starter

Heb je misschien enkele topic's ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Wat is er fout met zoeken op het woord "VPN"... trouwens drie topics lager staat dezelfde vraag (een VPN voor Yelo is trouwens niet anders dan een gewone VPN).

Mensen antwoorden hier op vrijwillige basis (en vooral tijd) en verwachten dat je zelf ook een beetje moeite doet.
ikhlaske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 6 keer

Je moet eerst ddns instellen voor je thuis ip adres. Zo wordt je ip adres altijd doorgegeven aan de link die je aan je ddns adres meegeeft vb ikwilyelozienviavpn.ddns.com en zo kan je url meegegeven aan je vpn instellingen.
Heel handig en snel te doen via een synology NAS.
Provider: Orange Fiber 1000/200
Modem/Router: Orange Nokia Fiber Modem + Unify USG
Switch: UniFi 24p + 8p POE 150W
Wifi: Unify AP AC LR + AP AC PRO
GSM: Proximus
Nas: Synology DS 219+ 16GB ram 512GB nvme ssd cache - Synology DS 219se
Backbone: (Plex)
  • Intel NUC - 16GB Ram
  • Intel NUC - 4GB Ram
  • Mac Mini - M1
snuffel1309
Starter
Starter

Beste,

bedankt voor je antwoord. Maar het probleem met dynamic dns is dat ik enkel thuis mijn modem staan heb van telenet en mijn laptop neem ik mee.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Je TN IP-adres is quasi statisch... zolang je je modem niet uitzet kan je jaren hetzelfde adres behouden.
ikhlaske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 6 keer

Ik denk dat je niet echt mee bent met het principe van DDNS.

DDNS zorgt ervoor dat je als je dit op een toestel thuis instelt, dat je aan dit toestel kan, zonder te weten wat je IP adres is. Want bij een wijziging van je IP adres zal je toestel dit doorsturen naar de ddns service en aanpassen op de service. Zo kan je met je laptop vb op verplaatsing naar een url surfen (zonder je IP adres te weten) en zo verbinding maken met je toestel!
(In a nutshell)
Provider: Orange Fiber 1000/200
Modem/Router: Orange Nokia Fiber Modem + Unify USG
Switch: UniFi 24p + 8p POE 150W
Wifi: Unify AP AC LR + AP AC PRO
GSM: Proximus
Nas: Synology DS 219+ 16GB ram 512GB nvme ssd cache - Synology DS 219se
Backbone: (Plex)
  • Intel NUC - 16GB Ram
  • Intel NUC - 4GB Ram
  • Mac Mini - M1
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik denk dat hij wel goed mee is met het principe van DDNS.

Maar als zijn "toestel" een Telenet router, die geen dyndns service aan boord heeft?
En zijn laptop gebruiken om de dydns te updaten heeft ook geen zin, als hij die laptop meeneemt om van buitenaf op je netwerk te kunnen?
Dat is zijn probleem denk ik ...

Maar zoals R2504 al antwoordde: met een quasi statisch TN IP heb je eigenlijk geen dyndns service nodig, zolang je modem aanblijft ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ikhlaske schreef:Ik denk dat je niet echt mee bent met het principe van DDNS.
Lol... wel een grappige opmerking... maar no offense :lol:
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

snuffel1309 schreef:Maar het probleem met dynamic dns is dat ik enkel thuis mijn modem staan heb van telenet en mijn laptop neem ik mee.
Indien je enkel beschikt over een laptop en de Telenet modem dan zal dit helaas niet lukken.

De Telenet modem heeft onvoldoende functionaliteit: geen VPN server en geen dynamische DNS client.
Idem voor de Telenet "home gateway" (HGW).

Er zal dus achter je Telenet modem of HGW "een toestel" moeten komen staan dat deze functionaliteiten voor zich neemt.
Een toestel is natuurlijk nogal vaag voor een leek. :wink:
Alle mogelijkheden opsommen is natuurlijk ook onbegonnen werk.

Ik zal je één voorbeeldje geven dat niet duur is, niet veel stroom verbruikt (een paar Watt), waar je heel wat kan van leren en waar er ook veel documentatie over te vinden is.
Uiteraard zijn er andere oplossingen die duurder zijn, meer stroom verbruiken, performanter zijn, etc

Een oplossing: een Raspberry PI (model B of B+).
Je kan daar een OpenVPN server op draaien én een dynamische DNS client.
Dan heb je alles wat je nodig hebt.
Er rest dan enkel nog om de zaak goed te configureren.
Indien je de Engelse taal machtig bent, kan je dit artikel eens lezen: Turn your Raspberry into an OpenVPN VPN-server. Dat is feitelijk een volledige uitleg omtrent hoe je zulke OpenVPN server installeert (en configureert) op een Raspberry PI.

=======================
Er zijn ook kant en klare toestellen te koop die één of meerdere vormen van VPN ondersteunen, bijvoorbeeld: Over de diverse vormen van VPN kan je alvast iets meer te weten komen indien je het volgende doorneemt: PPTP vs L2TP vs OpenVPN vs SSTP.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Een RPI is niet echt een snelheidsmonster, noch CPU wise, noch netwerk trhoughput... geen idee of het dus voldoende is voor een VPN tunnel (waarbij je ook nog eens wil streamen vanaf het TN netwerk).

Ander alternatief is bijvoorbeeld een Routerboard... qua prijs zal het niet veel verschillen.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb zo'n Raspberry PI (model B, 512MB) draaien met OpenVPN op een Telenet lijntje.
De RPI is "monster" genoeg voor dat Telenet lijntje in combinatie met OpenVPN. :wink:
De bottleneck is de upload van dat Telenet lijntje (3Mbps, Telenet Basic Internet).

Een Routerboard is uiteraard een goed alternatief, technisch gezien.
Maar ik denk dat we beiden weten dat de leercurve, voor de TS, van een Routerboard allicht hoger is dan voor een RPI.
Laatst gewijzigd door ubremoved_15739 09 dec 2014, 11:30, in totaal 1 gewijzigd.
Loeri
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 26 keer

Met de pi + openvpn haal ik zo'n 4/4 Mbps op school en belast de pi wel een beetje. :P

Oude topic: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=55&t=39667
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

eternum schreef:De RPI is "monster" genoeg voor dat Telenet lijntje in combinatie met OpenVPN. :wink:
De bottleneck is de upload van dat Telenet lijntje (3Mbps, Telenet Basic Internet).
Hangt natuurlijk af van je TN abbo... bij mij is dat 10 Mbps upstream (al heb je dat niet nodig voor Yelo natuurlijk).
eternum schreef:Maar ik denk dat we beiden weten dat de leercurve, voor de TS, van een Routerboard allicht hoger is dan voor een RPI.
Een config file van 10 lijntjes tov. van een gans OS plus OpenVPN... ik denk dat we een ander beeld hebben van leercurve.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Zet die config file van 10 lijntjes dan hier even in dit topic neer, de TS koopt "een" Routerboard, problem solved.
Niet? 8)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Looks like thay haven't managed to make it work like it should so they just cut it off from the software. It would be nice if they talk to us e tell why such important features inside OpenVPN are not going to be implemented.
Sorry mikrotik team... but it sounds like lazy developers trying to not have to debug the code...

Anyway...
+1 for OpenVPN full support!
Bron: Mikrotik forum

BTW: Dit sleept al aan van 2008...
Mikrotik Support schreef:The problem is integrating it with the rest of RouterOS, which caused us major problems. We are working on them, and will try to make UDP support in future.
Bron: Mikrotik forum

Dan heb ik liever "een toestel" waarop ikzelf OpenVPN installeer en niet afhankelijk ben van een derde partij (zoals Mikrotik). 8)
Maar goed. Iedereen zijn keuze.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik ben geen OpenVPN gebruiker dus ik kan hier weinig commentaar op geven... SSTP werkt echter prima op m'n Routerboard.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Ach zo.
Maar dan begrijp ik jouw inbreng in dit topic niet geheel.

De topic starter wil graag Yelo TV kijken over VPN:
  • de TS geeft aan er niets van kennen;
  • de TS geeft aan graag te willen leren;
  • de TS vraagt info;
  • de TS krijgt van jou enkel ontwijkende antwoorden, hij moet maar zelf zoeken;
  • ik geef hem een voorbeeld van een oplossing die werkt;
  • ik krijg van jou opmerkingen over performantie en de leercurve;
  • jij stelt een andere oplossing voor met een "andere" leercurve;
  • een oplossing waaraan duidelijk wat scheelt;
  • om vervolgens aan te geven dat je er geen ervaring mee hebt en verder geen commentaar kan geven.
:eek: :eek:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

eternum schreef:Maar dan begrijp ik jouw inbreng in dit topic niet geheel.
Zoals je zelf aangaf zijn er diverse VPN oplossingen... jij geeft er een aantal, ik geef er andere.
eternum schreef:[*]de TS krijgt van jou enkel ontwijkende antwoorden, hij moet maar zelf zoeken;
De laatste week zijn er minstens 5 VPN topics geopend (sommige zelfs expliciet in combinatie met TN)... ik denk niet dat het mijn plicht is iedereen een gepaste en gedetailleerde oplossing aan te bieden... ik informeer louter en op een forum word je verwacht zelf ook nog iets te doen.
eternum schreef:[*] ik geef hem een voorbeeld van een oplossing die werkt;
Je geeft hem een oplossing die beperkingen heeft (performance)... net zoals OpenVPN op Routerboard beperkingen heeft (geen UDP).
eternum schreef:[*] ik krijg van jou opmerkingen over performantie en de leercurve;
Opmerkingen... heb ik op lange tenen getrapt of zo... ik wijs louter op mogelijke consequenties van een bepaalde keuze, net zoals jij die terecht maakt op mijn voorstel (al heb ik noot geschreven dat je OpenVPN moet gebruiken, er zijn tal van andere VPN mogelijkheden met een Routerboard).
eternum schreef:[*] een oplossing waaraan duidelijk wat scheelt;
Niemand verplicht je van UDP te gebruiken voor OpenVPN... een keuze die afhankelijk is van een aantal factoren, al zullen beide in de meeste gevallen geen probleem geven ( https://torguard.net/blog/openvpn-servi ... is-better/ ). Jou reactie lijkt me dan ook zwaar overdreven en laat onterecht uitschijnen dat het gewoonweg niet zou werken.
eternum schreef:[*] om vervolgens aan te geven dat je er geen ervaring mee hebt en verder geen commentaar kan geven.
Zie voorgaande opmerkingen... OpenVPN is geen vereiste.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Mocht je ook zo uitgebreid antwoorden inzake VPN: Userbase was een tutorial rijker.
En vervolgens zou een link voldoende zijn bij de volgende vraag over VPN. :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

eternum schreef:Mocht je ook zo uitgebreid antwoorden inzake VPN: Userbase was een tutorial rijker.
VPN is zo'n complex en divers topic dat er spijtig genoeg geen standaard antwoord mogelijk is.

En een forum blijft gebaseerd op vrijwilligers... die soms al wat meer of minder tijd hebben dan anders.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:VPN is zo'n complex en divers topic ...
Dat ben ik volledig met je eens en dat moet ook duidelijk zijn voor mensen die opzoek zijn naar een VPN oplossing.
Vaak (allicht meestal) beseffen mensen zelfs niet dat er diverse vormen van VPN bestaan.
Wat, mijn inziens, ook blijkt uit hun vraagstelling.
Vandaar dat ik jouw "config bestand van 10 lijntjes" + routerboard een véél te simplistische voorstelling vond.
Een "config bestand van 10 lijntjes" dat natuurlijk ook niet verscheen...
Was het maar zo makkelijk hé. :lol:
r2504 schreef:... dat er spijtig genoeg geen standaard antwoord mogelijk is.
Juist, en het lijkt me dan ook logisch om de mensen minstens één ter zake doende antwoord te geven op hun vraag in plaats van hen terug het riet in te sturen. Dát is een belangrijk punt naar jou toe. :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

eternum schreef:Vaak (allicht meestal) beseffen mensen zelfs niet dat er diverse vormen van VPN bestaan.
Wat, mijn inziens, ook blijkt uit hun vraagstelling.
Is het dan wel verantwoord dergelijke mensen richting een gans nieuw OS en platform zoals een RPi te sturen ?
eternum schreef:Vandaar dat ik jouw "config bestand van 10 lijntjes" + routerboard een véél te simplistische voorstelling vond.
Een "config bestand van 10 lijntjes" dat natuurlijk ook niet verscheen...
Ik heb nochtans een link gepost met screenshots en alles wat je wil (iets wat de persoon zelf ook had kunnen vinden trouwens).
eternum schreef:Juist, en het lijkt me dan ook logisch om de mensen minstens één ter zake doende antwoord te geven op hun vraag in plaats van hen terug het riet in te sturen. Dát is een belangrijk punt naar jou toe. :wink:
Eén oplossing bieden geeft de indruk dat het DE oplossing is... persoonlijk ben ik daar voorzichtig mee als ik niet alle details ken... het is soms beter de persoon eerst wat te laten zoeken en lezen (als hij de moeite wil doen natuurlijk)... hij komt dan wel terug met concrete vragen.

Ik ga het hierbij dan ook terug aan de TS laten... hij heeft genoeg mogelijkheden als pro/con's om zich even zoet te houden.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Wel ja, het lijkt me - na deze intermezzo - inderdaad een goed idee om de TS terug aan het woord te laten. :wink:
Of een andere forumlid dat zijn/haar steentje wil bijdragen natuurlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”