een combinatie van even een onoplettend moment te hebben, hotmail dat geen originating-ip's meer geeft, en een weldoordachte - foutloos geschreven - mail hebben me mogelijks in een scam gebracht (ivm een aangeboden wagen online waar ik interesse in had).
niet dat ik financiele info geef (duh), maar daarmee ook dat ik de scam niet precies snap.
enige wat gevraagd werd was naam (wat ze dus zowiezo hadden, alleen al door mijn mailadres), adresgegevens (die door datzelfde mailadres en een dns lookup te vinden zijn), en een telnr (again, dns has it)
mijn vraag is nu niet zozeer "ben ik gescamd", maar wat voor scam kan iemand doen met enkel deze gegevens?
- financieel al niet veel: ze hebben geen enkele financiele info
- identiteitsdiefstal, maar alweer lijkt me dat niet evident zonder enig fysiek document? maar
- online: dan hebben ze nog steeds paswoorden nodig (en in vele gevallen 2-step)
- offline/sociaal: dan moeten ze net iets meer kennen dan bovenstaande + wat ze via google / fb kunnen vinden ?
- openen van kredieten/rekeningen: dan hebben ze mijn handtekening (of eid) en dergelijke nog steeds nodig
- fysieke diefstal: dan moeten ze nog steeds alles in de gaten houden, routine kennen, .. etc etc - daar helpen bovenstaande gegevens ook niet mee?
dus, ok, ik ben er even ingetrapt, maar ik zie niet onmiddelijk in wat voor scam ze precies aan het doen zijn en wil daar gewoon even wat meningen over.
Scamming ?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 22 keer
Phishing mails zijn natuurlijk een heel stuk geloofwaardiger als ze ook je naam hebben. Voor de rest zou ik het niet weten. Misschien door verkopen voor direct marketing. Voor het zelfde geld heb je gewoon wat te veel argwaan.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik vermoed dat je een eigen domeinnaam hebt dan?
Voor bedrijven is dit anders, maar voor particulieren zie je normaal geen adres meer?
Voor bedrijven is dit anders, maar voor particulieren zie je normaal geen adres meer?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
hmm, klopt, als eigenaar staan je gegevens niet meer in de whois... maar ik sta ook als onsite contact voor mijn domeinen,krisken schreef:Ik vermoed dat je een eigen domeinnaam hebt dan?
en daar heb je dan weer wél je adresgegevens instaan.
even mijn hele reeks wel/niet gedachtes:MClaeys schreef:Wat precies heeft je scam-radar doen triggeren dan als ze geen financiële gegevens vroegen?
=> de lage prijs van de wagen => gezien ik nog al wel zo'n deals heb geweten, is dat voordeel vd twijfel
=> er zijn 12 foto's, op dezelfde locatie, van dezelfde wagen, nummerplaat uitgewist natuurlijk => uitgebreid voor een scam?
=> antwoord in het frans => voordeel vd twijfel gezien dat ook nog mogelijk genoeg is, en geen spellingsfouten
=> komt aan met een verhaal dat ze naar het buitenland gaan voor werk => verdacht maar eveneens mogelijk
=> vragen adres voor levering van de wagen, moest ik hem willen => verdacht, maar gezien er geen financiele gegevens betrokken zijn...
ik heb nadien nogmaals de headers erbij gehaald en dan heb je de foto's, gehost op finncdn.no - iets dat een belg niet echt kent? (of ligt dat aan mij)
het jaartal in de links is dan weer wél 2014, dus zo oud kan het -als scam- ook niet zijn
heb nu nog een mailtje gehad met de vraag om door te geven "wanneer ik thuis ben voor de levering", dus ben aan het denken dat ze aan het vissen zijn naar informatie wanneer er niemand aanwezig zou zijn, om dan in te breken?
normaal laat ik me helemaal niet vangen door valse nieuwsberichten of scams, maar dit doet wel een aantal vlaggen rijsen, maar aan de andere kant is het ook zo... 'uitgebreid' om op die manier te werk te gaan?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
VerdachtSplitter schreef:=> de lage prijs van de wagen => gezien ik nog al wel zo'n deals heb geweten, is dat voordeel vd twijfel
Geef eens een link of met de FF plugin "who stole my pictures" kijken waar de foto"s nog staan.=> er zijn 12 foto's, op dezelfde locatie, van dezelfde wagen, nummerplaat uitgewist natuurlijk => uitgebreid voor een scam?
Standaard scamverhaal. Naar Engeland en het stuur staat verkeerd?=> komt aan met een verhaal dat ze naar het buitenland gaan voor werk => verdacht maar eveneens mogelijk
Je mag hen bekijken testen alvorens hem te kopen? SCAM... fake transportfirma.=> vragen adres voor levering van de wagen, moest ik hem willen => verdacht, maar gezien er geen financiele gegevens betrokken zijn...
Inbreken? Te veel moeite/risico. Betalen voor fake transport lijkt mij dit eerder te zijn.heb nu nog een mailtje gehad met de vraag om door te geven "wanneer ik thuis ben voor de levering", dus ben aan het denken dat ze aan het vissen zijn naar informatie wanneer er niemand aanwezig zou zijn, om dan in te breken?
Kijk eens hier naar de werkwijze
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- Splitter
- Elite Poster
=> had al alle 12 de foto's door tineye gehaald, geen enkele dubbele gevonden
=> gewoon "naar het buitenland voor werk minstens 1 jaar", geen poging tot het neerzetten van een heel verhaal
=> goed, fake transportfirma, maar dan nog... in de mail zeggen ze dat transportkosten e.d. reeds afgehandeld zijn, dus ook niet te betalen
ik zou ook denken dat informatie inwinnen op deze manier, om dan fysiek in te breken, teveel moeite zou zijn... aan de andere kant,
ik kan geen enkel ander nut vinden in deze scam ?
=> je moet niet op voorhand betalen
=> je moet het transport niet betalen
=> betalen van de wagen bij levering van de wagen
=> enige gevraagde info is adres en wanneer je aanwezig kan zijn, *en een cash betaling*
als het daarentegen voor een fysieke inbraak voor te bereiden is: ze kunnen het adres opzoeken op streetview (plannen van de inbraak & ontsnapping),
en als je zou melden wanneer je NIET kan voor het transport, zou je hen in handen geven wanneer er niemand thuis is ?
gezien ze vragen cash te betalen bij levering, en geen transport of dergelijke te betalen valt, moet het zoiets zijn...
inbraak of (gewapende) overval ?
ik word gek van het feit dat het aanvoelt als scam, maar ik ze niet snap
=> gewoon "naar het buitenland voor werk minstens 1 jaar", geen poging tot het neerzetten van een heel verhaal
=> goed, fake transportfirma, maar dan nog... in de mail zeggen ze dat transportkosten e.d. reeds afgehandeld zijn, dus ook niet te betalen
ik zou ook denken dat informatie inwinnen op deze manier, om dan fysiek in te breken, teveel moeite zou zijn... aan de andere kant,
ik kan geen enkel ander nut vinden in deze scam ?
=> je moet niet op voorhand betalen
=> enige gevraagde info is adres en wanneer je aanwezig kan zijn, *en een cash betaling*
als het daarentegen voor een fysieke inbraak voor te bereiden is: ze kunnen het adres opzoeken op streetview (plannen van de inbraak & ontsnapping),
en als je zou melden wanneer je NIET kan voor het transport, zou je hen in handen geven wanneer er niemand thuis is ?
gezien ze vragen cash te betalen bij levering, en geen transport of dergelijke te betalen valt, moet het zoiets zijn...
inbraak of (gewapende) overval ?
ik word gek van het feit dat het aanvoelt als scam, maar ik ze niet snap
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Op zich is zoiets al niet te vertrouwen... welke verkopen gaat dergelijk risico nemen ?Splitter schreef:=> je moet niet op voorhand betalen
Dat lijkt me wel een heel complexe methode om aan dergelijke info te komen... wetende dat meer dan 50% van de bevolking iedere dag gewoon gaat werken en dus niet thuis is.Splitter schreef:als het daarentegen voor een fysieke inbraak voor te bereiden is: ze kunnen het adres opzoeken op streetview (plannen van de inbraak & ontsnapping),
Ik begrijp ze ook zelden... stel dat ik m'n naam, adres en bankrekening nummer geef... daar kan je toch niets mee doen ?Splitter schreef:ik word gek van het feit dat het aanvoelt als scam, maar ik ze niet snap
- Splitter
- Elite Poster
dacht ik dus ook... maar het lijkt me zo stilaan de enige plausibele ?r2504 schreef: Dat lijkt me wel een heel complexe methode om aan dergelijke info te komen... wetende dat meer dan 50% van de bevolking iedere dag gewoon gaat werken en dus niet thuis is.
nou, in belgie hopelijk niet, maar in bv amerika is bovenstaande genoeg om (mits een fake id) je bankrekening leeg te halen,r2504 schreef: Ik begrijp ze ook zelden... stel dat ik m'n naam, adres en bankrekening nummer geef... daar kan je toch niets mee doen ?
en eventuele kredieten in jouw naam op te zetten.
voor mijn bankrekening hoef ik niet te vrezen - die details hebben ze niet eens gevraagd... en een kredietopening in mijn naam, sja...
als dat kan gebeuren zonder mijn handtekening, moeten ze maar bewijzen dat ik het was.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Spreek af op neutrale grond voor de verkoop van de wagen? Dan hoef je uw adres niet te geven.
Dat boeit hen ook niet denk ik, dit klinkt gewoon als het verpatsen van een gestolen voertuig. Aan iemand onwetend zal dit niet zo moeilijk zijn, ik zou bvb niet weten op wat te letten of hoe dat op te merken.
Dat boeit hen ook niet denk ik, dit klinkt gewoon als het verpatsen van een gestolen voertuig. Aan iemand onwetend zal dit niet zo moeilijk zijn, ik zou bvb niet weten op wat te letten of hoe dat op te merken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Afspreken voor het plaatselijke politiekantoor.
Dat lijkt me een goede "neutrale" plaats.
Het enige dat je moet meebrengen is iets om desnoods door de de ruit te gooien.
Binnen de 5 seconden staan die mannen buiten.
Als het geen koffiepauze is...![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Met wat geluk controleren ze nog even de boorddocumenten ook.![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Dat lijkt me een goede "neutrale" plaats.
Het enige dat je moet meebrengen is iets om desnoods door de de ruit te gooien.
Binnen de 5 seconden staan die mannen buiten.
Als het geen koffiepauze is...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Met wat geluk controleren ze nog even de boorddocumenten ook.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
- Splitter
- Elite Poster
zoiets was ik nu uiteindelijk ook aan het denken...MClaeys schreef:Dat boeit hen ook niet denk ik, dit klinkt gewoon als het verpatsen van een gestolen voertuig. Aan iemand onwetend zal dit niet zo moeilijk zijn, ik zou bvb niet weten op wat te letten of hoe dat op te merken.
dan nog even zitten denken of het "ter goeder trouw" excuus zou kunnen gebruikt worden, maar lijkt me niet.
het ging namelijk om een wagen van 2006 met nog geen 100.000km voor maar 1200 euro, dan kan je wel bedenken dat er *iets* niet pluis is
het gezegde "if it seems to good to be true..." blijft nu eenmaal een feit van het leven
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Allicht hebben ze hem "gevonden" op Beringen-Mijn. ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Op 't politiekantoor aldaar is er plaats genoeg om effe te parkeren.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Op 't politiekantoor aldaar is er plaats genoeg om effe te parkeren.