http://www.express.be/business/?action= ... _campaign=
Duitsland wil verbod op contacteren buiten kantooruren
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
En waarom zou de wetgever zich hiermee moeten moeien?
Of waarom zou de werkgever maatregelen moeten nemen?
Het zijn toch de werknemers die hun laptop meenemen naar bed (zie foto), hun laptop meenemen op vakantie, voortdurend via VPN op hun werk inloggen, hun bedrijfs GSM aan laten staan, enz ...
In een multinationaal bedrijf, met vestigingen wereldwijd, komen e-mails binnen 24/24, dat kan je niet stoppen.
Je kan wel stoppen met de e-mails te lezen buiten de werkuren, toch?
Of waarom zou de werkgever maatregelen moeten nemen?
Het zijn toch de werknemers die hun laptop meenemen naar bed (zie foto), hun laptop meenemen op vakantie, voortdurend via VPN op hun werk inloggen, hun bedrijfs GSM aan laten staan, enz ...
In een multinationaal bedrijf, met vestigingen wereldwijd, komen e-mails binnen 24/24, dat kan je niet stoppen.
Je kan wel stoppen met de e-mails te lezen buiten de werkuren, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Misschien omdat werknemers niet mondig genoeg zijn of een druk ervaren vanuit het bedrijf om op die manier (gratis) te werken.philippe_d schreef:En waarom zou de wetgever zich hiermee moeten moeien?
Je kan dezelfde conclusie trekken over werktijden, verlof, zondagwerk, ... zolang we de regels respecteren en dit in onderling overleg is is er geen probleem maar we weten allemaal dat het niet altijd zo is en sommige dingen gewoon vanzelfsprekend worden.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Als het aan de werkgever ligt, dan kan je als werknemer niet vaak en lang genoeg beschikbaar zijn en liefst tegen een zo laag mogelijk loon.
Als de wetgever daar geen paal en perk aan stelt, dan zal de werkgever het zeker niet doen.
r2504 vermeldt terecht zondagswerk in zijn lijstje. Waar is de tijd dat alles op zondag gesloten was, zodat iedereen toch één dag bij zijn gezin kon zijn? Nu krijg je meer en meer de indruk (zeker in de verkoop) dat alles en iedereen maar 24/24 bereikbaar moet zijn want de klant moet toch op zijn wenken bediend worden. Wat de consequenties hiervan zijn voor de werknemers, dat is niet van belang...
Als de wetgever daar geen paal en perk aan stelt, dan zal de werkgever het zeker niet doen.
r2504 vermeldt terecht zondagswerk in zijn lijstje. Waar is de tijd dat alles op zondag gesloten was, zodat iedereen toch één dag bij zijn gezin kon zijn? Nu krijg je meer en meer de indruk (zeker in de verkoop) dat alles en iedereen maar 24/24 bereikbaar moet zijn want de klant moet toch op zijn wenken bediend worden. Wat de consequenties hiervan zijn voor de werknemers, dat is niet van belang...
Computer(k)nul
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik heb trouwens absoluut geen probleem met zondagswerk (of telefoon opnemen buiten de werkuren) zolang hier duidelijke afspraken rond zijn en het op vrijwillige basis is.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Als je werkgever dat op regelmatige basis eist, is het ronduit onfatsoenlijk en moest hij zich schamen.
De vraag is hoe je zoiets kan controleren en hard maken.
J.
De vraag is hoe je zoiets kan controleren en hard maken.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 88 keer
3 mogelijkheden schieten me te binnen: ofwel heel veel chance in jullie werkrelatie ofwel keep on dreaming ofwel zelf werkgever, zeker?
En voor de positivo's, gaan jullie ook vanaf volgende zondagavond 'kamperen' op het werk in het vooruitzicht van maandag??
En voor de positivo's, gaan jullie ook vanaf volgende zondagavond 'kamperen' op het werk in het vooruitzicht van maandag??
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
De relatie met je werkgever, daar maak je zelf de helft van uit dus heb je die voor een stuk ook zelf te bepalen.
Zoals in elke relatie is ook deze best opgebouwd rond een goede verstandhouding.
J.
[ Post made via mobile device ]
Zoals in elke relatie is ook deze best opgebouwd rond een goede verstandhouding.
J.
[ Post made via mobile device ]
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
@DIBO: Ik heb in mijn reactie proberen te verwoorden hoe ik het binnen mijn gezin ervaar.
Ik heb zelf het geluk zeer flexibele werkuren te kunnen nemen die _niet_ opgelegd worden door mijn werkgever.
Wat dat kamperen betreft: ik zal inderdaad mogen kamperen, maar dan bij een brown-out. Maar dat is hier off-topic.
Ik hoef niet te kamperen voor een staking, ik werk gewoon van thuis uit.
Ik heb zelf het geluk zeer flexibele werkuren te kunnen nemen die _niet_ opgelegd worden door mijn werkgever.
Wat dat kamperen betreft: ik zal inderdaad mogen kamperen, maar dan bij een brown-out. Maar dat is hier off-topic.
Ik hoef niet te kamperen voor een staking, ik werk gewoon van thuis uit.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Zondagswerk is voor ons de normaalste zaak, in mijn vrouw haar geval zelfs 1 weekend op de 2. En dan 1 weekend de late en het andere werkende weekend vna de maand de vroege. De "zachte" sector, noem het anders maar social profit...
Maar, er is wel een financiële compensatie voor die werkuren, iets wat ze in de retail ook wel mogen doen als ze verwachten dat de mensen de zondag werken. En uiteraard ook die dagen compenseren binnen de week. Maar ik denk dat daar vaak het schoentje wringt...
Ik denk dat dat verbod in Duitsland niet gaat om effectief afgedwongen te worden, maar om de werknemers deels te beschermen. En ze ook iets in handen te geven als je plots de deur uitgestuurd wordt omdat je zogezegd niet flexibel genoeg bent... Ik denk ook niet dat het het management is dat zo dingen pushed, maar het middenkader meer om zo op een goed blaadje te komen bij het management voor hoe goed en hoe gemotiveerd hun team wel niet is.
Maar, er is wel een financiële compensatie voor die werkuren, iets wat ze in de retail ook wel mogen doen als ze verwachten dat de mensen de zondag werken. En uiteraard ook die dagen compenseren binnen de week. Maar ik denk dat daar vaak het schoentje wringt...
Ik denk dat dat verbod in Duitsland niet gaat om effectief afgedwongen te worden, maar om de werknemers deels te beschermen. En ze ook iets in handen te geven als je plots de deur uitgestuurd wordt omdat je zogezegd niet flexibel genoeg bent... Ik denk ook niet dat het het management is dat zo dingen pushed, maar het middenkader meer om zo op een goed blaadje te komen bij het management voor hoe goed en hoe gemotiveerd hun team wel niet is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Was het niet Volkwagen dat maanden terug geen mails meer verstuurde na 18u en voor 8u om zo werknemers niet buiten de werkuren lastig te vallen?
Ik denk niet dat zo'n maatregel controleerbaar is maar het zou wel een stroom mails voor "pietluttigheden" kunnen tegenhouden zodat er alleen als het echt nodig is buiten de uren gemaild wordt.
Ik denk niet dat zo'n maatregel controleerbaar is maar het zou wel een stroom mails voor "pietluttigheden" kunnen tegenhouden zodat er alleen als het echt nodig is buiten de uren gemaild wordt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Mensen die buiten de kantooruren bereikbaar moeten zijn, moeten daarvoor toch minstens een wachtvergoeding krijgen, en in onderling overleg.
Want anders is het servitude buiten de kantooruren
Want anders is het servitude buiten de kantooruren