Familie gaat verhuizen naar appartement in Gent, daar komt in de living links van een deur BGC binnen, en rechts van de deur willen we de TV & hifi installatie zetten, en er moet ook netwerk voorzien worden voor de muziekserver. Ik meen te verstaan dat BGC TV een aparte VLAN is dan de LAN.
Piste 1:
_ bbox links van de deur, vlan switch met trunk, lan uitgang van de bbox gaat naar bvb vlan1, decoder uitgang naar vlan2, en langs deur één trunk kabel, of beter nog, trunk door een powerlan trekken .... als dat gaat
_ rechts van de deur, vlan switch met trunk, één access poort voor de streamer, en een access poort in een 2e vlan voor de settop box
Ik heb vlans al op TP-links hier thuis werkend, dus moet normaal lukken.
Piste 2:
_ telefoonkabel doortrekken tot aan andere kant van de deur, maar dan staat er te veel in het hifi rek en moet er ook nog een lelijke bbox weggewerkt worden
Piste 3: ?????
ps: kan je vlans door een powerlan trekken ?
BBOX powerlan setup
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
-
- Elite Poster
Als ik kijk naar dit product, dan kan dit zowel proximus tv als gewone lan toestelen (console, smarttv, pc, ....) aan:
http://www.proximus.be/en/id_cr_adaptwi ... apter.html
Dus hoe werkt dit concreet, zit alles dan in één vlan ?
Ik vermoed dat dit gewoon een powerline is, met meerdere switchpoorten en een lokale access point.
http://www.proximus.be/en/id_cr_adaptwi ... apter.html
Dus hoe werkt dit concreet, zit alles dan in één vlan ?
Ik vermoed dat dit gewoon een powerline is, met meerdere switchpoorten en een lokale access point.
-
- Elite Poster
Als ik voor de fully router versie ga, zoals in deze post
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 97#p492332
kan ik dan tussen de bbox en onze eigen switch in het tv meubel slechts één kabel trekken zonder extra VLAN trunking te moeten opzetten?
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 97#p492332
kan ik dan tussen de bbox en onze eigen switch in het tv meubel slechts één kabel trekken zonder extra VLAN trunking te moeten opzetten?
-
- Elite Poster
Ik vind de docu verwarrend:
https://admit.belgacom.be/eshop/private ... etwerk.pdf
op pagina 5 hebben ze aparte netwerkkabels voor tv (grijs) en internet (geel)
maar op pagina 6 hebben ze bbox -> switch -> tv + internet achter diezelfde switch (en dat is uiteraard een dummy unmanaged geval zonder vlans)
Dus in ons geval:
bbox->powerline (links van deur)
powerline (rechts van deur) -> switch -> decoder + muziekserver
en in een 2e slaapkamer een derde powerline adapter naar een desktop pc
op pagina 5 hebben ze aparte netwerkkabels voor tv (grijs) en internet (geel)
maar op pagina 6 hebben ze bbox -> switch -> tv + internet achter diezelfde switch (en dat is uiteraard een dummy unmanaged geval zonder vlans)
Dus in ons geval:
bbox->powerline (links van deur)
powerline (rechts van deur) -> switch -> decoder + muziekserver
en in een 2e slaapkamer een derde powerline adapter naar een desktop pc
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik denk dat je dat verkeerd begrijpt.ub4b schreef:Ik meen te verstaan dat BGC TV een aparte VLAN is dan de LAN.
Intern heb je niets met de Proximus VLAN's te maken, dat is extern: de Bbox maakt 3 VLAN's aan:
- - VLAN10 wordt gebruikt voor de verbinding tussen de Bbox en het Internet (PPPoE).
- VLAN20 wordt gebruikt voor de verbinding tussen de Bbox en de Proximus VoIP server (IMS).
- VLAN30 wordt gebruikt voor de verbinding tussen de Bbox en de Belgacom TV servers.
- bridged (standard instelling bij B-box2)
- Hier worden poort 1 + 2 gebruikt voor jouw lokaal netwerk: traffiek wordt gerouted (NAT) naar VLAN10
- Hier worden poort 3 + 4 gebruikt voor TV: de TV decoders die op deze poorten staan worden gebridged naar VLAN30 en krijgen dus direct een IP van de Belgacom TV servers. - fully routed (standard instelling bij B-box3)
Hier heb je maar één lokaal netwerk (op alle poorten): zowel de TV decoders als de andere devices krijgen ene lokaal IP van de B-box (de TV decoders krijgen 192.168.1.[64 e.v.], de andere devices 192.168.1.[2-63]
- de b-box stuurt het verkeer van de decoders (NAT) over VLAN30 naar de Belgacom TV servers.
- het verkeer van de andere devices wordt over VLAN10 gerouted naar de internet gateway.
In het eerste geval heb je gescheiden netwerken; in het tweede geval heb je één lokaal netwerk (en kan je perfect een powerlan gebruiken voor zowel TV als LAN)
Docu is gebaseerd op b-box2 in bridged mode. de tekening op pagina 6 is verkeerd en inderdaad verwarrend.ub4b schreef:Ik vind de docu verwarrend:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
Bedankt om dit te verduidelijken.fully routed (standard instelling bij B-box3)
Hier heb je maar één lokaal netwerk (op alle poorten): zowel de TV decoders als de andere devices krijgen ene lokaal IP van de B-box (de TV decoders krijgen 192.168.1.[64 e.v.], de andere devices 192.168.1.[2-63]
- de b-box stuurt het verkeer van de decoders (NAT) over VLAN30 naar de Belgacom TV servers.
- het verkeer van de andere devices wordt over VLAN10 gerouted naar de internet gateway.
De situatie:
Dus concreet:
1. links van de deur waar de telefoonaansluiting toekomt:
splitter, bbox3, lan kabel naar powerline in stopcontact links van de deur
+ meubeltje ervoor met telefoon er op, zodat we niks meer zien van de tech
2. rechts van de deur
powerline in stopcontact, netwerkkabel naar switch, daarop tv decoder + alle andere dingen die lan nodig hebben zoals musicserver
3. in slaapkamer
derde powerlan adapter
Moeten we die drie powerlines vooraf mee bestellen, of heeft de doorsnee bgc technieker dit altijd bij?
Je kan beter zelf al powerline adapters kopen en zorgen dat deze werken voor de Belgacom technieker komt. Het zal je goedkoper uitkomen en je kan beter materiaal aanschaffen. Bvb de TPlink powerlines met passthrough stopcontact hebben een ruisfilter om elektrische storing te verminderen van aangesloten apparaten. Ook zijn er powerlines met 2 en zelfs 3 netwerkpoorten. Dit kan handig zijn om vooruit te plannen voor extra apparaten, dan hoef je niet nog een switch bij te zetten later.
[
Post made via mobile device ]
[

-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 155 keer
@ Ub4b, is dat wel de eerste aansluitdoos van de telefoon ?
Ziet er zeer slordig uit en niet conform (doet mij denken aan een verlengkabel met een telefoonprise eraan) !
Ik had vroeger nooit Powerlines mee in elk geval !
Het waren die van de "Full installatie" die dat wel bij hadden !
Ziet er zeer slordig uit en niet conform (doet mij denken aan een verlengkabel met een telefoonprise eraan) !
Ik had vroeger nooit Powerlines mee in elk geval !
Het waren die van de "Full installatie" die dat wel bij hadden !
-
- Elite Poster
Ik denk dat de BGC aansluiting ergens anders toekomt, maar pal in het zicht, en dit zal dus doorgetrokken zijn.
Is idd erg rommelig, is appartement van familie, dus 't ja ... no choice .... ik moet er netwerk leggen en alle techniek fixen.
Is deze TP link kit voldoende ?
http://www.alternate.be/TP-LINK/TL-PA40 ... ent=search
Extra wifi in de bureau zal uiteindelijk niet nodig zijn.
Is idd erg rommelig, is appartement van familie, dus 't ja ... no choice .... ik moet er netwerk leggen en alle techniek fixen.
Is deze TP link kit voldoende ?
http://www.alternate.be/TP-LINK/TL-PA40 ... ent=search
Extra wifi in de bureau zal uiteindelijk niet nodig zijn.
-
- Elite Poster
Goed gezien! Ik zal nog eens naar daar moeten gaan om de bekabeling opnieuw te bekijken.Daar links van de deur is geen telefoon aansluiting, dat is een rj11 naar 5polig kastje dat aan een telenet modem zat aangesloten.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 31 keer
in mijn ogen zijn de beste plc die met en stop contact boven op deze hebben en filter zodat je de verlengdraad daarop kan stekken deze ga je misschien goed beeld hebben misschien niet
en als je kan, kan je beter wifi briges gebruiken geen exstra kabel aan je modem en die dingen werken 95% van de tijd en die plc nou ja veel afgebroken al die handel
het telefoon doosje is inderdaad van de oude telenet installatie kijk eens in de gang is meestal de plek waar we dat zette in den tijd lekker rustig voor te bellen als iemand tv aant kijken was
en als je kan, kan je beter wifi briges gebruiken geen exstra kabel aan je modem en die dingen werken 95% van de tijd en die plc nou ja veel afgebroken al die handel
het telefoon doosje is inderdaad van de oude telenet installatie kijk eens in de gang is meestal de plek waar we dat zette in den tijd lekker rustig voor te bellen als iemand tv aant kijken was
-
- Elite Poster
klopt, dan zien de toestellen aangesloten vooraan op de plc niet het signaal, wat uiteraard extra HF troep is, zeker als het dan een audio apparaat binnen gaat
ik heb hier industriële filters die alles boven de 10 khz wegfilteren, en voor audio is dat een stevig verschil .... zeker met een high-end set
destijds had ik een meter van monster waarmee ik de hoeveelheid ruis reductie procentueel kon meten met en zonder netfilter
met een degelijke netfilter zakte die met een factor 1.000 (30dB dus)
even concreet:
dit lijkt me dan het correcte kitje ...
http://www.tp-link.com/nl-be/products/d ... 4020PT+KIT
ik heb hier industriële filters die alles boven de 10 khz wegfilteren, en voor audio is dat een stevig verschil .... zeker met een high-end set
destijds had ik een meter van monster waarmee ik de hoeveelheid ruis reductie procentueel kon meten met en zonder netfilter
even concreet:
+1 voor de TL-PA4020PT KIT. Ik gebruik dezelfde en haal ongv 300mbit volgens het tooltje van TPlink. Leuk is dat de adapter in sleep mode gaat als het apparaat op de netwerkpoort af staat.
[
[

-
- Elite Poster
besteld bij centralpoint, hopelijk snel binnen, wil er eens mee spelen alvorens finaal te deployen ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
ub4b schreef:klopt, dan zien de toestellen aangesloten vooraan op de plc niet het signaal, wat uiteraard extra HF troep is, zeker als het dan een audio apparaat binnen gaat
even concreet:
Een (detige) 5GHz wifi bridge zal je audio niet beinvloeden en haalt over die afstand zeker 300Mbps+. Alleen is het (afhankelijk van de afstand van die ene kamer) misschien niet zo interessant tov PLC. En het werkt vrijwel gegarandeert, waardat PLC in sommige gevallen niet echt denderend of zelfs niet werkt.
Mijn voorkeur zou bij wifi liggen, al is die PLC set niet verkeerd.
Zoals je zegt, 5ghz wifi is een goede keus voor in 1 ruimte. Moet je het hele huis door dan heb je iets anders nodig. En 2.4ghz wifi is meestal al volgepropt met signalen van de buren. Heb je over: UTP trekken of powerline.
[
[

-
- Elite Poster
Het is nu allemaal aangesloten met een tijdelijke WRT54GL router, tot BGC komt met zijn BBOX. Drie powerlan tussenstekkers.VTOLfreak schreef:+1 voor de TL-PA4020PT KIT. Ik gebruik dezelfde en haal ongv 300mbit volgens het tooltje van TPlink. Leuk is dat de adapter in sleep mode gaat als het apparaat op de netwerkpoort af staat.
[Post made via mobile device ]
De TL-PA4020PT bevalt prima.
Als je ooit problemen zou hebben dat 1 van de adapters niet uit sleep mode geraakt, er staat een tooltje op de tplink site die de sleep mode kan uitschakelen. Ik weet niet waarom je dat zou willen, bij mij heb ik nog geen enkel probleem gehad maar weet dat het mogelijk is. Just FYI want dit staat niet in de handleiding. 
[

[

-
- Elite Poster
Even een update:
de TP-LINK adapters geven om de X tijd blokjes in het beeld, typisch begint de miserie rond 17u als anderen in het flatgebouw dus beginnen met de kook/huishouden .... en dat blijkbaar toch wel wat rotzooi op het net zet .....
ik heb de zekeringskast bekeken, en op de belangrijkste 16 ampere groep zit de living, keuken, hall en één van de slaapkamers
de powerlans staan in de living (bgc decoder), hall (bbox) en slaapkamer (vaste pc)
BGC heeft er devolo's in de plaats gestoken, maar dit verhelpt het probleem amper
We hebben nu bij alternate de duurste devolo's in order, als het daarmee niet werkt zal het nergens mee werken ....
de TP-LINK adapters geven om de X tijd blokjes in het beeld, typisch begint de miserie rond 17u als anderen in het flatgebouw dus beginnen met de kook/huishouden .... en dat blijkbaar toch wel wat rotzooi op het net zet .....
ik heb de zekeringskast bekeken, en op de belangrijkste 16 ampere groep zit de living, keuken, hall en één van de slaapkamers
de powerlans staan in de living (bgc decoder), hall (bbox) en slaapkamer (vaste pc)
BGC heeft er devolo's in de plaats gestoken, maar dit verhelpt het probleem amper
We hebben nu bij alternate de duurste devolo's in order, als het daarmee niet werkt zal het nergens mee werken ....
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 97 keer
nope !ub4b schreef: We hebben nu bij alternate de duurste devolo's in order, als het daarmee niet werkt zal het nergens mee werken ....

voor zover ik op de website van de Homplug Alliance kan zien, werken zelfs de duurste Devolo's nog altijd "maar" met de Homeplug AV1 standaard. Ondertussen is de Homeplug AV2 al een hele tijd gepubliceerd, en zijn de eerste toestellen gecertificeerd. Deze werken met de twee netpinnen + de aardingspin, wat een hogere snelheid, robuustere transfers én het probleem van de 3-fase-netten voor eeuwig van de baan helpt (de aarding + neuter heb je sowieso gemeenschappelijk in alle stopcontacten, en met een beetje geluk ook nog de fasegeleider als extraatje)
Op http://www.homeplug.org/products/cert-products/ kan je de lijst van goedgekeurde AV2 toestellen terugvinden.
Blijft ook nog steeds de voorgestelde oplossing van Devilzown:
Devilzown schreef:Belgacom heeft 5ghz wifi bridgen eventueel als alternatief.
-
- Elite Poster
We zien wel, er is nog altijd retourrecht .... hebben nu al een BGC devolo geprobeerd en een TPLINK.
De merde is: appartement is zeer oud, en stopcontacten hebben geen aarde.
De merde is: appartement is zeer oud, en stopcontacten hebben geen aarde.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
Zoals de andere al zeiden, bridgen is ook een goede optie?
[
[

Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
-
- Elite Poster
Bridgen zal niet werken, er zitten drie betonnen muren tussen ... hebben al met bridges gespeeld zelfs met LOS, veel meer blokjes.
Dus PLC's zijn de enige oplossing, want kabels bijtrekken is geen sinecure daar
Dus PLC's zijn de enige oplossing, want kabels bijtrekken is geen sinecure daar
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Met wat heb je geprobeerd? Want er zal nogal een groot verschil zitten tussen 2.4GHz router meuk en Proximus zijn TV bridge die werkt met een uitstekende 4x4MiMo quantenna setup.
-
- Elite Poster
BGC heeft zo'n bridge ding geplaatst, geen blokjes meer
met een 150mbit wireless-n bridge die LOS had met de bbox werkt het niet
bizar want zoveel BW heeft een BGC TV stream toch niet nodig
de BGC devolo's hebben ze terug meegenomen
met een 150mbit wireless-n bridge die LOS had met de bbox werkt het niet
bizar want zoveel BW heeft een BGC TV stream toch niet nodig
de BGC devolo's hebben ze terug meegenomen