vraag elektriciteitskast vernieuwen
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
Hallo,
Ik heb eventjes volgende vraag:
ik zou mijn elektriciteitskast(automatenkast moeten vernieuwen)
ik krijg het volgende van de netbeheerder:
3 draden komen er binnen 3X 230 volt 25 A
dus geen mono aansluiting,maar ook geen 4 fasig net (400 volt)
dus L1 L2 L3
L1 EN L3 = 230 volt
L2 EN L3 =230 Volt
L1 EN L2 =230 volt
Nu weet ik dat ik een goede spreiding van de fases moet doen.....,maar een differentiel is ofwel mono ofwel 4 fasig...
hoe sluit ik deze perfect aan met een 3 draads hoofdaanvoer?
bedankt voor de info!
Ik heb eventjes volgende vraag:
ik zou mijn elektriciteitskast(automatenkast moeten vernieuwen)
ik krijg het volgende van de netbeheerder:
3 draden komen er binnen 3X 230 volt 25 A
dus geen mono aansluiting,maar ook geen 4 fasig net (400 volt)
dus L1 L2 L3
L1 EN L3 = 230 volt
L2 EN L3 =230 Volt
L1 EN L2 =230 volt
Nu weet ik dat ik een goede spreiding van de fases moet doen.....,maar een differentiel is ofwel mono ofwel 4 fasig...
hoe sluit ik deze perfect aan met een 3 draads hoofdaanvoer?
bedankt voor de info!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
L1 op L1
L2 op L2
L3 op L3
En de N sluit je niet aan.
Denk ik.
J.
[
Post made via mobile device ]
L2 op L2
L3 op L3
Denk ik.
J.
[
![Afbeelding](http://userbase.be/forum/images/phone.png)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
- Bedankt: 40 keer
Als je een 4-polige verliesstroomschakelaar hebt, dan moet je de N gewoon vrij laten. Eigenlijk maakt het voor de werking van de verliesstroom zelf niets uit. Maar je moet natuurlijk geen fase gaan aansluiten waar een N staat.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
-
- Premium Member
ok bedankt voor de info!
-
- Premium Member
nog 1 bijkomende vraag:
alle plaatsen(lichtpunten) hebben aparte automaten...
dus licht keuken,woonkamer,inkomhal,badkamer enz zijn allemaal aparte automaten....
ik heb van de maatschappij 3X 230 Volt 25A
zou ik dan voor verlichting 16 A automaat nemen of 10A ??
Zou ik voor stopcontacten 20 A automaat nemen of 16A??
wat zouden jullie doen?
alle plaatsen(lichtpunten) hebben aparte automaten...
dus licht keuken,woonkamer,inkomhal,badkamer enz zijn allemaal aparte automaten....
ik heb van de maatschappij 3X 230 Volt 25A
zou ik dan voor verlichting 16 A automaat nemen of 10A ??
Zou ik voor stopcontacten 20 A automaat nemen of 16A??
wat zouden jullie doen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
- Bedankt: 40 keer
Mag allebei, als er niet teveel zware vebruikers op één kring zitten kan je bvb 16A gebruiken i.p.v. 20 voor stopcontacten. Dat zal misschien iets veiliger zijn. Tenzij je lampen hebt die heel veel verbruiken zal 10A voor je verlichting zeker voldoende zijn.
Maar kijk zeker ook naar de prijs van de automaten, hier heb ik bvb voor verlichting 4A nodig omdat de relais van m'n Loxone module maar 5A zijn, en die kosten een veelvoud van de 16A automaten.
Maar kijk zeker ook naar de prijs van de automaten, hier heb ik bvb voor verlichting 4A nodig omdat de relais van m'n Loxone module maar 5A zijn, en die kosten een veelvoud van de 16A automaten.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Is er een reden waarom we lampen nog op 16 zetten? Kan je niet gewoon de hele zwik op 20 gooien, dat maakt het toch wat eenduidiger?
[
Post made via mobile device ]
[
![Afbeelding](http://userbase.be/forum/images/phone.png)
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
http://www.vincotte.be/data/PDF/Huishou ... 013_NL.pdf
Automaat is in functie van de geleider doorsnede!
Minder mag denk ik zonder probleem, maar bv. een 40A automaat op een 1.5mm^2 geleider zal niet goedgekeurd worden.
Automaat is in functie van de geleider doorsnede!
Minder mag denk ik zonder probleem, maar bv. een 40A automaat op een 1.5mm^2 geleider zal niet goedgekeurd worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Stopcontacten 2.5mm², de automaat mag dan max 20A zijn.
Heb hetzelfde net hier, goede raad, als je alles gaat vernieuwen, werk vanaf je automaat alsof je een N+L hebt. Als ze ooit zeggen, we schaffen die oude netten af, dan is het gemakkelijk om over te schakelen.
Heb hetzelfde net hier, goede raad, als je alles gaat vernieuwen, werk vanaf je automaat alsof je een N+L hebt. Als ze ooit zeggen, we schaffen die oude netten af, dan is het gemakkelijk om over te schakelen.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ja, er is een goede reden: als we de lampen op 16A zetten, kan je voor de verlichtingsbanen geleiders van 1.5 mm2 gebruiken. Werkt veel soepeler dan geleiders van 2.5 mm2.ITnetadmin schreef:Is er een reden waarom we lampen nog op 16 zetten? Kan je niet gewoon de hele zwik op 20 gooien, dat maakt het toch wat eenduidiger?
Probeer maar eens een verlichtingspunt met lusterklemmen aan 2.5 mm2 geleiders te hangen (vooral als er ook nog eens doorverbonden moet worden naar een volgend verlichtingspunt).
Bij gemengde banen (stopcontacten + verlichting) moet je natuurlijk wel 2.5 mm2 gebruiken (20A automaat) 16A automaat
[Edit] verkeerde info
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Uit deze PDF haal je heel wat info. En laat je zeker bijstaan door een persoon met vakkennis.NuKeM schreef:http://www.vincotte.be/data/PDF/Huishou ... 013_NL.pdf.
Ook niet vergeten dat er een herkeuring dient te gebeuren en dat je een één lijn schema maakt voor het dossier.
-
- Moderator
Bestaat er (gratis) software om zo'n ééndraadschema (en situatieschema) op te maken?
Voor professionelen bestaat dat wel, maar is vrij duur om éénmalig een schemaatje te maken![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Voor professionelen bestaat dat wel, maar is vrij duur om éénmalig een schemaatje te maken
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Hardware wel, dat heet potlood en papier, een latje komt ook van pas, voor éénmalig gebruik is dat niet onoverkomelijk om het effe met de hand te doen.
Stopcontacten zijn trouwens maar beveiligd tot 16A, dus elke grotere zekering is in feite onzin want dan smelt je stopcontact eerder door dan je zekering
J.
Stopcontacten zijn trouwens maar beveiligd tot 16A, dus elke grotere zekering is in feite onzin want dan smelt je stopcontact eerder door dan je zekering
![Beerchug :beerchug:](./images/smilies/icon_beerchug.gif)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
1 stopcontact wel(en dat is niet echt een beveiligingJoe de Mannen schreef:Hardware wel, dat heet potlood en papier, een latje komt ook van pas, voor éénmalig gebruik is dat niet onoverkomelijk om het effe met de hand te doen.
Stopcontacten zijn trouwens maar beveiligd tot 16A, dus elke grotere zekering is in feite onzin want dan smelt je stopcontact eerder door dan je zekering![]()
J.
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
- Joe de Mannen
- Elite Poster
klopt maar als je 19A trekt wel, en dan gaat je zekering niets doen, ik heb zo'n opmerking gehad op mijn keuring indertijd (ging wel over grotere verschillen).
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Op een gewoon stopcontact mag max 2.5mm² staan, dat is dus max 20A. Grotere verschillen? En op 16A trek je al ruim boven 3500W continu, dat is al aardig wat. Tegen de 5kW aan 20A, als dat continu voor langere tijd gaat trekken zal het stopcontact serieus afzien. Maar of die direkt gaat smelten? Elk idioot Niko stopcontact is standaard 16A, dan zou iedereen een opmerking krijgen.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 62 keer
Bij gemengde kringen moet je 2,5 mm² gebruiken en een 16A automaat!philippe_d schreef:Bij gemengde banen (stopcontacten + verlichting) moet je natuurlijk wel 2.5 mm2 gebruiken (20A automaat)
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Stopcontacten zijn beveiligd tot 16A met smeltzekeringen.Joe de Mannen schreef: Stopcontacten zijn trouwens maar beveiligd tot 16A, dus elke grotere zekering is in feite onzin want dan smelt je stopcontact eerder door dan je zekering
J.
Met automaten mag je tot 20A.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Ik heb dat destijds met Visio gemaakt. Snel en makkelijk. (en voor mij gratis als student)philippe_d schreef:Bestaat er (gratis) software om zo'n ééndraadschema (en situatieschema) op te maken?
Voor professionelen bestaat dat wel, maar is vrij duur om éénmalig een schemaatje te maken
Ik heb dan ook nog eens een plan getekend van het huis en alle stopcontacten op het plan ook gezet. (incl. de verbruikstoestellen erop aangesloten zoals wasmachine, oven, droogkast,...) Zo weet ik perfect welke stopcontact welke lijn is. Duurt miscshien een urutje, maar dan heb je ook een schema dat je altijd kan gebruiken bij noodzaak. Even een stopcontact vervangen? Gewoon de juiste automaat uitzetten en niet het hele huis.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Het ging om wat het stopcontact zelf aankan.Sylvester schreef:Stopcontacten zijn beveiligd tot 16A met smeltzekeringen.Joe de Mannen schreef: Stopcontacten zijn trouwens maar beveiligd tot 16A, dus elke grotere zekering is in feite onzin want dan smelt je stopcontact eerder door dan je zekering
J.
Met automaten mag je tot 20A.
J.
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Ook niet te vergeten dat je maximaal 8 stopcontacten per kring mag voorzien. Een dubbele of driedubbele telt voor 1. Het maximale van 16 ampere per stopcontact klopt, maar wie heeft nu zo'n grote verbruiker. 3840 VA (240V * 16A) is zelfs voor een elektrische verwarming uitzonderlijk.
-
- Moderator
* Bij gemengde kringen moet je inderdaad 2,5 mm² gebruiken.vverbeke schreef: Bij gemengde kringen moet je 2,5 mm² gebruiken en een 16A automaat!
* En zoals alle 2,5 mm² geleiders moet de kring afgezekerd worden met een 20A automaat (of een 16A smeltzekering), toch?
[Edit] verkeerde info
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
- Kitt
- Elite Poster
- Twitter: kitt1977
- Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
- Bedankt: 45 keer
- Contacteer:
Bij sommige ( ik dacht bij MGE/Gardy/Schneider )differentieels kan het zijn dat je nog en brugje moet leggen .. anders werkt de testknop niet ..Joe de Mannen schreef:L1 op L1
L2 op L2
L3 op L3
Denk ik.
J.
[Post made via mobile device ]
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 25 keer
Voor verlichting neem je 1.5 mm2 en een 10 A automaat. Dat is ongeveer 2200W, of 30 lampen van 60W
Voor stopcontacten neem je 2.5mm2 en een 16 A automaat. Je mag maximaal 8 stopcontacten achter een automaat hebben. Een dubbel stopcontact is slechts 1 stopkontact, je neemt dus best altijd dubbelstopconten.
Voor electrisch koken neem je 3x2.5mm2 en een 16 A automaat.
Voor gemende voeding (licht + stop) neem je 2.5mm2 en een 16 A automaat
Voor stopcontacten neem je 2.5mm2 en een 16 A automaat. Je mag maximaal 8 stopcontacten achter een automaat hebben. Een dubbel stopcontact is slechts 1 stopkontact, je neemt dus best altijd dubbelstopconten.
Voor electrisch koken neem je 3x2.5mm2 en een 16 A automaat.
Voor gemende voeding (licht + stop) neem je 2.5mm2 en een 16 A automaat
- Sylvester
- Elite Poster
Voor alle duidelijkheid : dit mag niet.philippe_d schreef:* Bij gemengde kringen moet je inderdaad 2,5 mm² gebruiken.vverbeke schreef: Bij gemengde kringen moet je 2,5 mm² gebruiken en een 16A automaat!
* En zoals alle 2,5 mm² geleiders moet de kring afgezekerd worden met een 20A automaat (of een 16A smeltzekering), toch?
Je MOET 2.5mm² gebruiken in gemengde stroombanen, en je maximum zekeren met een 16A automaat, en je mag maximum 8 licht- of stopcontact punten hebben, dus bv. 4 stopcontacten en 4 lichtpunten.
Voor verlichting kies je voor 16A automaat, op voorwaarde dat de draadsectie overal 1,5 mm² is. In een oud huis met 1 mm² draad moet je zekeren met 10A. In een lichtkring mag je meer dan 8 lichtpunten hebben.
Voor stopcontacten kies je voor 20A automaat, en moet de draadsectie 2.5 mm² zijn. Je mag meer dan 8 stopcontacten in een (uitsluitend) stopcontacten-kring hebben, maar maximum 8 stopcontact-punten. Een dubbel of 3-dubbel stopcontact onder één afdekplaat geldt voor één stopcontact.
Je mag altijd kleinere automaten kiezen, maar wordt in feiten nooit gedaan. Waarom zou je? Of je moet ergens een serie hebben liggen, die je wil opgebruiken.
De discussie over stopcontacten met 16A zal blijven bestaan. Hoe gek het ook klinkt, het stopcontact kan 16A aan als er smeltveiligheden voor zitten, en 20A als er automaten voor zitten. Eigenlijk zijn ze in orde tot 20A, maar alles heeft met 'tijd' te maken. Als er een smeltveiligheid staat, kan de stroom aardig oplopen over langere tijd, vooraleer de zekering doorslaat. En dat is nu net teveel. Vandaar de 16A op stopcontacten.
Maar persoonlijk zou ik ook geen 20A continu door een stopcontact jagen. Voor continue verbruikers met hoge stromen kies je voor een een ander soort stopcontact of een vaste verbinding.
Dat was het zowat in het kort.
Laatst gewijzigd door Sylvester 03 dec 2014, 12:29, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 15 keer
Net keuring gehad en wat Sylvester zegt klopt.
gemengde kringen met 16A afzekeren en 2.5mm² bekabelen.
Volgens de keurder is dit omdat de lichtschakelaars maar getest zijn tot max 16A.
Ik heb een tijdje met alles op de werfkast gezeten en ondanks dat dit ook was afgezekerd was de stekker in de kast toch al een beetje gesmolten,dus beter een zekering te veel dan te weinig!
Moest je een eendraadschema maken,Trikker is een zéér goed programma (spijtig genoeg niet gratisà
gemengde kringen met 16A afzekeren en 2.5mm² bekabelen.
Volgens de keurder is dit omdat de lichtschakelaars maar getest zijn tot max 16A.
Ik heb een tijdje met alles op de werfkast gezeten en ondanks dat dit ook was afgezekerd was de stekker in de kast toch al een beetje gesmolten,dus beter een zekering te veel dan te weinig!
Moest je een eendraadschema maken,Trikker is een zéér goed programma (spijtig genoeg niet gratisà
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 277 keer
maximum zekeren met een 16A automaat, en je mag maximum 8 licht- en stopcontact punten hebben.
Wil dit zeggen in totaal 8 punten of mag je van elk 8 punten hebben, dus 16 punten in totaal?
Wil dit zeggen in totaal 8 punten of mag je van elk 8 punten hebben, dus 16 punten in totaal?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 55 keer
Ik dacht dat het was:jackho schreef:maximum zekeren met een 16A automaat, en je mag maximum 8 licht- en stopcontact punten hebben.
- max 8 stopcontacten (dubbele, drievoudige, viervoudige, etc stopcontacten tellen als 1) in een kring.
- max 8 stopcontacten of lichtpunten in een kring.
- onbeperkt aantal lichtpunten in een kring (waar geen stopcontacten in zijn).
- Sylvester
- Elite Poster
Nee, in het geval van een GEMENGDE kring mag je maximum 8 punten hebben. Dus bv. 7 stopcontacten en één lichtpunt, of 4 stopcontacten en 4 lichtpunten, of ....
(mijn tekst hierboven was niet zo duidelijk, dus ik heb de tekst even aangepast)
(mijn tekst hierboven was niet zo duidelijk, dus ik heb de tekst even aangepast)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 25 keer
Een electrisch fornuis mag zwaarder gezekerd worden, maar dan moet de draadsectie groter.
bv 20A of 25A met 4mm2, 32A of 40A met 6mm2 , vind je op pagina 11 van de Vincotte pdf.
Best even de gebruikshandleiding van je fornuis lezen. Daar staat de maximale draadsectie en zekering vermeld.
Maar de vrager heeft een "3 draden komen er binnen 3X 230 volt 25 A ' dus je fornuis zekeren met 25A, 32A, 40A heeft weinig zin. Er is dan geen selectiviteit, dus bij overbelasting van het fornuis schakeld het volledig huis af ipv de fornuis zekering.
bv 20A of 25A met 4mm2, 32A of 40A met 6mm2 , vind je op pagina 11 van de Vincotte pdf.
Best even de gebruikshandleiding van je fornuis lezen. Daar staat de maximale draadsectie en zekering vermeld.
Maar de vrager heeft een "3 draden komen er binnen 3X 230 volt 25 A ' dus je fornuis zekeren met 25A, 32A, 40A heeft weinig zin. Er is dan geen selectiviteit, dus bij overbelasting van het fornuis schakeld het volledig huis af ipv de fornuis zekering.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Heb je specifieke vragen, dan stel je ze maar.
Ik werk dagelijks met het AREI, maar minder voor residentiële installaties.
Ik werk dagelijks met het AREI, maar minder voor residentiële installaties.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Beste , weet jij mss antwoord op mijn probleem .kamiel schreef:Als je een 4-polige verliesstroomschakelaar hebt, dan moet je de N gewoon vrij laten. Eigenlijk maakt het voor de werking van de verliesstroom zelf niets uit. Maar je moet natuurlijk geen fase gaan aansluiten waar een N staat.
Ik heb 4 fase 400V en heb 300 mA 4p verliesstroomschakelaar geplaatst nu wil ik 3 aparte verliesstroomschaklaars plaatsen van 1x100 mA 2p en 2x 30 mA 2p
Is dit toegelaten voor keuring ?
Of moet ik 1x 100 mA 4p en 2x 30 mA 4p steken en maar twee fasen gebruiken per verliesstroomschakelaar .
De bedoeling is om 100mA te gebruiken voor bureel en 30mAvoor garage en 30mAvoor kelder . Maar wil niet dat deze door verlies al de plaatsen laat uitvallen als ik 1x 30mA 4p steek
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Als je al een 4-polige hoofddifferentieel hebt (die 300mA dus) mag je gerust 2-polige bijkomende differentieelschakelaars bijplaatsen. Er bestaan zelfs zekeringen met een ingebouwde differentieel, bv dit:
https://be.geindustrial.com/producten/m ... lautomaten
Dat kan goedkoper zijn als je maar één kring wil beveiligen, en in dat geval heb je sowieso maar een 2-polige differentieelschakelaar.
Ja, dit mag dus.
Wel fase en neutraal gebruiken he, ipv "2 fasen"
Anders is't vuurwerk.
https://be.geindustrial.com/producten/m ... lautomaten
Dat kan goedkoper zijn als je maar één kring wil beveiligen, en in dat geval heb je sowieso maar een 2-polige differentieelschakelaar.
Ja, dit mag dus.
Wel fase en neutraal gebruiken he, ipv "2 fasen"
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)